واقع البحوث العربية في مجال الذکاءات المتعددة : دراسة باستخدام منهج التحليل البعدي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلي تعرف واقع البحوث العربية في مجال الذکاءات المتعددة باستخدام منهج التحليل البعدي من حيث تصنيفها وفقا إلي المجال العام للبحث ، وسنة النشر  ، وجنسية الباحثين ، والمجلات التي نشرت فيها ، والمقاييس المستخدمة وخصائصها ، وخصائص العينة ، والمنهجية والتصميم البحثي  ، والاختبارات الإحصائية المستخدمة  ، والموضوعات داخل کل مجال . وقد خلص البحث إلي مجموعة من النتائج من أهمها ما يلي :
-        جاءت بحوث المناهج وطرق التدريس في الترتيب الأول يليها بحوث علم النفس في الترتيب الثاني ثم رياض الأطفال ، والتربية الخاصة ، وأصول التربية ، وتکنولوجيا التعليم ، والتربية البدنية ، والإدارة التربوية ، والإعلام  .
-        توزيع البحوث العربية في مجال الذکاءات المتعددة وفقاً لسنة النشر امتدت بين أعوام (2001 – 2013م) .
-        جاءت الجنسية المصرية في الترتيب الأول يليها السعودية ثم الأردنية في البحوث العربية في مجال الذکاءات المتعددة .
-        (87.2%) من البحوث منشورة في مجلات علمية محکمة في مقابل (12.80%) نشرت في مؤتمرات علمية .
-        (66.7%) من الأدوات المستخدمة للتعرف علي الذکاءات المتعددة تم إعدادها في مقابل (33.3%) تم تعريبها وجميعها تستخدم أسلوب التقرير الذاتي .
-        تنوع العينة التي أجريت عليها البحوث العربية في مجال الذکاءات المتعددة فشملت العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة وکذلک المهن والمراحل العمرية والتعليمية المختلفة .
-        أکثر المناهج البحثية استخداما کان المنهج التجريبي وشبه التجريبي والمنهج الوصفي ، وکذلک تصميم مجموعتين ، وتصميم مجموعة واحدة مع قياس قبلي وبعدي .
-        أکثر الاختبارات الإحصائية استخداما کان اختبار (ت) يليه التکرارات والنسب المئوية ومعاملات الارتباط .
-        وجود تأثير دال إحصائيا للبرامج التدريبية في ضوء نظرية الذکاءات المتعددة علي المتغيرات النفسية والتربوية والاجتماعية.
-        وجود علاقات ارتباطية متباينة الاتجاه والدلالة بين الذکاءات المتعددة والمتغيرات النفسية والتربوية والاجتماعية .
-        وجود تأثير دال إحصائياً للبرامج التدريبية المستخدمة لتحسين مستوي الذکاءات المتعددة .
 
 
The reality of Arab research in the field of Multiple intelligences: A study using Meta-analysis Methodology
 
   Dr .Elsayed Mohamed Abou Hashem
Professor of Psychology, College of Education, King Saud University
Riyadh, Saudi Arabia, PO Box 2458, Zip Code 11451
E_mail: Shashem@ksu.edu.sa
Abstract:
This  research  aims to know the reality of Arab research in the field of multiple intelligences using the methodology Meta-analysis of where classified according to the general area of ​​research, and the year of publication, and the nationality of the researchers, and journals that published them, and metrics used and their properties, and the properties of the sample, and the methodology and design research, and statistical tests used  , and topics within each area. The research found a range of results including the following:
- The research curricula and teaching methods in the first place, followed by research in psychology, respectively the second and then kindergarten, and special education, and pedagogy, and technology education, physical education, and educational administration, and the media.
- Distribution of Arab research in the field of multiple intelligences according to the year of publication stretched between years (2001 – 2013 D).
- Egyptian nationality came in first place, followed by Saudi Arabia and Jordan in the Arab research in the field of multiple intelligences.
- (87.2%) of the research published in scientific journals in return (12.80%) were published in scientific conferences.
- (66.7%) of the tools used to identify the multiple intelligences have been prepared in return (33.3%), all of which have been Arabized used method of self-report.
- The diversity of the sample, which was  conducted by the Arab research in the field of multiple intelligences encompassing ordinary people with special needs as well as the professions and ages and various educational.
- More research methods were used experimental method and quasi-experimental and descriptive approach, as well as the design of two groups, one group design with pre-post measurement.
- More statistical tests were used (T) test followed by frequencies, percentages and correlation coefficients.
- The presence of a statistically significant effect of the training programs in the light of the theory of multiple intelligences on  psychological variables, educational and social development.
- The presence of correlation relationships and divergent trend between the significance of multiple intelligences and psychological variables, educational and social development.
- The presence of a statistically significant effect of the training programs used to improve the level of multiple intelligences.
 
 

الكلمات الرئيسية