مهارات اللغة التعبيرية والسلوک التکيفي لدى الأطفال المعاقين عقليًا القابلين للتعلم والعاديين.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين اللغة التعبيرية والسلوک التکيفي لدى ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم والأطفال العاديين، وتکونت الدراسة من (100) من الأطفال (50) طفل ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم، (50) طفل عادي ممن تتراوح أعمارهم ما بين (7-11) سنة.
وطبقت عليهم الأدوات التالية:
1-    مقياس اللغة التعبيرية. (إعداد الباحثة).
2-    مقياس السلوک التکيفي. (إعداد الباحثة).
وتوصلت نتائج الدراسة إلى النتائج التالية:
1-    يوجد فروق بين الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم والأطفال العاديين في السلوک التکيفي لديهم.
2-     يوجد فروق بين الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم والأطفال العاديين في اللغة التعبيرية لديهم.
3-    يوجد علاقة بين اللغة التعبيرية والسلوک التکيفي لدي الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم والأطفال العاديين.
 
Summary:
The study aims at identifying the relationship between the language of expression and the adaptive behavior of the mentally handicapped and those with learning disabilities and ordinary children. The study consisted of (100) children (50) children with learning disabilities, (50) ordinary children between the ages of (7-11) years.
And applied the following tools:
1- The measure of expressive language. (Preparation of the researcher).
2- Adaptive Behavior Scale. (Preparation of the researcher).
The results of the study reached the following results:
1-There are differences between children with learning disabilities and normal children in their adaptive behavior.
2-There are differences between children with learning disabilities and ordinary children in their expressive language.
3-There is a relationship between the expressive language and the adaptive behavior of children with learning disabilities and ordinary children.