واقع تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة  لواقع تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، وقد تم اختيار المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداة للدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من (58) عميدا ووکيلا، استجاب منهم (38)، وقُسمت الأداة إلى أربعة محاور: الأول: متغيرات الدراسة، الثاني: تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة في أبعاده الثلاثة، الثالث: صعوبات تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة، والرابع: مقترحات تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة، وتوصلت الدراسة إلى نتائج کان من أهمها ما يلي:

أن أفراد الدراسة متفقون بدرجة "ضعيفة" على تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة في بُعديْه التنظيمي والمجتمعي.
أن أفراد الدراسة متفقون بدرجة "متوسطة" على تفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة في بُعده الأکاديمي.
أن أفراد الدراسة مؤيدون بدرجة "عالية" على وجود صعوبات لتفعيل المسؤولية المجتمعية، وعلى المقترحات لتفعيل المسؤولية المجتمعية بکليات الجامعة.
 أشارت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد الدراسة في جميع محاور الاستبانة تعزى لمتغيرات الدراسة، إلا في محور واقع تفعيل المسؤولية المجتمعية في بُعده المجتمعي بين من سنوات خدمتهم أقل من 5 سنوات، ومن سنوات خدمتهم 10 سنوات وأکثر لصالح من سنوات خدمتهم 10 سنوات وأکثر، وبناء على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، فقد دون الباحث عددا من التوصيات.

Reality of Social Responsibility Activation in Faculties of Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
Dr. Khalid AbdulKareem Al Busair
Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
Faculty of Social Sciences, Department of Management and Educational Planning
Abstract:
This study aimed to investigate reality of social responsibility activation in Faculties of Imam Muhammad ibn Saud Islamic University. The researcher followed the descriptive approach, and used the questionnaire as a tool for the study. The study population consisted of (58) deans and deputy deans, whereas, the study sample consisted of (38) deans and deputy deans. The study tool consisted of four sections: first section: study variables, second section: social responsibility activation in the Faculties of University in its three dimensions, third section: difficulties of social responsibility activation in the Faculties of University, and fourth section: proposals for social responsibility activation in the Faculties of University. The most important results of the study included the following:
• The study sample agreed with "a low degree" on the social responsibility activation in the Faculties of University in both the organizational and societal dimensions.
• The study sample agreed with "a medium degree" on the social responsibility activation in the Faculties of University in the academic dimension.
• The study sample agreed with "a high degree" on the existence of difficulties in the social responsibility activation in the Faculties of University, and the proposals for the social responsibility activation in the Faculties of University.
• The study indicated that there were no statistically significant differences in the responses of study samples in all the questionnaire sections attributable to the study variables, except in the section of reality of social responsibility activation; in the societal dimension between the years of service less than 5 years and the years of service 10 years and more for the benefit of the years of service 10 years and more. Based on the study results, the researcher made a number of recommendations.

الكلمات الرئيسية