The gap between children's education and basic primary education (first grades) in the islamic schools in Saudi Arabia

Document Type : Original Article

Author

Abstract


The aim of this research is to know the methods and teaching methods used by teachers in the primary grades in public elementary schools in Riyadh. And to know the educational games that can be used in the primary grades in public primary schools in Riyadh. And to know the reality of the use of educational games in the primary grades in public primary schools in Riyadh. The aim of this research is to know the importance of continuity of the curriculum used in kindergartens in the primary grades of the government primary stage. One of the most prominent results of the research is that the most prominent theories that contributed to the understanding of the nature of the learner and its results contributed to the formation of the curriculum of primary school, including Piaget theory, and the theory of learning based on brain functions. Among the methods and teaching methods used by teachers in primary classes in public primary schools in Riyadh, including the dumping method, the method of discussion, and the structural method. Among the educational games that can be used in the primary grades in primary schools in the city of Riyadh physical play and play and play constructive construction and artistic games and cultural games.

Keywords


المراجع :
-         أبو ریاش، حسین محمد، وآخرون. (2014م). أصول استراتیجیات التعلُّم والتعلیم النظریة والتطبیق. دار الثقافة للنشر والتوزیع. عمَّان .
-         أمین,ایمان زکی محمد وآخرون (2014): برامج وأنشطة ریاض الأطفال . الریاض . مکتبة الرشد .
-         باجابر , ولید أحمد ( 2009م)  , طرق التدریس العامة تخطیطها و تطبیقاتها التربویة , دار الفکر.
-         بدر,سهام محمد .(2009) : مدخل إلى ریاض الأطفال . الأردن . دار المسیرة .
-         بلقیس، أحمد. ومرعی، توفیق (1982):المیسر فی سیکولوجیة اللعب.دار الفرقان للنشر والتوزیع: عمان-الأردن
-         الحیلة ، محمد محمود ) ٢٠٠٥ م(  :الألعاب التربویة وتقنیات إنتاجها ،عمان : دار المسیرة.
-         الخوالدة، محمد (2003) : اللعب الشعبی عند الاطفال ودلالاته التربویة فی إنماء شخصیاتهم، دار المسیرة ، الطبعة الأولى،عمان، الأردن
-         الراشد، مضاوی عبد الرحمن (1419هـ) : مضامین مفهوم القدوة کما تدرکها معلمات ریاض الأطفال ودرجة ممارستهن له. رسالة ماجستیر ، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
-         السلامة, صالح عبدالله. (2015). واقع استخدام معلمی الصفوف الأولیة للألعاب التعلیمیة فی محافظة الرس من وجهة نظرهم. المجلة العلمیة لکلیة التربیة. العدد4. الجزء1. جامعة أسیوط. مصر
-         صوالحة,محمد أحمد(2014م) : علم نفس اللعب.عمان:دار المسیرة.
-         طعیمة، رشدی أحمد (2011م) : المنهج المدرسی المعاصر، ط الثانیة، عمان: دار المسیرة.
-         عباس، بسام عبدالخالق (٢٠١٦): أثر استعمال الألعاب التعلیمیة فی تحصیل طلاب الصف الثانی المتوسط فی مادة قواعد اللغة العربیة، مجلة العلوم الانسانیة , مج23, ع4، جامعة بابل - کلیة التربیة للعلوم الإنسانیة، ص ص ١- ١٥.
-         عبد الهادی، نبیل. ( 2004) : سیکولوجیة اللعب وأثرها فی تعلم الاطفال، دار وائل للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى، عمان،الأردن
-         على,توحیدة عبدالعزیز .(2007) : مناهج ریاض الأطفال .الریاض . مکتبة الرشد .
-         العنانی,حنان(2004م): اللعب عند الأطفال الاسس النظریة والتطبیقیة.عمان:دار الفکر.
-         عودة، أحمد سلیمان و آخرون(2007م): واقع التعلیم ما قبل الابتدائی  فی الأردن. الکویت: الجمعیة الکویتیة لتقدم الطفولة.
-         عویس، رزان. ( 2008): فاعلیة اللعب فی إکساب أطفال الروضة بعض مهارات التفکیر دراسة تجریبیة فی مدینة دمشق على أطفال الروضة من عمر(5-6)سنوات بحث مقدم للمؤتمر العلمی التربوی نحو استثمار أفضل للعلوم التربویة والنفسیة فی ضوء تحدیات العصر، کلیة التربیة، جامعة دمشق.
-         فلاتة, إبراهیم محمود  (2004م) : العملیة التربویة فی المدرسة الابتدائیة أهدافها وسائلها وتقویمها ,مکتبة الملک فهد الوطنیة أثناء النشر .
-         فلاته، رقیة بنت حسین بن محمد (2013):فاعلیة استخدام الألعاب التعلیمیة فی تحصیل مقرر الفقه لدى تلمیذات الصف الرابع الابتدائی بالعاصمة المقدسة، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس , ع 39, ج 3، رابطة التربویین العرب، ص ص196 - 251.
-         قطامی ,یوسف (2004) : نمو الطفل المعرفی واللغوی ، عمان: الأهلیة للنشر والتوزیع.
-         کوبل,کارل .یکامب,سو برید . (2011) : الممارسة الملائمة تطوریاَ فی برامج الطفولة المبکرة رعایة الأطفال وتعلیمهم من المیلاد حتى الثامنة . الریاض . مکتب التربیة العربی لدول الخلیج .
-         محمد,جیهان لطفی محمد . بصفر,خدیجة عبدالله .(2011): طرق تدریس ریاض الأطفال فی ضوء معاییر الجودة .الریاض . مکتبة الرشد .
-         مکتب التربیة العربی لدول الخلیج (2002م) : التعلیم للجمیع : دلیل التخطیط لإعداد الخطة الوطنیة. الریاض: الناشر.
-         موسى, (2007): " دور الألعاب التعلیمیة فی رفع مستوى التحصیل الدراسی لدى طلبة الصف الثانی الابتدائی فی مادة اللغة العربیة فی محافظة رفح " جامعة الأقصى – خان یونس.