The curriculum of the education of the children's senses in Islam and its educational applications (with a proposed program)

Document Type : Original Article

Author

Abstract


 
The study aimed to devise The Methodology  of the senses of the child rearing in Islam, and educational applications (with the perception of the proposal).To achieve this goal the researcher used the descriptive methodology and deductive approach, the study included five chapters and a conclusion, included a chapter (the introduction to the study), Introduction, the theme of the study, questions and objectives, its importance, the methodology used, and its borders, terminology, and previous studies. Second chapter included the (childhood and the stages of its development) five themes, addressed the concept of childhood, and their importance and the extent of attention, and responsibility towards it, and stages of child development; beginning stage of embryonic and infancy, kindergarten, and elementary school. Then a summary of the impact of the sensory aspects of other growth, and influence.The third chapter (the foundations of curriculum education senses of the Child in Islam and its applications Education), the two themes, take the first of which the concept of curriculum education senses of the Child in Islam, the second basis upon which this approach with educational applications. The third Chapter included (fields and methods of approach to education senses the Child in Islam and its educational applications) in two themes, the first addressing the areas of education curriculum senses of the Child in Islam with its educational applications, the second-rearing methods senses the Child in Islam and its educational applications. Finally, (proposed program)in the fifth chapter. It was the conclusion of the study, which included the findings and recommendations and proposals.
The results of the study include:
1. The approach of raising the five senses in Islam, starting from the embryonic stage (since the start of creating a fetus in the womb of the mother), and continues to next of ​​the stages, throughout the human life.
2. Approach is characterized by Education of Children in Islam; with both spiritual and material, there is a conflict between what it perceived the five (world of the certificate), and is not aware of (unseen world), but both sides and an integral piece to another.
3. The sense of hearing is the most sense in the processes of education, meaning that a lot of educational methods of audio, from the conversation of the child, ask questions exciting his mind and imagination, and telling the story aimed at him, singing to him, and encouraging words of praise, to make the best educational outcomes.
4. The sense of touch is the most sensitive among the senses for the child, as they sense the most mature and complete, from the moment of child birth to primary school, and in addition to being linked to all aspects of the child's personality affected and influential, but the association with psycho (emotional) more, meaning that the psychological happiness of the child, and emotional comfort; the breeder to the multiplication of educational methods touch.
The main recommendations of the study:
1. The programs include the preparation of kindergarten teachers, in higher education, the decisions on the senses of the child rearing approach in Islam in two sections; theoretical and practical field.
2. Training courses for educators in education in general, and kindergarten teachers in particular, learn about through the research and studies dealing with the Islamic approach in various issues of education, with training to activate and use these approaches in practice.

Keywords


المصادر و المراجع
أولاً:المصادر
‌أ.        القرآن وعلومه:
-         القرآن الکریم.
-         الجوزیة، ابن قیم (1415ه): بدائع الفوائد، تحقیق: هشام عبد العزیز عطا وآخرون، ط 1، مکتبة الباز: مکة المکرمة
ب‌-   السنة النبویة وعلومها:
-         البخاری، محمد بن إسماعیل (1409ه):الأدب المفرد، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ط3، دار البشائر الإسلامیة: بیروت
-         البُستی، محمد بن حبان (1414ه): صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان، ترتیب: علی بن بلبان الفارسی، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، ط2، مؤسسة الرسالة: بیروت
‌ج.    کتب اللغة:
-    السهیلی، أبو القاسم (1421ه): الروض الآنف، تحقیق: عمر عبد السلام السلامی، ط1، دار إحیاء التراث العربی: بیروت
-    ابن منظور، محمد مکرم (د.ت ): لسان العرب، ط1، دار صادر: بیروت
‌د.      علوم متنوعة:
-         الغزالی، أبو حامد محمد بن محمد (د.ت): إحیاء علوم الدین،دار المعرفة: بیروت
ثانیًا: المراجع
‌أ.        علوم القرآن:
-         الشعراوی، محمد متولی (1417ه): تفسیر الشعراوی، مطابع دار أخبار الیوم: القاهرة
‌ب.    المراجع العامة:
-         مطاوع، إبراهیم (د.ت): الوسائل التعلیمیة، ط 2، مکتبة النهضة المصریة: القاهرة
-         ناصر، إبراهیم (1410ه): مقدّمة فی التربیة، ط 7، دار عمَّان: عمَّان
-         إبراهیم، أحمد شوقی (1423ه): المعارف الطبیة فی ضوء القرآن والسُّنّة (أطوار الخلق وحواس الإنسان)، ط1، القاهرة: دار الفکر العربی
-         محمد، أمیرة علی (1428ه): الطفولة المبکرة، ط1، الدار العالمیة للنشر والتوزیع: مصر
-         مدانات، أوجینی (1427ه): الطفولة، ط1، مجدلاوی للنشر والتوزیع: عمَّان
-         خلیفة، إیناس ( 1426ه): مراحل النمو: تطوره ورعایته، ط1، دار مجدلاوی: عمَّان
-         علی، توحیدة عبد العزیز (1427ه): مناهج ریاض الأطفال، مکتبة الرشد: الریاض
-         حامد، حامد أحمد (1411ه): رحلة الإیمان فی جسم الإنسان، ط1، بیروت: دار القلم
-         زهران، حامد (1397ه): علم نفس النمو (الطفولة والمراهقة)، ط4،عالم الکتب: القاهرة
-         الهندی، صالح ذیاب (1428ه): أثر وسائل الإعلام على الطفل، ط4، دار الفکر: عمّان
-         أبو جادو، صالح محمد علی (1425ه): علم النفس التطوری: الطفولة والمراهقة، ط ،دار المسیرة: عمَّان
-         المعروف، صبحی عبد اللطیف (د.ت)، علم نفس الطفل والمراهق ومشاکل انحراف الأحداث، مطبعة حدَّاد: البصرة
-         العمریة، صلاح الدین (1425ه): علم النفس النمو، ط1، مکتبة المجتمع العربی: عمّان
-         سلیمان، عبد الرحمن سید (1426ه): علم نفس النمو، ط2، مکتبة الرشد: الریاض
-         العریان، عبد الله فکری و أحمد، محاسن رضا ( 1405ه): مذکرات فی وسائل الاتصال التعلیمیة، عالم الکتب: القاهرة
-         الملیجی، عبد المنعم (1377ه):النمو النفسی، ط4، دار مصر للطباعة: الفجالة
-         محمد، عواطف إبراهیم (1414ه): التربیة الحسیة ونشاط الطفل فی البیئة، مکتبة الأنجلو المصریة: القاهرة
-         محمد، محمد جاسم (1424ه):النمو والطفولة فی ریاض الأطفال، ط1، دار عالم الثقافة: عمَّان
-         الناصر، محمد حامد (1415ه): تربیة الأطفال فی رحاب الإسلام فی البیت والروضة، ط 3، مکتبة السوادی: جدة
-         مرسی، محمد سعید (1418ه): فن تربیة الأولاد فی الإسلام، دار التوزیع والنشر الإسلامیة: القاهرة
-         قطب، محمد (1425ه): شبهات حول الإسلام، ط 24، دار الشروق: بیروت
-         قندیل، محمد متولی و بدوی، رمضان مسعد (1428ه): المواد التعلیمیة فی الطفولة المبکّرة، ط1، دار الفکر: عمَّان
-         مردان، نجم الدین علی (1423ه ): الطفولة فی الإسلام (حاجاتها النفسیة والاجتماعیة والتربویة)، دبی.
-         أحمد، هلالی عبد الإله و القاضی، خالد محمد (1426ه): حقوق الطفل فی الشریعة الإسلامیة والمواثیق الدولیة والتشریعات الوطنیة، ط1، دار الطلائع، القاهرة.
‌د.      المجلات والدوریات العلمیة:
-         عید، محمد السقا (1431ه): هل تعمل الحواس الخمس عند الجنین، مجلة أطبَّاء دمیاط، العدد التاسع، رجب، القاهرة، ص34 - 54
-                   بلعوص، عبد الرحمن بن محمد (1415ه): الوسائل التعلیمیة فی القرآن والسنة والآثار عن الصحابة،مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، العدد الثالث عشر،ذو القعدة، ص413- 496
-         البار، محمد علی (1419ه): تحنیک المولود وما فیه من إعجاز علمی، مجلة الإعجاز العلمی، العدد الرابع، ص17- 18
‌ه.       الرسائل العلمیة والمؤتمرات:
-         إبراهیم، نبیهة مصطفى محمد (1404ه): تصور مقترح لتطبیقات تربویة ملائمة لنظرة الإسلام إلى الإنسان،رسالة ماجستیر، غیر منشورة، جامعة أم القرى: کلیة التربیة، قسم التربیة الإسلامیة والمقارنة، مکة المکرمة.
-         الهلالی، سها بنت حمود بن فریج (1428ه): تربیة تفکیر الطفل فی ضوء التربیة الإسلامیة (تصور مقترح)،رسالة ماجستیر، غیر منشورة، جامعة أم القرى: کلیة التربیة، قسم التربیة الإسلامیة والمقارنة، مکة المکرمة.
-         باطویل، هدى محمد أحمد (1414ه): الإنتاج الفکری المطبوع للطفل فی المملکة العربیة السعودیة (دراسة تحلیلیة)،رسالة ماجستیر، منشورة، مکتبة الملک فهد الوطنیة، الریاض.