جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Domestic violence against Saudi girls and its impact on academic attainment
A study applied to a sample of high school students
In the neighborhoods east of Riyadhالعنف الأسري ضد الفتاة السعودية وتأثيره على التحصيل الدراسي دراسة مطبقه على عينه من طالبات المرحلة الثانوية بالأحياء الواقعة شرق مدينة الرياض1466144810.21608/jsre.2019.61448ARأمـــل عوضه عبودالأسمريدرجة الماجستير في علم الاجتماع – جامعة الملک سعودJournal Article20191125This study addressed the domestic violence against the girls in the Saudi society and its impact on the academic attainment in order to identify its common patterns, the prevalence of each pattern, and the causes of violence, and the resulting negative effects on the educational attainment of the girl. The study covered five high schools in east of Riyadh, each with similar characteristics to serve the objectives of the study and answer the questions of the study where the researcher used the steps and procedures of the analytical descriptive method for its appropriateness to the nature of the study. Data were collected from (199) persons through questionnaires, and a systematic random sample was withdrawn and then a simple random sample, accounting to 1% of the total size of the community, and data were processed using arithmetic duplicates and means, and some advanced statistical tests.
The results of the study showed that verbal violence is the most common, and that fathers practice the most violence against their daughters, and there are several reasons for domestic violence, including social, religious, educational, environmental and economic, where its significance varies according to the study variables, and one of the main effects of domestic violence on academic attainment is poor concentration, mental distraction, lower education level, poor self-confidence, convergence, lack of motivation and desire for education, and frequent school absenteeism.
The study reached important results that there is an inverse relationship between domestic violence and academic attainment, where higher domestic violence at home means lower academic attainment of Saudi girls, as there is a direct correlation between family stability and academic attainment, where higher family stability at home means higher academic attainment of Saudi girls. تناولت هذه الدراسة العنف الأسري ضد الفتيات في المجتمع السعودي وتأثيره على التحصيل الدراسي بهدف معرفة أنماطه الشائعة، ودرجة انتشار کل نمط، وأسباب العنف، وما ينجُم عنه من آثار سلبية على التحصيل العلمي للفتاة، وقد غطت الدراسة خمس من المدارس الثانوية الواقعة شرق مدينة الرياض لکلٍ منها خصائص متشابهة لخدمة أهداف الدراسة، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي بخطواته وإجراءاته، وذلک لمناسبته لطبيعة الدراسة، جمعت البيانات من (199) مفردة عن طريق الاستبيان، تم سحب العينة عن طريق العينة العشوائية المنتظمة، ثم سحب عينة عشوائية بسيطة منها، حيث تمثل نسبة 1% من حجم المجتمع الکلي، وعولجت البيانات باستخدام التکرارات والمتوسطات الحسابية، وبعض الاختبارات الإحصائية المتقدمًة . <br /> أظهرت نتائج الدراسة أن العنف اللفظي هو الأکثر شيوعاً، وأن الأباء هم أکثر من يمارس العنف ضد فتياتهم، وأن هناک عدة أسباب للعنف الأسري منها الاجتماعي، والديني، والتعليمي، والبيئي، والاقتصادي، وقد تفاوتت أهميتها حسب متغيرات الدراسة، وکان من أهم آثار العنف الأسري على التحصيل الدراسي هي ضعف الترکيز والشرود الذهني، وإنخفاض المستوى التعليمي، وضعف الثقة بالنفس، والانطواء، وعدم وجود الدافع والرغبة في التعليم، والغياب المدرسي المتکرر. <br /> وقد خرجت الدراسة بنتيجة هامة وهي أن هناک علاقة عکسية بين العنف الأسري والتحصيل الدراسي فکلما ارتفع العنف الأسري في المنزل انخفض التحصيل الدراسي للفتيات السعوديات، کما أن هنـــــــاک علاقة طردية بين الاستقرار الأسري والتحصيل الدراسي، فکلما إرتفع الاستقرار الأسري في المنزل إرتفع معدل التحصيل الدراسي للفتيات السعوديات.<br /> <strong>Abstract:</strong><br /> This study addressed the domestic violence against the girls in the Saudi society and its impact on the academic attainment in order to identify its common patterns, the prevalence of each pattern, and the causes of violence, and the resulting negative effects on the educational attainment of the girl. The study covered five high schools in east of Riyadh, each with similar characteristics to serve the objectives of the study and answer the questions of the study where the researcher used the steps and procedures of the analytical descriptive method for its appropriateness to the nature of the study. Data were collected from (199) persons through questionnaires, and a systematic random sample was withdrawn and then a simple random sample, accounting to 1% of the total size of the community, and data were processed using arithmetic duplicates and means, and some advanced statistical tests. <br /> The results of the study showed that verbal violence is the most common, and that fathers practice the most violence against their daughters, and there are several reasons for domestic violence, including social, religious, educational, environmental and economic, where its significance varies according to the study variables, and one of the main effects of domestic violence on academic attainment is poor concentration, mental distraction, lower education level, poor self-confidence, convergence, lack of motivation and desire for education, and frequent school absenteeism. <br /> The study reached important results that there is an inverse relationship between domestic violence and academic attainment, where higher domestic violence at home means lower academic attainment of Saudi girls, as there is a direct correlation between family stability and academic attainment, where higher family stability at home means higher academic attainment of Saudi girls.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The foundations of self-education in the thinking of Imam Ibn Al-Jouzi and its applications in the Muslim familyأسس التربية الذاتية في فکر الإمام ابن الجوزي وتطبيقاتها في الأسرة المسلمة471006144910.21608/jsre.2019.61449ARعلي إبراهيم عموديالزبيديالماجستير في التربية الإسلامية – کلية التربية – جامعة أم القرىJournal Article20191125جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Determining the rules of using social media for high school students according to their importance in achieving their intellectual securityمدى أهمية معايير استخدام طلاب المرحلة الثانوية لمواقع التواصل الإجتماعي لتحقيق الأمن الفکري لديهم من وجهة نظر معلمي الدراسات الإسلامية1011286145010.21608/jsre.2019.61450ARد/ فيصل مفرح مرعيدالعنزيقسم المناهج وتقنيات التعليم – کلية التربية والآداب – جامعة الحدود الشمالية –
المملکة العربية السعوديةJournal Article20191125The study aimed at determining the rules for the use of the means of social communication for secondary students according to their importance in achieving their intellectual security. A questionnaire was applied to determine the degree of importance of these rules on a sample of teachers of Islamic studies in the secondary stage in Arar city. The results of the study showed that the degree of importance in the rules of the use of social media in the light of achieving intellectual security for high school students was (very high, high, medium).هدفت الدراسة تحديد مدى أهمية معايير استخدام طلاب المرحلة الثانوية مواقع التواصل الاجتماعي لتحقيق الأمن الفکري لديهم من وجهة نظر معلمي الدراسات الإسلامية, وتم تطبيق استبانة لتحديد درجة أهمية تلک القواعد على عينة من معلمي الدراسات الإسلامية في المرحلة الثانوية بمدينة عرعر وکان عددهم (33) معلماً, وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة الأهمية لمعايير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في ضوء تحقيق الأمن الفکري لطلاب المرحلة الثانوية, کانت بدرجة (عالية جداً, عالية, متوسطة).<br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The Job Satisfaction Level of Kindergarten Teachers in Egypt from Their Viewpoints in the Light of some Variablesمستوى الرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال بمصر من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات1291886145110.21608/jsre.2019.61451ARد/ رباب طه علي طهيونسأستاذ مساعد ـ قسم رياض الاطفال ـ بکلية العلوم والآداب بالقريات ـ
جامعة الجوفJournal Article20191125The present study aimed to identify the level of job satisfaction among kindergarten teachers from their viewpoints in the light of some variables. The study made use of the descriptive method and administered a questionnaire consisting of five dimensions including (satisfaction with the nature and field of work - satisfaction with the work environment and the prevailing relationships - satisfaction with the system of salaries and bonuses - satisfaction with the system of safety and career promotion - satisfaction with the management system). The study sample consisted of (856) kindergarten teachers, distributed according to the variables of governorate, qualification and years of experience. The results of the study revealed that the total level of job satisfaction for kindergarten teachers was low, and the job satisfaction was low in all dimensions except the dimensions of work environment and the prevailing relationships and the management system dimension as the level of job satisfaction in such variables was average. The results also indicated that there were no differences in the responses of the study sample attributed to the variables of the governorate. However, there were differences due to the educational qualification variable and there were differences in the responses of the sample of the study attributed to the high experience variable. The study recommended that the educational departments should study the reasons leading to low job satisfaction among teachers (males & females) and work to overcome such problems. The study also recommended providing physical and morale incentives appropriate for the kindergarten teachers to increase their job satisfaction and increasing opportunities for interaction and positive communication among the elements of the educational system in kindergartens to enhance motivation and increase job satisfaction for them. A need to hold continuous training courses for kindergarten teachers was also recommended to enable them to adapt to their work on the one hand and increase their professional performance on the other hand, which contributes to raise the level of job satisfaction to them.
<em> </em>هدفت الدراسة تعرف مستوى الرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات، واستخدمت المنهج الوصفي، وطبقت استبانة من خمسة محاور شملت أبعاد الرضا الوظيفي (الرضا عن طبيعة ومجال العمل – الرضا عن بيئة العمل وما يسودها من علاقات – الرضا عن نظام الرواتب والمکافآت – الرضا عن نظام الأمان والترقي الوظيفي – الرضا عن نظام الإدارة) وتمثلت عينة الدراسة في (856) معلمة رياض أطفال، تم توزيعهن وفق متغيرات (المحافظة – المؤهل – سنوات الخبرة) وأسفرت النتائج عن أن المستوى الإجمالي للرضا الوظيفي لمعلمات رياض الأطفال جاء منخفضاً، وبالنسبة للمحاور فإن مستوى الرضا الوظيفي جاء منخفضاً في جميع المحاور عدا محوري بيئة العمل وما يسودها من علاقات، ومحور نظام الإدارة حيث جاء مستوى الرضا الوظيفي فيهن متوسطاً، کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير المحافظة بينما وجدت فروق تعزى لمتغير المؤهل لصالح ذوات المؤهل التربوي، وفروق تعزى لمتغير الخبرة لصالح ذوات الخبرة الأعلى، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة بعض التوصيات، منها: ضرورة اهتمام الإدارات التعليمية بدراسة الأسباب المؤدية لضعف الرضا الوظيفي لدى المعلمين والمعلمات والعمل على تلاشيها، توفير الحوافز المادية والمعنوية الملائمة لمعلمات رياض الأطفال بما يرفع من الرضا الوظيفي لديهن، زيادة فرص التفاعل والتواصل الإيجابي بين عناصر المنظومة التعليمية برياض الأطفال بما يعزز من الدافعية ويزيد من الرضا الوظيفي لديهن، ضرورة عقد دورات تأهيلية وتنموية مستمرة لمعلمات رياض الأطفال بما يمکنهن من التکيف مع عملهن من جهة ويرفع من أدائهن المهني من جهة أخرى بما يسهم في رفع مستوى الرضا الوظيفي لديهن<br /> <br /> <br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Interaction between the learning style (participatory / competitive) and the source of providing assistance (human / smart) with the environment of digital game stimuli and its effect on developing the skills of using technological tools for Al-Azhar teachersالتفاعل بين نمط التعلم (تشارکي/ تنافسي) ومصدر تقديم المساعدة (بشرية/ ذکية) ببيئة محفزات الألعاب الرقمية وأثره في تنمية مهارات استخدام الأدوات التکنولوجية لدى معلمي الأزهر الشريف1892746145410.21608/jsre.2019.61454ARد/ محمد مجاهدنصر الدينمدرس تکنولوجيا التعليم
کلية التربية بالقاهرة – جامعة الأزهرد/ محمود محمد عليعتاقيمدرس تکنولوجيا التعليم
کلية التربية بالقاهرة – جامعة الأزهرJournal Article20191125The objective of the current research is to identify the effect of the interaction between the learning pattern (participatory / competitive) and the source of assistance (human / intelligent) in the environment of digital gamification in developing the skills of using the technological aids of Al-Azhar teachers. The teacher designed the learning pattern (participatory / competitive) and the source of the assistance (human / intelligent). The group teachers studied the technological aids course through the elements and mechanisms of play. The teachers performed the educational activities of the technological aids skills, Where the learning was between The first experimental group was characterized by a participatory learning pattern, a human assistance source, second group facilitators with participatory learning style, a smart source of assistance, third group facilitators with competitive learning mode, a human assistance source, and fourth group mentors with competitive learning style and smart help source. Namely the cognitive achievement test, the practical performance observation card, and the appropriate statistical processing methods were applied using the SPSS.V 24 package. Competitiveness and the source of the Smart Assistant in the development of cognitive achievement and the observation of the practical performance of the skills of the use of technological aids for the performance of the post-performance, indicating the superiority of the learning style (competitive) pattern of learning (participatory), and the superiority of the source of assistance (smart) In the development of cognitive achievement, and the note of practical performance in developing the skills of using technological aids for teachers of Al-Azhar Al-Sharif.
<strong> </strong>هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر التفاعل بين نمط التعلم (تشارکي/تنافسي) ومصدر تقديم المساعدة (بشرية/ذکية) ببيئة محفزات الألعاب الرقمية في تنمية مهارات استخدام الأدوات التکنولوجية لدى معلمي الأزهر الشريف، وتکونت عينة البحث من (80) معلمًا، تم اختيارهم وتوزيعهم عشوائيًا على أربع مجموعات، قام الباحثان بتصميم نمط التعلم (تشارکي/تنافسي)، ومصدر تقديم المساعدة (بشرية/ذکية)، حيث قام معلموا المجموعات بدراسة المحتوى التعليمى من خلال عناصر وآليات اللعب، وقام المعلمين بأداء الأنشطة التعليمية لمهارات الأدوات التکنولوجية، حيث تم التعلم بين معلمي المجموعة التجريبية الأولى بنمط التعلم التشارکي ومصدر المساعدة البشرية، ومعلمي المجموعة التجريبية الثانية بنمط التعلم التشارکي ومصدر المساعدة الذکية، ومعلمي المجموعة التجريبية الثالثة بنمط التعلم التنافسي ومصدر المساعدة البشرية، ومعلمي المجموعة التجريبية الرابعة بنمط التعلم التنافسي ومصدر المساعدة الذکية، وعليه قام الباحثان بتطبيق أدوات البحث وهي اختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي، وتم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS.V 24"، وأکدت النتائج على أثر نمط التعلم التنافسي ومصدر تقديم المساعد الذکية في تنمية التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات استخدام الأدوات التکنولوجية لصالح الأداء البعدي، مما يدل على تفوق نمط التعلم (التنافسي) على نمط التعلم (التشارکي)، وتفوق مصدر تقديم المساعدة (الذکية) على مصدر تقديم المساعدة (البشرية) في تنمية التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي في تنمية مهارات استخدام الأدوات التکنولوجية لمعلمي الأزهر الشريف.<br /> <strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Degree of the Educational Leaderships Applying the Leadership Competences from the Secondary Stage Female Teachers Point View at Al-Ta'ef Districtدرجة ممارسة القيادة التربوية للکفايات القيادية من وجهة نظر معلمات المرحلة الثانوية في محافظة الطائف2752986145510.21608/jsre.2019.61455ARد/ أم الزين حسينبدويأستاذ الادارة التربوية المساعد ـ قسم االتربية وعلم النفس
الکلية الجامعية بالقنفذة
جامعة أم القرى- المملکة العربية السعوديةJournal Article20191125<strong> </strong>
The study aimed at investigating the degree of the educational leaderships applying the leadership competences from the secondary stage female teachers point view at Al-Ta'ef district. To achieve the study objective, the researcher applied a developed questionnaire consisted of (50) items covering (4) domains; the technical domain, the social competences, the administrative competences and the knowledge competences. The study sample consisted of (314) female teachers were chosen randomly. The study results revealed that the level of applying the leadership competences by the educational leaderships was high. the social competences ranked firstly, the knowledge competences ranked secondly, while the technical competences ranked finally. The results revealed also there aren't any statistically significant differences due to the specialization variable. There are statistically significant differences due to the academic qualification variable, in favor of (high studies). Also there are statistically significant differences due to the experience variable in favor of (from 5-10 years and more than 10 years).
<em> </em><strong>درجة ممارسة القيادة التربوية للکفايات القيادية من وجهة نظر معلمات المرحلة الثانوية </strong><br /> <strong>في محافظة الطائف</strong><br /> هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة التربوية للکفايات القيادية من وجهة نظر معلمات المرحلة الثانوية في محافظة الطائف. تم تطوير استبانة تکونت من (50) فقرة، توزعت على أربعة مجالات: وهي: الکفايات الفنية، والکفايات الاجتماعية، والکفايات الإدارية، والکفايات المعرفية. تم اختيار عينة عشوائية مکونة من (314) معلمة، توصلت نتائج الدراسة إلى إن درجة ممارسة القيادة التربوية للکفايات القيادية جاءت بدرجة عالية؛ حيث احتل مجال الکفايات الاجتماعية المرتبة الأولى، وجاء مجال الکفايات المعرفية في المرتبة الثانية، بينما جاء مجال الکفايات الفنية في المرتبة الأخيرة. کما بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير التخصص، وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وذلک لصالح تقديرات ذوي المؤهل العلمي (دراسات عليا)، ووجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة، وذلک لصالح تقديرات ذوي عدد سنوات الخبرة (من 10-5 سنوات، وأکثر من 10 سنوات).<br /><strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Personal and interpersonal intelligence and their relationship to aggressive behavior
Among high school students in Mauritaniaالذکاءين الشخصي والبينشخصي وعلاقتهما بالسلوک العدواني لدى طلاب الثانويات في موريتانيا2993306145710.21608/jsre.2019.61457ARد/ وئام محمدالماميJournal Article20191125The aim of the research was to find out the relationship between personal and interpersonal intelligence and aggressive behavior, and to know the differences between male and female students in personal and interpersonal intelligence and aggressive behavior. The study sample consisted of (200) male and female high school students in Mauritania, and the researcher used tools of the Personal and Personal Intelligence Scale and a measure Aggressive behavior, both of which are prepared by the researcher, and the results of the study found a negative relationship between personal and interpersonal intelligence and aggressive behavior, the presence of differences between male and female students in personal and interpersonal intelligence in favor of females, and the presence of differences between male and female students in aggressive behavior in favor of students.هدف البحث إلى معرفة العلاقة بين الذکاءين الشخصي والبينشخصي وبين السلوک العدواني، ومعرفة الفروق بين الطلاب والطالبات في الذکاءين الشخصي والبينشخصي وفي السلوک العدواني، وتکونت عينة الدراسة من (200) طالب وطالبة من طلاب الثانويات في موريتانيا، واستخدمت الباحثة من الأدوات مقياس الذکاءين الشخصي والبينشخصي ومقياس السلوک العدواني وکلاهما من إعداد الباحثة، وتوصلت نتائج الدراسة لوجود علاقة سالبة بين الذکاءين الشخصي والبينشخصي والسلوک العدواني، ووجود فروق بين الطلاب والطالبات في الذکاءين الشخصي والبينشخصي لصالح الإناث، ووجود فروق بين الطلاب والطالبات في السلوک العدواني لصالح الطلاب .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201An evaluation of the Bachelor of Special Education program from the perspective of the student teacher at Tabuk Universityتقييم برنامج بکالوريوس التربية الخاصة من وجهة نظر الطالب المعلم بجامعة تبوک3313586145810.21608/jsre.2019.61458ARد/ رضوى عاطف حلميالشيميأستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة – کلية التربية والآداب - جامعة تبوکJournal Article20191125The study aimed to evaluate the Bachelor of Education program at Tabuk University from the point of view of the teacher students and to discover the differences according to the sex, their cumulative rates and the specialization. The descriptive approach was applied. The researcher applied the evaluation scale of the special education program to students and students of the special education department expected to graduate This year (126 students, and the seventh and eighth level)<br />The results showed that the importance of the subjects of the study plan for the specialization of the Bachelor of Special Education in the University of Tabuk to work from the point of view of the graduate students came in a medium degree of importance. There were statistically significant differences at the level of significance of 0.01 among the students for their evaluation of the program and these differences for the benefit of the students, Statistics in the dimensions of the evaluation scale of the Bachelor of Special Education program due to the variable specialization of the student teacher in the Department of Special Education, the existence of a positive and positive relationship between the rate of students and their evaluation of the program of special education.<br /> هدفت الدراسة إلى تقييم برنامج بکالوريوس التربية الخاصة بجامعة تبوک من وجهة نظر الطلاب المعلمين واکتشاف الفروق طبقاً للجنس، ومعدلاتهم التراکمية، والتخصص التابعين له، وقد تم استخدام المنهج الوصفي حيث طبقت الباحثة مقياس تقييم برنامج بکالوريوس التربية الخاصة على طلاب و طالبات قسم التربية الخاصة المتوقع تخرجهم هذا العام ( 126 طالب، وطالبة بالمستوى السابع والثامن) وقد أظهرت النتائج أن أهمية مواد الخطة الدراسية لتخصص بکالوريوس التربية الخاصة في جامعة تبوک للعمل من وجهة نظر الطلبة الخريجين جاءت بدرجة متوسطة الأهمية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين الطلاب والطالبات لتقييمهم البرنامج وهذه الفروق لصالح الطالبات، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد مقياس تقييم برنامج بکالوريوس التربية الخاصة ترجع لمتغير تخصص الطالب المعلم بقسم التربية الخاصة، وجود علاقة دالة وموجبة بين معدل الطلاب وبين تقييمهم لبرنامج التربية الخاصة .<br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The efficacy of a psychological counseling program to relieve symptoms of obsessive-compulsive disorder in a sample of students with visual impairmentمدى فعالية برنامج إرشادي نفسي لتخفيف أعراض اضطراب الوسواس القهري لدى عينة من التلاميذ ذوي الإعاقة البصرية3594046145910.21608/jsre.2019.61459ARد/ رمضان محمود أحمددرويشقسم الصحة النفسية
کلية التربية – جامعة الأزهرJournal Article20191125<strong>Abstract</strong>: The purpose of this study was to identify the effectiveness of rational emotive behavioral counseling program (REBGCP) in the treatment of the obsessive-compulsive disorder (OCD) The study included 10 adolescents with visual impairment between 14-17 years of age. The were divided into an experimental group and a control one, each of which consisted of 10 subjects (REBGCP) and Obsessive-Compulsive Scale (OCS) were used. Results indicated that there were significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the pre-post teats of obsessive-compulsive symptom reduction in favor of the post-test. There were significant differences between the mean scores attained by the experimental and control groups on the post-test of obsessive-compulsive symptom reduction in favor of the (REBGCP) group. In addition, there were no significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the post-teat and that of the same group on the 5 month follow- up test of obsessive- compulsive. Limitations of the current study and suggestions for further research were discussed.
<strong> </strong>هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي سلوکي لتخفيف أعراض اضطراب الوسواس القهري لدى عينة من التلاميذ ذوي الإعاقة البصرية، وتضمنت عينة الدراسة 20 تلميذاً وتلميذة ذوي الإعاقة البصرية، وتراوح عمر العينة <br /> من 14-16 سنة، وقسموا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (ن=10) ومجموعة ضابطة (ن=10) وتم استخدام الأدوات التالية: برنامج إرشادي عقلاني انفعالية سلوکي إعداد (الباحث) واستبيان الوسواس القهري إعداد (الباحث)، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الرتب للتطبيق القبلي والبعدي في أعراض اضطراب الوسواس القهري لدى أفراد المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي في الاتجاه الأفضل، کملا وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في أعراض اضطراب الوسواس القهري في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية في الاتجاه الأفضل، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الرتب للمجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي مباشرة (التطبيق البعدي) وبعد نهاية خمسة أشهر من تطبيقه ( المتابعة) في أعراض اضطراب الوسواس القهري، وتم تفسير نتائج هذه الدراسة في ضوء ما توصلت إليه الکتابات النظرية والدراسات السابقة، وتبع ذلک ما أثارته الدراسة الحالية من توصيات، وما اقترح من موضوعات لدراسات تالية.<br /> <strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Globalization and some of its implications for raising childrenالعولمة وبعض انعکاساتها على تربية الأبناء4054286146010.21608/jsre.2019.61460ARد/ سمر محمد علي إسماعيلربابعةتخصص تربية إسلامية - جامعة طيبة فرع بدر - المملکة العربية السعوديةJournal Article20191125The research has shown the relationship between globalization and education, and that there are effects of globalization that families and educators must confront. Work on raising children's awareness, guiding them and arming them with science and culture against the negatives of globalization.يختص هذا البحث ببان مفهوم العولمة ومظاهرها وأهدافها وتوضيح آثر العولمة في تربية الأبناء، حيث أظهر البحث العلاقة بين العولمة والتربية وأن هنالک آثار للعولمة يجب على الأسر والمربين مواجهتها الأمر الذي يحتم على المربين العمل على توعية الأبناء وتوجيههم وتسليحهم بالعلم والثقافة ضد سلبيات العولمة.<br /><strong> </strong><br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Empathy and it's relationship with aggression of teenagers' sampleالتعاطف وعلاقته بالعدوان لدي عينه من المراهقين4294446146110.21608/jsre.2019.61461ARسعد جمعه سعدأحمدباحث ماجستير
کلية البنات - جامعة عين شمسJournal Article20191125<strong>bjectives of the study</strong>: these sought to study says "the disclosure of sympathy and its relationship to the aggression to the eye of teenagers.<br /><strong>Action:</strong> The formed study sample of (50) of the adolescents aged between 11:15 years, they applied the Richter Empathy (preparation of the researcher),Accelerometer<br /> aggressive behavior (preparation of the researcher) .<br /><strong>results:</strong> the results of the study on the relationship between the sympathy and aggression to adolescents, which became clear through the presence of negative correlation d between sympathy, aggression and the results also indicated the differences d statistically in sympathy toward males in comparison to females teenagers
<strong>أهداف الدراسه: </strong>سعت هذه الدراسة الى الکشف عن التعاطف وعلاقته بالعدوان لدي عينه من المراهقين<br /> <strong>ألاجراءات:</strong> تکونت عينة الدراسة من (50) من المراهق تراوحت أعمارهم ما بين (11: 15)عاما،طبق عليهم مقياسي التعاطف والسلوک العدوانى (إعداد الباحث)،<br /> <strong>النتائج:</strong>أسفرت نتائج الدراسة عن وجود ارتباط سالب ودال بين التعاطف والعدوان لدى المراهقين، کما أشارت النتائج إلى وجود فروق دال إحصائياً فى التعاطف تجاه الاناث مقارنة بالذکور المراهقين، ووجود فروق دال إحصائياً فى العدوان تجاه الذکور مقارنة بالاناث المراهيقات.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Using recreational activities in managing kindergarten children free timeاستخدام أنشطة الترويح في إدارة وقت فراغ أطفال الروضة من وجهة نظر الأمهات4454666146210.21608/jsre.2019.61462ARتماضر محمد ناصرالنشميJournal Article20191125جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Executive Functions and their Relationship to Attention Deficit Disorder in Children with Mild Intellectual Disabilitiesالوظائف التنفيذية وعلاقتها باضطراب ضعف الانتباه لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة4675006146310.21608/jsre.2019.61463ARد.الطيب محمد زکييوسفأستاذ التربية الخاصة المشارک
کلية التربية – جامعة القصيمJournal Article20191125<br />The study aimed to identify the relationship between executive functions and attention deficit disorder in children with mild intellectual disabilities. It also aimed to identify the effect of sex and age on executive functions and attention deficit disorder in this group of children. The study sample consisted of (150) children with mild intellectual disability aged (6 - 14) years, and their intelligence level ranged from (55-70) degree in Qena Governorate and its local provinces – Egypt, The study used the executive function scale, the attention deficit disorder scale (researcher preparation), The results of the study indicated that there were a statistically significant positive correlation between the scores of children on the executive function scale and their scores on the Attention Deficit Disorder Scale. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the average scores of children on the executive function scale and the attention deficit disorder scale due to gender Or chronological age.<br /> هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الوظائف التنفيذية واضطراب ضعف الانتباه لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة، کما هدفت أيضاً إلى التعرف على تأثير الجنس والعمر الزمني على الوظائف التنفيذية واضطراب ضعف الانتباه لدى هذه الفئة من الأطفال، وتکونت عينة الدراسة من (150) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (6-14) سنة، ونسبة ذکائهم ما بين (55-70) درجة بمحافظة قنا والمراکز التابعة لها - جمهورية مصر العربية، واستخدمت الدراسة مقياس الوظائف التنفيذية، ومقياس اضطراب ضعف الانتباه (إعداد الباحث)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة إحصائياً بين درجات الأطفال عينة البحث علي مقياس الوظائف التنفيذية ودرجاتهم على مقياس اضطراب ضعف الانتباه، کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال على مقياس الوظائف التنفيذية، ومقياس اضطراب ضعف الانتباه تعزى إلى الجنس أو العمر الزمني.<br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Academic self-concept as perceived the deaf pupils in the city of Riyadh.مفهوم الذات الأکاديمي کما يدرکه التلاميذ الصم في مدينة الرياض.5015226146410.21608/jsre.2019.61464ARشروق محمد عبد اللهاليحيىمحاضر - ماجستير تربية خاصة- المملکة العربية السعوديةJournal Article20191125<br /><br /><strong>Search Abstract: </strong>The objective of the current research is to identify the level of awareness of Deaf pupils to the academic self-concept of Deaf, The study sample consisted of 65 pupils (35 females, 30 males) in the primary stage in Riyadh, aged 9-12 years, in the first semester of 1439/1440 AH (2018/2019), it used a academic self-concept scale that was developed by Liu, Wang and Parkins (2005), translated and on the Arab environment by/ Abouzaid (2018), The results of the research found that the level of academic self-concept was weak among deaf pupils (male and female) in academic self-concept (academic confidence and academic effort and the Total score), And the absence of differences between the deaf male and female in the academic self-concept, in the dimensions; the academic confidence and academic effort and the Total score, Several recommendations were recommended, including: (1) interest in examining the academic self-concept, and working on the its development and its improvement of the Deaf as it relates to improving the academic performance of Deaf students. (2) Provide educational and family classmate that improves the academic self-concept (3) Provide specialized programs that improve the academic self-concept.<br /> هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى إدراک التلاميذ الصم لمفهوم الذات الأکاديمي لدى التلاميذ الصم، وتکونت عينة البحث من 65 تلميذاً أصماً (35 بنات، 30 ذکور) بالمرحلة الإبتدائية بمدنية الرياض، في المرحلة العمرية من 9 – 12 سنة، في الفصل الدراسي الأول لعام 1439 / 1440ه، (2018/2019)، وتم استخدام مقياس مفهوم الذات الأکاديمي إعداد کل من Liu, Wang and Parkins (2005)، وترجمه وقننه على البيئة العربية أبوزيد (2018)، وتوصلت نتائج البحث إلى انخفاض مستوى مفهوم الذات الأکاديمي لدى التلاميذ الصم (الذکور والإناث) في بعديه الثقة الأکاديمية والجهد الأکاديمي والدرجة الکلية، وعدم وجود فروق بين الذکور والإناث الصم في مفهوم الذات الأکاديمية في بعديه الثقة الأکاديمية والجهد الأکاديمي والدرجة الکلية. وتمت التوصية بعدة توصيات منها: (1) الاهتمام بفحص مفهوم الذات، والعمل على تنميته وتحسينه لدى الصم لما له علاقة بتحسين الأداء الأکاديمي لدى التلاميذ الصم. (2) توفير المناخ التعليمي والأسري الذي يعمل على تحسين مفهوم الذات الأکاديمي. (3) توفير البرامج المتخصصة التي تعمل على تحسين مفهوم الذات الأکاديمي.<br /> <strong> </strong><br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The reality of scientific research and its problems in the Arab world
Morocco Modelواقع البحث العلمي ومشکلاته في الوطن العربي - نموذج المغرب -5235486146510.21608/jsre.2019.61465ARحنانالغواتالمغربJournal Article20191125يواجه البحث العلمي بالمغرب صعوبات ومعوقات ومشاکل أثرت سلباً على مردوده، ورغم المحاولات المتکررة لتطويره، إلا أن الأزمة مازالت مستمرة، ويستمر معها الإنفاق العشوائي، کالإنفاق الموجه للمخابر ووحدات وفرق البحث دون أية نتائج تعود على التنمية، بل يستفيد منها بضعة باحثين فقط، ويقتصر دورها على إجراء بعض الدراسات البسيطة، وعلى التظاهرات العلمية وإصدار المجلات کأقصى حد. وملامح ضعف البحث العلمي کثيرة ومتعددة تمس کل الجوانب المتعلقة به.<br /> وتقـع علـي عاتق المملکة المغربية مسئولية کبيرة في القيام بما عليها تجاه دعم الجامعات وتطوير البحـث العلمـي فيها، کما تتحمل إدارة الجامعات الکثير من الأعباء للمساهمة في تحقيق غاياتها وإنجاح مهامها وبخاصة البحث العلمي، وذلک يتطلب رؤية واضحة وأنظمة فاعلة، کما يقع عليها مسـئولية إيجاد الحلول للمعوقات التي تواجه الباحثين في الجامعات، وتذليل الصعوبات أمام الأستاذ الجامعي وهو العنصر الرئيس الذي يحقق أهداف الجامعة ـ للقيام بالأبحاث والدراسات التي تسهم في ازدهار العلم وحل المشکلات التي تواجه تقدم المجتمع.<br /> وتکمن مشکلة البحث فى أهمية الأرتقاء بالبحث العلمي فإن واقعها بالمجتمعات العربية يمر من أزمة تحول دون تحقيقه للوظيفة المنوطة به التعرف على مشکلات البحث العلمي من وجهة نظر عينة من أساتذة الجامعة بالمملکة المغربية.<br /> ويهدف البحث إلي التعرف على مستوى المشکلات الموجودة في البحث العلمي بجامعاتالمملکة المغربية بهدف تطوير وتحسين قطاع البحث العلمي، فأول خطوة في التحسين والتطوير هو دراسة الواقع الحالي، دراسة عميقة ودقيقة وموضوعية.<br /> ومن أهم نتائج الدراسة وجود درجة مرتفعة من مشکلات البحث العلمي بالجامعات المغربية.<br /> وتعکس النتائج التي تم التوصل إليها البحث ضرورة الانطلاق لتصحيح الوضع، وخاصة أن المشکلات المدروسة حققت إجماعاً بين الأساتذة على اختلاف درجاتهم العلمية وخبرتهم. ومن المهم هنا إذا أردنا تطوير البحث العلمي وتحسين جودته الإشارة إلى الآليات التي التي تساهم في تجويد البحث العلمي وهي الترکيز على الباحث العربي والمؤسسة البحثية.الترکيز على التمويل أو الإنفاق لضمان جودة البحث العلمي.الترکيز على الاستقرار السياسي للدول العربية .<br /> وتقترح الدراسة العمل على حل ومعالجة مختلف المشکلات مهما کان نوعها التي تعيق مسار البحث العلمي ، واستغلال وحدات البحث في تشخيص واقع البحث العلمي وتحديد مشکلاتها، وفي وضع الإجراءات للنهوض بالبحث العلمي ، وإعادة النظر في وحدات ومخابر البحث، وفرق البحث، وإجراء دراسة معمقة لنتائج نشاطاتها وفائدتها ، وإعطاء الأولوية في تطوير البحث العلمي، للباحث ، ولإمکانيات البحث ومناخه ، وللإنفاق، والتحفيز على البحث ، وإعادة النظر في منح تحسين المستوى بالخارج،إعطاء المنح للمشارکة في التظاهرات والمبادرات العلمية ذات الأهمية.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Difficulties in learning to read from the point of view of teachers of elementary grades in the private schools of hail and remediesصعوبات تعلم القراءة من وجهة نظر معلمي الصفوف الأولية في المدارس الأهلية بحائل وسبل علاجها5495666146610.21608/jsre.2019.61466ARد. مصلح عبد الله محمدالبطوشکلية التربية
جامعة حائلJournal Article20191125<strong>Abstrac</strong>t:This study aimed to identify the difficulties of learning to read from the point of view of teachers of elementary grades in the private schools in hail and to provide remedies for them from their point of view and applied the study to a random class sample of (206) males and females, and to achieve the objectives of the study was developed a questionnaire consisting of (36) paragraphs, In addition to an open question for the sample of the study, the analytical descriptive approach was used in the study, and the results of the study showed that the average responses of teachers to the scale paragraphs as a whole were average according to the statistical standards followed, and the average arithmetic reached (3.53), and the results showed that the most significant difficulties Learning to read consisted in finding difficulty in pronouncing difficult words, repeating the error of reading more than once, and seemed a fretful frown while reading and losing control of his nerves. The open question also found that the paragraph "focus on the subject of reading by assigning teaching students in the elementary grades to specialized teachers" and by (44.0%), and the study found that there are no statistically significant differences at the full significance level (α = 0.05), attributed to the variables of sex, specialization and experience, how many A study came out with a series of suggestions and recommendations.
<strong> </strong>هدفت الدراسة إلى التعرف على صعوبات تعلم القراءة من وجهة نظر معلمي الصفوف الأولية في المدارس الأهلية بحائل وتقديم سبل علاج لها من وجهة نظرهم وطبقت الدراسة على عينة طبقية عشوائية بلغت (206) من الذکور والإناث؛ ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة مکونة من(36) فقرة ، بالإضافة إلى سؤال مفتوح وجه لعينة الدراسة ،وقد استخدم في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن متوسطات استجابات المعلمين على فقرات المقياس ککل کانت متوسطة حسب المقاييس الإحصائية المتبعة ،وبمتوسط حسابي بلغ (3.53)،کما أظهرت النتائج أن أبرز صعوبات تعلم القراءة تمثلت في إيجاد صعوبة في نطق الکلمات الصعبة، ويکرر الخطأ في القراءة أکثر من مرة، و يبدو عبوساً متململاً أثناء القراءة ويفقد السيطرة على أعصابه. کما تبين من السؤال المفتوح حصول فقرة "الترکيز على موضوع القراءة بإسناد تدريس الطلبة في الصفوف الأولية إلى مدرسين متخصصين" وبنسبة ( 44.0 %( ،کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة کاملة (α = 0.05)، تعزى لمتغيرات الجنس والتخصص والخبرة ، کما خرجت الدراسة بمجموعة من المقترحات والتوصيات.<br /> <br /> <strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The Effectiveness of Counseling Program to improve some skills of Assertive Behavior Among Children with Intellectual Disability.فعالية الإرشاد السلوکي في تحسين بعض مهارات السلوک التوکيدي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية5675906146710.21608/jsre.2019.61467ARنوره عبد المحسنالسهليماجستير تربية خاصة
کلية الشرق العربي للدراسات العلياأحمد محمد جادالربأبوزيدأستاذ مشارک -قسم التربية الخاصة
کلية الشرق العربي للدراسات العلياJournal Article20191125<strong>Abstract: </strong>The purpose of this study is to identify the efficiency of counseling program to improve some skills of assertive behavior among children with mild intellectually disability. The study sample consisted of 16 pupils with mild intellectual disabilities, between the ages of 9-12 years from public schools with programs for intellectual disability in Riyadh city. This study adopted the use of assertive behavior by Abouzaid (2014), and an behavioral program by researcher which depended on a behavioral techniques such as modeling the interactive video, formation, role play, reinforcement, initiation and instructions, Reinforcing Assertive in improving assertive behavior. The time scale of applying the session is eight to ten weeks, two sessions per a week, lasting for 40 or 45 minutes. The findings led to the effectiveness of counseling program to improve the skills of assertive behavior among students.هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي في تحسين بعض مهارات السلوک التوکيدي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية (التلميذات ذوات الإعاقة الفکرية). وتکونت عينة الدراسة من 16 تلميذة من ذوات الإعاقة الفکرية تتراوح أعمارهن بين 9-12 سنة بمدارس التعليم العام الابتدائية الملحق بها برامج للتربية الفکرية بمدينة الرياض. وتم استخدام مقياس السلوک التوکيدي إعداد أبوزيد (2014)، وبرنامج إرشادي من إعداد الباحثة اعتمد على فنيات سلوکية (نمذجة الفيديو التفاعلي-التشکيل-لعب الدور-التعزيز – التلقين – التعليمات – التغليف التوکيدي) وتکون البرنامج من عشرين جلسة مدة الجلسة الواحدة تراوحت من 40 -45 دقيقة. وقد أسفرت النتائج عن فعالية البرنامج الإرشادي في تحسين مهارات السلوک التوکيدي لدى التلميذات.<strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Disorder of fear of loss of mobile phone (Nomophobia) and its relationship to academic achievement Of secondary education students in Kuwait.اضطراب الخوف من فقدان الهاتف المحمول ( النوموفوبيا ) وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طلبة التعليم الثانوي بدوله الکويت.5916126146810.21608/jsre.2019.61468ARد / لولوه مطلق فارسالجاسرعضو هيئة تدريس منتدب
کلية التربية الأساسية – قسم علم النفسJournal Article20191125<br />Under increasing use of mobile phones, a new type of phobia, known as "Nomophobia," has emerged that can be defined as a term that not only concerns the loss of or loss of the mobile, but also the loss of connectivity, Many studies have confirmed that there is a relationship between fear of losing mobile phone as well as mobile phone addiction and the level of achievement of students of secondary education, which affected their performance in a negative way, so this study was to clarify the relationship between fear disorder and lost phone For the purpose of the study, the researcher used the descriptive approach. The researcher also used two measures of measurement tools to collect information. The first measure is the fear of losing the mobile phone "Nomophobia ". The second measure ensures academic achievement. The results of the study revealed that there is a relationship between fear of losing mobile phone and the level of educational attainment for students of secondary education in Kuwait. This relationship is negative in the sense that the greater the fear of losing "Nomophobia decreased the proportion of academic achievement among students.<br /> في ظـــــل تزايد استخدام الهواتف المحمولة، انتشر نوع جديد من الرهاب، يعرف باسم "نوموفوبيا" والذي يمکن تعريفه بأنه : مصطلح لا يقتصر فقط على الخوف المرضي من فقدان الموبايل أو نسيانه ، بل فقدان القدرة على الاتصال، والقلق من عدم التواجد في نطاق التغطية لشبکة الاتصال بالمحمول ، وقد أکدت العديد من الدراسات أن هناک علاقة بين الخوف من فقدان الهاتف المحمول وکذلک إدمان الهاتف المحمول ومستوى التحصيل الدراسي لطلبة التعليم الثانوي ، الأمر الذي اثر على أدائهم الدراسي بطريقة سلبية، لذلک جاءت هذه الدراسة لتوضح العلاقة بين اضطراب الخوف من فقدان الهاتف المحمول (النوموفوبيا ) وبين التحصيل الدراسي لطلبه التعليم الثانوي بدوله الکويت ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي ، کما استخدمت الباحثة مقياسان من أدوات القياس لجمع المعلومات، المقياس الأول : اضطراب الخوف من فقدان الهاتف المحمول " النوموفوبيا " أما المقياس الثاني فتضمن التحصيل الدراسي ، وتمثلت عينة الدراسة في154 طالب وطالبة من الصفين الحادي والثاني عشر .وأسفرت نتائج الدراسة عن انه توجد علاقة بين الخوف من فقدان الهاتف المحمول ومستوى التحصيل الدراسي لطلبة التعليم الثانوي بدولة الکويت وهذه العلاقة سلبية بمعني کلما زاد الخوف من فقدان الهاتف المحمول انخفضت نسبة التحصيل الدراسي لدى الطلبة.<br /> <br /> <strong>Disorder of fear of loss of mobile phone (Nomophobia) and its relationship to academic achievement Of secondary education students in Kuwait.</strong><br /> <strong>Dr. Loulwa Faris Al-Jasser</strong><br /> Under increasing use of mobile phones, a new type of phobia, known as "Nomophobia," has emerged that can be defined as a term that not only concerns the loss of or loss of the mobile, but also the loss of connectivity, Many studies have confirmed that there is a relationship between fear of losing mobile phone as well as mobile phone addiction and the level of achievement of students of secondary education, which affected their performance in a negative way, so this study was to clarify the relationship between fear disorder and lost phone For the purpose of the study, the researcher used the descriptive approach. The researcher also used two measures of measurement tools to collect information. The first measure is the fear of losing the mobile phone "Nomophobia ". The second measure ensures academic achievement. The results of the study revealed that there is a relationship between fear of losing mobile phone and the level of educational attainment for students of secondary education in Kuwait. This relationship is negative in the sense that the greater the fear of losing "Nomophobia decreased the proportion of academic achievement among students.<br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Psychological immunity and its relationship to job satisfaction among female teachers of the Sultanate of Omanالمناعة النفسية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى معلمات التربية الخاصة بسلطنة عمان6136406146910.21608/jsre.2019.61469ARهدى بنت عبدالله بن حميدالمعمريةطالبة دکتوراة- علم النفس- کلية البنات
جامعة عين شمسJournal Article20191125The current study aimed to investigate the relationship between psychological immunity and job satisfaction of some of special education teachers in which the descriptive approach was used. The sample consisted of (89) teachers of special education in the Sultanate (Al Amal School for the Deaf, Intellectual Education School and the Omar Bin Al Khattab Institute for the Blind). The study used psychological immunity and job satisfaction as its basic criteria. The results showed that there was a positive relationship between psychological immunity and job satisfaction among the study sample. The results also showed that there were no differences in the averages of psychological immunity and job satisfaction among special education teachers due to the variables of the type of student disability and years of experience.هدفت الدراسة الحالية الکشف عن العلاقة بين المناعة النفسية والرضا الوظيفي لدى بعض معلمات التربية الخاصة، واستخدم في الدراسة الحالية المنهج الوصفي، وتکونت العينة من (89) معلمة من معلمات التربية الخاصة بسلطنة عمان (مدرسة الأمل للصم، ومدرسة التربية الفکرية، ومعهد عمر بن الخطاب للمکفوفين)، واستخدمت الدراسة مقياسي المناعة النفسية والرضا الوظيفي. وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية بين المناعة النفسية والرضا الوظيفي لدى عينة الدراسة، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في متوسطات المناعة النفسية والرضا الوظيفي لدى معلمات التربية الخاصة تعزى لمتغيرات نوع إعاقة الطلاب، وسنوات الخبرة. <br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Professional development for the teacher in the Kingdom of Saudi Arabia
In light of contemporary trends of educational renewalالتنمية المهنية للمُعلم بالمملکة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات المعاصرة للتجديد التربوي6416606147110.21608/jsre.2019.61471ARمشعل سلطان مشعانالمحياقائد مدرسة ابن سيناء الابتدائية والمتوسطة
باحث دکتوراه- قسم السياسات التربوية – المملکة العربية السعوديةJournal Article20191125 The study aimed to identify the importance of professional development in the teacher preparation programs proposed to develop the policies of preparing the general education teacher in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the recent trends of educational renewal, and to detect the impact of variable (current work, educational qualification, university) in the estimates of individuals sample Study the importance of these policies. The study used the descriptive survey method. The sample of the study consisted of (290) faculty members in the faculties of education in Saudi universities because of their close association with the title of the study; the fact that the teacher is considered in the faculties of education, they were selected by random stratified equal sample from five universities: (King Saud University, Imam Abdul Rahman Al Faisal University, University of Hail, Taibah University, King Khalid University), Located in administrative regions that represent the Kingdom geographically. The study was applied using a questionnaire consisting of (8) words, after conducting tests of validity and reliability. Data were analyzed using descriptive and heuristic analysis methods. The most important results of the study: All the proposed policies obtained a degree of importance (very large), and there are statistical differences at the significance level (0.05) in the opinions of the sample of the study on the degree of importance of the proposed policies according to the variables of the study: current work, educational qualification, university. In light of the results, the study recommended applying the policies reached by the study on teacher development in professional development and training programs. Some suggestions were made for future studies.هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة أهمية التنمية المهنية في برامج إعداد المعلمين المقترحة لتطوير سياسات إعداد معلم التعليم العام في المملکة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات الحديثة للتجديد التربوي، والکشف عن أثر متغير (العمل الحالي، المؤهل العلمي، الجامعة) في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة أهمية تلک السياسات. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي. وتکونت عينة الدراسة من (290) عضو هيئة تدريس في کليات التربية بالجامعات السعودية لارتباطهم الوثيق بعنوان الدراسة؛ کون المعلم يعد في کليات التربية، وقد تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية المتکافئة من خمس جامعات: (جامعة الملک سعود، جامعة الإمام عبد الرحمن الفيصل، جامعة حائل، جامعة طيبة، جامعة الملک خالد)، تقع في مناطق إدارية تمثل المملکة جغرافيًا. وطبقت الدراسة باستخدام استبانة مکونة من (8) عبارة ، بعد إجراء اختبارات الصدق والثبات عليها. وتم تحليل البيانات باستخدام أساليب التحليل الوصفي والاستدلالي. أهم نتائج الدراسة: حصول جميع السياسات المقترحة على درجة أهمية (کبيرة جدًا)، کما أن هناک فروقًا ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة حول درجة أهمية السياسات المقترحة باختلاف متغيرات الدراسة: العمل الحالي، المؤهل العلمي، الجامعة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتطبيق السياسات التي توصلت إليها الدراسة على تنمية المعلمين في برامج التنمية المهنية والتدريب، وتم تقديم بعض المقترحات للدراسات المستقبلية.<br /> <br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201The effectiveness of a multi-entry teacher mentoring training program to improve motivation and self-awareness for primary school children with dyslexiaفاعلية برنامج إرشادي تدريبي للمعلم متعدد المداخل لتحسيـن الدافعية والوعي بالذات لأطفال المرحلة الإبتدائية من ذوى الإصابة بالديسلکسيا6616806147210.21608/jsre.2019.61472ARد/ إيمان محمود عبدالعزيزالبدريدکتوراه الفلسفة في التربية
تخصص (علم نفس تعليمي)Journal Article20191125Abstract Of The Study
search title<br /> A multi-disciplinary training program for the teacher to improve motivation and self-awareness of primary school children with dyslexia<br /> * The objective of the research is to verify the effectiveness of a multi-disciplinary training program for the teacher to improve the motivation and self-awareness of the children of the primary stage with dyslexia and to verify the continuity of the effective program<br /> The research includes sample (40) of the total number of students in the basic education stage of both sexes, ages (11: 9) year and will be divided into two groups equally<br /> Search Tools: The Stimulus Test by Ahmed Zaki Saleh (1989)<br /> Social and Economic Level Scale by Abdul Aziz Al-Shafi (2010)<br /> The Quick Neon Survey Test Translated by Abdulwahab Kamel (1989)<br /> List of Children's Behavior by Mustafa Kamel (1987)<br /> Self-awareness scale<br /> · Measure the impulse setting / seeker<br /> A multi-entry tutorial program<br /> The study reached to verify its continuity. A multi-intervention training program for the teacher to improve the motivation and self-awareness of primary stage children with dyslexia<span lang="ar">الهدف من البحث هو التحقق من فاعلية برنامج تدريبي متعدد التخصصات للمعلم لتحسين التحفيز والوعي الذاتي لدى أطفال المرحلة الابتدائية مع عسر القراءة والتحقق من استمرارية البرنامج الفعال.
تضمن البحث عينة (40) من إجمالي عدد الطلاب في مرحلة التعليم الأساسي لکلا الجنسين ، الذين تتراوح أعمارهم بين (11: 9) سنة ، وسيتم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي
أدوات البحث: اختبار التحفيز أحمد زکي صالح (1989)
مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي لعبد العزيز الشافي (2010)
اختبار مسح النيون السريع ، ترجمة عبد الوهاب کامل (1989).
قائمة سلوک الأطفال بواسطة مصطفى کامل (1987)
مقياس الوعي الذاتي
• قياس الإعداد الدافع / الباحث
برنامج تعليمي متعدد المدخلات
توصلت الدراسة إلى التحقق من استمراريتها. برنامج تدريبي متعدد التدخلات للمعلم لتحسين التحفيز والوعي الذاتي لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية الذين يعانون من عسر القراءة</span>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834819الجزء السابع عشر20181201Methods of parental treatment as perceived by children
A field study on secondary school students/ Tripoliأساليب المعاملة الوالدية کما يدرکها الأبناء دراسة ميدانية على طلبة المرحلة الثانوية/ طرابلس11024889410.21608/jsre.2018.248894ARنجاةعيسى حسين انصورهدکتوراه الصحة النفسية وعلم نفس اکلينيکي جامعة عين شمس / کلية البناتJournal Article20180711