دراسة تقويمية لمقررات مهارات التفکير لدى طلاب المرحلة الابتدائية في مدارس التعليم العام الابتدائية للبنات بمدينة الرياض في ضوء أهدافها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة تعرف واقع تحقيق هذه المقررات لأهدافها، والمعوقات التي قد تقف في سبيل ذلک، وسبل تفعيل تحقيق هذه المقررات لأهدافها من وجهة نظر معلمات الموهوبات في مدارس التعليم العام الابتدائية للبنات بمدينة الرياض. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، والمقابلة شبه المقننة لجمع البيانات المتعلقة بالدراسة من عينتها التي بلغ قوامها (20) معلمة.
وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، من أبرزها:
-        إن مقررات مهارات التفکير بالمرحلة الابتدائية تحقق أهدافها بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر معلمات الموهوبات في مدارس التعليم العام الابتدائية للبنات بمدينة الرياض، وأنهن يعزين ذلک إلى عدة أسباب من بينها: أن هذه المقررات وضعت من قبل معلمات ليس لديهن الخبرة الکافية، التداخل بين الأهداف العامة والأهداف الخاصة، وعدم وجود خطوات إجرائية عملية واضحة لتحقيق هذه الأهداف.
-        إن محتويات مقررات مهارات التفکير للمرحلة الابتدائية کافية ومناسبة بدرجة (متوسطة) لتحقيق أهدافها من وجهة نظر المعلمات، وأنهن يَعزين ذلک لعدة أسباب من أبرزها: عدم الوضوح لبعض الأمثلة وطرائق العرض، وعدم مناسبة بعضها لطبيعة العصر.
-        وجود مجموعة من المعوقات التي قد تقف في سبيل تحقيق المقررات لأهدافها من وجهة نظر المعلمات، في مقدمتها: المعوقات المرتبطة بالأنشطة وأوراق العمل، تليها المعوقات المرتبطة برغبات وحاجات الطالبات، ثم المعوقات المرتبطة بالإمکانات اللازمة لتدريس المقررات.
-        إن معلمات الموهوبات في مدارس التعليم العام الابتدائية للبنات بمدينة الرياض يقترحن مجموعة من السبل لتفعيل تحقيق المقررات لأهدافها، من أهمها: وضع الأنشطة وأوراق العمل التي تراعي الفروق الفردية للطالبات، وتوظيف الوسائل التقنية والتکنولوجية الحديثة في عرض المهارات.
An Evaluative Study of Thinking Skills Courses among the Primary Stage Pupils in the General Educational Schools in Riyadh City in the Light of their Objectives
ABSTRACT:
The current study aimed at identifying the status quo of achieving the objectives of the thinking skills courses and the difficulties of achieving such objectives from the viewpoints of the gifted pupils’ teachers in the general education schools for females in Riyadh city. The study adopted the survey method, and the semi-structured interviews for gathering the study data from the study participants totaling 20 female teachers. The results of the study revealed that:
-        The courses of thinking skills in the primary stage achieve their objective to an average degree from the viewpoints of the gifted pupils’ teachers in the general education schools for females in Riyadh city. The reasons for such degree was attributed to that such courses were designed by teachers who do not have sufficient experiences; there are interference between the general aims and objectives; and there were no obvious practical procedural for achieving such objectives.
-        The thinking skills courses contents of the primary stage were sufficient and suitable for an average degree to achieve their objectives from the viewpoints of the teachers. The reason for such degree was attributed to that some examples and methods of teaching were not obvious and some of them were not suitable for the current age.
-        There were some difficulties, which hinder achieving such objectives from the teachers’ points of views like difficulties related to the activities and worksheets, those related to the pupils’ needs and interests, and those related to the required resources for teaching such courses.
-        The gifted pupils’ teachers in the general education schools for females in Riyadh city suggest some procedures for achieving the courses objectives like providing activities that take into account the individual differences of the pupils, functionalizing the modern technological means in administering the skills.