المقارنة بين الاختبار الورقى والاختبار التکيفى المحوسب فى تقدير القدرة على الاستدلال اللفظى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى المقارنة بين تقدير قدرة الأفراد عند تطبيق مقياس الاستدلال اللفظى بکل من الصورة الورقية والصورة التکيفية المحوسبة.
وتمثلت عينة البحث الکلية في (94) طالب وطالبة من طلاب المراحل الدراسية من الصف الثالث الابتدائى إلى الصف الثانى الثانوى بمحافظاتى القليوبية والجيزة وقد تکون مقياس الاستدلال اللفظى من (96) مفردة. تم تقسيمهما فى النسخة الورقية للمقياس إلى (2) صورة اختبارية وتم استخدام برنامج Fast Test Professional لتخزين مفردات المقياس بمؤشراتها الاحصائية أيضاً تم استخدامه فى تطبيق المقياس بالأسلوب التکيفى المحوسب .
 
 وقد أسفرت النتائج عن تعادل القياس فى تقدير قدرة الأفراد عند استخدام کل من الصورة الورقية للمقياس والصورة التکيفية المحوسبة ، کما وجد اختلاف فى تقديرات القدرة باختلاف المرحلة الدراسية مما يظهر قدرة المقياس فى التمييز بين الأفراد فى المراحل المختلفة أيضا داخل کل مرحلة على حدة.
 
Abstract:
 
       The current research aimed at comparing between the paper and pencil test and the computer adaptive test when applying the verbal reasoning scale.
 
The sample consisted of (94) students from Primary Three  to Secondary Two; from  Qalyuibia and Giza governorates. The scale consisted of (96) items; divided into (2) forms on the paper version.
 
       The Fast Test Professional Computer Program was used to storing the items with its statistical indicators and applying the scale by using the computerized adaptive method.
 
       The results
-         The equating measurement in the ability estimation of individuals on both versions of a scale  (paper and pencil- computer adaptive).
-         Due to the difference of the school stages, there is a difference between the ability estimations on the adaptive version of a scale; i.e, the more difference between the school stages, the more difference between the ability estimations.