تطوير وحدة التحويلات الهندسية فى ضوء الإتجاهات المعاصرة لتنمية التفکير الهندسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

سعى هذا البحث إلى تطوير وحدة التحويلات الهندسية فى ضوء الإتجاهات المعاصرة لتنمية التفکير الهندسى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية , وتکونت عينة البحث من (40) تلميذه من تلاميذ الصف الأول الإعدادى –  بمحافظة البحيرة , وقد تم بناء " وحدة للتحويلات الهندسية " فى ضوء قائمة أسس تم إستقراءها من الإتجاهات المعاصرة لتطوير منهج الرياضيات , وإعداد إختبار للتفکير الهندسى ؛ والذى بلغ معامل ثباته         ( 87.,).
      وتم إستخدام المنهج التجريبى ذو المجموعة الواحدة من خلال التطبيق القبلى والبعدى لأداة التجربة ,  وبمعالجة البيانات بإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة , فقد أسفرت نتائج البحث على أنه :-
-         يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 1.. ,)بين متوسطى درجات تلاميذ مجموعة البحث فى التطبيقيين القبلى والبعدى لإختبار التفکير الهندسى ومهاراته المختلفة لصالح التطبيق البعدى.
-         تتصف وحدة التحويلات الهندسية المطورة بالفاعلية فى تنمية التفکير الهندسى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى.
-         حجم تأثيروحدة التحويلات الهندسية المطورةعلى تنمية التفکير الهندسى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى کبير.
      وتوصى الباحثة بضرورة تطوير موضوعات هندسية أخرى بجميع مراحل التعليم العام مثل موضوعات متعلقة بالهندسة التحليلية , وهندسة المتجهات , والهندسة التفاضلية وغيرها وذلک فى ضوء الإتجاهات المعاصرة.
 
Abstract:
 The Study aimed to develop "Geometric Transformations" Unit in the Light of   Contemporary Trends for Developing Geometric Thinking for Preparatory Stage Students.
 Geometric transformations unit was prepared in the Light of bases which were inducted from Contemporary Trends for developing of the math curriculum and preparing geometric thinking , its stability coefficient was 0, 92.
 The Study Sample consisted of (40) students of the first grade preparatory school students  – In Albehera government, by using the experimental method of one group with pre- and posttest of skills, and the collected data were analyzed by applying the appropriate statistics methods, and then the most important results were:
  1. There are statistically significant differences at the level (, 01) between the average scores of the experimental group in the pre and post application on geometric thinking scale and its different skills , in favor of the post application.
2. Teaching the developed geometric transformations unit is more effectiveness for developing geometric thinking among the first grade preparatory school students.
3. There is a high educational impact of teaching the developed geometric transformations unit on the developing Geometric Thinking among the first grade preparatory school students.
The researcher recommended the necessity of developing anther Geometric topics for all grades such as topics connected with "Analytical, vector and differential …..etc." geometry   in the Light of Contemporary Trends. 
 

الكلمات الرئيسية