هدفت الدّراسة إلى مدى امتلاک الکفايات المهنيّة اللّازمة للمعلّمين المعنيين بتطبيق مدخــل STEM (العلوم، والتّقنية، والهندسة، والرّياضيّات)، واستخدمت الباحثة فيه المنهج الوصفي التّحليلي في مســح الأدبيّات، والدّراسات السّابقة الخاصّة بموضوع الدّراسة، وتمّ استخدام أداة الاستبانة للإجابة عن أسئلة البحث، وتکوّن مجتمع البحث من(25) معلمًا ومعلمة، وقد أظهرت النّتائــج امتلاک المعلّمين الکفايات المهنيّة اللّازمة لتطبيق مدخــل STEM بدرجة عالية، کمــا تمّ تقــديم مجموعــة مــن التّوصيــات والمقترحــات، ومن أهمّها: إجراء دراسات، وأبحاث مشابهة لهذا البحث بحيث تکون على مرحلة دراسيّة محدّدة، وتکون مادّة التّخصّص من ضمن متغيراتها، وأن تخصص دراسة تتعلق بأحد متطلبات الکفايات الست.
Abdullah, N; Halim, L & Zakaria, E.(2014): VStops: A Thinking Strategy and visual Representation Approach in Mathematical Word Problem Solving toward Enhancing STEM Literacy. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(3), pp165-174. Retrieved from: file:///c:/Users/Oman/Downloads/EurasiaPreview.pd
Azza, Sharkawy, David, Barlex, Malcolm, Welch, Joan, McDuff & Nancy, Craig. (2009): Adapting a curriculum unit to facilitate interaction between technology, mathematics and science in the elementary classroom: identifying relevant criteria. Design and Technology Education, 14(1)
Bruning, R. H.; Schraw, G. J.; Norby, M. M. & Ronning, R. R. (2004). Cognitive psychology and instruction, 4th ed., Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Bybee, Bodger, W. (2010). Advancing STEM Education: A 2020, Technology and Engineering Teacher, 7(1),30-35.
Cantrell, P. & Ewing-Taylor, J. (2009): Exploring STEM career options
Chris , P , ( 2012 ): A Comparative Analysis of Students ' satisfaction with Teaching M STEM v5. Non - STEM Programmes psychology Teaching Review , 18 ( 2 ) , ALI , 2012 , ppl Education, 98(3), pp295-303
El-Deghaidy.H, Mansour,N.(2015). Science Teachers’ Perceptions of STEM Education: Possibilities and Challenges. International Journal of Learning and Teaching
Han, S.; Capraro, R. & Capraro, M. (2014): How science, technology, engineering, and mathematics (STEM) project-based learning (PBL) affects high, middle, and low achievers differently: The impact of student factors on achievement International Journal of Science and Mathematics Education, pp1-25. doi: 10.1007/s10763-014-9526-
James, J. S. (2014): Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Curriculum and Seventh Grade Mathematics and Science Achievement. 3614935 Ed.D., Grand Canyon University, Ann Arbor. Retrieved from: http://search.proquest.com/docview/ 1520011923?accountid=27575. ProQuest Dissertations & These Global database
Kutch, M. (2011): Integrating Science and Mathematics Instruction in a Middle School STEM Course: The Impact on attitudes, Career Aspirations and Academic Achievement in Science and mathematics. 3456933 Ed.D., Wilmington University (Delaware), Ann Arbor. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/873247689?accountid=27575, ProQuest Dissertations & These Global database.
Ministry of Education, 2010, p.7
National Science Teachers Association NSTA.(2012). NSTA pre-service science standards. Arlington, VA: NSTA
Norma Olivarez,(2012)The Impact of a STEM Program on Academic Achievement of Eighth Grade Students in a South Texas Middle School A Dissertation ,Educational Leadership Texas A & M University - Corpus Christ
Sanders, Mark. (2009). STEM, STEM Education, STEM mania, The Technology Teacher, Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, P.P. 20-26
Scott, C. (2012): An Investigation of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Focused High Schools in the U.S., Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5), pp30-39
Thomasian, J. (2011). Building a science, technology, engineering, and math education agenda: An update of state actions, National Governors association, Washington, DC: National Governors Association Centre for Best Practices.
through collaborative high school seminars. Journal of Engineering
Wang, Wang, Moore & Roehrig. (2011).STEM integration teacher perception and practice Journal of Pre-College Engineering Education Research(J-PEER),1(2), Article 2: 1-13.
William, E.; Dagger, Jr. (2013). Evolution of STEM in the United States. International Technology and Engineering Educators Association. Retrieved on January 26, 2014 from: http://www.iteea.org/Resources/PressRoom/AustraliaPaper.pdf
خليل محمد الأحمدي, أ/ مها. (2019). الکفايات المهنيّة اللّازمة للمعلّمين المعنيين بتطبيق مدخل STEM في المدارس من وجهة نظرهم. مجلة البحث العلمى فى التربية, 20(الجزء الحادی عشر), 147-180. doi: 10.21608/jsre.2019.69855
MLA
أ/ مها خليل محمد الأحمدي. "الکفايات المهنيّة اللّازمة للمعلّمين المعنيين بتطبيق مدخل STEM في المدارس من وجهة نظرهم", مجلة البحث العلمى فى التربية, 20, الجزء الحادی عشر, 2019, 147-180. doi: 10.21608/jsre.2019.69855
HARVARD
خليل محمد الأحمدي, أ/ مها. (2019). 'الکفايات المهنيّة اللّازمة للمعلّمين المعنيين بتطبيق مدخل STEM في المدارس من وجهة نظرهم', مجلة البحث العلمى فى التربية, 20(الجزء الحادی عشر), pp. 147-180. doi: 10.21608/jsre.2019.69855
VANCOUVER
خليل محمد الأحمدي, أ/ مها. الکفايات المهنيّة اللّازمة للمعلّمين المعنيين بتطبيق مدخل STEM في المدارس من وجهة نظرهم. مجلة البحث العلمى فى التربية, 2019; 20(الجزء الحادی عشر): 147-180. doi: 10.21608/jsre.2019.69855