هدفت الدراسة إلى تتبع ممارسات معلمي العلوم مع الطلاب في ضوء نموذج کولب المطور، في التعامل مع مشارکة الطلاب، في التعامل مع التفسير والفهم، ممارسات معلمي العلوم التدريسية في ضوء النموذج، کما يراها المعلمون. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمتْ الاستبانة، وتکون مجتمع وعينة الدراسة من جميع معلمي العلوم في المدارس التابعة لإدارة التعليم في محافظة الدوادمي، وطبقت في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1436/1437هـ، وحصل الباحثان على (60) استبانة صالحة من أصل (67) تم إرسالها. وکانت أهم نتائج الدراسة: أن أفراد عينة الدراسة يوافقون بشدة على عبارات محور ممارسات معلمي العلوم مع مشارکة الطلاب، ومن أهم ممارسات المعلمين فيها على الترتيب ما يلى: مراعاة المعلم الفروق الفردية بين الطلاب، إشراک الطلاب في المناقشة والتشجيع عليها، والتعرف على وجهات نظر الطلاب واحترامها. کما کان من أهم نتائج الدراسة أن أفراد عينة الدراسة يوافقون بشدة على عبارات محور ممارساتهم مع التفسير والفهم، کما أنهم يوافقون بشدة کذلک على عبارات محور ممارسات معلمي العلوم التدريسية في ضوء نموذج کولب المطور. وکانت أهم التوصيات: إجراء دراسات لتتبع تطبيق تلک القناعات، وتدريب معلمي مادة العلوم على التدريس باستخدام نموذج کولب أثناء وقبل الخدمة، والاستفادة من دور التعلم في نموذج کولب في التخطيط للدروس، وتنظيم مراحل الدرس والأنشطة وتنوع الأهداف. Abstract
The study aimed to follow the practices of science teachers with students in light of Kolb's Developed Model, in dealing with the students' participation, dealing with the interpretation and understanding, and science teachers teaching practices in light of the model, as seen by teachers. The study followed the descriptive survey, and the questionnaire was used. The community and the sample of the study are all middle school science teachers in the Directorate of Education in Dawadmi, Saudi. The study conducted in the first semester of the academic year 2005/2006, and the researchers got (60) valid questionnaires out of (67) were sent. The most important findings of the study: The study sample strongly agreed on the axis of science teachers practices with students participation, and the most important practices, respectively, are the following: Taking into account individual differences among students, engage students in discussion and to encourage them, and to identify the points of view of students and respect it. Also the most important findings of the study in the axis of the interpretation and understanding that the sample strongly agreed on their practices, and they also strongly agreed on the axis of their teaching practices in light of Kolb's Developed Model. The most important recommendations: conducting studies to follow the application of those convictions, training science teachers to teach using Kolb's Developed Model approach, during service and pre-service, and to take advantage of the role of learning in the model in lesson planning, organizing stages of lesson activities and diversity goals.
الکريم, أ. عبد الله بن حشر العتيبي د. صالح بن عبدالله العبد. (2016). ممارسات معلمي العلوم مع المتعلمين في المرحلة المتوسطة في ضوء نموذج کولب المطور من وجهة نظرهم. مجلة البحث العلمى فى التربية, 17(الجزء الأول), 651-677. doi: 10.21608/jsre.2016.8808
MLA
أ. عبد الله بن حشر العتيبي د. صالح بن عبدالله العبد الکريم. "ممارسات معلمي العلوم مع المتعلمين في المرحلة المتوسطة في ضوء نموذج کولب المطور من وجهة نظرهم", مجلة البحث العلمى فى التربية, 17, الجزء الأول, 2016, 651-677. doi: 10.21608/jsre.2016.8808
HARVARD
الکريم, أ. عبد الله بن حشر العتيبي د. صالح بن عبدالله العبد. (2016). 'ممارسات معلمي العلوم مع المتعلمين في المرحلة المتوسطة في ضوء نموذج کولب المطور من وجهة نظرهم', مجلة البحث العلمى فى التربية, 17(الجزء الأول), pp. 651-677. doi: 10.21608/jsre.2016.8808
VANCOUVER
الکريم, أ. عبد الله بن حشر العتيبي د. صالح بن عبدالله العبد. ممارسات معلمي العلوم مع المتعلمين في المرحلة المتوسطة في ضوء نموذج کولب المطور من وجهة نظرهم. مجلة البحث العلمى فى التربية, 2016; 17(الجزء الأول): 651-677. doi: 10.21608/jsre.2016.8808