أثر وحدة مقترحة فى طرق تدريس الرياضيات فى ضوء معايير الجودة فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر وحدة مقترحة فى طرق تدريس الرياضيات فى ضوء معايير الجودة فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى ، ويوضح البحث کيفية إعداد الوحدة المقترحة موضحاً "الأهداف ، المحتوى ، طرق التدريس ، المواد التعليمية ، أساليب التقويم" ، وکذلک إعداد بطاقة ملاحظة الأداء التدريسى ، ثم تدريس الوحدة المقترحة "مهنية معلم الرياضيات" ، ولقد استمر تطبيق بطاقة ملاحظة الأداء التدريسى طوال فترة التطبيق ، ثم معالجة البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ، من أجل الوصول للنتائج وتفسيرها ومناقشتها ، ثم تقديم التوصيات والمقترحات فى ضوء نتائج البحث ، وقد أوضحت نتائج البحث أن لوحدة "مهنية معلم الرياضيات" المقترحة أثر کبير فى تنمية الأداء التدريسى للطالبات المعلمات شعبة التعليم الأساسى.


Abstract:
This research aims to study the impact of a proposed Unit in methods of teaching mathematics in the light of quality standards on developing teaching performance for student teachers of Basic Education department; To Achieve This Aim the Researcher followed the following Procedures:
1-      Reviewing literatures, researches and previous studies, which include the following: Teacher education programs, National and international standard for the quality of the teacher, Teaching performance of teachers.  
2-      Preparing a list of standard for the quality of the teacher in the light of some of  National and international standards for teacher quality, such as: NCTM Standards, New Jersey Standards, England Standards, and National Authority for quality Assurance and accreditation of education in Egypt.
3-      The Construction of the proposed Unit in methods of teaching mathematics in the light of the pre-defined quality standards include the following: Objectives, The general framework of the content, Methods of teaching and training, Activities and teaching aids, Methods of the appropriate evaluation, for the Unit.
4-      Preparing an observation card of teaching performance.
5-      Teaching the proposed Unit, Applying of the observation card of teaching performance.
6-      Analyzing the results, explaining and discussing them statistically.
7-      Presenting the recommendations and Suggestions according to the results.
      The data analysis revealed that the proposed Unit has a big Size on developing teaching performance for student teachers of Basic Education department.
 
 

الكلمات الرئيسية