جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401Developing the administrative performance of leaders at the Faculty of Education, Mansoura University in the light of organizational agility approachتطوير الأداءالإداري للقيادات بکلية التربية جامعة المنصورة في ضوء مدخل الرشاقة التنظيمية1459263310.21608/jsre.2020.92633ARمنار منصور احمدمنصورکلية التربية جامعة المنصورةJournal Article20200530The aim of this research is to determine the requirements for developing administrative performance at the Faculty of Education, Mansoura University, in the light of organizational agility approach from the viewpoint of faculty members and to present a proposed vision to activate the administrative performance of leaders in the Faculty of Education (Dean, Faculty Vice Dean, Department Heads)The descriptive approach was used, and the research sample consisted of (72)faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University. A questionnaire was applied to collect information. The study found that the Faculty members' evaluation of the Faculty Dean’s performance came with an average score for most phrases and their evaluation of the Faculty Vice Dean came with an average degree for all phrases, and the Faculty members agreed on an average degree with the reality of the administrative performance of the Department Head .The Faculty members also agreed to the obstacles of administrative development with very large degrees for some phrases, and with a large and medium degree for others Likewise, the Faculty members agreed to the requirements of developing administrative performance in the Faculty of Education in the light of organizational agility approach in very large degrees for some phrases and in a large and medium degree for others. In light of this, a proposed vision was presented to develop the administrative performance of leaders at the Faculty of Education in the light of organizational agility approach.هدف هذا البحث إلى تحديد متطلبات تطوير الأداء الإداري بکلية التربية جامعة المنصورة في ضوء مدخل الرشاقة التنظيمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وتقديم تصور مقترح لتفعيل الأداء الإداري للقيادات بکلية التربية (العميد، الوکلاء، رؤساء الأقسام ) واستخدم المنهج الوصفي، وتکونت عينة البحث من (72) عضو هيئة تدريس بکلية التربية جامعة المنصورة، وطبقت استبانه لجمع المعلومات، وتوصلت الدراسة إلى أن تقييم أعضاء هيئة التدريس لأداء عميد الکلية جاء بدرجة متوسطة لغالبية العبارات وتقييمهم لوکلاء الکلية جاء بدرجة متوسطة لکل العبارات، ووافق أعضاء هيئة التدريس بدرجة متوسطة علي واقع الأداء الإداري الخاص برئيس القسم، کما وافق أعضاء هيئة التدريس علي معوقات التطوير الإداري بدرجات کبيرة جدا لبعض العبارات، وبدرجة کبيرة ومتوسطة للبعض الآخر، وکذلک وافق أعضاء هيئة التدريس علي متطلبات تطوير الأداء الإداري بکلية التربية في ضوء مدخل الرشاقة التنظيمية بدرجات کبيرة جدا لبعض العبارات وبدرجة کبيرة ومتوسطة للبعض الآخر. وفي ضوء ذلک تم تقديم تصور مقترح لتطوير الأداء الإداري للقادة بکلية التربية في ضوء مدخل الرشاقة التنظيمية .جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401The Efforts of civil society organizations in Addressing the problem of illiteracy in Egyptجهود مؤسسات المجتمع المدني في التصدى لمشکلة الأمية في مصر46619263810.21608/jsre.2020.92638ARعزتحکيم بخيت بسطاکلية البنات جامعة عين شمسأميرة محمد محمودشاهينأستاذ أصول التربية المساعد - کلية البنات ـــ جامعة عين شمسنوال حلمىمرسىمدرس أصول التربية - کلية البنات ـــ جامعة عين شمسJournal Article20200530The current study aimed to identify the efforts of civil societies by identifying societal factors that cause exacerbation of illiteracy problems, whether they are economic factors such as poverty and social factors such as overpopulation, educational factors such as dropout from education as well as insufficient laws and legislation in the field of literacy, and to identify the reality of efforts Civil societies in the field of illiteracy eradication in Egypt, as well as identifying the difficulties facing NGOs and impeding them from implementing their programs in the field of illiteracy eradication. The study reached the importance of the efforts of these societies in the field of illiteracy eradication One of the capabilities and activities it undertakes in the field of literacy And the necessity to coordinate and activate the partnership between the official governmental efforts with the efforts of the civil societies and the rest of the civil society institutions and the continuous follow-up of the illiterate after the end of their studies, as well as work to enable the illiterate economically, socially and culturally so that they do not wear back to the illiteracy, through the establishment of productive projects that contribute to overcoming economic obstacles That prevent illiterate people from going to literacy classes.هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي جهود الجمعيات الأهلية من خلال التعرف علي العوامل المجتمعية المسببة لتفاقم مشکل الأمية سواءاً کانت العوامل الاقتصادية مثل الفقر والعوامل الاجتماعية مثل الزيادة السکانية، والعوامل التعليمية مثل التسرب من التعليم وکذلک قصور القوانين والتشريعات في مجال محو الأمية، والتعرف علي واقع جهود الجمعيات الأهلية المبذولة في مجال محو الأمية في مصر، وکذلک التعرف على الصعوبات التى تواجه الجمعيات الأهلية وتعوقها عن تنفيذ برامجها فى مجال محو الأمية، وتوصلت الدراسة إلي أهمية جهود هذه الجمعيات في مجال محو الأمية بما توفره من امکانات وما تقوم به من أنشطة وخدمات في مجال محو الأمية، وضرورة تنسيق وتفعيل الشراکة بين الجهود الحکومية الرسمية مع جهود الجمعيات الأهلية وباقى مؤسسات المجتمع المدنى والمتابعة المستمرة للأميين بعد انتهاء دراستهم، وکذلک العمل علي تمکين الأميين اقتصادياً واجتماعياً وثقافياً حتى لا يرتدوا مرة أخرى للأمية،من خلال إقامة المشاريع الانتاجية والتى تساهم فى التغلب على المعوقات الاقتصادية التى تعوق الأميين عن الذهاب إلى فصول محو الأمية.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401Building a causal model of the relationship between the dimensions of self-esteem and talent in the context of Gardner's theorem of multiple intelligences among Suez University students: Clinical descriptive studyبناء نموذج سببى للعلاقة بين أبعاد تقدير الذات والموهبة فى ضوء نظرية جاردنر للذکاءات المتعددة لدى طالبات جامعة السويس (دراسة وصفية- کلينيکية)621179264110.21608/jsre.2020.92641ARأحمدزيدانکلية التربية - جامعة السويسJournal Article20200530ر
The current research aims to: 1. Explore possibility of building an optimal causal model between (dimensions of self-esteem) and the (total score of multiple intelligences) among female students at the University of Suez 2. Detection of the existence of differences in personality dynamics between Terminal cases on the scale of multiple intelligence among students. which on a sample of (228) female students from the first year students at the Faculty of Education at the University of Suez with an average chronological age (19.23) and SD of (0.41) using The following tools: 1. Multiple intelligence measure for university students [by: The author] 2.Self-esteem scale for university students [by: The author] 3.Case study form for adolescents with special needs [by: Baza, 2006] 4. Test of clinical analysis of personality [by: Al-Behery, 2016 (.The results: 1. Companion self-esteem, personal self-esteem and academic self-esteem affect the overall score of the multiple intelligence scale 2. There are differences in personal dynamics between the Terminal cases on the multiple intelligence scale of Female students of the University of Suez as shown by the the test Clinical analysis of personality.يهدف البحث الحالي إلى: 1. الکشف عن إمکانية بناء نموذج سببى أمثل بين المتغيرات المستقلة(أبعاد تقدير الذات) والمتغير التابع (الدرجة الکلية للذکاءات المتعددة) لدى طالبات جامعة السويس فى ضوء نظرية جاردنر للذکاءات المتعددة2.الکشف عن وجود اختلافات فى ديناميات الشخصية بين الحالات الطرفية على مقياس الذکاءات المتعددة لدى طالبات جامعة السويس کما يوضحها اختبار التحليل الکلينيکى للشخصية، وذلک على عينة قوامها(228) طالبة من طالبات الفرقة الأولى بکلية التربية بجامعة السويس بمتوسط عمر زمنى قدره (19.23) سنة، وانحراف معيارى قدره (0.41)، باستخدام الأدوات التالية:1. مقياس الذکاءات المتعددة لدى طالبات الجامعة[إعداد: الباحث الحالى] 2. مقياس تقدير الذات لدى طالبات الجامعة[إعداد:الباحث الحال] 3. استمارة دراسة الحالة للمراهقين ذوى الاحتياجات الخاصة"غير العادين" (إعداد: باظة، 2006) 4. اختبار التحليل الکلينيکى للشخصية[إعداد: البحيرى، 2016]، وقد أسفر البحث الحالي على النتائج التالية: 1. يؤثر کلٌ من : تقدير الذات الذات الرفاقى ، تقدير الذات الشخصى وتقدير الذات الأکاديمى على الدرجة الکلية لمقياس الذکاءات المتعددة 2. يوجد اختلافات فى ديناميات الشخصية بين الحالات الطرفية على مقياس الذکاءات المتعددة لدى طالبات جامعة السويس على اختبار التحليل الکلينيکى للشخصية.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401The Effectiveness of a Counseling Program Based on School Media Activities in Adjusting the Attitudes of Ordinary Students Towards Their Peers With Special Needs who are included in General Education Schoolsفعالية برنامج إرشادي قائم على الأنشطة الإعلامية المدرسية في تعديل اتجاهات التلاميذ العاديين نحو أقرانهم ذوي الاحتياجات الخاصة المدمجين معهم في مدارس التعليم العام1181649264410.21608/jsre.2020.92644ARمروةإبراهيم الششتاوي محمدقسم العلوم التربوية والنفسية - کلية التربية النوعية بالمنصورة - جامعة المنصورةجيهانسعد عبده المعبيقسم الاعلام التربوي - کلية التربية النوعية بالمنصورة - جامعة المنصورةJournal Article20200531This study aimed to verify the effectiveness of a counseling program based on school media activities in adjusting the attitudes of ordinary students towards their peers with special needs who are included in general education schools.The research sample consisted of(18)students with age between(11-12)years with an average(11.61), a standard deviation (0.501),their IQ ranges between(90-105)with an average(96.55)and a standard deviation(4.203).They obtained the lower quadrants on the scale of ordinary attitudes toward people with special needs. The sample was divided into two equal groups (experimental and controlling), each of which consisted of(9)pupils.The study tools consisted of a scale of attitudes of ordinary students towards their peers with special needs, and a counseling program based on school media activities to modify the attitudes of ordinary students towards their peers with special needs(both prepared by the two researchers).The researchers used the Mann-Whitney test for independent groups, the Wilcoxon Signed Ranks Test for the associated groups to check the hypotheses, and the Eta-squared to calculate the program's impact strength.
The study found the effectiveness of the counseling program used to modify the attitudes of ordinary students towards their peers with special needs included in general education schools.
<strong><em> </em></strong>هدفت الدراسة الحالية إلي التحقق من فعالية برنامج إرشادي قائم على الأنشطة الإعلامية المدرسية في تعديل اتجاهات التلاميذ العاديين نحو أقرانهم ذوي الاحتياجات الخاصة المدمجين في مدارس التعليم العام. وتکونت عينة البحث من (18) تلميذاً وتلميذة ممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (11- 12) سنة بمتوسط حسابي (11,61) وانحراف معياري (501,)، ويتراوح معدل ذکائهم ما بين (90- 105) بمتوسط حسابي (96,55) وانحراف معياري (4,203) ، وحصلوا على الأرباعي الأدنى على مقياس اتجاهات العاديين نحو ذوي الاحتياجات الخاصة، وقسمت العينة إلي مجموعتين متکافئتين (تجريبية وضابطة) تکونت کلاً منهما من (9) تلاميذ. وتکونت أدوات البحث من مقياس اتجاهات التلاميذ العاديين نحو أقرانهم ذوي الاحتياجات الخاصة، وبرنامج إرشادي قائم على الأنشطة الإعلامية المدرسية لتعديل اتجاهات العاديين نحو اقرانهم ذوي الاحتياجات الخاصة (کلاهما من إعداد / الباحثتين). واستخدمتا الباحثتان اختبار مان وتني Mann- Whitney test للمجموعات المستقلة ، واختبار ويلکوکسون لإشارة الرتب Wilcoxon Signed Ranks Test للمجموعات المرتبطة للتحقق من فروض الدراسة، ومربع معامل إيتا ((Eta-squared,h<sup>2</sup> لحساب قوة تأثير البرنامج .
وتوصل البحث إلي فعالية البرنامج الإرشادي المستخدم في تعديل اتجاهات التلاميذ العاديين نحو أقرانهم ذوي الاحتياجات الخاصة المدمجين في مدارس التعليم العام.جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401Career Development Program Based on professional Competencies for Developing Self Awareness and Creative Teaching among Teachers of Philosophyبرنامج في التنمية الوظيفية قائم على الجدارات المهنية لتنمية الوعي بالذات لدى معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية.1652099264710.21608/jsre.2020.92647ARعمرو جابر قرنيسيدکلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرةJournal Article20200531The current research attempts to develop Self awareness among teachers of philosophy through Career Development Program based on professional competencies. To achieve this goal, the researcher administered the research tool: an observation a scale of Self awareness. The research group consisted of (32) teachers of philosophy. The experimental group received treatment through the program based on professional competencies. Pre-post administrations of research tools were applied to the experimental group. After analyzing data, the results indicated that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre / post administrations on the level of Self awareness in favor of the post administration. Consequently, the impact of the Career Development Program based on the professional competencies in developing Self awareness among teachers of philosophy was very large. The researcher recommends that the course of the renewed professional competencies should be included in programs for preparing and training teachers of philosophy. The researcher also recommends continuing to upgrade academic and professional level of philosophy teachers,.The necessity of including Self awareness in Career Development Programs for the teacher of philosophy, and support distinct educational ideas within schools, is also recommended.
<strong> </strong> هدف البحث تنمية الوعي بالذات لدى معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية؛ من خلال التحقق من أثر برنامج في التنمية الوظيفية قائم على الجدارات المهنية، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتطبيقأداة البحث المتمثلة في: مقياس الوعي بالذات على مجموعة البحث التجريبية، التي بلغت (32) معلمًا للمواد الفلسفية والاجتماعية تطبيقًا قبليًا، ثم تدريس البرنامج لمجموعة البحث التجريبية، ثم تطبيق أداة البحث تطبيقًا بعديًا على مجموعة البحث التجريبية.
<strong>وبعد تحليل البيانات، تم استخلاص النتائج وهي: </strong>وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس الوعي بالذات لصالح التطبيق البعدي، وأن حجم تأثير برنامج في التنمية الوظيفية قائم على الجدارات المهنية في تنمية الوعي بالذات لمعلمي المواد الفلسفية والاجتماعية کبير جدا. <strong>وفي ضوء نتائج البحث يوصي الباحث بعدد من التوصيات منها:</strong> تضمين مقرر الجدارات المهنية ببرامج إعداد وتدريب معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية، وکيفية تدريسه لهم، والاستمرار في الارتقاء بمستواهم الأکاديمي والمهني، وضرورة تضمين برامج الإعداد والتنمية الوظيفية لمعلم المواد الفلسفية والاجتماعية موضوع الوعي بالذات بشکل رئيس، ودعم الأفکار التربوية المتميزة داخل المدارس.
<strong> </strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401A unit formulated according to The (PDEOED) Strategy to develop Cognitive Achievement, Life Skills, and Science Education Engagement forوحدة مصوغة وفقًا لاستراتيجية الأبعاد السداسية (PDEOED) لتنمية التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية والانخراط في تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي2102359264910.21608/jsre.2020.92649ARسامية جمال حسينأحمدکلية الترية, جامعة أسوان, جمهورية مصر العربيةـــــــــJournal Article20200531The aim of The current Research is to investigate the Effectiveness of a Unit formulated according to the (PDEOED) strategy to develop Knowledge Achievement, Life Skills and Science Learning Engagement for Preparatory first Pupils, and the Research Group consisted of (70) pupils at Badriya Hamid Preparatory School for Girls, and identified The current Research problem in the low cognitive achievement, life skills, and Science Learning Engagement for first preparatory first graders. The current Research relied on the descriptive approach and the Experimental Approach. The students of the two research groups requested in the post-application of my test: cognitive achievement and life skills, a scale and Science Learning Engagement, in favor of the Experimental Group, and the adjusted gain rate of "Blake" was acceptable in relation to the growth of cognitive achievement and Life Skills and Science Learning Engagement, and the size of the Impact of the Strategy is generally high In each of: developing knowledge acquisition, life Skills, and Engaging in Learning Science, and based on the results of the Research, the Researcher Recommended the necessity of reformulating and organizing Science Curriculum units in the Preparatory stage according to the (PDEOED) Strategy, and including the content of those curricula With life skills in a continuous, integrated and continuous manner, and providing them with the various activities that require the students during their implementation of collective participation, which leads them to engage in them and the activity during their implementation.
<strong> </strong> هدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية وحدة مصوغة وفقًا لاستراتيجية الأبعاد السداسية (PDEOED) لتنمية التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية والانخراط في تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي, وتکونت مجموعة البحث من (70) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرسة بدرية حامد الإعدادية بنات, وتحددت مُشکلة البحث الحالي في تدني التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية والانخراط في تعلم العلوم لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي, واعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي, والمنهج التجريبي, وتوصلت الباحثة إلي نتائج مؤداها وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,05) بين مُتوسطي درجات تلميذات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي لاختباري: التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية, ومقياس والانخراط في تعلم العلوم, لصالح المجموعة التجريبية, ونسبة الکسب المُعدل لــ"بليک" کانت مقبولة بالنسبة لنمو التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية والانخراط في تعلم العلوم, وحجم تأثير الاستراتيجية مرتفعًا بصفة عامة في کل من: تنمية التحصيل المعرفي والمهارات الحياتية والانخراط في تعلم العلوم, وبناء على نتائج البحث أوصت الباحثة بضرورة إعادة صياغة وتنظيم وحدات منهج العلوم بالمرحلة الإعدادية وفقًا استراتيجية الأبعاد السداسية, وتضمين محتوى تلک المناهج بالمهارات الحياتية بشکلٍ مُتتابع ومُتکامل ومُستمر, وتزويدها بالأنشطة المتنوعة التي تتطلب من التلاميذ أثناء تنفيذها المشارکة الجماعية؛ مما يدفهم إلى الانخراط بهما, والنشاط أثناء تنفيذها.
<strong> </strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401Enrichment activities for the living organism's unit based on Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) approach to develop the Scientific Sense and Enjoyment of learning Science for primary school studentsأنشطة إثرائية لوحدة الکائنات الحية قائمة على مدخل العلوم والتکنولوجيا والهندسة والفنون والرياضيات STEAM لتنمية الحس العلمي والاستمتاع بتعلم العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية2362779265110.21608/jsre.2020.92651ARعلياء علي عيسيالسيدالبنات للآداب والعلوم والتربية- جامعة عين شمس0000-0001-6087-2933Journal Article20200531The current research aimed to investigate the effectiveness of enrichment activities for the living organism's unit based on the approach of STEAM to develop the scientific sense and enjoyment of learning science, and the research group consisted of (76) fourth-grade primary school students at Sadat Primary School for the academic year 2019/2020 AD, divided into two groups, an experimental group that studied with the enrichment activities Based on STEAM approach, and the other was studied according to the activities prepared in the usual form, and the number was (38) students, and by applying the research tools afterwards, the results indicated that there were significant differences statistically In both the scientific sense test and scale of enjoyment of science learning for the Experimental group, the research recommended the necessity of considering the interdisciplinary approach in science education because it has a positive results on the quality of the educational process; and therefore on learning outcomes; training teachers in all disciplines to cooperate, employing technology, caring for the emotional side of the learner, and providing him with skills and practices necessary for him to live in this era.
هدف البحث إلى تقصي تأثير أنشطة إثرائية لوحدة الکائنات الحية قائمة على مدخل العلوم والتکنولوجيا والهندسة والفنون والرياضيات STEAM لتنمية الحس العلمي والاستمتاع بتعلم العلوم، وتکونت مجموعة البحث من (76) تلميذ بالصف الرابع الإبتدائي بمدرسة السادات الإبتدائية للعام الدراسي 2019/ 2020م، وتم تقسيم مجموعة البحث إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية درست بالأنشطة الإثرائية وفق مدخل STEAM، وبلغ عددها (38) تلميذ، وأخرى ضابطة درست وفق الأنشطة المُعدة بالشکل المعتاد، وبلغ عددها (38) تلميذ، وبتطبيق أداتي البحث بعديًا، أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في کلٍ من اختبار الحس العلمي، ومقياس الاستمتاع بتعلم العلوم لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى البحث بضرورة الأخذ بمدخل التخصصات البينية في تعليم العلوم لما له نتائج إيجابية على جودة العملية التعليمية؛ وبالتالي على نواتج التعلم، وتدريب المعلمين بکافة تخصصاتهم على التعاون، وتوظيفهم للتکنولوجيا، والاهتمام بالجانب الوجداني للمتعلم، واکسابه مهارات وممارسات لازمة له للحياة في هذا العصر.
جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401The Relationship between Cyber-Security Awareness and the National, Moral and Religious Values of Primary and Intermediate School Students in Taifالعلاقة بين الوعي بالأمن السيبراني والقيم الوطنية والأخلاقية والدينية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة الطائف2783069265710.21608/jsre.2020.92657ARحمد بن حمودالسواطأستاذ مشارک
مناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية جامعة الطائفنورة عمرالصانعأستاذ مساعد/ مناهج وطرق تدريس/ جامعة الطائفزاهدة جميلأبوعيشةأستاذ مشارک/إرشاد نفسي/ جامعة الطائفإيناس محمدسليمانأستاذ مشارک/إرشاد نفسي/ جامعة الطائفعواطف سعد الدينعسرانأستاذ مساعد/ جامعة الطائفJournal Article20200531This research aims at exploring the degree of availability of cyber security awareness, values (national, moral and religious) among primary and intermediate school students in Taif, to explore the relationship between cyber security awareness and values, to reveal the possibility of predicting values through cyber security awareness, and finally to find out the differences between the response of the study sample on cyber security and values according to (gender, school type, school stage, and the family's income).
The research sample consisted of (346) students; (105) of primary school and (241) of intermediate school; (160) students represent government schools and (186) represent language schools in Taif, of whom (143) were female, and (203) were male. The researchers prepared a scale for cyber security awareness and another scale for values (national, moral, and religious) after reviewing the related studies, and they applied them to the research sample.
The results showed that the degree of availability of cyber security awareness among primary and intermediate school students was very high in the field of safe dealing with Internet browsing services in Taif, and the national, moral and religious valueswere also very high. A strong positive relationship was found between cyber security awareness and the values, and national, moral and religious values could be predicted through cyber security awareness. There were statically significant differences between student's response on cyber security awareness and the valuesdue to the school stage in favor of primary school students, as well as in the family income in favor of high income. There were no statistically significant differences due to gender (male/female) or to the type of school (government / languages).
<strong> </strong>يهدف البحث الحالي إلى معرفة درجة الوعي بالأمن السيبراني وعلاقته بتوفر القيم الوطنية والأخلاقية والدينية لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة الطائف، وإلى دراسة العلاقة بين الوعي بالأمن السيبراني والقيم لديهم، وللکشف عن امکانية التنبؤ بهذه القيم من خلال المعرفة بالأمن السيبراني، وأخيراً للکشف عن الفروق بين استجابة أفراد عينة الدراسة حول الوعي بالأمن السيبراني والقيم تبعاً لمتغيرات (الجنس، نوع المدرسة، المرحلة الدراسية، الحالة الاقتصادية للأسرة).
وتکونت عينة البحث من (346) تلميذاً وتلميذة من المرحلتين الابتدائية (105 تلميذاً وتلميذة) والمتوسطة (241 تلميذاً وتلميذة) داخل المدارس الحکومية (160 تلميذاً وتلميذة) ومدارس اللغات (186 تلميذاً وتلميذة) بمدينة الطائف، وکان منهم (143) من الإناث، و(203) من الذکور، وقد أعد الباحثون مقياسي الوعي بالأمن السيبراني والقيم (الوطنية والأخلاقية والدينية) بعد الاطلاع على دراسات ذات صلة، وقاموا بتطبيقهما على أفراد عينة البحث.
أظهرت نتائج البحث أن درجة الوعي بالأمن السيبراني لدى التلاميذ مرتفعة بدرجة کبيرة جداً في مجال التعامل الآمن مع خدمات تصفح الإنترنت لدى تلاميذ المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة الطائف کما أن القيم الوطنية والأخلاقية والدينية متوفرة لديهم بدرجة عالية جداً، ووجدت علاقة قوية بين الوعي بالأمن السيبراني والقيم لدى أفراد العينة، واتضح إمکانية التنبؤ بالقيم الوطنية والأخلاقية والدينية من خلال الوعي بالأمن السيبراني، وقد وجدت فروق في معرفة التلاميذ بالأمن السيبراني والقيم تعزى لمتغير المرحلة الدراسية ولصالح أفراد المرحلة الابتدائية، وکذلک في متغير دخل الأسرة ولصالح الدخل العالي، في حين لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير الجنس (ذکر/ أنثى) ونوع المدرسة (حکومية/ لغات).
<strong> </strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401The Effectiveness of a Teaching System based on the Artificial Intelligence in developing a Deep Understanding of Nuclear Reactions and Self-Directed Learning Readiness among Secondary Stage Studentsفاعلية نظام تدريس قائم على الذکاء الاصطناعي لتنمية الفهم العميق للتفاعلات النووية والقابلية للتعلم الذاتي لدي طلاب المرحلة الثانوية3073499266010.21608/jsre.2020.92660ARأسامة جبريل أحمدعبداللطيفکلية التربية جامعة عين شمسياسرسيد حسن مهدىقسم المناهج وطرق التدريس – کلية التربية – جامعة عين شمسسالي کمالإبراهيمکلية التربية جامعة عين شمسJournal Article20200531<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-EG;">The current research aimed to identify </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">the effectiveness of a teaching system based on the artificial intelligence in developing a deep understanding of nuclear reactions and </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">S</span><span style="color: windowtext; text-decoration-line: none;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">self-directed learning readiness</span></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> among secondary stage students. To achieve this goal, the research teamprepared a system based on artificial intelligence to teach the unit of nuclear chemistry with a first-grade secondary curriculum, Research tools have also been built, which are a deep understanding test of nuclear reactions and a scale of </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">self-directed learning readiness</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">. To verify the effectiveness of the teaching system, a group of 65 students from the first grade secondary class was selected and divided into an experimental group that studied the nuclear chemistry unit using the teaching system based on artificial intelligence, and another control group studied the same unit in the traditional way. Research tools were applied before and after studying the unit. The results of the research showed that there is a statistical significant difference between the mean scores of students of the experimental group and the control group in the post application of the research tools in favor of the experimental group, as well as the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre and post applications of the research tools in favor of the post application. This indicates the effectiveness of the teaching system based on artificial intelligence in developing a deep understanding of nuclear reactions and </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">self-directed learning readiness</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif;"> among secondary stage students.</span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-EG;">The current research aimed to identify </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">the effectiveness of a teaching system based on the artificial intelligence in developing a deep understanding of nuclear reactions and </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">S</span><span style="color: windowtext; text-decoration-line: none;"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">self-directed learning readiness</span></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> among secondary stage students. To achieve this goal, the research teamprepared a system based on artificial intelligence to teach the unit of nuclear chemistry with a first-grade secondary curriculum, Research tools have also been built, which are a deep understanding test of nuclear reactions and a scale of </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">self-directed learning readiness</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">. To verify the effectiveness of the teaching system, a group of 65 students from the first grade secondary class was selected and divided into an experimental group that studied the nuclear chemistry unit using the teaching system based on artificial intelligence, and another control group studied the same unit in the traditional way. Research tools were applied before and after studying the unit. The results of the research showed that there is a statistical significant difference between the mean scores of students of the experimental group and the control group in the post application of the research tools in favor of the experimental group, as well as the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre and post applications of the research tools in favor of the post application. This indicates the effectiveness of the teaching system based on artificial intelligence in developing a deep understanding of nuclear reactions and </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: windowtext; text-decoration-line: none;">self-directed learning readiness</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif;"> among secondary stage students.</span>
<span style="font-size: 5pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif;"> </span>
<strong><span style="font-size: 14pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif;">keywords: </span></strong><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif;">Teaching System - Artificial Intelligence - Deep understanding - </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman', serif; color: black; text-decoration-line: none;">Self-Directed Learning Readiness</span>هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية النظام التدريسي القائم على الذکاء الاصطناعي في تنمية الفهم العميق للتفاعلات النووية والقابلية للتعلم الذاتي لدي طلاب المرحلة الثانوية.
ولتحقيق هذا الهدف، قام الفريق البحثي بإعداد نظام قائم على الذکاء الاصطناعي؛ لتدريس وحدة الکيمياء النووية بمنهج الصف الأول الثانوي. کما تم بناء أدوات البحث، وهي عبارة عن اختبار الفهم العميق للتفاعلات النووية، ومقياس القابلية للتعلم الذاتي. وللتحقق من فاعلية نظام التدريس، تم اختيار مجموعة مکونة من 65 طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي، وتقسيمها إلى مجموعة تجريبية درست وحدة الکيمياء النووية باستخدام نظام التدريس القائم على الذکاء الاصطناعي، وأخرى ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة التقليدية. وتم تطبيق أدوات البحث قبل وبعد دراسة الوحدة. وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي. وهذا يدل على فاعلية النظام التدريس القائم على الذکاء الاصطناعي في تنمية الفهم العميق للتفاعلات النووية والقابلية للتعلم الذاتي لدي طالبات الصف الأول الثانوي.
<strong> </strong>جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401The Effectiveness of a Proposed Program Based on English for Specific Purposes in Developing Reading Comprehension Skills and Attitudes towards Learning EFL Among Student-Teachers of Arabic LanguageThe Effectiveness of a Proposed Program Based on English for Specific Purposes in Developing Reading Comprehension Skills and Attitudes towards Learning EFL Among Student-Teachers of Arabic Language3503719266310.21608/jsre.2020.92663ARLailaHashemقسم المناهج و طرق التدريس، کلية الدراسات العليا للتربية، جامعة القاهرة، القاهرة، مصرJournal Article20200531This study aimed at investigating the effectiveness of a proposed program based on English for Specific Purposes in developing reading comprehension skills and attitudes towards learning EFL among student-teachers of Arabic Language. Three main instruments were administered to seventy male and female students: reading comprehension skills checklist, reading comprehension skills test and attitudes scale. The participants received a reading comprehension program based on English for Specific Purposes for twelve weeks. The data, collected in the form of a range of measures: literal, inferential, and critical reading comprehension skills as well as the attitudes of students towards learning EFL, were subjected to t-tests. The results indicated that after the implementation of the program, the participants achieved higher levels in the post-administration of the reading comprehension skills test as well as in the post-administration of the attitudes scale than in the pre-administration of both of them. The results reflected support for the proposed program. They highlighted the positive effect of teaching English for Specific Purposes on students who need certain characteristics in the introduced language in order to develop their reading comprehension skills and attitudes towards learning EFL. <br /> <br /> <strong>Abstract</strong><br /> This study aimed at investigating the effectiveness of a proposed program based on English for Specific Purposes in developing reading comprehension skills and attitudes towards learning EFL among student-teachers of Arabic Language. Three main instruments were administered to seventy male and female students: reading comprehension skills checklist, reading comprehension skills test and attitudes scale. The participants received a reading comprehension program based on English for Specific Purposes for twelve weeks. The data, collected in the form of a range of measures: literal, inferential, and critical reading comprehension skills as well as the attitudes of students towards learning EFL, were subjected to t-tests. The results indicated that after the implementation of the program, the participants achieved higher levels in the post-administration of the reading comprehension skills test as well as in the post-administration of the attitudes scale than in the pre-administration of both of them. The results reflected support for the proposed program. They highlighted the positive effect of teaching English for Specific Purposes on students who need certain characteristics in the introduced language in order to develop their reading comprehension skills and attitudes towards learning EFL.<br /> <br /> جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834821العدد الرابع20200401Emploi de la classe inversée dans l'enseignement de FLE en vue de remédier aux difficultés de la compréhension auditive chez les élèves débutants(es) au cycle préparatoire.Emploi de la classe inversée dans l'enseignement de FLE en vue de remédier aux difficultés de la compréhension auditive chez les élèves débutants(es) au cycle préparatoire.3724559266710.21608/jsre.2020.92667ARAbdel Nasser ChérifMohammedکلية التربية - جامعة الفيومJournal Article20200531 La recherche actuelle a visé à l'emploi de la classe inversée dirigée et exécutée via la plate-forme intitulée «Edmodo» dans l'enseignement de FLE en vue de remédier aux difficultés de compréhension auditive chez les élèves de la 2<sup>ème</sup> année au cycle préparatoire. Afin d'atteindre les objectifs de recherche, le chercheur a élaboré des instruments de mesure et des matériaux de formation/ apprentissage. Il a élaboré un test de compréhension auditive destiné à préciser les difficultés de la compréhension auditive d'une part et d'autre part de mesurer le jusqu'à quel point les élèves du niveau préparatoire se progressent-ils(elles) au sein de difficultés de compréhension auditive. Le chercheur a également élaboré un programme comprenant un cahier d'activités, des fichiers, des ressources ouvertes de formation FLE dans le domaine de la compréhension auditive, géré via la plate-forme intitulée «Edmodo» et un guide pédagogique visant à aider les maîtres(esses)-enseignants(es) à manipuler le programme élaboré afin de donner l'occasion aux sujets de la recherche de surmonter leurs difficultés en compréhension auditive d'après les mécanismes de la classe inversée. Le chercheur a validé tous ces outils en les présentant à un jury composé de spécialistes de FLE. Après avoir appliqué les instruments déjà mentionnés, il a employé les techniques statistiques appropriées pour traiter quantitativement et qualitativement les notes brutes obtenues. Les résultats ont assuré l'efficacité de l'emploi de la classe inversée gérée par la plate-forme d'Edmodo pour remédier aux difficultés de compréhension auditive chez les élèves débutants(es) de la 2<sup>ème</sup> année au niveau préparatoire. La recherche actuelle a visé à l'emploi de la classe inversée dirigée et exécutée via la plate-forme intitulée «Edmodo» dans l'enseignement de FLE en vue de remédier aux difficultés de compréhension auditive chez les élèves de la 2<sup>ème</sup> année au cycle préparatoire. Afin d'atteindre les objectifs de recherche, le chercheur a élaboré des instruments de mesure et des matériaux de formation/ apprentissage. Il a élaboré un test de compréhension auditive destiné à préciser les difficultés de la compréhension auditive d'une part et d'autre part de mesurer le jusqu'à quel point les élèves du niveau préparatoire se progressent-ils(elles) au sein de difficultés de compréhension auditive. Le chercheur a également élaboré un programme comprenant un cahier d'activités, des fichiers, des ressources ouvertes de formation FLE dans le domaine de la compréhension auditive, géré via la plate-forme intitulée «Edmodo» et un guide pédagogique visant à aider les maîtres(esses)-enseignants(es) à manipuler le programme élaboré afin de donner l'occasion aux sujets de la recherche de surmonter leurs difficultés en compréhension auditive d'après les mécanismes de la classe inversée. Le chercheur a validé tous ces outils en les présentant à un jury composé de spécialistes de FLE. Après avoir appliqué les instruments déjà mentionnés, il a employé les techniques statistiques appropriées pour traiter quantitativement et qualitativement les notes brutes obtenues. Les résultats ont assuré l'efficacité de l'emploi de la classe inversée gérée par la plate-forme d'Edmodo pour remédier aux difficultés de compréhension auditive chez les élèves débutants(es) de la 2<sup>ème</sup> année au niveau préparatoire.