فاعلية برنامج إثرائي في الجغرافيا قائم على النظرية التواصلية باستخدام أدوات الجيل الثاني للويب في تنمية بعض مهارات البحث الجغرافي لدى طالبات الصف التاسع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث لقياس فاعلية برنامج إثرائي في الجغرافيا  قائم على النظرية التواصلية باستخدام أدوات الجيل الثاني للويب  في تنمية بعض مهارات البحث الجغرافي لدى طالبات الصف التاسع، حيث تکونت مجموعة البحث من (72) طالبةً من طالبات الصف التاسع،قسمت لمجموعتين: مجموعة تجريبية مکونة من (36) طالبة ومجموعة ضابطة مکونة من(36) طالبة،استخدمت الباحثة المنهج التجريبي معتمدةً التصميم ذو المجموعتين مع قياس قبلي- بعدي. ويوضح البحث کيفية إعداد البرنامج الإثرائي موضحاً أسس بناء البرنامج الإثرائي(الأهداف،المحتوى،استراتيجيات التدريس،الأنشطة، والتقويم)،وکذلک إجراءات بناء دليل المعلم، وتمثلت أدوات القياس في اختبار مهارات البحث الجغرافي. وتوصل البحث إلى: فاعلية البرنامج الإثرائي في الجغرافيا  القائم على النظرية التواصلية باستخدام أدوات الجيل الثاني للويب  في تنمية بعض مهارات البحث الجغرافي لدى طالبات الصف التاسع.
 
Abstract
The research aims to indicate the efficiency of an enrichment program in geography based on Communication Theory by using the second generation web tools in developing some skills of geographic research for ninth grade students. The research sample consists of (72) students of ninth grade. It is divided into two group: an experimental group consists of (36) students and controlled group consists of (36) students. The researcher applied the experimental methodology depending on two groups designed together on posterior and anterior scale. The research shows the method of preparing an enrichment program (objectives, content, teaching strategies, activities, evaluation). Also the procedures of imposing a teacher’s guide. The scale tools is represented in testing skills of geographical research. The research result is: the efficiency of enrichment program for geography based on communication theory by using second generation of web tools for developing some skills of geographical research for ninth grade students.