تصور مقترح لدور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في الجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک سعود ــ کلية التربية تخصص " إدارة تربوية " إدارة تعليم عالي

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت  الدراسة تقديم تصور مقترح لدور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في الجامعات السعودية  في ضوء رؤية 2030، وبيان أبرز معوقات تفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود، وتحديد متطلبات تطويرية لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود، وتقديم تصور مقترح لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود) وتم استخدام المنهج الوصفي لتحقيق الأهداف ، کما استُخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات اللازمة للدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من طالبات جامعة الملک سعود بمدينة الرياض القائمات بمهام القائدات لأي من الأندية الطلابية النسائية في جامعة الملک سعود والبالغ عددها (65) نادياً، تنقسم غلى أندية عامة وعددها (15) نادياً، و(50) نادياً تخصصياً. أما عينة الدراسة فقد تمثلت في عينة عشوائية بسيطة بلغ حجمها (35) طالبة. توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أبرزها:

أن أفراد عينة الدراسة موافقين على واقع دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود.
أن أفراد عينة الدراسة موافقين إلى حد ما على أبرز معوقات تفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود.
أن أفراد عينة الدراسة موافقين على المتطلبات التطويرية التي يمکن تحديدها لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود.

 وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بالآتي (إتاحة فرص تبادل الخبرات مع قائدات الأندية في الجامعات الأخرى، توفير فرص تدريبية تطويرية لقائدات الأندية خارج نطاق الجامعة، إشراک قائدات الأندية في التخطيط للأنشطة الطلابية).
 
A Proposed Perspective of the Students Affairs Deanship Roles in Developing Leadership Skills among Student Clubs Leaders in Saudi University in the Light of 2030 Vision
By
Dr. Hessah bent Saad  Al-Oraify
Assistant Professor of Educational Administration, Management of Higher Education, Faculty of Education, King Saud University
 
ABSTRACT
The current study aimed at developing a proposed perspective of the Student Affairs Deanship roles in developing the leadership skills among the student clubs leaders in the Kingdom of Saudi Arabia universities in the light of 2030 Vision. Furthermore, the study sought to identify the most prominent obstacles encountered by the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills of the student clubs leaders at King Saud University. The study made use of the descriptive method for fulfilling its purpose and a questionnaire was developed for collecting the study data. The study population was all the female students at King Saud University in Riyadh who are the leaders of female student clubs at King Saud University and the study was delimited to 35 students as participants. The results of the study revealed that the study participants agreed to the roles of the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills among the student leaders at King Saud University. The study participants agreed to some extent to the main obstacles of activating the role of Student Affairs Deanship in developing the leadership skills at King Saud University. The study participants agreed to the development requirements that can be identified for activating the role of Student Affairs Deanship for developing the leadership skills at King Saud University. The study recommended providing opportunities for exchanging experiences with club leaders in other universities, providing development training opportunities for student clubs leaders outside the university and involving club leaders in planning student activities.
 

الكلمات الرئيسية


Bresciani,M.L. (2008). Global competencies in student affairs serviceprofessionals : A literature synthesis . College Student Journal, 42 (3), 906-919.
Chai, M. S. (2015). Personality and Leadership Qualities Among Student Leader. American Journal of Applied Psychology, 4(3-1), 27-32.
Ferdiansyah, D., & Meutia, H. (2017). The Impact of a Student Organization (OSIS) on Leadership Identity Development (LID). School of Education. University of Tampere: Finland. https://bit.ly/2DMi2lO
Gillett, K. R. (2016). Student Affairs: Moving from Theories and Theorists to Practice and Practitioners. New Directions for Community Colleges, 2016(174), 85–91.https://doi.org/10.1002/cc.20205
Havlik.M.K.(2006). An Assessment of a First-Year Leadership Program, Virginia Tech university: Virginia .
Hawkins, Ayesha, BA, MPM. (2015). Involvement Matters: The Impact of Involvement in Student Clubs and Organization on Student Retention and Persistence at Urban Community Colleges . PhD thesis. Texas: Texas Tech University, Graduate Faculty.
Jensen, Jae. (2017). Development of Student Leadership Skills and Identity: A Case Study at a Finnish University. Master’s -Thesis in Educational Leadership. University of Jyväskylä. Department of Education.
Juniors .(2016). Using Clifton Strengths to Build Positive Leadership Skills. Michigan Ross School of Business.
Karagianni, D., & Jude Montgomery, A. (2018). Developing leadership skills among adolescents and young adults: a review of leadership programmes. International Journal of Adolescence & Youth, 23(1), 86–98  https://bit.ly/2ACVVKF
Katch R, Tomczyk K, Shinkle B, Berry DC.(2013). Students’ perspectives of leadership development. Athl Train Educ J. 2013;8(1–2):23–28.
Kezar, A . (2003). Student affairs adminstrators : Building collaborations with students and academic affairs for institutional improvement. National Roundtable Series (ERIC NO : ED 468397).
Omatsu.G,(2004)." Student leadership training booklet, educational opportunity program" (on-line), available: 10-12-2010: www.iasasonline.org/about
Pittaway. L, Gazzard. J, Shore. A, and Williamson. T.( 2015) . “Student clubs: experiences in entrepreneurial learning”, Entrepreneurship & Regional Development..( 27),127-153.
Reed.T.(2001). student leaders in the classroom: a study of virginia tech student leaders and their accounts of curricular and co-curricular. Virginia Polytechnic Institute and State University: Virginia.
Rotter, C. A. (2004). Self -perceptions of leadership skills & attitudes of college sophomore student leaders. Texas A&M University: Texas.
Talbot.B.H , Hallows.(2008).Leadership Skills: Developing a Measure for College Students , Intuition . (4) , 12-18.
The Office of Student Leadership Development.(2013). Engaging, Exploring and Elevating Student Leadership Development at The College of William and Mary. Retrieved on 25 Oct 2018: https://bit.ly/2AwX9a6
Wilson, G.N. (2010) Student Leadership Development within Student Government at Snow College. Oregon State University: Oregon.
Zorina, A. V., Yarullina, A. S., Akhmetova, L. A., Shaimardanova, M. R., Nikishina, S. R., & Garipova, A. A. (2018). Leadership in the University Student Environment: How to Become a Person-Oriented Leader. International Journal of Instruction, 11(4), 271–286. https://bit.ly/2raCt3q