الذکاء الإجتماعي وعلاقته بالسلوک العدوانى لدى عينة من الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين الذکاء الإجتماعى   والسلوک العدوانى لدى عينه من الأطفال  ، وشملت العينة (60 ) طالبا وطالبة من طلبة الصف السادس الإبتدائى بمحافظة الشرقية الذين  تتراوح أعمارهم ما بين(11-12 ) عاماً مقسمين إلى مجموعتين  مجموعة -ذکور ( ن = 30 ) ،مجموعة إناث ( ن =30 ) ، واستخدمت الدراسة إختبار الذکاء غير اللفظي  لجامعة أسيوط  إعداد / طه المستکاوى (2000) و مقياس السلوک العدوانى إعداد عبير کمال (2015) و مقياس الذکاء الإجتماعى  إعداد عبير کمال (2015 ). ،وأظهرت النتائج وجود فروق بين الذکور والإناث فى الذکاء الإجتماعي لصالح الإناث ، وکذلک وجود فروق بين الذکور والإناث فى السلوک العدواني فى إتجاه الأطفال الذکور  وکشفت النتائج عن وجود إرتباط سالب دال إحصائياً بين الذکاء الإجتماعى والسلوک العدوانى.
 
ABSTRACT
          The study aimed at uncovering relationship between social intelligence including its components (social competence – social responsibility – sympathy – social cognition) and aggressive behavior including its four forms (physical – verbal – self directed – others properties directed) aggression for a sample of children, the sample included (60) students of 6th primary grade in Sharkiagovernorate,whose ages ranging from (11-12) years they are divided into two groups, males (No =30), females group (No = 30), the study used aggressive behavior scale, prepared by Abeer Kamal, 2015, and used social intelligence scale prepared by Abeer Kamal, 2015, Assiut University of non-verbal intelligence test (TahaMestikawi. 2000), results indicated that there are statistically significant differences between males and females in social intelligence in favor of females, there are also significant difference between males and females in aggressive behavior in tendency of .
 

الكلمات الرئيسية