جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The role of planning in developing the performance of an adult teacher according to the skills of the twenty-first century General Administration of Education in Riyadhدور التخطيط في تطوير أداء معلم الکبار وفق مهارات القرن الحادي والعشرين بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض12612845510.21608/jsre.2020.128455ARالحسنالحازميوزارة التعليمJournal Article20201208This study aimed to identify the role of planning in developing the performance of an adult teacher according to the skills of the twenty-first century. To achieve the goal of the study, the survey descriptive approach was followed, and the study sample, which was chosen using the simple random sample method, was formed. The questionnaire was used as a study tool distributed to (390) adult teachers. The results of the study found that planning to develop the performance of the adult teacher in accordance with the skills of the twenty-first century has a role in improving their teaching performance, and in the light of those results a set of recommendations was presented, the most prominent of which were: the necessity of planning training programs for the adult teacher to train teaching design skills and how to plan the educational process; The necessity of enrolling the adult teacher into training courses of scientific research, the necessity of planning to establish centers for designing and producing educational programs and materials for adult education in line with the challenges of the digital transformation and its reflections on education.هدفت الدِّراسَة إلى تعرف دور التخطيط في تطوير أداء معلم الکبار وفق مهارات القرن الحادي والعشرين، ولتحقيق هدف البحث تم اتباع المنْهج الوصفي المسحي، وتکونت عينة البحث التي تم اختيارها بطريقة العينة العشوائية البسيطة، وتم استخدام الاستبانة أداة للبحث وزعت على (390) معلم من معلمي الکبار، وتوصلت نتائج البحث إلى أن للتخطيط لتطوير أداء معلم الکبار وفق مهارات القرن الحادي والعشرين دور في تحسين أداءهم التدريسي، وفي ضوء تلک النتائج تم تقديم مجموعة من التوْصيات کان من أبرزها: ضرورة التخطيط لبرامج تدريبيه لمعلم الکبار تدربه على مهارات تصميم التعليم وکيفية التخطيط للعملية التعليمية؛ ضرورة إلحاق معلم الکبار بدورات تدربه على البحث العلمي، ضرورة التخطيط لإنشاء مراکز لتصميم وإنتاج البرامج والمواد التعليمية لتعليم الکبار بما يتماشى مع تحديات التحول الرقمي وانعکاساته على التعليم .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Improving Teachers’ Professional Performance in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman in Light of the Blended Educational Supervisionتحسين الأداء المهني للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء الإشراف التربوي المدمج279712846210.21608/jsre.2020.128462ARنسرين صالحمحمد صلاح الدينقسم التربية المقارنة والادارة التعليمية، کلية التربية، جامعة عين شمسJournal Article20201208The study aimed to determine the level of teachers’ Professional performance, the level of practice of blended educational supervision in basic education schools in Oman, and determine the correlation between the averages of the degrees of the estimates of the study sample to the degree of practice blended educational supervision and the level of teachers’ Professional performance and identify the challenges facing the application of integrated educational supervision and ways to meet them.
To achieve the aims of the study, a mixed methodology was used. Where two tools were employed: a questionnaire on the quantitative study sample consisting of (537) teachers, and the interview was used on the qualitative study sample consisting of (15) supervisors, and the results showed that estimating the level of Professional performance for teachers with its three dimensions came with a very high degree, the assessment of the level of blended educational supervision practice in its three phases came with a high degree and the study also showed a positive correlation between the practice of blended educational supervision as a whole, and between the Professional performance as a whole. the blended educational supervision faces challenges, including those related to human cadres, the lack of technical support, and lack of physical equipment. Moreover, the most important ways to meet these challenges are to provide qualified human cadres to implement the integrated educational supervision, and the presence of an electronic infrastructure.هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى الأداء المهني للمعلمين، ومستوى ممارسة الإشراف التربوي المدمج بمدارس التعليم الأساسي في عمان، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات تقديرات العينة حول محاور الدراسة تعزى للمتغيرات الديموغرافية، وتحديد العلاقة الارتباطية بين متوسطات درجات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة الإشراف التربوي المدمج ومستوى الأداء المهني للمعلمين، والوقوف على التحديات التي تواجه تطبيق الإشراف التربوي المدمج، والتوصل إلى إجراءات مقترحة لتحسين الأداء المهني للمعلمين في ضوء الإشراف التربوي المدمج.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج المختلط (الکمي والنوعي)؛ حيث تم توظيف أداتين هما: استبانة على عينة الدراسة الکمية مکونة من (537) معلم، کما تم استخدام المقابلة على عينة الدراسة النوعية مکونة من (15) مشرف، وأظهرت النتائج أن تقدير مستوى الأداء المهني للمعلمين بأبعاده الثلاثة جاءت بدرجة عالية جدا، کما أن تقدير مستوى ممارسة الإشراف التربوي المدمج بمراحله الثلاثة جاءت بدرجة عالية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة في الأداء المهني للمعلم ککل وجميع أبعاده ماعدا ما بعد الأداء المرتبط بالإنماء المهني، فلا توجد فروق بين استجابات العينة وفقا للنوع الاجتماعي، وأن الفروق کانت لصالح الإناث، وأظهرت الدراسة أيضا وجود ارتباط إيجابي بين ممارسة الإشراف التربوي المدمج ککل، وبين الأداء المهني ککل. کما کشفت نتائج الدراسة النوعية أن الإشراف التربوي المدمج يواجه تحديات منها ما يتعلق بالکوادر البشرية کضعف الرغبة في التجديد، وکثرة الأعباء الملقاة على عاتقهم، وما يتعلق بالتجهيزات المادية، کضعف شبکة الانترنت، وأن أهم سبل مواجهة هذه التحديات توفير الکوادر البشرية المؤهلة لتطبيق الإشراف التربوي المدمج، ووجود بنية تحتية الکترونية، وکذلک بيئة عمل مناسبة.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The Development of Faculties of Education in Egypt in Light of the requirements of applying Baldrige Criteria for Educational Excellenceتطوير کليات التربية بمصر في ضوء متطلبات تطبيق معايير بالدريج للتميز التعليمي9815812846510.21608/jsre.2020.128465ARمنىالحرونقسم التربية کلية التربية جامعة مدينة السادات / مدينة السادات، منوفية، مصرJournal Article20201208<strong> </strong>This study aimed to develop faculties of education in Egypt in light the requirements of Baldirge framework to distinguish educational performance. Therefore, the requirements for applying the criteria to educational excellence were determined. The study followed the descriptive analytical method. In the current study, a questionnaire was applied to a sample of 97participants consisting of deans, vice deans, heads of departments, professors, managers of projects and quality units. The study's most important results have proved that the requirements of developing faculties of education in the light of Badirge framework to distinguish educational performance came very important to all axes of the questionnaire (leadership, strategic planning, focus on beneficiaries, information analysis and performance assessment, human resources, operations and results). In addition, the requirements of developing faculties of education in light of Baldirge approach to distinguish educational performance were found at a medium degree. The results of the current study revealed that (1) there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the response rates of the study participants in all the axes of the questionnaire as a whole, and each of its axes attributed to the variable of the administrative function in favor of those who (occupy an administrative job). (2) There were statistically significant differences at the level (0.05) between the response rates of the study participants about the degree of availability of the requirements for applying criteria in the degree to distinguishing educational performance to develop faculties of education on the study instrument as a whole and in each of its axes separately due to the variable of (the state of the faculty). Finally, a proposed suggestion was developed to develop faculties of education in light of the requirements for applying criteria for educational excellence. هدفت هذه الدراسة إلى تطوير کليات التربية بمصر في ضوء متطلبات تطبيق معايير بالدريج للتميز التعليمي، مما تطلب تحديد معايير يتم الاستناد إليها ومتطلبات تطبيقها، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتم تطبيق استبانة على عينة قوامها (97) متمثلة في عمداء ووکلاء ورؤساء أقسام وأساتذة ومديري مشاريع ووحدات الجودة، وتوصلت الدراسة إلى عِدة نتائج من أهمها أن متطلبات تطبيق معايير بالدريج للتميز التعليمي لتطوير کليات التربية جاءت مهمة بدرجة کبيرة لجميع محاور الاستبانة (القيادة، التخطيط الاستراتيجي، الترکيز على المستفيدين، تحليل المعلومات وتقييم الأداء، الموارد البشرية، العمليات، النتائج)، کما جاء توافر هذه المتطلبات بدرجة متوسطة، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة في کافة محاور الاستبانة في درجة أهمية للاستبانة ککل، وکل محور من محاورها تعزى لمتغير الوظيفة الإدارية لصالح من (يشغل وظيفة إدارية)، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول درجة توافر متطلبات تطبيق معايير بالدريج لتميز الأداء التعليمي لتطوير کليات التربية على أداة الدراسة ککل وفي کل محور من محاورها تعزى لمتغير حالة الکلية، وأخيرا تم وضع تصور مقترح لتطوير کليات التربية في ضوء متطلبات تطبيق معايير بالدريج للتميز التعليمي.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The Big Five Factors of Personality and Its Relationship to the Novel Coronavirus (Covid-19) Anxiety among University Youthالعوامل الخمسة الکبري للشخصية وعلاقتها بقلق الإصابة بفيرس کورونا المستجد (کوفيد-19) لدى الشباب الجامعي15919512846910.21608/jsre.2020.128469ARأحمدسميرقسم الصحة النفسية-کلية التربية-جامعة المنياJournal Article20201208The aim of the current study was to identify the nature of the correlation between the big five factors of personality and the novel coronavirus anxiety among a sample of (388) university students in Minia University at an average age of (19.87) years old, and SD (1.23). The researcher used the list of the big five factors of personality (prepared by Costa & McCrae, 1992, & translated by Al-Ansari, 1997), in addition to a researcher-made scale for the novel coronavirus anxiety. Findings of the study revealed that the factor of conscientiousness is the most prevalent among the big five factors of personality among the university youth, as well as there is a positive correlation at level (0.01) between the neuroticism factor and the novel coronavirus anxiety. Whereas, there is no correlation between the other factor and the novel coronavirus anxiety. In addition, there is a statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores obtained by males and females on the factors of neuroticism and extraversion and on the scale of the novel coronavirus anxiety in favor of females; while, there is no statistically significant difference between the mean scores obtained by males and females on the other factors . Likewise, there is no statistically significant differences between the mean scores of rural residents and urban residents on the big five factors of personality and on the novel coronavirus anxiety. It was also found that neuroticism contributes significantly to predicting the novel coronavirus anxiety among university youthهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين العوامل الخمسة الکبرى للشخصية وقلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد، وذلک على عينة قوامها (388) من الشباب الجامعي بجامعة المنيا بمتوسط عمري (19.87)عامًا وانحراف معياري (1.21) ، واستخدم الباحث قائمة العوامل الخمسة الکبرى للشخصية من إعداد Costa & McCrae(1992) ترجمة الأنصاري(1997) ومقياس قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد من إعداد الباحث، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن عامل يقظة الضمير هو العامل الأکثر انتشارًا من بين العوامل الخمسة الکبرى للشخصية لدى الشباب الجامعي ، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوى (0.01) بين عامل العصابية وقلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد ، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بين باقي العوامل وقلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد ، کما يوجد فروق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات الذکور والإناث على عاملي العصابية والانبساطية وعلى مقياس قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد في اتجاه الإناث ، بينما لا يوجد فرق بين متوسطي درجات الذکور والإناث على باقي العوامل ، في حين لا توجد فروق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات ساکني الريف وساکني المدينة في العوامل الخمسة الکبرى للشخصية وعلى مقياس قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد ، کما تبين أن عامل العصابية يسهم إسهامًا دالًا في التنبؤ بقلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد لدى الشباب الجامعي.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Grandparents- Preparatory School Grandchildren Bond
and its Relation to their Emotional and Spiritual Intelligencesالترابط بين الأجداد والأحفاد من تلاميذ المرحلة الإعدادية وعلاقته بذکائهم الوجداني والروحي19624112847110.21608/jsre.2020.128471ARشاديةمنتصرقسم علم النفس، کلية البنات للآداب والعلوم والتربية جامعة عن شمس، القاهرة، مصرصفاءإدريسقسم علم النفس، کلية البنات للآداب والعلوم والتربية، جامعة عين شمس، القاهرة، مصرJournal Article20201208<em>This study aimed at examining the grandparent role type, grandchild gender, and grandparent gender as factors of the individual differences in grandparent-grandchild bond as perceived by the grandchild, besides exploring the grandparent role in the development of his grandchild emotional and spiritual intelligences; through detecting the relationship between these intelligences of grandparent and his grandchild, and the effect of the grandparent-grandchild bond, and its interaction with the grandchild gender, on grandchild emotional and spiritual intelligences. The study developed three measures for grandparent-grandchild bond, emotional intelligence, and spiritual intelligence. The study sample consisted of (151) preparatory school students grandchildren, and (41) from their closed grandparents.</em>
<strong><em>Results</em></strong><em>: There were differences in grandparent-grandchild bond, and its components, as perceived by the grandchild, according to the grandparent role type towards apportioned type, grandchild gender towards females, but no differencies according to grandparent gender or its interaction with grandchild gender.The study introduced evidences of the grandparent effect on his grandchild emotional and spiritual intelligences; there were strong correlation between these intelligences of grandparent and his grandchild, and a relationship between each of the two intelligences with the grandparent-grandchild bond with no effect of the grandchild gender on these relationships.</em>هدفت الدراسة إلى الکشف عن بعض العوامل المفسرة للفروق في قوة الترابط بين الجد والحفيد کما يدرکه الحفيد بالمرحلة الإعدادية، واستقصاء أثر دور الجد في الذکاء الوجداني والذکاء الروحي للحفيد. وقد تم إعداد المقاييس اللازمة وتطبيقها على عينة من (151) حفيدا من تلاميذ المرحلة الإعدادية، و(41) من أجدادهم المقربين. وتوصلت الدراسة إلى أن قوة الترابط بين الأحفاد من عينة الدراسة وأجدادهم کانت مرتفعة، وقد اختلفت قوة الترابط ومکوناته باختلاف نمط دور الجد لصالح النمط المتوازن يليه النمط الفردي. کما اختلفت قوة الترابط ومکوناته بوجه عام باختلاف نوع الحفيد لصالح الإناث، ولم يکن هناک أثر لکل من نوع الجد أو التفاعل بين نوع الجد ونوع الحفيد في قوة الترابط. وقد تم تفسير هذه النتائج کميا وکيفيا في ضوء نمط دور الجد وموضوعات حکايات الأجداد وأدوار الجد کما قررها الحفيد. کما کشفت الدراسة عن وجود تأثير لهذا الترابط في کل من الذکاء الوجداني والذکاء الروحي للحفيد؛ حيث وجدت ارتباطا قويا بين کل من الذکاء الوجداني والذکاء الروحي للجد وحفيده، کما بينت وجود علاقة بين کل من الذکاء الوجداني والروحي للحفيد وقوة الترابط بينه وبين الجد، ولم تختلف هذه العلاقة بوجه عام اختلافا کميا باختلاف نوع الحفيد، وإن اختلفت کيفيا في مکونات الترابط التي تفسر هذه العلاقة لدى کل من الجنسين.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Executive dysfunction as mediator variable between electronic gaming addiction and Alexithymia among university studentsالقصور في الوظائف التنفيذية کمتغير وسيط في العلاقة بين إدمان الألعاب الإلکترونية والألکسيثيميا لدى طلاب الجامعة24230112847310.21608/jsre.2020.128473ARمحمدمصطفىقسم العلوم التربوية والنفسية - کلية التربية النوعية - جامعة عين شمسJournal Article20201208The current study aimed at identifying the mediating role of executive dysfunction in the relationship between addiction to electronic games and <em>Alexithymia</em>. The study sample consisted of (160) university students, chosen from students of the Faculties of Education and Humanities Studies, Islamic Law at King Khalid University in the Kingdom of Saudi Arabia, and their average ages Time frame (19,66) years, and the study used a number of tools represented in, the scale of Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS); researcher Arabization), electronic games addiction scale (researcher preparation), Perth questionnaire of <em>Alexithymia</em> (Preece Preparation, 2017; The Arabization of the researcher), the results of the study resulted in: (1) a positive correlation statistically significant between electronic gaming addiction and executive dysfunction, (2) a positive correlational relationship statistically significant between executive dysfunction and <em>Alexithymia</em>, (3) electronic gaming addiction In predicting the executive dysfunction of university students, (4) The executive dysfunction contributes to the prediction of the <em>Alexithymia</em> of the university students, (5) There are indicative paths of executive dysfunction with The addiction of electronic games and <em>Alexithymia</em>, but as an intermediate variable but as a modified variable in the relationship. In light of this, the results were discussed and some research proposals and recommendations were drawnهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الدور الوسيط للقصور في الوظائف التنفيذية في العلاقة بين إدمان الألعاب الإلکترونية والألکسيثيميا، وتکونت عينة الدراسة من (160) طالبًا جامعيًا، اختيروا من طلاب کليات التربية والدراسات الإنسانية، الشريعة الإسلامية بجامعة الملک خالد بالمملکة العربية السعودية، وبلغ متوسط أعمارهم الزمنية (19,66) سنة، واستخدمت الدراسة عدد من الأدوات تمثلت في، مقياس القصور في الوظائف التنفيذية (إعداد: Barkley, 2011؛ تعريب الباحث)، مقياس إدمان الألعاب الإلکترونية (إعداد الباحث)، استبانة بيرث للالکسيثيميا (إعداد Preece, 2017؛ تعريب الباحث)، أسفرت نتائج الدراسة عن: (1) وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين إدمان الألعاب الإلکترونية والقصور في الوظائف التنفيذية، (2) وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين القصور في الوظائف التنفيذية والألکسيثيميا، (3) يُسهم إدمان الألعاب الإلکترونية في التنبؤ بالقصور في الوظائف التنفيذية لدى طلاب الجامعة، (4) يُسهم القصور في الوظائف التنفيذية في التنبؤ بالألکسيثيميا لدى طلاب الجامعة، (5) توجد مسارات دالة للقصور في الوظائف التنفيذية مع إدمان الألعاب الإلکترونية والألکسيثيميا، ولکن کمتغير وسيط إنما کمتغير معدل في العلاقة، وفي ضوء ذلک تمت مناقشة النتائج واستخلاص بعض المقترحات البحثية والتوصيات.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The Predictive Ability of Self-defeating and Emotional Regulation With Polarized Thinking Among University Studentsالقدرة التنبؤية لهزيمة الذات والتنظيم الانفعالي بالتفکير المستقطب لدى طلاب الجامعة30233212847410.21608/jsre.2020.128474ARخالد أحمد عبدالعالإبراهيمقسم علم النفس التربوي، کلية التربية، جامعة سوهاج، سوهاج، سوهاجوائل أحمد سليمانالشاذليکلية التربية- جامعة سوهاجJournal Article20201208The present study aimed to reveal the predictive ability of self-defeating and emotional regulation with polarized thinking among university students. The study was conducted on a sample of (421) male and female students from college of Education at Sohag University (20-22) years. The descriptive method was used in applying the study tools and answering its questions. The authors prepared the study tools which are self-defeating scale, emotional regulation scale, and polarized thinking scale, then check the psychometric properties of these tools. The study found that the level of self-defeating among the sample is low, the level of emotional regulation among the study sample is high, and the level of polarized thinking among the sample is low, also the results of the study found that self-defeating is suitable for use in predicting polarized thinking as the regression coefficient was ( 9.188) It is a statistically significant value at the level of (0.001), and the emotional regulation can be used to predict polarized thinking as the regression coefficient was (- 6.158) which is statistically significant value at the level of (0.001). The study presented a set of recommendations, including urging specialists in social sciences Psychological and psychological medicine to help society members get rid of the effects of self-defeating and the apparent sense of inferiority, frustration and loss of vigor, activating the role of universities and other educational institutions and various media by increasing awareness of emotional regulation and employing its methods in various situations, holding workshops and seminars for different groups of society to clarify the effects of polarized thinking on social interactionهدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن القدرة التنبؤية لهزيمة الذات والتنظيم الانفعالي بالتفکير المستقطب لدى طلاب الجامعة، وتم إجراء الدراسة على عينة قوامها (421) طالباً وطالبة من طلاب کلية التربية في جامعة سوهاج تتراوح أعمارهم بين (20-22) سنة، واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي في تطبيق أدوات الدراسة والإجابة عن أسئلتها، وقام الباحثان بإعداد أدوات الدراسة والتي تتمثل في مقياس هزيمة الذات، ومقياس التنظيم الانفعالي، ومقياس التفکير المستقطب، ثم التحقق من الخصائص السيکومترية لهذه الأدوات، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى هزيمة الذات لدى أفراد عينة الدراسة منخفض، ومستوى التنظيم الانفعالي لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع، ومستوى التفکير المستقطب لدى أفراد عينة الدراسة منخفض، کما توصلت نتائج الدراسة إلى أن هزيمة الذات يصلح استخدامها في التنبؤ بالتفکير المستقطب إذ بلغ معامل الانحدار (9.188) وهي قيمة دالة إحصائياً عند مستوى (0.001)، وأن التنظيم الانفعالي يصلح استخدامه في التنبؤ بالتفکير المستقطب إذ بلغ معامل الانحدار (- 6.158) وهي قيمة دالة إحصائياً عند مستوى (0.001)، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات منها حث المتخصصين في العلوم الاجتماعية والنفسية والطب نفسية لمساعدة أفراد المجتمع على التخلص من آثار هزيمة الذات وما يصاحيها من شعور بالدونية والإحباط وفقدان الهمة، تفعيل دور الجامعات والمؤسسات التعليمية الأخرى ووسائل الإعلام المختل عقد ورش وندوات خاصة لفئات المجتمع المختلفة لإيضاح آثار التفکير المستقطب في التفاعل الاجتماعي.فة بزيادة الوعي بالتنظيم الانفعالي وتوظيف أساليب التنظيم الانفعالي في مختلف المواقف.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Flexible learning to Meet the Needs Accompanied with Family Compatibility for Multi-age Students and their Familiesالتعلم المرن لتلبية الاحتياجات المرتبطة بالتوافق الأسري لدى التلاميذ متعددي الأعمار وأسرهم33335812847710.21608/jsre.2020.128477ARآيةبدرقسم المناهج وطرق التدريس، کلية البنات، جامعة عين شمستغريدعمرانقسم المناهج وطرق التدريس کلية البنات جامعة عين شمسعزةصلاح سعدقسم المناهج وطرق التدريس کلية البنات - جامعة عين شمسJournal Article20201208The research aimed to improve family compatibility by meeting the needs accompanied with it for adolescent multi-ages and their families, through a program based on flexible learning. In the process of achieving the goal, a list of needs related to improving family compatibility for students was built, based on examining educational literature and conducting personal interviews with home economics/ family education, teachers, surveying family and specialists opinions using focus group sessions. Then building the program to include: learning outcomes, content, teaching and learning materials, Timeline, and the teacher's guide for the program with its activities for: students and another in common with their families, and program evaluation tools to: (estimate the extent of improvement in students’ practices related to family compatibility, and measure the feasibility of the program). The program was presented to a sample of (16) students and their families, in flexible meetings directly in the school, and another remotely using WhatsApp and Facebook, for (81) hours over a period of (6) weeks during summer activity period. The research tools applied, and the most important results revealed: Improvement of students’ practices associated with family compatibility by (68%), and the feasibility of the program from parents’ viewpoint as: the degree of family participation reached (65.3%), and the level of parent’s satisfaction with the program reached (87.5%). and the level of children's benefit reached (79%). In light of the results we recommend introducing flexible learning programs that supports family-partnership in a way that benefits both children and their families.استهدف البحث تحسين التوافق الأسري لدى التلاميذ المراهقين متعددي الأعمار وأسرهم، من خلال برنامج قائم على التعلم المرن. ولتحقيق ذلک الهدف تم بناء قائمة بالاحتياجات المرتبطة بتحسين التوافق الأسري لدى التلاميذ استنادا لفحص الأدبيات التربوية وإجراء المقابلات الشخصية مع معلمات الاقتصاد المنزلي/ التربية الأسرية، واستطلاع آراء المتخصصات في جلسات "مجموعات الترکيز"، واستطلاع آراء الأسر، ثم بناء البرنامج ليشمل: نواتج التعلم، والمحتوى، ومواد التعليم والتعلم، والمخطط الزمني، ودليل المعلم للبرنامج بما يحوي من أنشطة خاصة بالتلاميذ وأخرى مشترکة مع أسرهم، وأدوات تقييم البرنامج بغرض (تقدير مدى التحسن في الممارسات المرتبطة بالتوافق الأسري لدى التلاميذ، وقياس جدوى البرنامج). وقُدّم البرنامج لعينة عددها (16) تلميذ وأسرهم، في لقاءات مرنة مباشرة في المدرسة وأخرى عن بُعد عبر الواتساب والفيسبوک، استغرقت مدة (81) ساعة على مدار (6) أسابيع خلال فترة النشاط الصيفي. وتمّ تطبيق أدوات البحث، وکشفت أهم النتائج عن: تحسن الممارسات المرتبطة بالتوافق الأسري لدى التلاميذ بنسبة (68%)، وجدوى البرنامج -من وجهة نظر أسر التلاميذ- ببلوغ: درجة مشارکة الأسر نسبة (65.3%)، ومستوى رضا أولياء الأمور عن البرنامج نسبة (87.5%)، ومستوى استفادتهم نسبة (81%)، ومستوى استفادة التلاميذ نسبة (79%). وفي ضوء النتائج نوصي بالاهتمام بتقديم البرامج التعليمية المرنة القائمة على الشراکة الأسرية التي تفيد کل من الأبناء والأسر معاً.<br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The Effectiveness of Unit enrichment In Home Economics Basid on Interesting Learning Strategies in developing Neural Branching Thinking Skills and Motivation Performance For primary school Studentsفاعلية وحدة إثرائية فى الإقتصاد المنزلى قائمة على استراتيجيات التعلم الممتع لتنمية مهارات التفکير المتشعب ودافعية الإنجاز لتلميذات المرحلة الإبتدائية35939912847910.21608/jsre.2020.128479ARتريزا إميل شکرىأنيسکلية التربية النوعية جامعة الاسکندريةJournal Article20201208Study purpose to investigate the effectiveness of Unit enrichment In Home Economics Basid on Interesting Learning Strategies in developing Neural Branching Thinking Skills and Motivation Performance for primary school Students, The study adopted the semi-experimental, The study sample consisted of (68) female students which were divided into experimental group and control group, the researcher designed the study tools (Neural Branching Thinking Skills test, and Motivation Performance scale) Prepared by the researcher, then the study tools were pre- administered, Then post- administered, The data was analysed, The results of the study showed that were statistically significant differenc between the mean scores of the study sample in their performance in the pre and post administration of the Neural Branching Thinking Skills test favoring the post administration. Results also indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the study sample in their performance in the pre and post administration of Neural Branching Thinking Skills test and the Motivation Performance scale test favoring the post -administration. and there were statistically significant differenc between the mean scores of experimental study group in the pre- and post administration favoring the post administration, In addition, and there was a positive correlation between developing Neural Branching Thinking Skills and Motivation Performance For the experimental group students, It was recommended that there is a need to pay attention to Neural Branching Thinking Skills and Motivation Performance in teaching Home Economics in all levels of educationهدفت الدراسة الحالية التعرف على فاعلية وحدة إثرائية فى الإقتصاد المنزلى قائمة على استراتيجيات التعلم الممتع لتنمية مهارات التفکير المتشعب ودافعية الإنجاز لتلميذات المرحلة الإبتدائية ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفى التحليلى وشبه التجريبى ، وتکونت عينة الدراسة من (68) تلميذة تم تقسيمهن بالتساوى إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة ، وقد تمثلت مواد المعالجة التجريبية فى : إعداد قائمة بمهارات التفکير المتشعب وإعداد الوحدة الإثرائية المقترحة ودليل المعلمة، أما ادوات الدراسة فقد تمثلت فى : اختبار مهارات التفکير المتشعب ومقياس دافعية الإنجاز من إعداد الباحثة، وتم تطبيق أدوات الدراسة قبلياً،ثم تدريس الوحدة الإثرائية محل التجريب، ثم طبقت أدوات الدراسة بعدياً، وتم تحليل البيانات وإجراء المعالجات الإحصائية المناسبة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال احصائية بين متوسط درجات التلميذات بالمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لإختبار مهارات التفکير المتشعب ، وکذلک مقياس دافعية الانجاز لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فرق ذو دال احصائية بين متوسط درجات التلميذات بالمجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لإختبار مهارات التفکير المتشعب ، وکذلک مقياس دافعية الانجاز لصالح التطبيق البعدى ، کما اسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مهارات التفکير المتشعب ودافعية الانجاز بعد تدريس الوحدة الاثرائية لتميذات المجموعة التجريبية ، وقد اوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بتنمية<em> مهارات التفکير المتشعب ودافعية الانجاز فى تدريس الاقتصاد المنزلى فى مختلف المراحل الدراسية.</em>
<strong><em> </em></strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901A training Program according to Fink Model and it's effectiveness in developing teaching skills of listening to student teachers of Arabic language for non- speakersبرنامج تدريبي وفقًا لنموذج فينک وفاعليته في تنمية مهارات تدريس الاستماع لدى الطلاب المعلمين الناطقين بغير العربية40043212848210.21608/jsre.2020.128482ARفايزةالسيدأستاذ المناهج وطرق التدريس - کلية البنات جامعة عين شمسرحابزناتيأستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد بکلية التربية بنات أسيوط بجامعة الأزهرJournal Article20201208A training program According to Fink Model and its Effectiveness in Developing listening teaching skills of Arabic language for speakers student teachers. This research aimed to prepare a training program according to Fink's Model and determine it's effectiveness in developing teaching skills of listening of Arabic language non speakers student teachers. To achieve this goal a list of a 3 main skills and 37 sub skills That appropriate for teaching listening of Arabic non speakers student teacher has been prepared in the light of reviewing previous research studies related literature and expert's opinion. Based on that list a training program according to Fink's model of active learning has been presented A test of listening teaching a skills and observation tool of teaching performance have been prepared. The validity and reliability of both tools have been confirmed and applied to a group of student teachers pre-post applying the training program. The findings showed the training program according to Fink's model was effective in developing listening teaching skills of Arabic non speakers student teachers. There was statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scored of pre-post test of student teacher (experimental group) for the favor of post applications. There was statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scored of pre-post observation of student teacher (experimental group)for the favor of post application .هدف هذا البحث إلى إعداد برنامج تدريبي وفقًا لنموذج فينک والکشف عن فاعليته في تنمية مهارات تدريس الاستماع لدى الطلاب المعلمين الناطقين بغير العربية ولتحقيق هذا تم إعداد قائمة بمهارات تدريس الاستماع، تکونت من ثلاث مهارات رئيسة و37 مهارة فرعية، وذلک بالرجوع إلى الدراسات السابقة والأدبيات ذات الصلة بمتغيرات البحث، وفي حدود تلک القائمة تم إعداد البرنامج التدريبي والتأکد من صدقه کما تم إعداد اختبار لمهارات تدريس الاستماع وبطاقة ملاحظة للأداء التدريسي والتأکد من صدقهما وثباتهما، ثم طبق کل من الاختبار وبطاقة الملاحظة على مجموعة من الطلاب المعلمين الناطقين بغير العربية قبل وبعد تدريس البرنامج لهم.
ولقد أظهرت النتائج فاعلية البرنامج في تنمية مهارات تدريس الاستماع لدى الطلاب المعلمين مجموعة البحث ، ودل على ذلک وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين في اختبار مهارات تدريس الاستماع القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي عند مستوى (0.01)، ووجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين في بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي في التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي عند مستوى (0.01).جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The effect of using the Flipped Classroom Strategy Supported by Corrective Feedback Patterns In developing Grammatical Concepts and
Self-Learning Skills of Non-Arabic Speaking Studentsأثر استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب المدعومة بأنماط التغذية الراجعة التصحيحية في تنمية المفاهيم النحوية ومهارات التعلم الذاتي لدى الطلاب الناطقين بغير اللغة العربية43350112848410.21608/jsre.2020.128484ARصابر علام عثمانعلامکلية التربية- جامعة أسيوط- مصرJournal Article20201208 The objective of the present research is to develop the grammatical concepts and self-learning skills of non-Arabic speaking students. The research group consisted of 13 male and female non Arabic speaking student from the Russian universities of Dagestan and Petajorsk, The researcher used the following tools: Lists of grammatical concepts and self-learning skills required for students who are non-Arabic speakers, Activity book for the student, the teacher's guide to teach the topics using strategy, the grammatical concepts test, and the scale of self-learning skills. The results of the research showed the effect of using the flipped classroom strategy supported by corrective feedback patterns in developing grammatical concepts and self-learning skills of non-Arabic speaking students. A set of recommendations and proposals were presented in light of the research results.هدف البحث الحالي إلى تنمية المفاهيم النحوية ومهارات التعلم الذاتي لدى الطلاب الناطقين بغير اللغة العربية، وتکونت مجموعة البحث من 13 طالبًا وطالبة من الطلاب الناطقين بغير اللغة العربية من جامعتي داغستان وبيتاجورسک الروسيتين، وقد استخدم الباحث الأدوات التالية: قائمتي المفاهيم النحوية ومهارات التعلم الذاتي اللازمتين للطلاب الناطقين بغير اللغة العربية، وکراسة أنشطة الطالب، ودليل المعلم لتدريس الموضوعات باستخدام الإستراتيجية، واختبار المفاهيم النحوية، ومقياس مهارات التعلم الذاتي، وقد أسفرت نتائج البحث عن أثر استخدام إستراتيجية الفصل المقلوب المدعومة بأنماط التغذية الراجعة التصحيحية في تنمية المفاهيم النحوية ومهارات التعلم الذاتي لدى الطلاب الناطقين بغير اللغة العربية، وتم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء ما أسفر عنه البحث من نتائج.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The effectiveness of a proposed unit based on modern scientific technological achievements in the development of preventive awareness among preparatory stage pupilsفاعلية وحدة مقترحة قائمة على الإنجازات العلمية التکنولوجية المعاصرة في تنمية الوعي الوقائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية50253112848710.21608/jsre.2020.128487ARعبدالله حربي خلفخليفةقسم المناهج وطرق التدريس
کلية البنات
جامعة عين شمس
مصرمنى عبدالهادي حسينسعوديأستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم - کلية البنات - جامعة عين شمسمنى فيصل أحمدالخطيبأستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد - کلية البنات- جامعة عين شمسJournal Article20201208The objective of the current research is to preparing a proposed unit based on contemporary technological and scientific achievements and measuring its effectiveness in developing preventive awareness among preparatory stage pupils, to achieve this target, experimental treatment materials have been prepared and include the proposed unit based on contemporary technological scientific achievements (teacher’s guide, student’s book), and also measuring tools and includes an achievement test, action test in situation, and attitude scale.
The research followed the descriptive analytical method, the experimental method: With its Same -experimental one-group design, the proposed unit has been applied to a group of preparatory second-grade students (they reached 40 students) to demonstrate its effectiveness in developing preventive awareness, The results showed that there were statistically significant differences at 0.01 level between the mean scores of students of the experimental group before and after teaching in both the achievement test and its levels, and action test in situation associated with preventive awareness and its dimensions, and attitude scale associated with contemporary technological scientific achievements associated with preventive awareness and its dimensions in favor of post-implementation, which confirms On the effectiveness of the proposed unit in developing preventive awareness among pupils, and the importance of including topics related to contemporary technological scientific achievements in the science curricula for the various educational stages.هدف البحث الحالي إعداد وحدة مقترحة قائمة على الإنجازات العلمية التکنولوجية المعاصرة وقياس فاعليتها في تنمية الوعي الوقائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مواد المعالجة التجريبية وتتضمن الوحدة المقترحة القائمة على الإنجازات العلمية التکنولوجية المعاصرة (دليل المعلم، کتاب التلميذ)، وأيضا أدوات القياس وتشمل اختبار تحصيلي، اختبار تصرف في المواقف، ومقياس اتجاه.
وقد اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي: بتصميمه شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة حيث تم تطبيق الوحدة المقترحة على مجموعة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي (بلغ عددهم 40 تلميذ) لبيان مدى فاعليتها في تنمية الوعي الوقائي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01≥α) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية قبل التدريس وبعده في کل من الاختبار التحصيلي ومستوياته، واختبار التصرف في المواقف الحياتية المرتبطة بالوعي الوقائي وأبعاده، ومقياس الاتجاه نحو القضايا المرتبطة بالإنجازات العلمية التکنولوجية المعاصرة ذات العلاقة بالوعي الوقائي وأبعاده لصالح التطبيق البعدي، مما يؤکد على فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية الوعي الوقائي لدى التلاميذ، وأهمية تضمين الموضوعات المرتبطة بالإنجازات العلمية التکنولوجية المعاصرة في مناهج العلوم للمراحل التعليمية المختلفة.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Evaluation du Programme de Formation de l'Enseignant du FLE de la Faculté de Pédagogie de Minia à la Lumière de Nouvelles Tendances Internationalesتقويم برنامج إعداد معلم اللغة الفرنسية کلغة أجنبية بکلية التربية جامعة المنيا على ضوء الاتجاهات العالمية الجديدة53255912849010.21608/jsre.2020.128490ARمحمد جمعة رفاعيإبراهيمکلية التربية – جامعة المنياهاني عبد الفتاح شورهابو زيدکلية التربية – جامعة المنياJournal Article20201208Les programmes de formation des enseignants nécessitent un examen constant afin de s'aligner sur les changements continuels dans les domaines de la société. Cette recherche porte sur l'évaluation du programme de la formation des enseignants du FLE en tenant compte de nouvelles tendances internationales : l'approche par compétences, l'approche de critères de qualité, le Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues et les compétences du 21<sup>ème</sup> siècle. Pour atteindre l’objectif de cette recherche, les deux chercheurs ont, d’abord, élaboré un questionnaire pour déterminer les points forts et les points faibles du programme de formation ; ce questionnaire a été soumis à 50 des étudiants de la 4<sup>e</sup> année de la faculté de pédagogie de Minia. Les résultats de ce questionnaire ont montré que les réponses des étudiants indiquent une insatisfaction à l'égard du programme de leur formation. Ensuite, les deux chercheurs ont proposé une conceptualisation pour développer le programme de formation de l’enseignant du FLE ; cette conceptualisation comprend six composantes : la pratique (orale) de la langue, l’intégration des TICE, la formation à distance (en ligne), la formation culturelle, les apprenants ayant des besoins éducatifs particuliers, l’autoévaluation et les ressources matérielles. Cette étude recommande d’intégrer les nouvelles tendances internationales dans le programme de formation de l’enseignant du FLE de la faculté de pédagogie de Minia.
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA">تتطلب برامج اعداد المعلمين مراجعة مستمرة بحيث تتماشى مع التغيرات المستمرة في مجالات المجتمع المختلفة. ويهدف هذا البحث إلى تقويم برنامج </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG">إ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA">عداد معلم اللغة الفرنسية کلغة أجنبية بکلية التربية جامعة المنيا على ضوء الاتجاهات العالمية الجديدة: </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG">المدخل القائم على</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA"> المهارات، مدخل معايير الجودة، الإطار الأوروبي المشترک المرجعي لتعلم اللغات ومهارات القرن الحادي والعشرين. ولتحقيق هدف البحث، أعد الباحثان أولاً استبانة لتحديد نقاط القوة والضعف في برنامج </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG">إ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA">عداد معلم اللغة الفرنسية کلغة أجنبية بکلية التربية جامعة المنيا؛ تم تطبيق هذه الاستبانة على 50 من طلاب الفرقة الرابعة من کلية التربية جامعة المنيا.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR" dir="LTR"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG"> ولقد أشارت نتائج الاستبانة عدم رضا الطلاب عن برنامج إعدادهم.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA"> وبعد ذلک، قدم الباحثان تصورًا </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG">لتطوير </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA">برنامج اعداد معلم اللغة الفرنسية کلغة أجنبية؛ يتضمن هذا التصور ستة مکونات: ممارسة اللغة (الشفوية)، ودمج تکنولوجيا المعلومات والاتصالات، والتعليم عن بعد (عبر الإنترنت)، والإعداد الثقافي، والمتعلمين ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة، والتقويم الذاتي والموارد المادية. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="AR-EG">و</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="AR-SA">توصي هذه الدراسة بمراعاة الاتجاهات العالمية الجديدة في برنامج إعداد معلم اللغة الفرنسية کلغة أجنبية بکلية التربية جامعة المنيا. </span>
<span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">Les programmes de formation des enseignants nécessitent un examen constant afin de s'aligner sur les changements continuels dans les domaines de la société. Cette recherche porte sur l'évaluation du programme de la formation des enseignants du FLE en tenant compte de nouvelles tendances internationales : </span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="FR">l'approche par compétences, l'approche de critères de qualité, le Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues et les compétences du 21<sup>ème</sup> siècle</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">. Pour atteindre l’objectif de cette recherche, les deux chercheurs ont, d’abord, élaboré un questionnaire pour déterminer les points forts et les points faibles du programme de formation ; ce questionnaire a été soumis à 50 des étudiants de la 4<sup>e</sup> année de la faculté de pédagogie de Minia. </span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: AR-EG;" lang="FR">Les résultats de ce questionnaire ont montré que les réponses des étudiants indiquent une insatisfaction à l'égard du programme de leur formation. </span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">Ensuite, les deux chercheurs ont proposé une conceptualisation pour développer le programme de formation de l’enseignant du FLE ; cette conceptualisation comprend six composantes : la pratique (orale) de la langue, l’intégration des TICE, la formation à distance (en ligne), la formation culturelle, </span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: windowtext; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">les apprenants ayant des besoins éducatifs particuliers</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">, l’autoévaluation et les ressources matérielles. Cette étude recommande d’intégrer les nouvelles tendances internationales dans le programme de formation de l’enseignant du FLE de la faculté de pédagogie de Minia.</span>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901Two patterns of feedback (corrective / explanatory) in the interactive video and the effect of their interaction with the timing of their presentation (immediate/ final) on developing the skills of electronic journalistic editing among students of the Division of Educational Informationنمطا التغذية الراجعة (التصحيحية/ التفسيرية) بالفيديو التفاعلي وأثر تفاعلهما مع توقيت تقديمها (متلازمة/ نهائية) على تنمية مهارات التحرير الصحفي الإلکتروني لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي56061312849210.21608/jsre.2020.128492ARهانىشفيق رمزىقسم تکنولوجيا التعليم ، کلية التربية النوعية،جامعة بنها،بنها،مصرJournal Article20201208The aim of the current research is to determine the preference of the two (corrective - explanatory) feedback patterns and their interaction with the timing of their presentation (syndrome - final) In the interactive video on developing the skills of electronic journalistic editing for the students of the Educational Media Division, and to achieve the researcher's goal, the developmental research method was used to develop educational systems, as the research sample was chosen from the students of the Educational Information Division at the Faculty of Specific Education - Banha University, and they are (80) male and female students who were divided into four experimental groups according to the experimental design of the research, and research tools were prepared which were represented in (cognitive achievement test - Of electronic press editing skills (,Experimental treatment materials were designed, which were represented in the interactive video with feedback (corrective - explanatory) patterns and timing of feedback (syndrome - final). After checking the equivalence of research groups applying experimental treatment materials, a set of results was reached, the most important of which are:
Corrective feedback has an impact on the development of academic achievement of knowledge related to electronic journalistic editing, while interpretative feedback has had an impact on the development of performance skills. immediate feedback has an impact on the development of cognitive achievement, while final feedback has had an impact on the development of students' electronic journalistic editing skills. In terms of the interaction between the timing and timing of feedback only, it was found that the final corrective feedback had an impact on the development of achievement, followed by the final explanatory feedback in the interactive video. It was also found that the explanatory feedback with its syndrome and definitive patterns influenced the development of students ’editorial journalistic performance skills with corrective and terminal and corrective patterns. In light of the previous results, the researcher presented some recommendations and proposalsهدف البحث الحالي تحديد أفضلية نمطي التغذية الراجعة (التصحيحية – التفسيرية) وتفاعلهما مع توقيت تقديمها (متلازمة- نهائية) بالفيديو التفاعلي على تنمية مهارات التحرير الصحفي الإلکتروني لدى طلاب شعبة الإعلام التربوي، ولتحقيق هدف الباحث تم استخدام منهج البحث التطويري لتطوير المنظومات التعليمية، کما تم اختيار عينة البحث من طلاب شعبة الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية – جامعة بنها، وعددهم (80) طالبا وطالبة تم تقسيمهم عشوائيا إلى أربع مجموعات تجريبية حسب التصميم التجريبي للبحث، کما تم إعداد أدوات البحث والتي تمثلت في (اختبار التحصيل المعرفي – بطاقة ملاحظة مهارات التحرير الصحفي الإلکتروني)، کما تم تصميم مواد المعالجة التجريبية والتي تمثلت في الفيديو التفاعلي بأنماط التغذية الراجعة (التصحيحية – التفسيرية) وتوقيت التغذية الراجعة (متلازمة- نهائية)، وبعد التحقق من تکافؤ مجموعات البحث وتطبيق مواد المعالجة التجريبية تم التوصل إلى مجموعة من النتائج من أهمها:
أن للتغذية الراجعة التصحيحية أثر في تنمية التحصيل الدراسي للمعارف المتعلقة بالتحرير الصحفي الإلکتروني، بينما کان للتغذية الراجعة التفسيرية أثر على تنمية المهارات الآدائية. أن للتغذية الراجعة المتلازمة أثر على تنمية التحصيل المعرفي بينما کان للتغذية الراجعة النهائية أثر على تنمية مهارات التحرير الصحفي الإلکتروني لدى الطلاب. ومن حيث التفاعل بين توقيت التغذية الراجعة وتوقيتها فقط تبين أن للتغذية الراجعة التصحيحية النهائية أثر على تنمية التحصيل تليها التغذية الراجعة التفسيرية النهائية بالفيديو التفاعلي. کما تبين أن للتغذية الراجعة التفسيرية بنمطيها المتلازمة والنهائية أثر على تنمية مهارات التحرير الصحفي الآدائية لدى الطلاب عن التغذية التصحيحية بنمطيها المتلازمة والنهائية. وفي ضوء النتائج السابقة قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد التاسع20200901The impact of a training program based on designing electronic games using Game Maker to enhance cyber security concepts for middle-school studentsأثر برنامج تدريبي قائم على تصميم ألعاب تعليمية إلکترونية باستخدام برنامج (Game Maker) لإکساب مفاهيم الأمن السيبراني لدى طالبات المرحلة المتوسطة.61465112849410.21608/jsre.2020.128494ARبيانناصر محمد الشهرانيقسم تقنيات التعليم، کلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملک عبد العزيز،جده- المملکة العربية السعوديةفدوى ياسينفلمباناستاذ مساعد قسم تقنيات التعليم کلية الدراسات العليا التربوية – جامعة الملک عبد العزيز – المملکة العربية السعوديةJournal Article20201208The goal of this search is to investigate the impact of designing games to enhance cyber security concepts (email protection, data and information protection, mobile security, and encryption). By using Game Maker as a tool to apply the game design without any programing skills required. This experimental study was based on the quasi-empirical approach. The measuring tools were knowledge test as a pretest and a posttest, and a product evaluation card. The knowledge tests were utilized to assess the students’ cyber security concepts, while a product evaluation card was used to evaluate their game designs. A random sample of 17 middle-school students was selected and tested before the training program. Then these students were divided into four groups to design electronic games for each cyber security concept. The study found that there were significant differences at the level of indication (α-≤0.05) between the means of the students’ grades in the pretest and posttest. Additionally, all the groups achieved the standards of the product evaluation card for designing their Based on these findings, the researcher recommends that learners be encouraged to design and produce games that enhance cyber security concepts and share them through the social media. Accredited training programs on designing and production games are recommended because of their effective impact.هدف البحث التعرف على أثر تصميم الألعاب الإلکترونية لتعزيز مفاهيم الأمن السيبراني (حماية البريد الإلکتروني – حماية البيانات والمعلومات – أمن الأجهزة المحمولة – التشفير). تم استخدام برنامج Game Maker کأداة سهلة للتطبيق، ولا تتطلب مهارات برمجة. اعتمد البحث على المنهج التجريبي بتصميم شبه التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في اختبار معرفي لقياس مفاهيم الأمن السيبراني ، وبطاقة تقييم منتج لتقييم تصاميم الألعاب الإلکترونية، حيث تم اختيار عينة عشوائية تکونت من 17 طالبة من طالبات الصف الثاني متوسط في مدينة جدة بالمملکة العربية السعودية. ، تم اختبارهن الاختبار القبلي ومن تم تقسيمهن إلى أربع مجموعات لتصميم الألعاب الإلکترونية وفق کل مفهوم من مفاهيم الأمن السيبراني، وتم تطبيق الاختبار قبل دراسة البرنامج وبعده، کما وبعد انتهائهن تم تقييم تصاميمهن واختبارهن الاختبار البعدي. وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات الطالبات في الاختبار القبلي والبعدي، وتحقيق المجموعات لمعياري بطاقة تقييم المنتج وهما المعايير الفنية والمحتوى العلمي في تصميم ألعابهن. وفي ضوء هذه النتائج توصي الباحثة بتشجيع المتعلمين لتصميم وإنتاج ألعاب تعزز مفاهيم الأمن السيبراني ومشارکتها عبر وسائل التواصل الاجتماعي، وتقديم برامج تدريبية حول تصميم وإنتاج الألعاب لما لها من أثر فعال.