فاعلية تصميم نمطين لبيئة التعلم الإلکتروني النقال (الرسوم المتحرکة والفيديو التعليمي) في تنمية الأداء المعرفي لدارسي علم التجويد بمراکز تحفيظ القرآن الکريم بمملکة البحرين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى استخدام تکنولوجيا التعلم الإلکتروني النقال في تعلم أحکام تجويد القرآن الکريم، وقياس فاعلية بيئتي التعلم الإلکتروني النقال باستخدام برمجية الرسوم المتحرکة والفيديو التعليمي في تنمية الجانب المعرفي لعلم التجويد، بالإضافة إلى إعداد قائمة معايير تصميم بيئة للتعلم الإلکتروني النقال لتنمية الجانب المعرفي في تجويد القرآن الکريم.
وقام الباحثون بتحليل مقرر مخارج الحروف، والتوصل إلى قائمة بالمعايير التصميمية لبيئة التعلم الإلکتروني النقال باستخدام الرسوم المتحرکة والفيديو التعليمي، واتبع مراحل وخطوات نموذج محمد عطية خميس (2007) في تصميم بيئة التعلم الإلکتروني النقال، وإجازة التصميمين وفق تلک المعايير، وذلک بعد تحکيمهما.
وتکونت عينة البحث من (18) طالبًا من دارسي علم التجويد "المستوى الأول" بمرکز الشيخ عيسى بن علي آل خليفة لتعليم القرآن الکريم وتدريس علومه بمملکة البحرين، وتم توزيعهم بالتساوي بواقع (9) طلاب على مجموعتين تجريبيتين تبعًا لنمط بيئة التعلم، وتم تصميم بيئة للتعلم الإلکتروني النقال وتطبيقها على عينة البحث، وقد أعد الباحثون أداة البحث التالية: اختبار تحصيلي معرفي (قبلي - بعدي)، وتم التأکد من صدق هذه الأداة وثباتها، وتم صياغة (6) فروض للإجابة عن أسئلة البحث.
وتم تطبيق هذان التصميمان على مجموعتي البحث، وطبقت أداة الاختبار التحصيلي قبليًا وبعديًا، ومن ثم تم اختبار فروض البحث باستخدام حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، ثم مناقشة النتائج وتفسيرها. وتوصل البحث إلى مجموعة من التوصيات، وقائمة بالبحوث المقترحة.
 
Abstract:
The aim of this research is to use mobile e-learning technology for learning provisions of tajweed and recitation of Holy Quran, and measure the effectiveness of both mobile e-learning environment (Animation - Video) in the educational aspect of cognitive development, in addition to prepare a list of criteria of design of mobile e-learning to develop the knowledge for Holy Quran tajweed.
The researchers analyzed the pronunciation of letters course, and a list of mobile e-learning environment design using (animation – video) criteria were reached, and the instructional design model introduced by Khamis (2007) was used to develop a mobile e-learning environment based on (animation – video); based on the criteria were reached, and the two environments were arbitrated.
The sample consisted of (18) students studying Tajweed science (intonation), "first-level" Shaikh Isa bin Ali Al Khalifa Center for Teaching Holy Quran & its sciences. They were distributed evenly by (9) students on two experimental groups according to the pattern of the learning environment. A mobile e-learning environment has been designed and applied to the sample. The researchers has prepared the following search tools: an achievement cognitive test (pre – post). The validity and reliability of the toos was ascertaining, and six (6) hypotheses were drafted to answer the research questions.
The both mobile e-learning environment (Animation - Video) were applied on the experimental groups, and the achievement cognitive test (pre – post) were applied, and the hypotheses were tested by using a statistical software package for social sciences (SPSS), and the results were discussed and interpreted. The research reached to several recommendations and a list of proposed researches.
 

الكلمات الرئيسية