أثر تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في الدافعية للتعلم لدى طلاب الدراسات الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس العلوم الشرعية کلية التربية ـ جامعة القصيم

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة تعرف أثر تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في مستوى الدافعية للتعلم لدى طلاب الدراسات الإسلامية بجامعة القصيم، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي بأسلوب المجموعة الواحدة، واستخدمت مقياس مستوى الدافعية بأبعاده الخمسة (مستوى الطموح/ مستوى التوجه للنجاح/ مستوى التوجه للعمل/ مستوى الحاجة للتحصيل العلمي/ مستوى الحافز المعرفي)، حيث تم تطبيق المقياس قبلياً وبعدياً على المجموعة التجريبية التي تکونت من (72) طالباً من الطلاب المسجلين لدراسة مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام (104 سلم) وهو أحد المقررات التابعة لقسم الدراسات الإسلامية في جامعة القصيم، وأسفرت النتائج عن فاعلية تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في رفع مستوى الدافعية للتعلم بجميع أبعادها لدى طلاب الدراسات الإسلامية بجامعة القصيم.
The Effect of Teaching the Fundamentals of the Political System in Islam Course on the Motivation for Learning among Islamic Studies Students
By:
Dr. Abdul-Rahman bin Abdul-Aziz Abul-Haj
Assistant Professor of Curriculum and Instruction (Science), Faculty of Education, QassimUniversity
ABSTRACT
The current study aimed at identifying the effect of teaching the fundamentals of the Political System in Islam Course on the level of motivation for learning among the students of Islamic Studies at QassimUniversity. The study made use of the quasi-experimental method and the experimentation was delimited to one group. The study utilized a scale for assessing the level of motivation taking into account its five dimensions (ambition level/ success attitudes/ work attitudes/ academic achievement attitudes/ level of cognitive motive). The scale was administered before and after the experimentation to the study participants (totaling 72 students) who were enrolled to study the fundamentals of the political system in Islam (104) which belonged to the department of Islamic studies in QassimUniversity. The results of the study revealed the effectiveness of teaching the fundamentals of the political system in Islam course in increasing the level of motivation for learning taking into account all its dimensions among the Islamic Studies students in QassimUniversity.

Haven, M., J. (2003). Motivational processes and performance: The role of global and Facet personality Traits. Dissertation abstract international, 63, (8), p.3966.
Lizzette, L. (2004). Personality and Motivational Characteristics of the Successful Mentor. Dissertation abstract international, 6, (5), p. 2677.
Meyer, Y. & Kaplan, A. (2004).Motivational influences on transfer of problem - solving strategies. Contemporary Educational psychology, 30, 1-22.
Ormrod, J. (1995). Educational Psychology. (1st ed). New Jersey, DC: Prentice – Hall. Inc.
Reeve, J. (2001). Understanding motivation and emotion. New York:  HarcourtCollege Publishers.
Santrock, J. (2003). Psychology, McGraw Hill, Boston.
Turner, J. (2003). Proactive personality and the big five as predictors of motivation to learn. Unpublished doctoral dissertation. Old Dominion University, USA.
Woolfolk, A. (1990). Educational Psychology. New Jersey: Printice Hall.