جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Role of Student Activities in Enhancing the Moderation Value in view of the Islamic Perspective among Secondary School Students and methods of Deepening from Their Viewpoints in the light of some Variablesدور الأنشطة الطلابية في تعزيز قيمة الوسطية وفق المنظور الإسلامي لدى طلاب المرحلة الثانوية وسبل تعميقه من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات1705906710.21608/jsre.2019.59067ARعبد رب الرسول سليمانمحمدتخصص التربية الإسلامية – کلية التربية – جامعة الأزهر بالقاهرةأحمد عبد الغني محمدرضوانتخصص التربية الإسلامية – کلية التربية – جامعة الأزهر بالقاهرةJournal Article20191114<strong>The present study aimed at investigating the role of student activities in enhancing the value of moderation according to the Islamic perspective among the secondary stage students and the ways of deepening such value from their viewpoints in the light of some variables. To achieve such aim, the descriptive method was adopted, using a two-dimension questionnaire. The first dimension included the items of the status-quo of moderation value and the second one included the items of deepening the status-quo of the moderation value means, which was completed by the study participants totaling 960 (males and females secondary stage students) who were assigned in relation to the variables of (type / governorate / grade / specialization). The results of the study indicated that the role of student activities in enhancing the Islamic moderation value among the middle school students was average. The results also indicated that there were statistically significant differences in the responses of the study participants due to the gender variable in favor of males. There were statistically significant differences due to the governorate variable in favor of Sohag governorate in terms of the staus-quo of the moderation value; however, with respect to the proposed ways to deepen the moderation value, the differences were in favor of Cairo governorate. Finally, there were statistically significant differences in relation to the specialization in favor of the art specialization, and there were statistically significant differences in relation to grade in favor of the second year secondary stage students.</strong> <br /><strong> </strong><strong>ملخص:</strong><br /> <strong>هدفت الدراسة تعرف دور الأنشطة الطلابية في تعزيز قيمة الوسطية وفق المنظور الإسلامي لدى طلاب المرحلة الثانوية وسبل تعميقه من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، مع استخدام استبانة من محورين أحدهما شمل العبارات الخاصة بالواقع بينما شمل المحور الثاني العبارات الخاصة بسبل تعميق الواقع، وتم تطبيق الدراسة على عينة بلغت (960) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية موزعين وفق متغيرات (النوع/ المحافظة/ الصف الدراسي/ التخصص)، وأشارت النتائج إلى أن دور الأنشطة الطلابية في تعزيز قيمة الوسطية الإسلامية لدى طلاب المرحلة المتوسطة جاء بمستوى متوسط، وتراوحت درجة الموافقة على السبل المقترحة لتعميق هذا الدور ما بين متوسطة إلى مرتفعة، کما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع لصالح الذکور على محوري الاستبانة، ووجود فروق تعزى لمتغير المحافظة لصالح محافظة سوهاج فيما يتعلق بالواقع بينما کانت الفروق لصالح محافظة القاهرة فيما يتعلق بالسبل المقترحة لتعميق الدور، ووجود فروق تعزى لمتغير التخصص لصالح الأدبي، ووجود فروق تعزى لمتغير الصف الدراسي لصالح الصف الثاني الثانوي.</strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Teaching Via Mental Maps for Developing the Level of Reading Comprehension among Middle School Students from their Viewpoints in the Light of some Variablesدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بدولة الکويت من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات "دراسة ميدانية"711245906910.21608/jsre.2019.59069ARفايز عبد الله عوضمعتقتخصص الفلسفة في التربية، قسم مناهج وتدريس اللغة العربية،
کلية التربية بقنا، جامعة جنوب الواديJournal Article20191114<br /> The main purpose of the current study was to investigate the role of teaching via mental maps in developing the level of reading comprehension among middle school students from their viewpoints in the light of some variables. The study made use of the descriptive method and utilized a questionnaire as a data collection technique. The questionnaire consisted of four main dimensions, namely, the first dimension: the role of teaching via mental maps in developing the level of direct comprehension, the second dimension: the role of teaching via mental maps in developing the level of critical comprehension, the third dimension: the role of teaching via mental maps in developing the level of creative comprehension and the fourth dimension: the role of teaching via mental maps in developing the level of inductive comprehension. The questionnaire was administered to a sample consisting of (402) middle school students. The results of the study showed that the degree of approval concerning all the questionnaire dimensions was (high) from the viewpoints of the study participants. The dimensions degrees of approval were respectively as follows: the third dimension, the second dimension, the first dimension, and the fourth dimension. The relative weights of the items mean ranged between (2.613) and (2.679), and there were no differences among the study participants that may be attributed to the gender or the district variable<strong>الملخص:</strong><br /> هدفت الدراسة تعرف دور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة المتوسطة من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي بالاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، حيث تکونت الاستبانة من أربع محاور، اهتم الأول بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم المباشر، بينما اهتم الثاني بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الناقد، ورکز الثالث على دور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الإبداعي، أما المحور الرابع والأخير فاهتم بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الاستنتاجي، وطبقت الاستبانة على عينة بلغت (402) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة المتوسطة، وتوصلت النتائج إلى أن درجة الموافقة على مجمل المحاور (مرتفعة) من وجهة نظر عينة الدراسة، وکانت ترتيبها کالتالي المحور الثالث الخاص بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الإبداعي، ثم المحور الثاني الخاص بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الناقد، ثم المحور الأول الخاص بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم المباشر، وفي المرتبة الأخيرة المحور الرابع الخاص بدور التدريس باستخدام الخرائط الذهنية في تنمية مستوى الفهم الاستنتاجي، فقد تراوحت متوسط الأوزان النسبية لعبارات تلک المحاور بين (2.613)، (2.679)، وأنه لا توجد فروق بين استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغيري النوع أو المحافظة.<br /> <br /> <strong>ABSTRACT:</strong>.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Reality of Creative Leadership among the Leaders in the General Administration of Education in Qassim Region from the Point of View of Educational Supervisorsواقع ممارسة القيادة الإبداعية لدى قيادات الإدارة العامة للتعليم بمنطقة القصيم من وجهة نظر المشرفين التربويين1251615907010.21608/jsre.2019.59070ARعبد اللطيف بن عبد الرحمنالعوينعمادة السنة الأولى المشترکة- جامعة الملک سعودJournal Article20191114<br /> The study aimed to identify the reality of creative leadership among the leaders in the general administration of education in Qassim region from the point of view of educational supervisors, in the areas of problems, thinking and decision. The study found that the degree of creative leadership among the leaders of the Education Department in general is average (62.75%), where all the axes have the same intermediate score, a percentage of the problems (62.5%), the thinking axis (62%), and decision (64%), The study showed that there were no statistically significant differences in the variables of the study (Educational Supervision Department, Educational Qualification, Training Courses). The variable (experience) was found to have a statistical significance at (0.05) for the benefit of the experience more than 8 years. The study recommended that the Ministry of Education focus on the skills of creative leadership in its programs to prepare the leaders of the education departments in the regions and governorates or when selecting them, and to apply the study in the future to other regions and governorates and conduct a study on the obstacles of creative leadership among the leaders of education departments in the regions and governorates of education in Saudi Arabia<strong>المستخلص: </strong><br /> هدفت الدراسة معرفة واقع ممارسة القيادة الإبداعية لدى القيادات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة القصيم من وجهة المشرفين التربويين، وذلک في محاور (المشکلات، والتفکير، والقرار). وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة القيادة الإبداعية لدى قيادات إدارة التعليم بشکل عام متوسطة وبنسبة (62.75%)، فقد حصلت کافة المحاور على نفس الدرجة المتوسطة وبنسبة مئوية في محور المشکلات (62.5%)، وفي محور التفکير (62%)، وفي محور القرار (64%)، کما أظهرت الدراسة أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغيرات الدراسة (قسم الإشراف التربوي، المؤهل العلمي، الدورات التدريبية)، أما متغير (الخبرة) فقد تبين وجود دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) لصالح ذوي الخبرة أکثر من 8 سنوات.<br /> وقد أوصت الدراسة بأهمية ترکيز وزارة التعليم على مهارات القيادة الإبداعية في برامجها لإعداد قيادات إدارات التعليم بالمناطق والمحافظات أو عند اختيارهم، وتطبيق الدراسة مستقبلًا على مناطق ومحافظات أخرى، وإجراء دراسة عن معوقات القيادة الإبداعية لدى قيادات إدارات التعليم بمناطق ومحافظات التعليم بالمملکة العربية السعودية.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Impact of Behavioral Training Program for Early Intervention of Social Skills for Kindergarten in Jordanأثر برنامج تدريبي سلوکي للتدخل المبکر في المهارات الاجتماعية لدى الروضة في الأردن1631945907110.21608/jsre.2019.59071ARياسمين ماهر عبد الکريمالفقهاءتخصص رياض الأطفال
جامعة نجرانJournal Article20191114<br /> The study aimed at raising the level of development of social skills in children. The sample consisted of 56 children in Amman between 4-6 years. The program was applied to the experimental group only. ) Training session, and the analysis of the data statistically the following results:.<br /> The study showed the following:<br /> 1- There are statistically significant differences the level of significance (0.05≤ α) between the mean scores of children in the two groups; the experimental and the control on the post social skills scale, attributed to the behavioral training program, for the benefit of the experimental group who underwent the behavioral training program to developing the social skills.<br /> 2- There are statistically significant differences at the level of significance (0.05≤ α) between the mean scores of children in the two groups; the experimental and the control on the deferred (retention) social skills scale, attributed to the behavioral training program, for the benefit of the experimental group who underwent the behavioral training program to developing the social skills.<br /> 3- there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05≤ α) between the mean scores of children in the two groups; the experimental and the control on the post social skills scale, attributed to the interaction between the behavioral training program and the gender of the child.<br /> 4- There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05≤ α) between the mean scores of children in the two groups; the experimental and the control on the deferred (retention) social skills scale, attributed to the interaction between the behavioral training program and the gender of the child.<br /> the study came out with a set of recommendations, including: the need to develop the curriculum in kindergarten so as to integrate the social skills in the various activities in the curriculum. in additional to including the social skills in the curriculum of colleges of education programs at Jordanian universities and the teachers training institute<strong>ملخص:</strong><br /> هدفت الدراسة رفع مستوى تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال، وتألفت عينة الدراسة من (56) طفلاً وطفلة بمدينة عمان ضمن الفئة العمرية ما بين (4-6) سنوات، وطبق البرنامج على أفراد المجموعة التجريبية فقط، وقد استغرقت التطبيق ثلاثة أشهر بواقع (48) جلسة تدريبية، وأسفر تحليل البيانات إحصائيا عن النتائج التالية:<br /> 1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a≤ 0.05) بين متوسط درجات الأطفال في المجموعتين؛ التجريبية والضابطة على مقياس المهارات الإجتماعية البعدي، تعزى إلى البرنامج التدريبي السلوکي، وذلک لصالح أفراد المجموعة التجريبية التي خضعت للبرنامج التدريبي السلوکي لتنمية المهارات الإجتماعية.<br /> 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a≤ 0.05) بين المجموعتين؛ التجريبية والضابطة على مقياس المهارات الإجتماعية المؤجل (الاحتفاظ)، تعزى إلى البرنامج التدريبي السلوکي، وذلک لصالح أفراد المجموعة التجريبية<br /> 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a≤ 0.05) بين المجموعتين؛ التجريبية والضابطة على المقياس البعدي، تعزى للتفاعل بين البرنامج التدريبي السلوکي ونوع الطفل.<br /> 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a≤ 0.05) بين المجموعتين؛ مقياس المهارات الإجتماعية المؤجل (الاحتفاظ)، تعزى للتفاعل بين البرنامج التدريبي السلوکي وجنس الطفل.<br /> وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، من أهمها<strong>: </strong>ضرورة تطوير المناهج الدراسية في رياض الأطفال بحيث يتم دمج المهارات الإجتماعية في الأنشطة المختلفة في المناهج، بالإضافة إلى تضمين المهارات الإجتماعية في مقررات برامج کليات التربية في الجامعات الأردنية ومعاهد إعداد المعلمات.<br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Impact of a Mentoring Program on Alleviating the Level of Violent Behaviors of Children with Autism Disorderفاعلية برنامج إرشادي في خفض مستوى السلوک العدواني لدى أطفال اضطراب التوحد1952145907210.21608/jsre.2019.59072ARعزيز أحمدالرحامنهتخصص تربية خاصة
جامعة البلقاء التطبيقية/ کلية السلط للعلوم الإنسانية/ الأردنJournal Article20191114<br /> The study aims at demonstrating the effectiveness of a mentoring program on alleviating the level of violent behavior of children with level 1 autism disorder. The researcher applied quasi-experimental approach in this study. The study was implemented on 30 (males and females)children with autism disorder at HoroufCenter for Training and Consultation in Amman. The participants were randomly split into two groups: the experimental group and the control group. To accomplish the objectives of the study, the researcher developed a training program on relaxation and applied Nassar Scale (2017) to measure and observe the violent behavior of the participants. In conclusion, the study revealed how the measurements of the violent behavior highlighted indicative statistical differences in the medians of the performances of the experimental and control groups. These differences are affected by the mentoring program and aligned with the experimental group. Both the pre-measurement and post-measurement applied on the experimental group underscored differences in the violent behavior of its members toward the self, the others, the assets and in the total level of the violent behavior as indicated by the post measurement. As well, the differences in the medians of the performances of the experimental and control groups, according to the scale of violent behavior measurement, were attributed to the participant’s sex, which is aligned with the males of the experimental group. In the light of these outcomes, the study proposes some recommendations and suggestions to alleviate the level of violent behavior of children of autistic disorder<strong>المُلخص:</strong><br /> هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية برنامج إرشادي في خفض مستوى السلوک العدواني لدى أطفال اضطراب التوحد من الدرجة البسيطة في محافظة العاصمة عمان/ مرکز حروف للاستشارات والتدريب، وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وطبقت الدراسة على (30) طفلاً من أطفال اضطراب التوحد (الذکور والإناث)، حيث وزعوا عشوائياً على مجموعتين (تجريبية وضابطة). کما وتم إعداد برنامج إرشادي لخفض مستوى السلوک العدواني، کما وتم تطوير مقياس نصار (2017) لقياس السلوک العدواني، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات أداء المجموعتين التجريبية والضابطة على درجات مقياس السلوک العدواني تعزى للبرنامج الإرشادي ولصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق لدى أفراد المجموعة التجريبية بين القياس القبلي والبعدي في السلوک العدواني نحو الذات, والسلوک العدواني نحو الآخرين, والسلوک العدواني نحو الممتلکات, وفي الدرجة الکلية للسلوک العدواني لصالح القياس البعدي، ووجود فروق بين متوسطات أداء المجموعتين التجريبية والضابطة على درجات مقياس السلوک العدواني تعزى إلى متغير الجنس ولصالح الذکور من المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات لخفض مستوى السلوک العدواني.<br /> <br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Family Problems and Drug Addiction Phenomenonالمشکلات الأسرية وظاهرة إدمان المخدرات2152565907410.21608/jsre.2019.59074ARحمد بن محمدالمنيعتخصص التوجيه والإصلاح الأسري
کلية الآداب والعلوم الإنسانية - قسم علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية –
جامعة الملک عبد العزيزمحمد بن عبدالمعينالقرنيتخصص التوجيه والإصلاح الأسري
کلية الآداب والعلوم الإنسانية - قسم علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية –
جامعة الملک عبد العزيزJournal Article20191114The study aimed at recognition of the family problems of the addicts which were the cause of being fallen in the addiction ,as well as identifying the influential factors that hinder the going on for medication against addiction.<br /> There have been adopted the qualitative research methodology through the personal interview. Where a random sample of (20) persons have been selected among those who are hospitalized at Al amal Hospital in Jeazan region. The personal interview questionnaire has been applied for collection of information from the subject sample individuals as their situation could allow conduct of the personal interview or via one of the co patients thereof if their situation could not allow conduct of such interview..<br /> The study came to a conclusion that, the significant results thereof, the family problems of the addict is the main one, as it was the main cause of being felt in addiction ( bad conduct example of the parent – addiction of one of the parent, the parents being busily and being away from their sons) . Furthermore, the study confirmed that there are certain obstacles that limit the addicts from being taking the medication of addiction at AlamalHospital. Such obstacles are correlated to each others and so complicated and each factor can not be deemed as a obstacle independent than other factors , however , they are various and complicated factors , where some one thereof are related to the medication while the others are related to the addict himself and the social environment surrounding thereof, as well as related to the narcotic drug.<br /> On the light of the conclusions obtained , the study came to recommendations , the most significant thereof is to urge the addicts to go a head in taking medicine as the medication is the necessary step for recovery from the addiction, along with emphasizing on the fact that the medication is being conducted very confidentially and it shall not impact the job and social status of the addict , as well as emphasizing on mass media and increase of campaigns of alarming the damages of narcotic drugs through launch of TV programs<strong>ملخص الدراسة:</strong><br /> هدفت الدراسة الى التعرف على المشکلات الأسرية لدى المدمنين والتي کانت سبباً لوقوعهم في الإدمان، کما هدفت الى معرفة العوامل المؤثرة والتي تحول دون التقدم للعلاج من الإدمان، تم اتباع منهج البحث الکيفي وذلک عن طريق المقابلة الشخصية، وتم اختيار عينة عشوائية من نزلاء مستشفى الأمل بمنطقة جيزان بلغ عددهم (20) مفردة. واستخدمت استمارة المقابلة الشخصية لجمع البيانات من أفراد العينة والذين تسمح حالتهم بذلک، أو من أحد القائمين على رعايتهم الذين لا تسمح حالتهم بإجراء المقابلة معهم، وتوصلت الدراسة الى نتائج أهمها أن من المشکلات الأسرية لدى المدمنين وکانت سبباً لوقوعهم في الإدمان (القدوة السيئة من قبل الوالدين- إدمان احد الوالدين- انشغال الوالدين عن الأبناء)، کما أکدت نتائج الدراسة أن هناک معوقات تحد من إقبال المدمنين على علاج الإدمان بمستشفيات الأمل وهذه المعوقات مترابطة ومتشابکة لا يمکن اعتبار کل عنصر منها عائقاً مستقلاً عن العناصر الأخرى بل هي عوامل متشابکة ومتعددة منها ما يتعلق بالعلاج ومنها ما يتعلق بالمدمن والبيئة الإجتماعية المحيطة به ومنها ما يتعلق بالمادة المخدرة، وعلى ضوء الاستنتاجات توصلت الدراسة الى توصيات أهمها حث المدمنين على التقدم للعلاج باعتبار أن العلاج خطوة ضرورية للشفاء من الإدمان، مع الترکيز على أن العلاج محاط بسرية ولن يؤثر في مرکز المدمن الوظيفي أو الاجتماعي، والعمل على الترکيز الإعلامي وزيادة حملات التوعية بأضرار المخدرات من خلال البرامج التلفزيونية.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The impact of the difference in the employment of Augmented Reality in Discovery-Based Learning directed versus free on the cognitive load and the enhancement of scientific curiosity in science among sixth gradersأثر اختلاف توظيف الواقع المعزز في التعلم القائم على الاکتشاف الموجه مقابل الحر على العبء المعرفي وتنمية الفضول العلمي في العلوم لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي2573255907510.21608/jsre.2019.59075ARمحمد على ناجيالمعداويقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة کفر الشيحJournal Article20191114<strong>Abstract: </strong>The current research aimed at measuring the impact of the difference in employment of Augmented Reality in Discovery-Based Learning directed versus free on cognitive load and development of scientific curiosity in science among sixth graders. A quasi-experimental method used based on a sample of (38) students divided into two experimental groups of (19) students each. First experimental group taught by employ Augmented Reality in Directed Discovery-Based Learning, and the other studying by employ Augmented Reality in Free Discovery-Based Learning. Research tools consisted of cognitive load scale and scientific curiosity scale A T.test used to measure the significance of the differences between the two groups, and ETA square to measure the effectiveness of employing Augmented Reality in Discovery Based Learning. The results showed that there were statistically significant differences in cognitive load scale for the first experimental group, which indicate using of Augmented Reality in Directed Discovery-Based decrease the cognitive load. While there were no statistically significant differences between the experimental groups on the scientific curiosity scale<strong>ملخص البحث: </strong>استهدف البحث الحالي قياس أثر اختلاف توظيف تکنولوجيا الواقع المعزز في التعلم القائم على الاکتشاف الموجه مقابل الحر على العبء المعرفي والفضول العلمي في العلوم لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة البحث من (38) تلميذًا، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين الأولى قوامها (19) تلميذًا تدرس عن طريق توظيف الواقع المعزز في التعلم القائم على الاکتشاف الموجه، والثانية قوامها (19) تلميذًا تدرس عن طريق توظيف الواقع المعزز في التعلم القائم على الاکتشاف الحر. تکونت أدوات البحث من مقياس العبء المعرفي ومقياس الفضول العلمي. تم الاعتماد على اختبار "ت" T.test لقياس دلالة الفروق بين المجموعتين، ومربع إيتا لقياس حجم تأثير توظيف الواقع المعزز في کلا الطريقتين في التعلم بالاکتشاف. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس العبء المعرفي لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي درست بتوظيف الواقع المعزز في التعلم القائم على الاکتشاف الموجه، مما يدل على انخفاض العبء المعرفي لديهم عند دراستهم بهذه الطريقة. بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبيتين على مقياس الفضول العلمي.<br /> <br /> .<br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The degree of practice of the female gifted students' teachers for the skills of systemic thinking in teaching from the students’ point of viewمستوى ممارسة معلمات الطالبات الموهوبات لمهارات التفکير المنظومي في التدريس من وجهة نظر الطالبات في ضوء بعض المتغيرات3273515907610.21608/jsre.2019.59076ARحنان علي محمدالغامديJournal Article20191114<br /> The study aimed at determining the degree of practice of the gifted students' teachers for the skills of systemic thinking in teaching, and whether there are differences in the degree of their practice due to the variables of the sample members (specialization, grade). The descriptive method was used. And its stability. The study sample consisted of (80) students from gifted students in Al-Baha area<br /> The results of the study showed that the skill of the calendar came in the first ranking between the skills of systemic thinking followed by the skill of analysis, and then the skill of understanding relationships, and the skill of installation in the last order, and that the assessment of all skills came at a very high estimate. The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) in the degree of teachers' practice of systemic thinking skills due to the variables of gifted students (specialization and grade<strong>مستخلص الدراسة:</strong><br /> هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى ممارسة معلمات الطالبات الموهوبات لمهارات التفکير المنظومي في التدريس، وهل هناک فروق في درجة ممارستهن لها تعزى للمتغيرات أفراد عينة (التخصص، الصف الدراسي)، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتکونت أداة الدراسة من بطاقة ملاحظة، تم التأکد من صدقها وثباتها، وتکونت عينة الدراسة من (80) طالبة من الطالبات الموهوبات في منطقة الباحة، وأظهرت نتائج الدراسة أن مهارة التقويم جاءت في الترتيب الأول بين مهارات التفکير المنظومي تلاها مهارة التحليل، ومن ثم مهارة إدراک العلاقات، وجاءت مهارة الترکيب بالترتيب الأخير، وأن تقدير جميع المهارات جاءت بدرجة تقدير کبيرة جدًا، کما أظهرت نتاج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في مستوى ممارسة المعلمات لمهارات التفکير المنظومي يعزى لمتغيرات الطالبات الموهوبات ( التخصص، والصف الدراسي).<br /> <strong>Abstract</strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Impact of Science Teaching Using Mind Maps on Developing the conceptual understanding and Self-Organized Learning Skills for the first Grade Intermediate Hearing Impaired Studentsأثر تدريس العلوم باستخدام الخرائط الذهنية على الاستيعاب المفهومى ومهارات التعلم المنظم ذاتياً لدى طلاب الصف الأول المتوسط المعاقين سمعياً3533915908110.21608/jsre.2019.59081ARأشـرف عبد المنعم محمدحسينتخصص المناهج وطرق تدريس العلــــوم
کلية التربية – جامعة أسيوطJournal Article20191114This research aimed to treating the lowest of the conceptual understanding and the Self-Organized Learning Skills for the first Grade Intermediate Hearing Impaired Students', To achieve this goal, it's used the semi experimental approach, By employing Mind Maps Strategy in science teaching, and prepared two tools the first is conceptual understanding test in the "Beyond Earth" unit, and a measurement of Self-Organized Learning Skills, the sample where consisted of (60) students of the first Grade Intermediate Hearing Impaired Students' in Abha, it was randomly divided into two equivalent groups: An experimental group consisting of (30) students, studied the unit of "Beyond Earth", using the learning Mind Maps Strategy, and the other control group consisting of (30) students, studied the same unit using the traditional method, The research experiment was carried out over (16) periods, pre and post-test was applied, conceptual understanding test, and the measurement of Self-Organized Learning Skills for both groups.<br /> The research result showed statistically significant differences at level (0.05) between the means of experimental and control groups in conceptual understanding test in Science, and the measurement of Self-Organized Learning Skills in favor of the experimental group, some recommendations and suggestions for further research were implemented.<strong> ملخص البحث باللغة العربية:</strong><br /> هدف هذا البحث إلى معالجة تدنى الاستيعاب المفهومى ومهارات التعلم المنظم ذاتياً لدى طلاّب الصّف الأول المتوسط المعاقين سمعياً، ولتحقيق هذا الهدف، استخدم الباحث المنهج شبه التّجريبي، بتوظيف استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس العلوم، وأعدَّ اختباراً للاستيعاب المفهومى في وحدة "ما وراء الأرض", ومقياساً لمهارات التعلم المنظم ذاتياً،، حيث تکونت العينة من (60) طالباً من طلاّب الصّف الأول المتوسط بإدارة تعليم محافظة أبها, قُسِّمت عشوائياً إلى مجموعتين متکافئتين، إحداهما تجريبية بلغت (30) طالباً، درست وحدة "ما وراء الأرض" باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية, والأخرى ضابطة بلغت (30) طالباً، درست الوحدة نفسها بالطّريقة المعتادة, وقد استغرقت تجربة البحث (16) حصة، وطُبِّق اختبار الاستيعاب المفهومى، ومقياس مهارات التعلم المنظم ذاتياً قبلياً وبعدياً على المجموعتين، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دّلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسّطات درجات طلاّب المجموعتين التّجريبية والضّابطة في التّطبيق البعدي لکلّ من: اختبار الاستيعاب المفهومى ومقياس مهارات التعلم المنظم ذاتياً لصالح طلاّب المجموعة التّجريبية, وفي ضوء هذه النّتائج قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات.<br /> <br /> <br /><br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501A Working Paper Entitled: A Suggested Proposal for small active research centers to develop future skills among university studentsتصور مقترح لمعامل بحوث الفعل المصغرة لتنمية مهارات المستقبل لدى طلاب الجامعة3914095908010.21608/jsre.2019.59080ARأشـرف عبد المنعم محمدحسينتخصص المناهج وطرق تدريس العلــــوم
کلية التربية – جامعة أسيوطعلياء عمر عليالمروعيjoww مناهج وطرق تدريس لغة إنجليزية، قسم المناهج، کلية التربية، رئيس مکتب خبرة التکامل المنهجي، جامعة أم القرى.سمر محمدالوذنانيتخصص التربية (توجيه و إرشاد)، جامعة الملک عبدالعزيز، نائبة رئيس مکتب خبرة التکامل المنهجي بجامعة أم القرى.Journal Article20191114This proposal is aimed to present a simple concept for small active research centers correlated with mother research Centre and associated with SDL and international digital libraries. which is updating research results and needs according to Saudi Arabia 2030 vision. In addition, it will be supporting the needs of individuals and society depending on global progress and needs of future research skills. The participants will be including all people who can be involved in action researches and participate in the educational system that is enhancing and supporting Saudi’s vision 2030 and continuous national development on Independent schools. simultaneously, it will be encouraging action research within the educational system's inputs and outcomes at the same time of development processes. This will keep altering and developing Saudi educational circumstances members’ future research skills and increase their reliability and validity<strong>الملخص:</strong><br /> لما کان للبحث العلمي أهمية کبرى لتقدم او تطور أي مجتمع على الصعيد المعرفي أو الاقتصادي أو الثقافي، جاءت الرؤية القيادية الوطنية 2030 لدعم التحول الوطني ولتکون المملکة العربية السعودية من الدول المساهمة والمتسابقة في مضمار البحوث العلمية والفعلية التي تساهم في تطوير المنظومة التعليمية على جميع مستوى الأصعدة. ويهدف هذا التصور لإنشاء مراکز (معامل) بحثية مصغرة داخل المدارس والمعاهد والجامعات مرتبطة بمرکز بحثي مرکزي (المرکز الأم) على أسس علمية مدروسة لتفعيل بحوث الفعل والبحوث الإجرائية بآلية سهلة وميسرة ومرتبطة بقواعد بيانات رسمية. حيث يشترک و يتعاون في هذه البحوث جميع المشارکين في المنظومة التعليمية بمختلف تخصصاتهم و جميع مستوياتهم وبشکل رسمي ومنظم معزز ومنمي لمهارات المستقبل ومرتبط بأرض الواقع واحتياجات المنظمات التعليمية والمؤسسات المجتمعية التي تغطي مخرجاتها احتياجات سوق العمل واحتياجات الأفراد والمجتمع على حد سواء، مساهمة في نظم مدخلات ومخرجات العمليات التعليمية و المشاريع البحثية وتطبيق وتطوير دائم ومستمر لنتائج البحوث بما يتناسب مع الواقع، والمساهمة في تحسين التواصل و التعاون بين أعضاء المنظومة التعليمية والمجتمع والجهات المجتمعية الرسمية وغير الرسمية، مما يضمن استدامة التنمية والتطوير وسد الثغرات العلمية و التعليمية في المنظومة بشکل سلس ومستمر وتصدر قائمة الأبحاث العلمية الفعلية العالمية.<br /> .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Features of Islamic Educational Thought Development in the Second Migratory (Hijri) Centuryملامح تطور الفکر التربوي الإسلامي في القرن الثاني الهجري4094435908210.21608/jsre.2019.59082ARعايض بن محمد بن عايضآل حجرافJournal Article20191114The present research used the historical method to answer a question in the past by a great scientific effort from the researcher, by inferring the relationships between events and linking them, based on what he learned from the correct scientific evidence to prove the validity of his conclusions. The research attempted to answer the following main question: What are features of development of Islamic educational thought in the second migratory (Hijri) century, this question was divided into the following sub-questions:
1. What are the most prominent sources of Islamic educational thought in the second migratory (Hijri) century?
2. Features of the political, scientific, social and economic environment in the second migratory (Hijri) century?
3. The most prominent doctrinal and intellectual schools in the second migratory (Hijri) century?
4. Factors contributing to the development of educational thought during the second migratory (Hijri) century
5. What are the features of educational thought among the most prominent flags of the second migratory (Hijri) century?
The aim of the research was to reveal the main question, which is: What are the features of the development of Islamic educational thought in the second century AH?يواجه عالمنا العربي والإسلامي صراعاً فکرياً وعقائدياً وحضارياً، ولم يعد أمامه إلا أن يعيد صياغة فکره في کافة المجالات السياسية والاقتصادية والتربوية والاجتماعية لتحديد هويته الثقافية والحضارية، لذلک ظهرت محاولات جادة بين المخلصين من رجال التربية في عالمنا العربي والإسلامي تدعو إلى ضرورة الرجوع إلى تراثنا التربوي والنفسي لدراسته وتحليله ومحاولة الاستفادة منه في وضع فلسفة تربوية شاملة تعيد للمواطن العربي والإسلامي أصالته وتحدد له رسالته في عالمنا المعاصر (النقيب، د.ت، 3).<br /> إن قضايا العالم الإسلامي وخاصة ما يتعلق بالتربية لا يمکن حلها إلا من خلال نظرة إسلامية تتناسب مع ثوابت المسلمين. ويأتي هذا البحث للمساعدة في إظهار ملامح تطور الفکر التربوي الإسلامي في فترة من فترات ازدهاره وهي القرن الثاني الهجري في محاولة لمعالجة بعض قضايا المسلمين دون الحاجة إلى الفکر الوضعي العلماني. فالمناهج الغربية لا تستطيع تفسير الواقع الحقيقي للتخطيط في المجتمع الإسلامي، فتلک المناهج تعلي وترفع من شأن الدافع المادي البحث وتهمل الدافع الروحي والأخلاقي. وهذا جعل الحاجة إلى البحث في التراث التربوي الإسلامي أکثر إلحاحاً من أي وقت مضى. وذلک بسبب المشکلات الکثيرة التي أصبحت تظهر في حياة الإنسان المعاصر وقلة توفر الحلول لها (فرج، 2011، 431).<br /> والکشف عن تاريخ الفکر التربوي أمر بالغ الأهمية في تأسيس الفکر الإسلامي المعاصر، ولربط الحاضر بالماضي، ولنسبة الفضل إلى أصحابه.<br /> ومن هنا کان من الضروري تعقب أعلام فکر الأمة وتراثها؛ لمعرفة ماذا صنعوا تجاه دنياهم ليُصنع نظيره تجاه دنيا الواقع، فعندئذ يُحافظ على السمات الأصلية التي تميز الواقع، دون أن تقتصر هذه المحافظة على إعادة إنتاج الناتج نفسه مرة أخرى في نسخة أخرى ولو نُظِر إلى أبرز ما يميز العربي القديم في وقفته تجاه العالم من حوله، وُجدَ أنه نظر إليه نظرة عقلية، فإذا کان أمره هکذا، ثم أُريد مواصلة السير على هدى من تراث الأمة ليربط الحاضر بالماضي، لزمت الوقفة نفسها تجاه عالم الواقع، فلئن کانت مشکلاتهم غير مشکلات الواقع الحالي، واهتماماتهم غير اهتماماته، فذلک لا ينفي أن تُصطنع النظرة التي اصطنعوها، فيُتحد معهم في وجهة النظر وإن لم يُتشابه وإياهم فيما يُنظر إليه من مشکلات وقضايا(رضوان، 2014، 9).جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Content Analysis of Islamic Religious Educational Books for Elementary Level in Light of the Students ’Needsتحليــل محتــوى کتـب التربيــة الدينيــة الإسلاميــة للمرحلــة الابتدائيــة فـي ضـوء حاجـات التلاميـذ4454705908310.21608/jsre.2019.59083ARعبداللطيف عبدالقادرأبو بکرالمناهج وطرق تدريس
اللغة العربية والتربية الإسلامية
کلية التربية – جامعة قناة السويسسلـوى حسـن محمدبصـلتخصص المناهج وطرق التدريس
کلية التربية – جامعة الزقازيقإيمان محمد عبدالحميدمحمدJournal Article20191114The study aimed to limit the religious needs of primary school students and classify them in a list of the main themes of these needs (cognitive needs, social needs, economic needs, political needs, physical needs) Books Islamic religious education for these needs.<br /> This study revealed that the percentage of religious needs in the content of books of Islamic religious education is as follows:<br /> - The percentage of knowledge needs is 67.33%<br /> - The proportion of social needs is 18.54%<br /> - The proportion of economic needs is 7.95%<br /> - The proportion of political needs is 2.87%<br /> - The percentage of physical needs is 3.31%<br /> <strong>By extrapolating these percentages, it is clear that</strong>:<br /> Cognitive, social, economic, political and physical religious needs varied by 67.33%, which represents the highest frequency, and 2.88%, which represents the lowest frequency. It is clear from the large difference between the two ratios that there is an imbalance between the main needs , The first ranking was at 67.33%, the social needs ranked second with 18.54%, the economic needs ranked third by 7.95%, the physical needs ranked fourth by 3.31% and the political needs ranked fifth at 2.37 %, Which calls for the need to review the content So that it addresses the main religious needs In a balanced manner.<strong>· </strong><strong>ملخص الدراسة: </strong><br /> <br /> هدفت الدراسة إلى حصر الحاجات الدينية اللازمة لتلاميذ المرحلة الابتدائية وتصنيفها في قائمة تضم المحاور الرئيسية لتلک الحاجات وهي (الحاجات المعرفية، الحاجات الاجتماعية، الحاجات الاقتصادية، الحاجات السياسية، الحاجات الجسمية)، وتحليل کتب التربية الدينية الإسلامية في ضوء هذه القائمة للحکم على مدى تضمن محتوى کتب التربية الدينية الإسلامية لهذه الحاجات.<br /> وقد کشفت هذه الدراسة أن نسب الحاجات الدينية في محتوى کتب التربية الدينية الإسلامية <br /> هي کالآتي:<br /> - نسبة الحاجات المعرفية هي 67.33%<br /> - نسبة الحاجات الاجتماعية هي 18.54%<br /> - نسبة الحاجات الاقتصادية هي 7.95%<br /> - نسبة الحاجات السياسية هي 2.87%<br /> - نسبة الحاجات الجسمية هي 3.31%<br /> <strong>وباستقراء هذه النسب يتضح أن</strong>:<br /> الحاجات الدينية المعرفية، والاجتماعية، والاقتصادية، والسياسية والجسمية وردت بنسب متفاوتة ما بين نسبة (67.33%) والتي تمثل أعلى نسبة تکرار، و(2.88%) التي تمثل أقل نسبة تکرار، ويتضح من ضخامة الفرق بين النسبتين أن هناک اختلال في التوازن بين الحاجات الرئيسية المتضمنة في المحتوى، فقد احتلت الحاجات المعرفية الترتيب الأول بنسبة (67.33%) والحاجات الاجتماعية الترتيب الثاني بنسبة (18.54%) والحاجات الاقتصادية الترتيب الثالث بنسبة (7.95%) والحاجات الجسمية الترتيب الرابع بنسبة (3.31%) والحاجات السياسية الترتيب الخامس بنسبة (2.37%) الأمر الذي يدعو إلى ضرورة إعادة النظر في المحتوى القائم بحيث يتناول الحاجات الدينية الرئيسية بصورة متوازنة.<br /> <br />جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Some of Double shift schools problems in the public schools
in Saudi Arabiaمشکلات معلمات المدارس التي تعمل بنظام الفترتين (الإذابة) من وجهة نظرهن4714985908410.21608/jsre.2019.59084ARنورة حمودالمطيريجامعة الملک عبد العزيزJournal Article20191114<strong>Abstract</strong><br /> This search aims to define the social and the financial problems that teachers of the double shift schools face in the Saudi Arabia. A descriptive-analytical method was used to meet the objectives of this research. The questionnaire collecting process was random stratified and collected from teachers of the double shift in public schools of Jeddah city, reaching a total sample size of 200 teachers. The results showed several problems faced by those teachers including husband resentment, anxiety, distance from children, household chores, and reduced social interactions with family and friends, and there were no statistically significant differences between the average responses of the sample members for the social problems and the economic problems that are suffered by the teachers of the double shift schools in the public education in Jeddah due to the difference in school grades -The absence of statistically significant differences between the average responses of the members of the research sample to the economic problems suffered by the teachers of the double shift schools in the public education in Jeddah due to the difference in the school grades. Further studies are recommended to find the correlation between the Ministry of Education and the Ministry of Planning to identify the school districts and to put the schools as complexes in the plan approved by the Ministry of Planning –to build follow-up teams of the project management to follow up with the buildings in which the double shift schools are located – to expand school buildings and overcome the double shift system and reduce the number of students in each classroom according to the space available by setting the appropriate numbering mechanism - Arranging evening shifts to be on three shifts to reduce students' overcrowded classes –increasing the teachers’ salaries to overcome their financial problems – Provide awareness to the teachers’ families to have better support from their family members<strong>الملخص:</strong><br /> <strong> يهدف البحث الحالي إلى </strong>تحديد المشکلات الاجتماعية والاقتصادية التي تعاني منها معلمات المدارس التي تعمل بنظام الفترتين (الإذابة) من وجهة نظرهن في المملکة العربية السعودية، <strong>ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي،</strong> وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية طبقية من معلمات مدارس الإذابة في التعليم العام بمحافظة جدة، والبالغ عددهم (200) معلمة.<br /> <strong>وأظهرت النتائج </strong>بعض المشکلات التي توصلت لها الدراسة (کتذمر الزوج، القلق، البعد عن الأبناء، الأعباء المنزلية، الحد من التواصل الأهل والأصدقاء). مع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات أفراد عينة البحث للمشکلات الاجتماعية والاقتصادية، والتي تعاني منها معلمات مدارس التعليم العام التي تعمل بنظام الفترتين (الإذابة) تعزى لاختلاف المرحلة الدراسية.<br /> کما أوصت الدراسة بضرورة إيجاد علاقة بين وزارة التعليم ووزارة التخطيط لتحديد مناطق المدارس ووضع المدارس کمجمعات في المخطط التي تعتمدها وزارة التخطيط - وتکوين فرق متابعة من إدارة المشاريع لمتابعة المباني التي تم فيها الإذابة والتوسع في بناء المدارس للقضاء على نظام الفترتين والعمل على تقليل عدد الطلاب في الفصول الدراسية من خلال وضع آلية ضبط العدد المناسب حسب مساحة استيعاب الفصل التوسع في بناء المدارس للقضاء على ظاهرة الفترتين (الإذابة). زيادة المقابل المادي لمعلمات مدارس الفترتين للتغلب على مشکلاتهن الاقتصادية. توعية أسر المعلمات برسالتهن للتغلب على المشکلات الاقتصادية التي يتعرضن لها.<br /> <br /> .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Student's the perceptions in the Faculty of Education - University of Beni Suef towards voluntary work and its contribution in enhance social cohesionتصورات طلاب کلية التربية – جامعة بني سويف نحو العمل التطوعي وإسهامه في تعزيز التماسک الاجتماعي4995375908510.21608/jsre.2019.59085ARسهام يسنأحمدتخصص أصول التربية
کلية التربية - جامعة بني سويفJournal Article20191114<strong>Abstract</strong><br /> <strong>The study aimed at knowing the students' perceptions about voluntary work, and then to reach a set of requirements to activate the voluntary work among students in order to enhance social cohesion. The study used the descriptive method by employing a questionnaire administered to a sample of 574 college students. The study bore out the following results:</strong><br /> - <strong>Students are highly aware of the goals of volunteering.</strong><br /> - <strong>Students participate in a medium degree in the fields of voluntary work.</strong><br /> - <strong>There are barriers to participation in volunteer work, such as students' access to the Internet, crowded classrooms.</strong><br /> - <strong>There were no statistically significant differences between the responses of the participants in this study on the gender variable in the questionnaire as a whole and its three sections.</strong><br /> - <strong>There were no statistically significant differences between the responses of the participants on the variable of specialization in the questionnaire as a whole and in the sections of Objectives and Obstacles except the field of the specialty domains.</strong><br /> - <strong>There were no statistically significant differences between the responses of the participants on the variable of the study group in the questionnaire as a whole and the survey section of Goals and Study Fields except the section of Obstacles</strong><strong>مستخلص:</strong><br /> هدفت الدراسة التعرف على تصورات الطلاب حول العمل التطوعي، ومن ثم التوصل إلى مجموعة من المتطلبات لتفعيل العمل التطوعي لدى الطلاب بغية تعزيز التماسک الاجتماعي، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي مستعينة باستبانة تم تطبيقها على عينة قوامها (574) طالبًا، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى أن:<br /> - الطلاب على وعي کبير بأهداف العمل التطوعي.<br /> - يشارک الطلاب بدرجة متوسطة في مجالات العمل التطوعي.<br /> - توجد معوقات تحول دون المشارکة في العمل التطوعي کانشغال الطلاب بالإنترنت، ازدحام الجداول الدراسية.<br /> - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة وفقًا لمتغير النوع وذلک على الاستبانة ککل وعلى محاورها الثلاث.<br /> - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة وفقًا لمتغير التخصص وذلک على الاستبانة ککل وعلى محوري الأهداف والمعوقات، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية لصالح التخصص الأدبي على محور المجالات.<br /> - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة وفقًا لمتغير الفرقة الدراسية وذلک على الاستبانة ککل وعلى محوري الأهداف والمجالات، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في محور المعوقات لصالح الفرقة الرابعة.<br /> <strong>.</strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501The Role of Social Media in Developing Social Awareness among High School Students in Abha Cityدور مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي الاجتماعي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة أبها5395815908610.21608/jsre.2019.59086ARهند محمد عليالشهريتخصص أصول التربية الإسلامية والعامة – کلية التربية – جامعة الملک خالدJournal Article20191114The aim of the study is to identify the role of social networks in the development of social awareness among secondary school students in Abha city. The researcher used analytical descriptive approach. The study society consisted of secondary students in Abha. The analytical descriptive approach has been used to answer the questions, a questionnaire was applied to collect Data and information from the sample,The total number of sample was 1028 (797) females and (231) males.<br /> - the study revealed many results, the most important are:<br /> There are statistically significant differences between male and female students in their point of views on the degree of use of social networks sites; The reasons for this are: The social networks offer me all what I need in all fields (for females), which explains that these sites allow females to depend on themselves to identify their needs, choose and buy them. (for males)The social networks keep me a lot of effort and time. <br /> These results explains that; networks allow males to spend less time to communicate with their community and focus on their business. I think that using networks is a right for all members of society (for males), because the communication sites give males greater freedom to share knowledge and opinions. Therefore, I agree that the use of social network is a right for all members of society.<br /> Also There are statistically significant differences between male and female students in their views on the impact of social networking sites on the development of social awareness. This refers to: The social networks facilitated volunteer work with a group of colleagues (for females). This result shows The opportunity for females to participate more freely without restrictions.<br /> The study recommends that:<br /> - Directing secondary students to use the social networks in education.<br /> - Conducting a continuous assessment to evaluate the positive use of secondary school students of social networks.<strong>الملخص:</strong><br /> هدفت الدراسة إلى التعرف على دور مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي الاجتماعي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة أبها، واستخدم لتحقيق هذا الهدف المنهج الوصفي التحليلي، تکون مجتمع الدراسة من طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة أبها وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدم المنهج الوصفي التحليلي وطُبقت الاستبانة لجمع البيانات والمعلومات من أفراد العينة وکان إجمالي عدد أفراد العينة 1028 بواقع (797)من الإناث و(231) من الذکور، وقد توصل الدراسة لعدة نتائج أهمها:<br /> - وجود اختلافات دالة إحصائيا بين الطلاب والطالبات في آرائهم المتعلقة بدرجة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وأسباب ذلک تتمثل في:تقدم لي مواقع التواصل الاجتماعي کل ما أحتاجه في کافة المجالات ( لصالح الإناث ) وتفسر هذه النتيجة بأن مواقع التواصل تتيح للإناث الاعتماد على ذاتهن في التعرف على احتياجاتهن والسعي لاختيارها وشراءها، توفر لي مواقع التواصل الاجتماعي الکثير من الجهد والوقت ( لصالح الذکور ) وتفسر هذه النتيجة بأن مواقع التواصل تتيح للذکور أتاحت وقت أقل في التواصل مع مجتمعهم والترکيز على أعمالهم، أشعر بأن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي حق من حقوق کافة أفراد المجتمع( لصالح الذکور ) وتفسر هذه النتيجة بأن مواقع التواصل أتاحت للذکور حرية أکبر في تبادل المعرفة والآراء ولذلک ذات موافقتهم على أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي حق من حقوق کافة أفراد المجتمع.<br /> -وجود اختلافات دالة إحصائيا بين الطلاب والطالبات في آرائهم المتعلقة بدرجة أثر مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي الاجتماعي وأسباب ذلک تتمثل في: سهلت مواقع التواصل الاجتماعي القيام بأعمال تطوعية مع مجموعة من الزملاء/الزميلات ( لصالح الإناث ) وتفسر هذه النتيجة بأن مواقع التواصل أتاحت للإناث فرصة المشارکة في العمل بصورة أکبر دون قيود.<br /> وخرجت الدراسة بتوصيات أهمها: العمل على توجيه طلاب وطالبات المرحلة الثانوية للاستفادة من مواقع التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية، وإجراء تقويم مستمر لواقع الاستخدام الإيجابي لطلاب وطالبات المرحلة الثانوية لمواقع التواصل الاجتماعي، - على کل مسلم أن يتزود بالتقوى، وعلى المؤسسات التربوية المسئولة إدراجه کهدف تربوي يهم المجتمع والأسرة. <br /> <br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Educational Domains of Achieving Affinity in the Society Al Muslim According to Contemporary Conditions: Rooted Studyالأبعاد التربوية لتحقيق تآلف المجتمع المسلم في ضوء المتغيرات المعاصرة "دراسة تأصيلية"5816205908710.21608/jsre.2019.59087ARفهد بن محمد بن عبداللهالعجلانالمشرف التربوي بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة القصيمJournal Article20191114<strong>Abstract:</strong> The purpose of the study is to investigate the Educational Domains of Achieving Affinity in the Muslim Society According to Contemporary Conditions. To achieve this aim; the study adopted the descriptive approach by exploring contemporary conditions and society affinity; then discussingthe educational domains that Achieve this. The results of the study showed that Islamic societies encounter many economic, political and social conditions that negatively affect the unity and cohesion of society. The Islamic Shari has enjoined the preservation of human life and dignity, and stressed the need to maintain security and stability of society, and defined the rights and duties of the community to achieve the community's unity and cohesion, and maintain its integrity. Further, the results showed that the role of educational institutions in Islamic societies is reflected in the achievement of social affinity through the use of societal educational strategies that establish harmony and love among its members. Based on the results; the study recommended that Islamic educational institutions should develop a comprehensive educational plan that starts from the first years up to higher education, including the aspects of achieving community affinity and educational and scientific applications for the learner to acquire from a young age of studying<strong>الملخص: </strong><br /> <strong> </strong>هدفت الدراسة إلى التعرف إلىالأبعاد التربوية لتحقيق تآلف المجتمع المسلم في ضوء المتغيرات المعاصرة. ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي حيث تناولت الدراسة المتغيرات المعاصرة وتآلف المجتمع، ومن ثم التعرف إلى الأبعاد التربوية لتحقيق ذلک، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن المجتمعات الإسلامية تواجه العديد من المتغيرات الاقتصادية والسياسية والاجتماعية التي تؤثر سلبًا على تآلف المجتمع وتماسکه. وقد أوجبت الشريعة الإسلامية الحفاظ على حياة الإنسان وکرامته، وأکدت على ضرورة المحافظة على أمن المجتمع واستقراره، وحددت الحقوق والواجبات المجتمعية لأن في ذلک تحقيقًا لألفة المجتمع وتماسکه ، والحفاظ على سلامته. وبينت النتائج أن دور المؤسسات التربوية في المجتمعات الإسلامية يبرز في تحقيق تآلف المجتمع من خلال توظيف الاستراتيجيات التربوية المجتمعية التي ترسخ دعائم الوئام والمحبة بين أفراده، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة أن تقوم مؤسسات التربية الإسلامية بوضع خطة تربوية شاملة تبدأ منذ سنوات الدراسة الأولى إلى التعليم الجامعي تتضمن جوانب تحقيق تآلف المجتمع والتطبيقات التربوية والعلمية لذلک لکي يکتسبها المتعلم منذ صغره.<br /> <br /> .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Ethical Leadership and its relationship to Organizational Commitment among the female principals of secondary public
Schools in Riyadhالقيادة الأخلاقية لقائدات المدراس الثانوية الحکومية بمدينة الرياض وعلاقتها بالإلتزام التنظيمي للمعلمات6216565908810.21608/jsre.2019.59088ARسامية مطلقالحارثيقســــــــــــم الإدارة التربوية
کلية التربيــــــــة – جامعة الملک سعـــــــــــودJournal Article20191114<br /> The study sought to recognize the relationship between the ethical leadership practice among the female principals of public secondary schools and the organizational commitment among the female teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher has used the descriptive correlational method and she also has used the questionnaire as a tool for collecting data from its population, which represented in all the female teachers of public secondary schools in Riyadh, reaching (6394) female teachers and the study sample has reached (361) female teachers who were selected randomly.<br /> The study has reached a number of results, as follows:<br /> 1. The practice of ethical leadership among the female principals of public secondary school in Riyadh came with (a high degree), with a mean (4.34), where the personal characteristics acme at the first place, followed by the administrative behavior, and finally the human relations came as the lowest dimensions of ethical leadership among the female principals of secondary schools in Riyadh.<br /> 2. The organizational commitment level came with (high) degree among the female teachers of public secondary schools in Riyadh, with a mean (3.72), and a standard deviation (0.60).<br /> 3. There is a statistically significant positive relationship at the level (0.01) between the total degree of ethical leadership and its sub-dimensions (personal characteristics, administrative behavior, human relations) among female principals of secondary school in Riyadh and the organizational commitment among female teachers of secondary schools in Riyadh.<br /> In light of the results, the researcher has made a number of recommendations, including: integration of the principles of ethical leadership among the female principals of secondary schools to be more involved in the organizational culture of schools, continuing to develop and train leadership competencies in the ethical leadership field through high quality training and development programs<strong>ملخص الدراسة باللغة العربية:</strong><br /> سعت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين ممارسة القيادة الأخلاقية لقائدات المدارس الثانوية الحکومية بمدينة الرياض والالتزام التنظيمي للمعلمات، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي. کما استخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات من مجتمعها المتمثل في جميع معلمات المرحلة الثانوية الحکومية بالرياض والبالغ عددهن (6394) معلمة، وبلغت عينة الدراسة (361) معلمة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة.وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها:<br /> <br /> أن ممارسة القيادة الأخلاقية کانت بدرجة (مرتفعة) لقائدات المدارس الثانوية بمدينة الرياض حيث بلغ المتوسط العام (4,34)، حيث تأتي الخصائص الشخصية في المرتبة الأولى، يليها السلوک الإداري، وفي الأخير تأتي العلاقات الإنسانية بوصفها أقل أبعاد القيادة الأخلاقية لدى قائدات المدارس الثانوية بمدينة الرياض.<br /> أن مستوى الالتزام التنظيمي کان بدرجة (مرتفعة) لدى المعلمات بالمدارس الثانوية الحکومية بالرياض حيث بلغ المتوسط العام (3,72) بانحراف معياري (0,60).<br /> أن هناک علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين الدرجة الکلية للقيادة الأخلاقية وأبعادها الفرعيةلقائدات المدارس الثانوية بالرياض والالتزام التنظيمي لمعلمات المدارس الثانوية بالرياض. <br /> <br /> وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بعدد من التوصيات منها: تجسيد مبادئ القيادة الأخلاقية لدى قائدات المدارس؛ ليکن أکثر انغماسًا في الثقافة التنظيمية للمدارس، ولتکون سمة من سماتهن. الاستمرار في تطوير الکفاءات القيادية وتدريبهن في مجال القيادة الأخلاقية عبر برامج تدريبية وتطويرية ذات جودة عالية.<br /> <br /> <strong><br /></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834820الجزء الخامس20190501Self-disclosure as a predictor of self-advocacy in a sample of labourers students in the preparatory stageالإفصاح عن الذات کمنبئ بمناصـــرة الذات لدى عينة مــن الطلاب العاملين بالمرحلة الاعدادية6576865908910.21608/jsre.2019.59089ARجيهـان أحمــدحلميتخصص الصحة النفسية بکلية التربية – جامعة بني سويفJournal Article20191114<strong>The present study aimed to investigate the nature of the correlation between self-disclosure and self-advocacy in a number of labourers students in the preparatory stage. As well, it sought to examine the significance of the differences between these individuals in each of these two variables that may be attributable to the variable of residence (rural versus urban). Furthermore, the study sought to investigate the contribution of self-disclosure to the prediction of self-advocacy in this sample. The study sample consisted of (50) labourers students enrolled in the preparatory stage in Beni Suef governorate, ranging in age from (12 to 14) years. The instruments of the study included a self-disclosure measure and a self-advocacy inventory for labourers students in the preparatory stage (both being prepared by the researcher). The researcher employed the descriptive method of research to answer the research questions of the present study and to verify the validity of the hypotheses. The results of the study revealed some positive correlation between self-disclosure and self-advocacy in the sample of the study. These differences between the participants in the study as regards each of the variables at issue were hypothetically attributed to the variable of residence (rural versus urban) were not statistically significant, while self-disclosure was found to contribute reliably to predicting self-advocacy</strong><strong>المستخلص:</strong><br /> <strong>عنوان الدراسة: </strong>"الإفصاح عن الذات کمنبئ بمناصـــرة الذات لـــدى عينة مــن الطـــــلاب العامليـــن بالمرحلــة الاعداديـــة".<br /> <strong>الباحثة: </strong>د/ جيهان أحمد حلمي مدرس الصحة النفسية بکلية التربية-جامعة بني سويف<br /> <strong>هدفت الدراسة الحالية إلى التحري عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين الإفصاح عن الذات ومناصرة الذات لدى الطلاب العاملين بالمرحلة الإعدادية، وکذلک دلالة الفروق بين هؤلاء الأفراد في کلٍ من المتغيرين والتي قد تعزى إلى متغير الإقامة (ريف – حضر)، علاوة على التعرف على مدى إسهام الإفصاح عن الذات في التنبؤ بمناصرة الذات لديهم، وتکونت عينة الدراسة من (50) طالب عامل من الطلاب المقيدين بالمرحلة الاعدادية بمحافظة بني سويف، تراوحت أعمارهم من </strong><strong>(12-14)</strong><strong> عامًا. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياسي الإفصاح عن الذات ومناصرة الذات للطلاب العاملين بالمرحلة الاعدادية (من إعداد الباحثة)، واستخدام المنهج الوصفي للإجابة عن أسئلة الدراسة والتحقق من صحة فروضها، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة موجبة بين الإفصاح عن الذات ومناصرة الذات لدى أفراد عينة الدراسة، أما الفروق بين هؤلاء الأفراد في کلٍ من المتغيرين والتي قد تعزى إلى متغير الإقامة (ريف – حضر) فلم تکن ذات دلالة إحصائية، في حين وجد أن الإفصاح عن الذات يُسهم بشکل مقبول في التنبؤ بمناصرة الذات لديهم.</strong>