تفعيل الشراکة الأسرية في مدارس التعليم العام بالمملکة العربية السعودية في ضوء نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الإدارة التربوية - معهد الدراسات العليا قسم الإدارة التربوية جامعة الملک عبد العزيز ـ جدة ـ المملکة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة تفعيل قائدات مدارس التعليم العام بجدة للشراکة الأسرية في ضوء نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية ولتحقيق أهداف البحث فقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي حيث تم تطبيق استبانة مکونة من ستة مجالات (الوالدية، التواصل، التطوع، التعلم في المنزل، صناعة القرار، التعاون مع المجتمع) على أفراد العينة وعددهم 144 قائدة يمثلون عينة طبقية عشوائية من مجتمع البحث وقد أسفر البحث عن عدد من النتائج من أهمها: أن قائدات مدارس التعليم العام بجدة يمارسن (بدرجة متوسطة) جميع مجالات الشراکة الأسرية التي اشتمل عليها نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية، حيث بلغ المتوسط العام للمجموع الکلي لدرجات ممارسة المجالات الستة (3.08)، بانحراف معياري بلغ (1.176). کما کشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين قائدات مدارس التعليم العام بمدينة جدة في درجة ممارستهن لمجالات لشراکة الأسرية ککل، وأن تلک الفروق ترجع إلى اختلاف المرحلة الدراسية التي يعملن بها، حيث کانت قيمة مستوى الدلالة في اختبار تحليل التباين الأحادي (انوفا) تساوي (0.000) وهي قيمة دالة عند مستوى (α≤ 05,0). کما أن الفروق التي ظهرت في درجة ممارسة قائدات مدارس التعليم العام بمدينة جدة للشراکة الأسرية ککل والتي ترجع إلى متغير المرحلة الدراسية کانت بين (قائدات المدارس الابتدائية وقائدات المدارس الثانوية) وبين (قائدات المدارس المتوسطة) لصالح (قائدات المدارس الابتدائية وقائدات المدارس الثانوية) ذوات المتوسط الأعلى، وفي ضوء النتائج التي تم الحصول عليها خلص البحث إلى عدد من التوصيات من أهمها: ضرورة اهتمام وزارة التعليم بوضع معايير خاصة بالشراکة الأسرية وفق نموذج ابيشتاين وتقييم المدارس على أساسها بشکل رسمي وعقد دورات تدريبية لقائدي ومعلمي المدراس لتطوير مهاراتهم في تحسين الشراکة الأسرية.
Abstract
This study aimed to investigate the degree of implementation of family partnerships by the public school female leaders in the light of Epstein's Model for community partnership. To achieve this end, the study employs the analytical descriptive approach. A questionnaire has been constructed, consisting of six components: helping parents, communication, volunteerism, learning at home, decision making, and working with the community. Questionnaires were distributed to the study random stratified sample which consisted of one hundred and forty-four (144) school leaders.
A number of findings have been reached through this study. The most significant of which are: first, public school female leaders in Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia “moderately” implement the fundamental components of Epstein's Model for community partnerships. The mean score for the implementation of the six components of the Epstein's Model was (3.08), with a standard deviation value of (1.176). Second, there are statistically significant differences among the female leaders of the public schools of Jeddah in terms of the degree of implementation of the overall family partnership components. These differences can be attributed to the “school stage” they are working with.  The Analysis of Variance (ANOVA) shows (0.000) at a significance value of (α ≤ 05,0). According to the ‘School Stage’ they schools leaders are working with, there are differences between ‘primary female leaders, secondary female leaders and middle school female leaders, which were in favor of primary female leaders and secondary female leaders, who have higher averages for the implementation of the family partnership components
In the light of the study findings, the researcher makes a number of recommendations. First, it is recommended that the Ministry of Education develop special principles for family partnerships based on Epstein's Model for community partnerships. Schools can be officially evaluated according to these principles. Furthermore, it is recommended to conduct training courses for school leaders to increase their family partnership skills.

الكلمات الرئيسية


.Rich, D. (2008) Megaskills: Building our Children's Character andAchievement for School and Life. Naperville, Ill.: Sourcebooks.,
Anne, Ruth (2002), Families- School- Communities Learning Together:  The Action Team,Wisconsin  Department of Public Instruction, Madison,Winter,pp.11-13
Arnott, ken,(et.at) (2011)School Administrator Guide to Parent  Engagement: Strengthening Partnerships Within K-12School Communities, Ontario principals Councill( opc), Toronto, 85.
Bower, Heather A. and Griffin, Dana(2011) Can the Epstein Model of Parental Involvement Work in a High- Minority, High- Poverty Elementary School? A case Study, Professional School Counseling, Vol.15,No.2, December, 77-87.
Diehel, D and Frey, A(2008) Evaluating A Community – School model of Social Work Practice. School Social Work Journal, Vol.132,NO.2
Epstein, J. L, (2001). School, family, and community partnerships  Preparing Educators and improving schools, Boulder, CO: Westview.
Epstein, J. L., & Lee, S. (1995) National patterns of school and family connections in the middle grades. In B. Ryan, G. Adams, T. Gulotta, R. Weissberg, & R. Hampton (Eds.), The family– school connection: Theory, research, and practice, Thousand Oaks, CA: Sage ,108- 154
-Epstein, J. L., & Van Voorhis, F. L. (2001) More than minutes: teacher’s roles in designing homework. Educational Psychologist, 36(3):181-193.
Epstein, J. L., & Sanders, M. G. (2002)Family, school, and community partnerships. In M.H. Bornstein (Ed), Hand book of parenting Practical issues inparenting,Vol. 5. (pp. 407–437).
Epstein, J. L., & Sheldon, S. B. (2005). Parent involvement in schools. Journal of Educational Research, 98(4), 196-206.
Epstein, J., & Patricia, M. (2007) Family and community involvement in schools: Results from the school health policies and programs study. Journal of School Health.77(8), 383– 587.
Epstein, J.,. (2004). Partnering with families and communities. Educational Leadership, 61(8), 12-18.
Epstein, J.L (2011). School, family, and community partnerships Preparing Educators and improving schools, Westview press, Philadelphia, 410-416.
Epstein, Joyce L(2010), Epsteins Frame work  of Six types of Involvement, Center for the Social Organization of Schools, Johns Hopkins University, Baltimore,
Griffin, Dana, Steen, sam(2010)  School-Family-Community Partnerships: Applying Epsteins Theory of the Six Types of Involvement to School Counselor Practic, Professional School Counseling, Vol.13,No.4,April: 218-226.
Harris, Alma, and Janet, Andrew, Kirstie(2009) DO Parents Know They Matter ?  Raising Achievement Through Parental Engagement, Continum International publishing ,London, 4.
Hodges, Terri L(2013) Survey of  the effectiveness of  Epsteins  Model of family engagement with special needs parents, ,Wilmington University, Dover, Delaware.
Kreider, Holly (2000)The National Net Work of Partnership Schools:  A Model for Family – School – Community Partnerships, Harvard College,p5
. - Kim, Anna(2004) Parent-School Partnership Formation through the School Council in Korea. Educational Research for Policy and Practice, vol.3: 127-139
Sande, Lehrer (2010) parents and Teachers, what are they thinking bulletin, (65)443: 65-275.
Willems, patriciap and Gonzalez, Alyssa(2012) School-Community Partner Ship Contexts to Academically Motivate Students, School Community Journal,( 2)
Witherspoon Bob &Bruce Lori(2012),Building parent Efficacy and Family School Partnerships, NCDPI Collaborative Conference, Sheraton Kocry Center- Greenssboro, NC,March21, 22
Ziegler, W (2001) School Partnerships: Something for Everyone. Principal Leadership, 68-70.