مدى فعالية استخدام استراتيجية التدريس باللعب على مستوى الدافعية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المعاقين فکريًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى فاعلية استخدام استراتيجية التدريس باللعب على مستوى الدافعية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المعاقين فکريًا في مساق الرياضيات، وللتحقق من هذا الهدف استخدمت الدراسة اختبار تحصيلي ومقياس التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم الرياضيات (إعداد الزيات، 2008)، ونموذج استخدام استراتيجية التدريس باللعب (إعداد الباحث)، ومقياس الدافعية الدراسي للأطفال ذوي الإعاقة الفکرية، إعداد (أبو زيد،2005)، اختبار التحصيل الدراسي (إعداد الباحث)، وتکونت عينة الدراسة من (59) تلميذ من تلاميذ الصف السادس بمعهد التربية الفکرية بجدة، تم تشخيصهم بعد تطبيق الاختبار التحصيلي للفصل الدراسي الأول (1434-1435هـ) ومقياس صعوبات تعلم الرياضيات (الزيات،2008) على تلاميذ الصف السادس، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين استخدام استرتيجية التعلم باللعب ومستوى الدافعية والتحصيل الدراسي، کما أسفرت عن وجود فروق دالة بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في مقياس الدافعية لصالح المجموعة التجريبية، ووجدت فروق بين التطبيقين القبلي والبعدي لاختبارات التحصيل الدراسي في مساق الرياضيات لدى أفراد المجموعة التجريبية.
 
The effectiveness of the use of the teaching strategy of playing at the level of motivation and academic achievement among students intellectually disabled.
Preparation
 
Abstract:
The present study aimed to determine the effectiveness of using the teaching strategy of playing to the level of motivation and academic achievement among students with disabilities
intellectually in the course of mathematics, and check out this objective study used an achievement test and measure of appreciation diagnostic difficulties in learning mathematics (preparation Zayat 0.2008), and model the use of the teaching strategy of playing (researcher), and the measure of motivation school for children with learning difficulties, preparation (Abu Zeid, 2005), academic achievement test (researcher), and the study sample consisted of (59) disciple of the sixth grade at the Institute of intellectual Education in Jeddah, was diagnosed
after the test application grades for the first semester (1434-1435h) and the measure of difficulty learning mathematics (Zayat, 2008) on the sixth graders, and resulted in the results of the study on the presence of relational positive relationship between the use of Strategy is learning to play and the level of motivation and academic achievement, and resulted in the presence of significant differences between the control groups and experimental in motivation scale in favor of the experimental group, and found differences between the two applications pre and post tests of academic achievement in mathematics course with members of the experimental group.
 
 

الكلمات الرئيسية