درجة مشـــارکة المشـــرفات التربويـــات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفدة وعلاقتها بالالتزام التنظيمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص القيادة التربوية کلية التربية – جامعة الباحة

المستخلص

الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلىالکشف عن درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفذة وعلاقتها بالالتزام التنظيمي لدى المعلمات، وقد استخدمت الباحثة المنهج في صورته الارتباطية، وتکون مجتمع الدراسة من (175) قائدة وعينة الدراسة من (123) قائدة من قائدات مدارس التعليم العام بمراحلها المختلفة التابعة لإدارة التعليم بمحافظة القنفذة، واستخدمت الباحثة استبانة  اعدتها لجمع البيانات بعد التأکد من صدقها وثباتهاوأظهرت النتائج أن درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفذة جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ (2.70) وانحراف معياري بلغ (0.643) کما أظهرت النتائج أن مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمات بالمدارس جاء بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ (2.70) وانحراف معياري (0.578), وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية قوية(r+0.911) ذات دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (µ≤0.05)  بين درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية وبين مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمات.

الكلمات الرئيسية


Aburezeq, I. M. (2006). Effects of supervision on classroom: Perspectives of Arabic teachers on Jordan. (Unpublished Ph.D. dissertation). University of Washington, USA.
Aysen Berberoglu, Hikmet Secim (2015). Organizational Commitment and Perceived Organizational Performance Among Health Care Professionals: Empirical Evidence From A Private Hospital in Northern Cyprus.  Journal of Economics and Behavioral Studies, 7(1)
Bartels, Jos, (2006), Organizational Identification and Communication:
Brown Barbara B. (2003): Employees’ Organizational Commitment and Their Perception of Supervisors' Relations-Oriented and Task- Oriented Leadership Behaviors, DOCTOR OF PHILOSOPHY In human Development, Falls Church, Virginia.
Employees Evaluations of Internal Communication and its Effect on  Identification at Different Organizational Levels, Thesis, University of  Twente.
Everett, Joyce E; Miehls, Dennis; DuBois, Carolyn; & Garran, Ann
Herr's, A.F.(2003). Towards. cultural Competence: AN. Exploratory Study Of the relationship between racial identity and context xtual performance indicators Of pudlic Emploxees.  unpublisged dissertation, North Carolina state university، paleigh، North Carolina.
Johnson,W. (2003). The Effect of the Educational Supervisor in development the teachers of Science as Regard to the Teachers, Australia: n. ed
Kapusuzoglu, S. & Balaban, C. (2010). “Roles of primary education supervisors in training candidate teachers on job”. European Journal of Scientific Research. 42 (1),133.
Lee, John Chi-kin. Feng, Shengyao. (2007). “Mentoring Support and the Professional Development of Beginning Teachers”. A Chinese Perspective. ERIC Document Reproduction Service No. EJ816240.
Lessard,Claude et al. (2008). Conflits de savoirs en formation des enseignants, Bruxelles: de Boeck.
Monk, C., and Winslade, J. (2000): "The Use of reflecting Teams in Counselor Education and Supervision "Reports of Discrimination Private L.E. Project Descriptions Speeches Conference English.
Moswela, B. (2010). "Instructional supervision in Botswana secondary  schools". Educational Management Administration & Leadership, 38 (1).
Ovando، Martha N. & Huckestein، Ma. Luisa S. (2003): " Perceptions of the role of the Central Office Supervisors in Exemplary Texas School Districts "، Paper presented at the American Educational Research Association Annual Conference، Chicago، Illinois.
Privitelli, rose, (2008), school–based self-evaluation: an introductory study in a   maltese church school, journal of maltese education research, vol:5   no.1 2007 22 – 43                           
Salladino, R. J. (2004). “A study of colleague consultation. An alternative to traditional methods of supervision”. Immaculate College. Dissertation Abstract International. 65(4).
Sheldon, darren claude, (2006), a comparison of the ratings of the performance of elementary school principals provided by self-evaluations, supervisors, parents, certified staff, classified staff, and peers in a 360-  degree evaluation process, a dissertation submitted to the graduate  faculty of the university of north dakota
Snow, j.l, (2008), locating supervision a reflective frame for negotiating tensions with in conceptual and procedural foci for teacher development,  teaching and teacher education, (24).
 
 
Theron Crystal-Jeanne (2010): TheImpact Of Psychological Empowerment And Job Satisfaction On Organizational Commitment Amongst Employees In A Multinational Organization, magister Commercii in the Department of Industrial Psychology, Faculty of Economic and Management Science, University of the Western Cape.
Wai luii, wong, (2010), implementation of school self-evaluation in secondary schools: teachers' perspective, a thesis submitted in partial fulfillment of  the requirements for the degree of doctor of education, the chinese   university of hong kong.