مدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة بالکويت لمهارات التدريس الإبداعي في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، کلية التربية الأساسية، قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة تعرف مدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة بالکويت لمهارات التدريس الإبداعي في ضوء بعض المتغيرات، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتکون مجتمع الدراسة من جميع موجهي مدارس المرحلة المتوسطة، واقتصرت عينة الدراسة على عدد (308) موجهاً  وموجهة موزعين وفق متغيرات (النوع/ سنوات الخبرة) وأسفرت نتائج الدراسة عن أن درجة الموافقة على مجمل المحاور (متوسطة) من وجهة نظر عينة الدراسة مما يدل على أن درجة ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة للتدريس الإبداعي جاءت متوسطة من وجهة نظر الموجهين، وکانت ترتيبها کالتالي: المحور الرابع الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الحساسية للمشکلات، ثم الثالث المحور الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة المرونة، ثم الأول المحور الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الطلاقة، وفي المرتبة الأخيرة المحور الثاني الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الأصالة، حيث تراوحت متوسط الأوزان النسبية لعبارات تلک المحاور بين (1.864)، و(2.037).
Middle School Teachers Practice Level of the Creative Teaching Skills
 in the Light of some Variables in Kuwait
ABSTRACT
The current study aimed to identify the extent to which the Kuwaiti middle school teachers practice the creative teaching skills in the light of some variables. To achieve such objective, the study made use of the descriptive method utilizing a questionnaire as a data collection method. The study population were all the middle school supervisors and the participants were 308 supervisors (males & females). The participants were categorized in the light of some variables namely, gender, qualifications and years of experience. The results of the study revealed that the degree of approval of all the dimensions was (average) from the viewpoints of the study participants indicating that the degree of middle school teachers practice of the creative teaching was average from the viewpoints of the supervisors. The dimensions were respectively arranged as follows: the fourth dimension related to the middle school teachers practicing of the sensitivity to problems skills, the third dimension related to the middle school teachers practicing of the flexibility skills, the first dimension related to the middle school teachers practicing of the fluency skills, the second dimension related to the middle school teachers practicing of the originality skills as the means of the items relative weights ranged between (1.864) and (2.037).

Dvies, T.(2006) creative teaching and learning in Europe: promoting a new paradigm. The curriculum journal, 17 (1) March, 37- 5
-Fazelian,(2012), Creativity in Schools, World Conference on Psychology and Sociology, Social and Behavioral Sciences 82 ,719 - 723, ww.sciencedirect.com
Horn، jeou- shayan، Hong، Jon-chao، CHanlin، lin-JUAN، CHANG (2005) Creative Teachers and Creative TEACHING Starategies. International journal of consumer studies volume 29 issue 4 retrieved، december25، 2005.
Mooghali، A. & others. (2010). Effective Factors on Creativity Reinforcement in Shiraz University Of Medical Sciences in 2008. Australian Journal of Basic and Applied Sciences، 4 (11)، 5658- 5663.
Soo، Christine; Timothy Devinney; David Midglers; Anne Deerin، 2002، Knowledge Management: Philosophy، Processes، and Pitfalls، California Management Revie، Vol. 44، No.4، PP: 129-150.
Yossef, S. A. M. , & Rakha, A. H. H. (2017). Efficiency of Personal and Administrative Skills for Managerial Leadership on Administrative Creativity at Najran University. Journal of Education and Practice, 8(6), 113-122.