فعالية نموذج مقترح قائم على الإبداع في الرهط لتنمية التفکير التأملى في مادة العلوم لتلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تتسابق الدول فيما بينها تسابقاً لا مثيل له فى شتى مناحى الحياة، وقد أصبح جلياً أنه من يمتلک التکنولوجيا والتقنيات المتقدمة يستطيع السيطرة على العالم وتسيير دفة الأمور، والمحور الأساسى فى ذلک هو الإنسان المفکر المبدع المبتکر، وقد ألقى ذلک بظلاله على  مصممين المناهج و القائمين علي تطوير البرامج والنماذج وطرق التدريس والأنظمة والمؤسسات التربوية التى تتسابق لتربية الفرد المبدع ذى القدرة على حل ما يواجهه من مشکلات حلاً مبتکراً خلاقاً وليس حلاً تقليدياً، فعلى کاهل المبدعين يقع عبء تطور المجتمعات وتقدمها، وتقاس نهضة الأمم بمقدار ما تمتلکه من عقول بشرية مبدعة مستقلة خلاقة منفتحة متفردة ومنتجة، علي ان تعمل هذه العقول في مجموعات صغيرة متعاونة  لتوليد أکبر قدر من الأفکار في موضوع معين أو مشکلة أو قضية أو موقف حياتي، معتمدين على التشاور فيما بينهم لتضاعف قدرات الإبداع والابتکار والتأمل لديهم، ، لتحقيق أکبر عائد ممکن و لکي ينشأ الفرد بفکر سليم مميز، تتوافر لديه إمکانية وفرص ترجمة تفکيره إلى صور طاقات ونشاطات وممارسات، ينقلها معه من المدرسة إلى الجامعة ومن ثم إلى المجتمع، وتعتبر مناهج العلوم من أهم المناهج الدراسية التى تهتم بتعليم التلاميذ کيف يفکرون لا کيف يحفظون وتهتم  بتنمية مهارات التفکير عامة والإبداع و التفکير التأملى خاصة  وإکساب التلاميذ المهارات العلمية والعملية والعقلية المختلفة، لذا فإن أية محاولة للبحث عن طرق ونماذج لتنمية قدرة التلاميذ على التفکير وزيادة وعيهم بعمليات تفکيرهم في بيئة تعاون وإبداع و تأمل ، يعد من الموضوعات المهمة التي تستحق أن يوليها البحث الاهتمام اللائق بها .

 
Effectiveness of a Proposed Creativity Based Model for Small Groups on the Development of Reflective Thinking in Science
for Preparatory School Students
 
Countries all over the world are racing unprecedentedly in various aspects of life, it has become clear that who owns technology and advanced techniques can take over the world and steer things, the main component is the creative and innovative thinker. This idea has cast its shadow over those whom design curricula and the expert developers whom develop new educational methods, programs, and models to promote students thinking and cause educational institutions racing to raise the individual’s creative capacity of problem solving by finding an innovative and creative solution rather than just a traditional solution. The burden of community development and progress of societies falls on the creative creators and the development of these countries are measured by the renaissance of their imaginative human minds that are independent, creative, open, unique, and productive. Provided that these minds work in small cooperating groups to generate more ideas on a specific subject or issue, or problem or life situation, by relying on consultation among themselves to increase their capabilities of innovation, creativity and reflection they have, to achieve the greatest possible return. And for the individual’s thoughts to develop soundly, the individual will have the possibility and the opportunity to express his/her thoughts to the form of energies, activities, and practices. Allowing the individual to carry it on from the school to the university and then on to the community. The science curricula is considered the most important school course that cares about teaching students how to think  instead of memorizing and archiving information. It deals with the development of thinking skills in general, and in particular creative and reflective thinking, and therefore allowing students to gain different practical, scientific, and mental skills. Accordingly, any attempt to search for methods and models that develop students’ abilities to think and increase their awareness of the thinking process, in an environment full of creativity, collaboration and reflection, is of extreme importance that researches should properly attend to.
 
 

الكلمات الرئيسية