Self-esteem and depression in breast cancer patients - a comparative correlational study

Document Type : Original Article

Author

Abstract


 The Abstract:
 The aim of this study was to identify the differences between self-esteem and depression by varying the demographic variables (age, marital status, educational qualification, economic level) of breast cancer patients, as well as the relationship of self-esteem to depression in the study sample. ), And the scale of depression (Arun Beck, Al-Ansari) on a sample of 52 (52) years of breast cancer patients. The results indicated that there were no statistically significant differences in self-esteem and depression according to the demographic variables (age, marital status, educational qualification, economic level) of breast cancer patients on the scales of self-esteem and depression. And that there is no statistically significant relationship between self-esteem and depression in breast cancer patients.

Keywords


المراجع:
حنفی، علی (2004م). طرق التواصل للمعوقین سمعیا، الأکادیمیة العربیة للتربیة الخاصة، الریاض، المملکة العربیة السعودیة.
الترکی، یوسف (2006م). التعلیم الثنائی للتلامیذ الصم (ثنائی اللغة وثنائی الثقافة)، مکتبة الملک فهد، الریاض، المملکة العربیة السعودیة.
الریس، طارق (2006م). دراسة نظریة عن ثنائی اللغة ثنائی الثقافة: الفلسفة والاستراتیجیات، ورقة عمل مقدمة فی المؤتمر العربی السابع للاتحاد، القاهرة، مصر.
الزهرانی، علی (2007م). التوجهات الحدیثة للتعلیم الشفهی للأطفال الصم وضعاف السمع المفاهیم والمبادئ والتطبیقات التی یستند علیها. مؤتمر التربیة الخاصة، جامعة بنها. القلیوبیة، مصر.
العمری، غثیان (2009م). مشکلات تطبیق مناهج التعلیم العام فی معاهد وبرامج الأمل الابتدائیة للصم بمدینة جدة من وجهة نظر المعلمین والاداریین. رسالة ماجستیر غیر منشورة. جامعة الملک سعود، الریاض، المملکة العربیة السعودیة. 
حنفی، علی؛ السعدون، عبدالوهاب (2010م). طرق التواصل للمعوقین سمعیاً دلیل المعلمین والوالدین والمهتمین. (ط2). الأکادیمیة العربیة للتربیة الخاصة، الریاض، المملکة العربیة السعودیة.
 لیناس، ویندی (2010م). خیارات التواصل فی تعلیم الأطفال الصم. ترجمة سمیر دبابنة. الأهلیة للنشر: الأردن.
بدران، أحمد (2011م). فعالیة برنامج باستخدام التواصل الکلی لتنمیة القدرة اللغویة لدى الأطفال الصم. مجلة کلیة التربیة. جامعة بورسعید. مصر.
الزهرانی، علی؛ العنزی، مبارک (2012م). واقع استخدام المعلمین لطرق التواصل فی معاهد وبرامج الصم وضعاف السمع الابتدائیة وعلاقته ببعض المتغیرات. مجلة الإرشاد النفسی، جامعة عین شمس، مصر.
الریس، طارق (2014م). تعلیم الصم فی القرن الحادی والعشرین الموضوعات والاتجاهات، کلیة التربیة، جامعة الملک سعود، الریاض، المملکة العربیة السعودیة.
السالم، ماجد (2016م). الأسس النظریة والأطر التربویة فی تکییف مناهج الصم وضعاف السمع للوصول إلى منهج التعلیم العام. مجلة التربیة الخاصة والتأهیل. ج 4،ع 13 ،ص 175-211.