السمنة وعلاقتها باضطراب القلق الاجتماعي في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلبة المدارس الثانوية الحکومية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن العلاقة بين السمنة واضطراب القلق الاجتماعي لدى طلبة المدارس الثانوية الحکومية في القدس الشرقية، وتحديد ما إذا کان هناک أثر لمتغير  النوع  على مستوى القلق الاجتماعي. تکونت عينة الدراسة من (400) طالب وطالبة من طلبة المدارس الثانوية الحکومية، (200) منهم يعانون من السمنة، و(200) لا يعانون من السمنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس للقلق الاجتماعي الذي تکون في صورتة النهائية من (25) فقرة، وقد تم التحقق من صدق المحتوى من خلال عرضه على مجموعة من المحکمين، و من صدق البناء من خلال إيجاد معامل إرتباط کل فقرة مع الدرجة الکلية، وتم التحقق من ثبات المقياس باستخراج الإتساق الداخلي بمعادلة کرونباخ الفا، وبطريقة تطبيق وإعادة تطبيق الاختبار. وتم استخدام مؤشر کتلة الجسم (Body Mass Index) لتحديد الطلبة الذين يعانون من السمنة.
وتم استخدم الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). وتبين أن هنالک فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القلق الاجتماعي لصالح الطلبة الذين يعانون من السمنة، کما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى القلق الاجتماعي أعلى لدى الإناث منه لدى الذکور، وأن القلق الاجتماعي لدى طلبة الصف الثالث ثانوي أعلى منه لدى طلبة الصف الأول ثانوي.
أوصت الدراسة بتوعية الطلاب بمخاطر السمنة، وأهمية توعية مربي الصف والقائمين على المسيرة التعليمية بعواقب السمنة على الصحة النفسية للطلاب، وعلى أدائهم الأکاديمي.
Obesity and its Realtionship with Social Anixety Disorder in the liht al sone Demographic vwible for  Students Public Schools
Mufeed Najib Hawashin           Tamer Fayez Abu Lebdeh
Abstract
This study aimed at identifing the relationship between obesity and social anxiety disorder among students of public high schools, and to investigate whether gender has any effect on social anxiety levels. The study sample consisted of (400) students, divided into (200) obese students and (200) non-obese students. The study tool was an inventory for social anxiety consisted in its final revision of (25) items, the content validity of  the scale was assured by a group of judges, and construct validity was conducted, while  Cronbach's alpha and test re-test methods were used to measure reliability. The Body Mass Index (BMI) was used to distinguish obese students. 
Data collected were analyzed using The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Results of the study showed a statistically significant differences in social anxiety levels in favor of obese students. Results also showed that levels of social anxiety for female students were higher than those for male students. Social anxiety levels were higher for 12th grade students (senior year) compared to 10th grade students.
Finally the study recommended raising students awareness about the possible consequences of obesity. The study also stressed the importance of educating teachers about the social and psychological impact of obesity on students, and the poor academic performance as a consequence.
 

الكلمات الرئيسية