Supervising Scholarships Members from Egyptian Universities to Obtain a Ph.D. from Abroad "Field Study"

Document Type : Original Article

Authors

1 Demonstrator in Foundations of the Education Department Faculty of women - Ain Shams University

2 Professor of Foundations of Education -Faculty of Women Ain Shams University

3 Lecturer of Foundations of Education- Faculty of Women Ain Shams University

Abstract

This research aims to study the reality of supervising members of missions from Egyptian universities to obtain a Ph.D. degree from abroad, The researcher used the descriptive approach and the questionnaire to collect information and the study sample consisted of (72) members of foreign missions from Egyptian universities.
     The results of the study showed that there are some deficiencies in the organizational and supervisory aspects of the General Administration of Missions, which cause suffering for the member of the mission from the time of submission to the mission until the return after the end of the mission, as well as in the system of supervision, follow-up and care provided to the members of the missions by the cultural offices in the scholarship countries and the weak ability of cultural offices to meet the needs of scholars in all fields that they need, as well as the lack of effective systems and mechanisms by the Egyptian University to qualify members of its missions before traveling, follow them and supervise them during the mission.
     The results also showed a decline in the role of Egyptian universities towards attracting scholars who are affiliated with them and those who refuse to return, as a large proportion of the study sample individuals, which exceeded (53%) went towards planning to not return to the homeland due to the low conditions in Egyptian universities and the lack of a clear and specific vision in order to maximize the benefits from the returning scholars. Based on the results of the study, the researcher recommended a number of recommendations

Keywords


1-      أحمد بهاء الدین خیری وآخرون (2005). حول إدارات التعاون الدولی فی التعلیم العالی فی مصر،المؤتمر العربی الأول بعنوان"استشراق مستقبل التعلیم العالی" المنعقد فی الفترة 17-21 ابریل بشرم الشیخ، المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة، مصر.
2-      أحمد عزت عبد الکریم (1948). تاریخ التعلیم فی عصر محمد علی مصادره ووثائقه، المجلة التاریخیة المصریة ، مجلد1، العدد2، القاهرة.
3-      إدارة التنظیم وطرق العمل (2015). نموذج إدارة الإشراف العلمی الخارجی، الإدارة العامة للتنظیم والإدارة، وزارة التعلیم العالی، القاهرة.
4-      الإدارة العامة للإیفاد والإشراف العلمی (2015). نموذج إدارة الإیفاد على نفقة الدولة، إدارة التنظیم وطرق العمل، الإدارة العامة للتنظیم والإدارة، وزارة التعلیم العالی، القاهرة.
5-      الإدارة العامة للإیفاد والإشراف العلمی (2015). نموذج إدارة الخطة، إدارة التنظیم وطرق العمل، الإدارة العامة للتنظیم والإدارة، وزارة التعلیم العالی، القاهرة.
6-      جامعة عین شمس (2017). قواعد العمل بالعلاقات الثقافیة ،الإدارة العامة للعلاقات الثقافیة.
7-      خالد عبد القوی زهران (1973). رعایة مبعوثی مصر الدارسین بالخارج، الإدارة العامة للبعثات وزارة التعلیم العالی، جمهوریة مصر العربیة.
8-      الداود عبد الرحمن بن حمد الداود (2010). المشکلات التی تواجه المرشحین للابتعاث قبل التحاقهم بالبعثة، مجلة رسالة الخلیج العربی، العدد 116، السعودیة.
9-      دینا عبد الحمید محمد (2015). البعثات العلمیة فی مصر فی الفترة ( 1952-1970)، مجلة البحث العلمی فی الأداب، کلیة البنات جامعة عین شمس ، العدد16، الجزء الأول.
10-  رجاء إبراهیم سلیم (2006). سیاسة الابتعاث للخارج دراسة تقویمیة، المؤتمر السنوی الثامن عشر للبحوث السیاسیة (التعلیم العالى فی مصر:خریطة الواقع واستشراف المستقبل 14-17 فبرایر 2005)، مرکز البحوث والدراسات السیاسیة، جامعة القاهرة، المجلد الأول.
11-  رجاء إبراهیم سلیم (2005). واقع العلاقات الثقافیة بین مصر وکوریا الجنوبیة، دراسة مقدمة لمؤتمر مرکز الدراسات الآسیویة بکلیة الاقتصاد بعنوان (نحو إستراتیجیة جدیدة لدفع العلاقات المصریة الکوریة)، جامعة القاهرة.
12-  سعید إسماعیل على (2003). تجریف العقول، عالم الکتب، القاهرة.
13-  سید سید عبد السمیع عمارة (2008). دراسة تحلیلیة إحصائیة ونظریة متکاملة عن الإدارة المرکزیة للبعثات خلال الفترة (2002-2008)، الإدارة العامة للبحوث الثقافیة، وزارة التعلیم العالی.
14-  طلعت إسماعیل رمضان (1982). بناء الدولة الحدیثة، مجلة کلیة الآداب، جامعة المنصورة، العدد3.
15-  عائشة سیف الأحمدی (2013). التصنیف العالمی لجامعات الدارسین السعودیین فی الخارج - الواقع والمأمول، مجلة العلوم التربویة والنفسیة، المجلد 14، العدد 2، جامعة البحرین.
16-  عبد السلام الشبراوی عباس محمد (2003). إشکالیة الفکر والممارسة فی إیفاد البعثات للخارج فی إطار العولمة ومتغیراتها الثقافیة، المؤتمر العلمی السنوی الثانی لقسم أصول التربیة بعنوان"رؤى مستقبلیة لتطویر التعلیم قبل الجامعى فی ضوء التحدیات المعاصرة"، کلیة البنات، جامعة عین شمس.
17-  عبد المنعم إبراهیم الجمیعی (2007). البعثات العلمیة المصریة إلى أوروبا"دراسة فی الوثائق"، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
18-  قرار رئیس الجمهوریة العربیة المتحدة بالقانون رقم 112 لسنة 1959م، تنظیم شئون البعثات والإجازات والمنح الدراسیة بالجمهوریة العربیة المتحدة، الجریدة الرسمیة فی 16 مایو سنة 1959، العدد99 مکرر1.
19-  محمد إبراهیم الشطلاوی (1990). مشکلات الابتعاث للحصول على الدکتوراه فی التربیة: دراسة میدانیة، مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، العدد 14، الجزء 1.
20 وزارة التربیة والتعلیم (1972). دلیل العمل لخدمات الجماهیر فی مجال المنح والإجازات الدراسیة والبعثات, الهیئة العامة لشئون المطابع الأمیریة, القاهرة
المراجع الالکترونیة:
1-      قطاع الشئون الثقافیة والبعثات (2019). الإدارة العامة للإشراف المالی ورعایة المبعوثین، وزارة التعلیم العالی.
Available at:         Access on: 7-2-2019                                                                                        
2-      المرکز الثقافی المصری بباریس (2018).  
Available at:    Access on: 14-10-2018                                                                          http://www.bureaucultureleg.fr/office_duties.php
  ممیزات الحصول على درجة الدکتوراه فی الخارج (2018).
Available at:      Access on: 28-7-2018
3-      وزارة التعلیم العالی (2019). موقع قطاع الشئون الثقافیة والبعثات، جمهوریة مصر العربیة
Available at:            Access on: 2-1-2019  
4-      یاسر بن محمد الفهید (2017). دلیلک إلى الدراسة بالخارج.
Available at:       Access on:12-12-2017