"فعالية خرائط التفکير في تنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم في التربية الأسرية لدى تلميذات المرحلة الإعدادية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن فعالية خرائط التفکير في تنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلميذات المرحلة الإعدادية خلال تدريس التربية الأسرية. ولتحقيق هذا الهدف تم تحديد أسس تدريس التربية الأسرية باستخدام خرائط التفکير في تنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم ، کما تم تحليل محتوى مقرر التربية الأسرية في الفصل الدراسي الأول للصف الأول الإعدادي بهدف تحديد مهارات التنظيم الذاتي للتعلم التي يمکن تنميتها من خلال محتوى موضوعات المقرر، ثم إعداد قائمة بمهارات التنظيم الذاتي للتعلم التي يمکن تنميتها لدى تلميذات المرحلة الإعدادية ، وتلا ذلک إعداد (مقياس مهارات التنظيم الذاتي للتعلم في المرحلة الإعدادية) واجراء عمليات التحکيم واستطلاع آراء بعض المتخصصات حوله لتحديد صورته النهائية، ثم تصميم مواد التعليم والتعلم ، وإعداد کراسة أنشطة التلميذات ودليل المعلم لتدريس وحدات الفصل الدراسي الأول للصف الأول الإعدادي في التربية الأسرية باستخدام خرائط التفکير لتنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم، وتکونت مجموعة البحث من (60) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي منها (30) تلميذة في المجموعة التجريبية التي درس لها باستخدام خرائط التفکير، و (30) تلميذة في المجموعة الضابطة درس لها بالطريقة المعتادة، وقد تبين تکافؤ المجموعتين في الاختبار القبلي،  وتم تطبيق أداة البحث قبليا وبعديا على مجموعة البحث، وقد أظهرت نتائج البحث تفوق تلميذات المجموعة التجريبية على تلميذات المجوعة الضابطة في نتائج المقياس مما يکشف عن فعالية خرائط التفکير في تنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلميذات المرحلة الإعدادية خلال تدريس التربية الأسرية.
Effectiveness of Thinking Maps in Developing Self-Regulation Skills of Learning in Family Education for the Preparatory Stage Students
Summary of research
The goal of the search is to reveal the effectiveness of thinking maps in the development of self-regulation skills of learning for the preparatory stage students through teaching of family education. In order to achieve this goal has been to identify the foundations of the teaching of family education using thinking maps in the development of self-regulation skills of learning, as well as the analysis of the content of family education in the first semester of first grade at preparatory school with a view to identifying the skills of self-regulation of learning , which can be developed through the content of the topics scheduled, and then the preparation of the list of self-regulation learning skills that could be developed in the preparatory stage students , and the preparation of the (measurement of self-regulation skills of learning in preparatory stage) and a survey of the views of professionals around it, and then the design of teaching and learning, and operations of arbitration, and the amendment in the light of the results of the arbitration, and setting the sincerity and consistency on the gauge. also teacher Manual has been prepared for teaching units of first semester of first grade junior secondary school in family education using maps of thinking for development of self-regulation skills of learning. Research group consisted of (60) students of female students in first grade at preparatory school, (30) students in the Experimental Group, which studied by using thinking maps, and (30) students in the control Group studied by usual way. The equality of the two groups has established, then the pre and post application of the Research tool on the two research groups, the results of research show Superiority of the Experimental Group than the control group proving the effectiveness of thinking maps in the development of self-regulation skills of learning to students at preparatory stage through the teaching of family education.
 

الكلمات الرئيسية