واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشرفة تربوية لمادتي العلوم والفيزياء مکتب تعليم البنات شرق جدة، المملکة العربية السعودية

2 مشرفة تربوية لمادة الرياضيات مکتب تعليم البنات بوسط جدة – المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص:
      أصبح الاهتمام بدمج المستحدثات التکنولوجية في التعليم من الاتجاهات الحديثة التي تعنى بها المؤسسات التعليمية على اختلاف مستوياتها، وذلک لإيمان القائمين على التعليم بجدوى هذه المستحدثات والآثار الکبيرة التي تعود على تحقيق الأهداف التعليمية وتمکين الأجيال من مسايرة متطلبات العصر. جاءت هذه الدراسة بهدف التعرف على واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس من وجهة نظرهن، بالإضافة إلى تحديد تأثير التخصص الأکاديمي وسنوات الخبرة على واقع توظيفهن لهذه المستحدثات. ولتحقيق أهداف الدراسة فقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي، إذ تمثل المنهج الوصفي بالرجوع إلى الأدب النظري والدراسات السابقة وثيقة الصلة بموضوع البحث، بينما اعتمد المنهج التحليلي على أداة الدراسة إذ تم بناء الاستبيان بالاعتماد على الدراسات السابقة بهدف الکشف عن واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس بمحافظة جدة. وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمات المرحلة الثانوية بمدينة جدة وتم اختيار عينة طبقية عشوائية من مجتمع الدراسة بلغ عددهن (160) معلمة. خرجت الدراسة بعدّة نتائج أهمها أن هناک استخدام بدرجة کبيرة للمستحدثات التکنولوجية المستخدمة في التدريس، کما أوضحت الدراسة عدم وجود أثر للتخصص على واقع توظيف المعلمات للمستحدثات التکنولوجية في التدريس، وفي المقابل يوجد فروق دالة احصائيًا في استخدام مستحدثات تکنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الخبرة، وأوصت الدراسة بضرورة إقامة ورش عمل لتدريب المعلمات على إنتاج المستحدثات التکنولوجية.
The Employment of Secondary School Female Teachers for Technological Innovations in Teaching
Abstract:
        The study aimed to determine the reality of employing secondary school female teachers for technological innovations in teaching from their point of view, and to determine the effect of academic specialization and years of experience on the reality of employing secondary school teachers for technological innovations in teaching from their point of view. (160) teachers of the secondary stage, and applied a questionnaire to measure the reality of the employment of secondary school teachers of technological innovations in teaching from their point of view, and reached the following results: The most technological innovations used in terms of teachers' attitudes, the Internet was 4.89%, and the percentage of technological innovation in teaching was 4.74%, while the trend towards technological innovations in teaching was 3.68. The obstacles of employing technological innovations in teaching amounted to an average of (2.64). There were also no statistically significant differences at the level of (0.05) in the responses of the secondary stage parameters due to the variables (scientific specialization, years of experience). The study recommended several recommendations from the most important of which are: the need to establish workshops to train the female teachers on employment of technological innovations in teaching.

الكلمات الرئيسية


Lan, Y. (2014). Does Second Life Improve Mandarin Learning by Overseas Chinese Students? Language Learning & Technology, Vol 18, Issue 2 (Pp. 36-56).
Mofeed, M. (2011). Effects of Computer Integrated Instruction On Student Achievement in Eighth Grade Mathematics. Master Thesis.  Faculty of The School of Education. Baker University
Naeini, F. & Masood, M. (2012). Effect of Educational Computer Games on Student Creativity, Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, V 4. No 23, Pp 5280-5284.
Shawareb, A. (2011). The Effects of Computer Use on Creative Thinking Among Kindergarten Children in Jordan, Journal of Instructional Psychology , Vol. 38, No. 3-4 ,Pp213-220.
Solak, E.  & Cakır, R. (2015). Exploring The Effect of Materials Designed with Augmented Reality On Language Learners’ Vocabulary Learning. The Journal of Educators Online-Jeo. 13 (2). 50-73.