مدى تطبيق التعلم القائم على المشاريع کإستراتيجية تقويم واقعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير، تخصص الإدارة التربوية، کلية العلوم الصحية والسلوکية والتعليم جامعة دار الحکمة، جده

2 إدارة تربوية، جامعة دار الحکمة - جدة

المستخلص

      هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي دور التعلم القائم على المشروع کإستراتيجية تقييم واقعي. لقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة قامت ببناء أدوات محددة تمثلت في: استبانة، بطاقة ملاحظة، أسئلة مقابلة. أجاب على الاستبانة (431) معلمة من المعلمات المطبقات للمشاريع، وتم إخضاع عينة قصدية مکونة من (16) معلمة للملاحظة، ومن ثم تم إجراء مقابلة معهن من أجل: تقييم تطبيق التعلم القائم على المشروع کإستراتيجية تقويم واقعي ، والتعرف على دور التعلم القائم على المشروع کإستراتيجية تقويم واقعي في تطوير المهارات لدى الطالبات ، ووضع اقتراحات لتطوير التعلم القائم على المشروع کإستراتيجية تقويم واقعي.
أظهرت نتائج البحث فاعلية التعلم القائم على المشاريع في: تطوير المهارات السلوکية والأدائية والمعرفية ومهارات التفکير لدى الطالبات ، و غرس القيم لدى الطالبات ، و قياس کفايات المعلمات في بناء أدوات التقويم اللازمة لتتبع تطور المهارات المختلة أو قياس المخرج النهائي للتعلم القائم على المشاريع ، و التمييز بين أساليب التقويم و مراحله و أدواته ، وربط المناهج بمشاريع تتسم بالواقعية وتتناسب مع ميول الطلاب لتنمية مهاراتهم ، وفي ضوء النتائج السابقة کانت أبرز توصيات البحث:
اعتماد طريقة المشروع کإستراتيجية تقويم واقعي في کافة المراحل الدراسية ، إعادة النظر في المناهج وربطها بمشاريع تتسم بالواقعية تتناسب مع ميول الطلاب ، إنشاء بنک لأدوات تقويم محکمة لقياس المهارات الأدائية و السلوکية و مهارات التفکير وتصنيفها وفق المرحلة الدراسية.

Gallavan. Nancy P. Developing Performance-Based Assessments. Corwin Press: United Kingdom.
Todd Stanley. (2012). Project-Based Learning for gifted students. PRUFROCK BRESS: U.S.A.
Andres YM (2006). Project-based learning: Students learn important life skills though projects.  PMI today. Retrieved on 01.04.2013 from:
Aweke Shishigu Argaw, Beyene Bashu Haile, Beyene Tesfaw Ayalew, Shiferaw Gadisa Kuma.(2017). The Effect of Problem Based Learning (PBL) Instruction on Students’ Motivation and Problem Solving Skills of Physics. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(3):857-871.
Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2007).Teaching for meaningful learning: A review of research on inquiry-based and cooperative learning. Retrieved from:
Bell, S. (2012). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future. The Clearing House, 83(2), 39-43.
Carr P (2012). Project-based learning: increasing social studies interest and engagement. Rising Tide. Vol, 5.
Culbertson, L. & Wenfan, Y. (2003). Alternative Assessment Primary grade literacy teachers, attitudes and practices. A Paper presented at the annual meeting of the American educational research association, Chicago.
Damian Maher & Joanne Yoo, (2017). Project – based learning in the primary School Classroom. Available at:
ChanLin. (2008). Technology integration applied to project-based learning in science. Inovations in Education and Teaching International, 45(1), 55-65
Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2011). Why problem-based learning? A case study of institutional change in undergraduate education. In B. Duch, S. Groh, & D. Allen (Eds.), the power of problem-based learning (pp. 3–11). Sterling, VA: Stylus.
Dahar, R.W. (2011). Learning and Learning Theory. Jakarta: Erlangga.
EduTechWiki: Project-based learning. Available at: http://edutechwiki.unige.  Ch/en/Project-based learning (last accessed on Jan. 16, 2012).
Fox TG (2013). Project based learning in primary grades. Master of Arts in Education at Northern Michigan University.
Hartatik, F. (2015). Project based-learning (PBL): An offered Solution for speaking class. A journal of Culture, English Language Teaching, Literature and Linguistics.
Harris, J Matthew (2014). The Challenges of Implementing project-Based Learning in Middle Schools. (Unpublished Doctoral Dissertation), University of Pittsburgh, USA.
Hung, W. (2009). The 9-step problem design process for problem-based learning: Application of the 3C3R model. Educational Research Review, 4(2), 118-141.
Hernandez-Ramos, P. & De La Paz, S. (2009). Learning history in middle school by designing multimedia in a project-based learning experience. Journal of Research on Technology in Education.
Holubova, R., (2008). Effective teaching methods- Project-based learning in physics. US-China Education Reiew, Dec. 2008, Volume 5, No.12(Serial No.49).
İlhan Ilter.  (2014). A study on the efficacy of project-based learning approach on Social Studies Education: Conceptual achievement and academic motivation. Educational Research and Reviews Vol. 9(15), pp. 487-497, 10 August, 2014.
Kubiatko M, Vaculova I (2011). Project-based learning: characteristic and the experiences with application in the science subjects. Energy Education Science and Technology Part B: Social Educ. Stud. 3(1):65-74
Koparan, T. Guven, B. (2015). The effect of project-based learning on students statistical literacy level for data representation. International journal of Mathematical Education in Science and Technology
Lam SF, Cheng RW, Ma WYK (2009). Teacher and student intrinsic motivation in project-based learning. Instr. Sci. 37:565-578.
Mintah, J. (2003). Authentic Assessment in Physical Education Prevalence of Use and Perceived Impact on Achievement, Measurement in Physical Education and Exercise Sciences.
MacDonell C (2007). Project-based inquiry units for young children: First steps to research for grade pre-K-2. Worthington, OH: Linworth.
Nancy P. Gallavan. (2009). Developing Performance-Based Assessments. United Kingdom: Corwin Press.
Paian Tamba, Motlan, Betty M. Turnip. (2017). The Effect of Project Based Learning Model for Students’ Creative Thinking Skills and Problem Solving. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), Volume 7, Issue 5 Ver. II (Sep. – Oct. 2017), PP 67-70.
Peterson, B. (2012). Uncovering the progressive past: The origins of project based learning. Unboxed: A Journal of Adult Learning in Schools.  Retrieved from:
Zastavker& Ong , 2006 )   
Peterson, B. (2012). Uncovering the progressive past: The origins of project based learning. Unboxed: A Journal of Adult Learning in Schools.  Retrieved from:
Blumenfeld, et al., 1991 
Polya, G. 1985. How to Solve it. 2nd.ed. New Jersey: Princeton University Press.
Quigley, David. (2010).project based learning and student achievement, (Unpublished Doctoral Dissertation), Walden University, USA.
Romera, E. M.; Gomez-Ortiz, O.; Ortega-Ruiz, R. & Viejo, C.(2016). Anthropologist, 25(3), 199-206.
Trilling B (2008). Engineering the future of learning. Technol. Century 13(2):24-27.
Trilling B (2008). Engineering the future of learning. Technol. Century 13(2):24-27.
White, R.M. (1999): An Alternative Approach to Teaching History. On Teaching; OAH Magazine of History, Vol.8, No.2, pp 58-60
Wolfe P (2001). Brain matters: Translating research into classroom practice. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Wolf, D., Bixbt, J., Glenn, J. and Gardner, H. (1991)." To Use Their Minds Well: Investigating New Forms of Student Assessment".Review of Research in Education, Vol. 17, (1991).
Yun E (2009). The project approach as a way of making life meaningful in the classroom: http://eric.ed.gov/?id=ED470896.
Z. Abdul Kadir  , N. H. Abdullah  , E. Anthony  , B. Mohd Salleh  & R. Kamarulzaman.(2016). Does Problem-Based Learning Improve Problem Solving Skills?—A Study among Business Undergraduates at Malaysian Premier Technical University. International Education Studies; Vol. 9, No. 5:166 – 172.
Zimmerman DC (2000). Project Based Learning for Life Skill Building in 12th Grade Social Studies Classrooms: Degree Master of Science in Education. Dominican University of California.