منهج مقترح قائم على المدخل البصري لتنمية بعض المفاهيم الجغرافية ومهارات التفکير البصري لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

المشکلة: تدني مستوى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في المفاهيم الجغرافية ومهارات التفکير البصري
ويهدف البحث الحالي إلي : الکشف عن فاعلية منهج الجغرافيا المقترح القائم على المدخل البصري في تنمية بعض المفاهيم الجغرافية ومهارات التفکير البصري لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي.
ولتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات التالية : مصفوفة مدى وتتابع لموضوعات المنهج الجغرافيا المقترح، إعداد خريطة منهج لمنهج الجغرافيا المقترح ، صياغة وحدة من المنهج المقترح بکل صف من الصفوف الثلاثة، إعداد مرجع وحدة (دليل معلم لکل وحدة)، إعداد اختبار للمفاهيم الجغرافية واختبارات للتفکير البصري لکل صف من الصفوف الثلاثة.
وتوصل البحث إلي النتائج التالية
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الأول الابتدائي في اختبار المفاهيم الجغرافية بمستويه (التذکر والفهم)، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في اختبار المفاهيم الجغرافية بمستوياته الثلاثة (التذکر – الفهم- التطبيق)، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في اختبار المفاهيم الجغرافية بمستوياته الثلاثة (التذکر – الفهم- التطبيق)، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الأول الابتدائي في کل مهارة من مهارات اختبار التفکير البصري، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في کل مهارة من مهارات اختبار التفکير البصري، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في کل مهارة من مهارات اختبار التفکير البصري، وفي الاختبار ککل لصالح التطبيق البعدي.
Abstract:
The problem: the low level of the first three rows of pupils basic education in the geographic concepts and skills of visual thinking
The current research aims to: detect the effectiveness of the proposed approach based on geography visual entrance to the development of some geographical concepts and skills of visual thinking among students of the first three grades of basic education.
To achieve the aim of the research was prepared the following tools: Matrix extent and sequence of topics curriculum proposed geography, preparing curriculum for the approach proposed geography map, the drafting unit of the proposed approach to each row of the three rows, set up the reference (teacher guide for each unit), the preparation of test geographical concepts and tests of thinking Optical each row of the three rows.
 
The research found the following results:
1-  There is a statistically significant difference at the .01 level of significance between the mean scores of first graders in test geographical concepts in two levels (remembering and understanding), and in the test as a whole for the benefit of the post application.
2- There is a statistically significant difference at the .01 level of significance between the mean scores of the second graders in the test three types of geographical concepts (remember - comprehension - application), and in the test as a whole for the benefit of the post application.
3- There is a statistically significant difference at the .01 level of significance between the mean scores of third graders in the test three types of geographical concepts (remember - comprehension - application), and in the test as a whole for the benefit of the post application.
4-There is a statistically significant difference at the .01 level of significance between the mean scores of first graders in each skill test of visual thinking skills, and in the test as a whole for the benefit of the post application.
5-There is a statistically significant difference at the 0.01 level of significance between the mean scores of the second graders in each skill test of visual thinking skills, and in the test as a whole for the benefit of the post application.
6- There is a statistically significant difference at the .01 level of significance between the mean scores of third graders in each skill test of visual thinking skills, and in the test as a whole for the benefit of the post application.