"استخدام خرائط العقل في تدريس التاريخ لتنمية مهارات التفکير البصري لدي طلاب الصف الأول الثانوي"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ويهدف البحث الحالي إلي : الکشف عن فاعلية استخدام خرائط العقل في تدريس التاريخ لتنمية التفکير البصري من خلال تدريس وحدة حضارة مصر الفرعونية للصف الأول الثانوي.
ولتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات التالية : مرجع وحدة وکتيب الطالب في ضوء خرائط العقل واختبار مهارات التفکير البصري.
وتوصل البحث إلي النتائج التالية :
1-    وجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة  التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفکير البصري ککل وکل مهارة علي حده  لصالح المجموعة التجريبية .
2-    وجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة  التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفکير البصري ککل وکل مهارة علي حده لصالح التطبيق البعدي .
3-     وجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (بنين – بنات) في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير البصري ککل وفي کل مهارة علي حده لصالح البنات .
Abstract:
The problem: the weakness of visual thinking skills I have a first-grade secondary students. The current research aims to: detect the effectiveness of using mind maps in the teaching of history for the development of visual thinking through the teaching of the unity of the civilization of ancient Egypt first grade secondary. To achieve the aim of the research was to prepare the following tools: a reference unit and the student handbook in the light of the mind mapping and visual thinking skills test.
The research found the following results:
 1. There is a statistically significant at the level of significance (0.01) between the average degree of the experimental group and the control group in the post application of the visual thinking test in favor of  the experimental group and thus we can make sure of validity of the first hypothesis.
2. There is a statistically significant at the level of significance (0.01) between the average degree of the experimental group in the pre and post application of visual thinking test in favor of the post application and thus we can make sure of validity of the second hypothesis.
3. There is a  statistically significant at the level of significance (0.01) between the average degree of the experimental group students (boys –
girls) in the post application of the visual thinking test in favor of  girls and thus we can make sure of validity of the third hypothesis.