مهارات ماوراء الذاکرة وعادات الاستذکار لدى ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الى الکشف عن العلاقة بين مهارات ماوراء الذاکرة وعادات الاستذکار لدى ذوي صعوبات التعلم  والکشف عن الفروق بين مهارات ماوراء الذاکرة لدى ذوي صعوبات التعلم وفقاً للنوع (ذکور-إناث) والکشف عن الفروق بين عادات الاستذکار لدى ذوي صعوبات التعلم وفقاً للنوع (ذکور-إناث) ، وتضمن البحث  (60) تلميذاً وتلميذة (33 ذکور – 27 إناث) ، ممن تتراوح أعمارهم ما بين (9–11) سنة بمتوسط عمري مقداره 10.3 سنة بانحراف معياري ±1.232 ، واستخدم البحث أدوات (اختبار بينيه العرب للذکاء (ط4)ـاختبار المسح النيورولوجي السريع: (Q.N.S.T).-مقياس ماراء الذاکرة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم-مقياس عادات الاستذکار -دليل تقدير العوامل والظروف المؤدية لصعوبات التعلم) ، وقد أسرفت النتائج عن وجود ارتباط دال بين مهارات ماوراء الذاکرة وعادات الاستذکار لدى ذوي صعوبات التعلم  ، ووجود فروق بين مهارات ماوراء الذاکرة لدى ذوي صعوبات التعلم وفقاً للنوع (ذکور-إناث) لصالح الذکور ووجود فروق بين عادات الاستذکار لدى ذوي صعوبات التعلم وفقاً للنوع (ذکور-إناث)لصالح الذکور.
The research aims to reveal the relationship between skills beyond the memory and habits of study with people with learning disabilites and disclosure of the differences between beyond the memory skills of people with learning disabilites, in accordance with the type of (male-female) and the disclosure of the differences between recall habits with learning disabilities according to type (Zkor- females), and included research (60) male and female students (33 males - 27 females), aged between (9-11 years) with an average age of $ 10.3 years with a standard deviation ± 1.232, and use the search tools (Arabs Binet intelligence test (i 4) Testing (QNST) .- Meta memory scale for students with learning disabilites-recall habits gauge -dlal estimate factors and conditions conducive to learning disabilites), The results lavished the presence of D. link between beyond memory skills and habits of study with people with learning disabilites, and the presence of differences between the memory beyond the skills of people with learning disabilites, in accordance with the type of (male-female) in favor of males and the existence of differences between the habits of study with learning disabilites, in accordance with the type of (male-female) in favor of males.