استخدام التعليم المدمج في تنمية مهارات تجويد القـرآن الکريـم لدى تلاميذ الصف الخامس الأساس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن فاعلية استخدام التعليم المدمج في تنمية مهارات تجويد القرآن الکريم لدى تلاميذ الصف الخامس الأساس, ولإنجاز هذا البحث قام الباحث بإعداد قائمة لمهارات تجويد القرآن الکريم لازمة ومناسبة لتلاميذ الصف الخامس الأساس, مکونة من ثلاثة مجالات رئيسة يندرج تحتها (9) مهارات فرعية, وتم عرضها على مجموعة من المحکمين للتأکد من سلامتها وصحتها, ومن خلالها تم بناء برنامج التعليم المدمج لتنمية مهارات التجويد وفق خطوات متسلسلة منطقية, وتم عرضه على مجموعة من المحکمين للتأکد من صلاحيته للتطبيق. وأعد الباحث أداتين للبحث تمثلت الأولى بالاختبار التحصيلي المکون من(34) فقرة من نوع اختيار من متعدد, والثانية ببطاقة الملاحظة لمهارات التجويد مکونة من ثلاثة مجالات رئيسة يندرج تحتها (17) مهارة فرعية  وتم عرض الأداتين على مجموعة من المحکمين, وأتم الباحث التعديلات اللازمة, کما اختار الباحث مجموعة قصدية من مدرسة العائشة قوامها (22) تلميذاً من تلاميذ الصف الخامس درسوا باستخدام التعليم المدمج, کما استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي, وأسفرت النتائج على أنه توجد فاعلية کبيرة للبرنامج القائم على التعليم المدمج في تنمية مفاهيم وقواعد التجويد وتنمية  بعض مهارات تجويد القرآن الکريم لدى تلاميذ الصف الخامس الأساس.
 
  Abstract
  This study aims at identifying the efficiency of using blended learning in developing the skills of reciting the Horan Quran by the pupils of the fifth primary grade. To achieve the objectives of this study, the researcher prepared a list of Quran reciting skills that are necessary and suitable to the pupils of the fifth primary grade. The list consists of three main fields under which (9) sub-skill is listed. The list was presented to a group ot referees to make sure of its accuracy. Through this list, a blended learning program for developing the skills of reciting the Holy Quran was structured according to serial logical steps. The program was also a group of referees to make sure of its accuracy and suitability. The researcher also prepared two tools for this study, the first is an achievement  test  that consists of 34 multiple choice items while the second tool is an observation card for the recitation skills that consists of three main fields under which (17) sub-skills are listed. The two tools were presented to a group of referees and made the necessary changes on it. The researcher chose a deliberate sample fr0m Aysha School that consists of 22 pupils taught by the blended learning strategy. The researcher also used the quasi- experimental approach to conduct this study. The findings also show the blended learning approach is effective in developing the skills of reciting the Holy Quran of the pupils of the fifth primary grade.
 

الكلمات الرئيسية