هدفت الدراسة الحالية الي تعرف العلاقة بين مناصرة الذات وتقرير المصير لدى عينة البحث من المعاقين سمعيا وبصريا ، وکذلک تعرف الفروق بين الصم والمکفوفين في کل من مناصرة الذاتوتقرير المصير ، وکذلک تعرف الفروق بين الذکور والإناث من عينة البحث في مناصرة الذات وتقرير المصير . تکونت عينة البحث من الصم والمکفوفين بلغ عددهم 136 ( 71 من الصم و 65 من المکفوفين ). طبق عليهم مقياس مناصرة الذات إعداد هاريس (Harris, 2009) تعريب الباحث ، مقياس تقرير المصير إعداد أمانى عزت نعمان ، محمد أکرم حمدان (2016) . قد توصلت الدراسة الحالية إلى عدد من النتائج يمکن تلخيصها بالنقاط التالية : 1- ارتباط مناصرة الذات لدى عينة الدراسة إيجابيا بتقرير المصير. 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الاعاقة (صم ، مکفوفين) في ابعادالاستقلالية ،المعرفة ، الدافعية والدرجة الکلية للمناصرة في اتجاه الصم. في حين لم توجد فروق دلالة إحصائية في ابعاد التحکم والخبرة کأحد ابعاد مناصرة الذات تعزي لمتغير الاعاقة (صم ، مکفوفين). 3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقرير المصير تعزي لمتغير الاعاقة (صم ، مکفوفين) في اتجاه الصم. 4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مناصرة الذات تعزي لمتغير الجنس ( ذکور ، أناث ) في اتجاه الذکور. 5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقرير المصير تعزي لمتغير الجنس ( ذکور ، أناث ) في اتجاه الذکور. Abstract
The study aimed at identifying the relationship between Self Advocacy and its Relationship to Self Determination among a Sample of Hearing and Visually Impaired University Students,. The researcher used the descriptive analytical methodology because of its suitability to the nature of the study. Sample of the study consisted of 136 Hearing and Visually Impaired University Students. The researcher used the Self Advocacy Scale, prepared Harris(2009) and Self Determination, prepared by Amany ,A,Noaman & Mohamad,A,Hemdan (2016). Among the findings revealed by the current study are:
A statistically significant correlation between scores of the sample of the study in the Self Advocacy Scale and their scores in the Self Determination Scale. It was found that Self Advocacy correlated positively with Self Determination . Astatistically significant differences between Hearing Impaired and Visually Impaired students in Autonomy, Knowledge, Motivation as a dimensions of Self Advocacy and the total score of Self Advocacy in favor of Hearing impairment. Where is No statistically significant differences between Hearing Impaired and Visually Impaired students in Control,and Experience Motivation as a dimensions of Self Advocacy A statistically significant differences between Hearing Impaired and Visually Impaired students in Self Determination. A statistically significant differences between male and female students in Self Advocacy in favor of male students. A statistically significant differences between male and female students in Self Determination in favor of male students.