المستخلص: هدفت الدراسة التعرف على درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية من وجهة نظر المعلمين، والتعرف على مستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين، والکشف عن العلاقة بين القيادة التحويلية والولاء التنظيمي، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال الاستبانة التي تم تطبيقها على عينة عشوائية بسيطة، بلغ عددها (487) معلم، تمثل نسبة 55 % من معلمي المدارس الحکومية الثانوية بمکتب تعليم القطيف والبالغ عددهم (881) معلم، وقد تم معالجة بيانات الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية من وجهة نظر المعلمين، کان بدرجة کبيرة بمتوسط حسابي قدره (3.900)، أن مستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين کان بدرجة کبيرة، بمتوسط حسابي قدره (4.340)، کما کشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.01)، بين درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية، ودرجات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستويات الولاء التنظيمي لدى المعلمين، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (0.571). Abstract: The study aimed to know the degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers, to know the level of the organizational loyalty among teachers, and to reveal the relationship between the transformational leadership and the organizational loyalty. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method through the questionnaire which was applied to a random simple sample of (487) teachers, representing 55% of the teachers of the governmental secondary schools in the Office of Education in Qatif of the total (881) teacher, and the data were processed by using the statistical program (SPSS). The study found the following results: The degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers was significant with an arithmetic mean of (3.900). The level of teachers’ organizational loyalty was significant with an arithmetic mean of (4.340). The study also revealed the existence of a statistically significance positive correlation relationship of at a significance level of (α ≤ 0.01), Between the average estimate of the sample members of the study to practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate and the average estimate of the sample members of the study to the organizational loyalty among teachers, where Pearson's correlation coefficient between them was (0.571).
- Abrahamson, P.(2002). The Role of commitment in software Process Improvement, Department of Information Processing Science, University of Oulu. Retrieved May 30,2017 from www: http: //jultika.oulu.fi/Record/isbn951-42-6730-3
- Bass,B& Riggio,R.(2006).Transformational leadership.2nd,Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum and Associates. Retrieved December 03,2016 from www: http: //ps5le7tc8n.search.serialssolutions.com/?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info%3Aofi%2Fenc%3AUTF-8&rfr_id=info%3Asid%2Fsummon.serialssolutions.com&rft_val_fmt=info%3Aofi%2Ffmt%3Akev%3Amtx%3Abook&rft.genre=book&rft.title=Transformational+Leadership&rft.au=Bass%2C+Bernard+M&rft.au=Riggio%2C+Ronald+E&rft.date=2006-01-01&rft.pub=Psychology+Press&rft.isbn=9780805847611&rft.externalDBID=n%2Fa&rft.externalDocID=419532¶mdict=en-US
- Chipunza, C.& Gwarinda, S.(2010).Transformational leadership in merging higher education institutions: A case study.SA,Journal of Human Resource Management; 8(1). Retrieved February 26,2017 from www: http: //www.sajhrm.co.za/index.php/sajhrm/article/view/195
- Gachunga , H. and Ndege , F.(2014).The effects of transformational leadership on Results Based Management in Kenya’s Civil Service. Strategic Journal of Business & Change Management. 1(1), P1-22. Retrieved June 09,2017 from www: http: //strategicjournals.com/index.php/journal/article/viewFile/2/1
- Gill, A; Flaschner, A.;&Bhutani, S. (2010).The Impact of Transformational Leadership and Empowerment on Employee Job Stress,Business and Economics Journal, (3) ,P1-11. Retrieved June 10,2017 from www: http: //astonjournals.com/manuscripts/Vol2010/BEJ-3_Vol2010.pdf
-Izzati, U.; Suhariadi, F.; Hadi, C.(2016).THE ROLE OF SELF COMPETENCE ON AFFECTIVE ORGANIZATIONAL COMMITMENT OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL TEMPORARY TEACHERS.International Journal of Organizational Innovation. , Vol. 8 Issue 4, p133-139. 7p.Retrieved December 08,2017 from www: http: //web.a.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=19431813&AN=114725525&h=sK2ODrvyOorZCydTYPFtlRA2qiI0Caqb8sckFgBN6g0ACHltCsiDBbULr1jLPE8C3sYuXnAX6e8vZWusllQJoA%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d19431813%26AN%3d114725525
- Leithwood, K.&; Jantzi, D.(2000).The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school.Journal of Educational Administration.38(2),112-129.DOI: 10.1108/09578230010320064. Retrieved January 02,2017 from www: https: //search.proquest.com/docview/220453766/AEC5807070B74669PQ/1?
- Porter, L. ; Steers, R. ;Mowday, R. & Boulian, P.(1974).Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians‚ journal of applied psychology‚ vol 59(5),603-609. Retrieved June 02,2017 from www: http: //files.eric.ed.gov/fulltext/ED099485.pdf
Volante, L.(2012).School Leadership in the Context of Standards-Based Reform: International Perspectives. : Springer Netherlands. Retrieved December 08,2016 from www: http: //ps5le7tc8n.search.serialssolutions.com/?
آل منصور, علي. (2019). درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين. مجلة البحث العلمى فى التربية, 20(الجزء الأول), 1-58. doi: 10.21608/jsre.2019.29290
MLA
علي آل منصور. "درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين". مجلة البحث العلمى فى التربية, 20, الجزء الأول, 2019, 1-58. doi: 10.21608/jsre.2019.29290
HARVARD
آل منصور, علي. (2019). 'درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين', مجلة البحث العلمى فى التربية, 20(الجزء الأول), pp. 1-58. doi: 10.21608/jsre.2019.29290
VANCOUVER
آل منصور, علي. درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين. مجلة البحث العلمى فى التربية, 2019; 20(الجزء الأول): 1-58. doi: 10.21608/jsre.2019.29290