جامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The Strategic Alliance between The Ministry of Education and Faculties of Education to Achieve Organizational Development in Egyptian Schoolsالتحالف الاستراتيجي بين وزارة التربية والتعليم وکليات التربية لتحقيق التطوير التنظيمي في المدارس المصرية12717544010.21608/jsre.2021.66074.1288ARهالة أمينمغاوريکلية البنات جامعة عين شمسJournal Article20210303The change is accelerating in various areas of life, Therefore, various institutions seek to develop their practices through achieve organizational development, despite the efforts of the Ministry of Education in the development of various aspects of the educational process within Egyptian schools, but they need support from various institutions interested in education in Egypt, including the Faculties of Education in different universities, through the establishment of a strategic alliance between the Ministry of Education and the Faculties of Education to achieve organizational development in them.<br /> The study aimed to the following:<br /> 1- Define the conceptual framework of strategic alliance in the various literatures.<br /> 2- Determine the elements of the strategic alliance and the most important characteristics that distinguish it.<br /> 3- Study the most important factors that may contribute to success the strategic alliance.<br /> 4- Define the fields of organizational development and the most important methods that may contribute to its achievement. <br /> 5- Determine the stages of achieving organizational development in educational institutions.<br /> 6- Define the efforts of the Ministry of Education in achieving organizational development in Egyptian schools.<br /> 7- Present a proposed plan to achieve organizational development in Egyptian schools, through the strategic alliance between the Ministry of Education and the Faculties of Education. <br /> <br /> The descriptive method was used in the study, and the important results of the study is present a proposed plan to achieve organizational development in Egyptian schools, through the strategic alliance between the Ministry of Education and the Faculties of Education.تتسارع وتيرة التغيير في مختلف مجالات الحياة، والتي أدت إلى ظهور بيئة تنافسية تتطلب وجود قدرات تنافسية عالية للعديد من المؤسسات في المجالات المختلفة، لذلک تسعى مختلف المؤسسات إلى تطوير ممارساتها وأساليب العمل بها من خلال سعيها لتحقيق التطوير التنظيمي، وبالرغم من جهود وزارة التربية والتعليم في تطوير مختلف أوجه العملية التعليمية داخل المدارس المصرية، إلا أنها بحاجة إلى دعم من مختلف المؤسسات المهتمة بالتعليم في مصر، ومنها کليات التربية في الجامعات المختلفة، وذلک من خلال إنشاء تحالف استراتيجي بين وزارة التربية والتعليم وکليات التربية لتحقيق التطوير التنظيمي بها.<br /> وقد هدفت الدراسة إلى ما يلى:<br /> 1- التعرف على الإطار المفاهيمى للتحالف الاستراتيجي في الأدبيات المختلفة.<br /> 2- تحديد عناصر التحالف الاستراتيجي وأهم الخصائص التي تميزه.<br /> 3- دراسة أهم العوامل التي قد تسهم في نجاح التحالف الاستراتيجي.<br /> 4- التعرف على مجالات التطوير التنظيمي وأهم الأساليب التي قد تسهم في تحقيقه.<br /> 5- تحديد مراحل تحقيق التطوير التنظيمي في المؤسسات التعليمية .<br /> 6- التعرف على جهود وزارة التربية والتعليم في تحقيق التطوير التنظيمي بالمدارس المصرية.<br /> 7- وضع خطة مقترحة لتحقيق التطوير التنظيمي في المدارس المصرية، من خلال التحالف الاستراتيجي بين وزارة التربية والتعليم وکليات التربية.<br /> <br /> وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة وضع خطة مقترحة لتحقيق التطوير التنظيمي في المدارس المصرية، من خلال التحالف الاستراتيجي بين وزارة التربية والتعليم وکليات التربية.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175440_2d6aa742e4ea1506d32dbf6c7be53175.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501Digital Training: Corona Pandemic and Planning Crisis Management in Egyptالتدريب الرقمى: جائحة کورونا والتخطيط لإدارة الأزمة فى مصر285717544110.21608/jsre.2021.65750.1286ARإيناس السيد محمد سليمانفهمىالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنميةJournal Article20210301This study aimed to identify the Theoretical Foundations of Digital Training, Reveal the Theoretical Foundations for Manage Corona Planning pandemic in Egypt, Reach the Requirements for Applying Digital Training to Manage Corona pandemic in Egypt, and Present a Proposed Future Vision for the Role of Digital Training to Manage Corona Pandemic Planning in Egypt, This Study Used The Descriptive Approach n gathering information on the management of the Corona pandemic in Egypt in light of adopting the Ishikawa Strategy as a strategy that relies on identifying all factors and arranging information that have an impact on crises, it has a catalytic effect in building crisis teams, as it is a strategy to reveal individual differences between workers To determine the actual training needs in the workplace, and used Online Questionnaire Applied to a Sample of Pre-University Education Teachers Amounted 140 Person, The results of this study Revealed, Designing the Education Plan to Suit the Circumstances of the Corona Pandemic and Providing an Interactive Environment, and the Study Concluded with a Proposed Future Vision for the Role of Planning Digital Training to Manage the Corona Pandemic Crisis in Egypt.هدف الدراسة تعرّف الأسس النظرية للتدريب الرقمي، والکشف عن الأسس النظرية للتخطيط لإدارة أزمة جوائحة کورونا في مصر، والتوصل لمتطلبات تطبيق التدريب الرقمي لإدارة أزمة جائحة کورونا في مصر، وتقديم رؤية مستقبلية مقترحة لدور التدريب الرقمي في التخطيط لإدارة أزمة جائحة کورونا فى مصر، واستخدمت الدراسة المنهج فى جمع معلومات عن إدارة جائحة کورونا في مصر فى ظل تبنى استراتيجية اشيکاوا Strategy) (Ishikawa باعتبارها استراتيجية تعتمد علي تحديد جميع العوامل وترتيب المعلومات التي لها تأثير على الأزمات، فلها تأثير تحفيزي في بناء فرق مواجهة الأزمات، فهي استراتيجية للکشف عن الفروق الفردية بين العاملين لتحديد الاحتياجات التدريبية الفعلية فى مکان العمل ، کما استخدمت الاستبانة الإلکترونية بتطبيقها على عينة من معلمي مدارس التعليم قبل الجامعي بلغت 140 فرد، وأسفرت نتائج الدراسة عن ضرورة التخطيط لإدارة جائحة کورونا، والحفاظ علي مرونة توقيت المتدرب، ومحو الأمية الرقمية للمدرب والمتدرب، ومراعاة الفروق الفردية بين المتدربين، وتصميم خطة التعليم لتتلائم وظروف جائحة کورونا، وتوفير بيئة تفاعلية، وخلصت الدراسة إلى وضع رؤية مستقبلية مقترحة لدور التدريب الرقمي في التخطيط لإدارة أزمة جائحة کورونا فى مصر.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175441_2cddd40ee725ba62161097d7e774a7bb.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501Family Secondary Traumatic Stress as a predictor of Emotional Mindfulness in high school studentsضغط الصدمة الثانوي الأسري کمنبئ بالتمعن الوجداني لدى طلاب المرحلة الثانوية588417544410.21608/jsre.2021.69080.1295ARأحمدعليکلية التربية-جامعة الوادي الجديدJournal Article20210323The present study aims to identify the family secondary traumatic stress as a predictor of emotional mindfulness in high school students. The researcher used in his study the descriptive and comparative approach. The study sample included (508) male and female high school students, in the New Valley, in the second semester of the academic year 2020-2021 AD,<br /> The Family Secondary Traumatic Stress scale and emotional mindfulness scale (the two scales prepared by the researcher) were applied to them. The most important results of the study indicated that There is a weak level of family secondary traumatic stress. There is a high level of emotional mindfulness. There is a negative correlation, and a statistically significant, between family secondary traumatic stress and emotional mindfulness. Affective reflection can be predicted from family secondary traumatic stress. There is a statistically significant difference in family secondary traumatic stress, according to the gender variable (male - female), in favor of female students. There is no statistically significant difference in family secondary traumatic stress, according to the variable of specialization (scientific - literary). There is no statistically significant difference in emotional mindfulness, according to the gender variable (male - female). And there is no statistically significant difference in emotional mindfulness, according to the variable of specialization (scientific - literary).تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على ضغط الصدمة الثانوي الأسري کمنبئ بالتمعن الوجداني لدى طلاب المرحلة الثانوية. واستخدم الباحث في دراسته المنهج الوصفي الارتباطي والمقارن. وتضمنت عينة الدراسة (508) طالبا وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية، بالوادي الجديد، في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2020-2021 م، طبق عليهم مقياس ضغط الصدمة الثانوي الأسري، ومقياس التمعن الوجداني (المقياسان من إعداد الباحث). وأشارت أهم نتائج الدراسة إلى أنه يوجد مستوى ضعيف من ضغط الصدمة الثانوي الأسري. ويوجد مستوى عال من التمعن الوجداني. وتوجد علاقة ارتباطية سالبة، ودالة إحصائيا، بين ضغط الصدمة الثانوي الأسري والتمعن الوجداني. ويمکن التنبؤ بالتمعن الوجداني من ضغط الصدمة الثانوي الأسري. ويوجد فرق دال إحصائيا في ضغط الصدمة الثانوي الأسري، وفقا لمتغير النوع (ذکور – إناث)، لصالح الطالبات الإناث. ولا يوجد فرق دال إحصائيا في ضغط الصدمة الثانوي الأسري، وفقا لمتغير التخصص (علمي- أدبي). ولا يوجد فرق دال إحصائيا في التمعن الوجداني، وفقا لمتغير النوع (ذکور – إناث). ولا يوجد فرق دال إحصائيا في التمعن الوجداني، وفقا لمتغير التخصص (علمي- أدبي).https://jsre.journals.ekb.eg/article_175444_e37105aa5858330fa8e5d5bb90643d96.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The predictive value of the future time perspective in the psychological flow of a sample for faculty membersالقيمة التنبؤية لمنظور زمن المستقبل فى التدفق النفسى لدى عينة من أعضاء هئية التدريس8510817544510.21608/jsre.2021.70915.1297ARنعماتمحجوبکلية التربية جامعة سوهاجJournal Article20210404The present study aimed to identify the predictive value of the dimensions of temporal orientation in psychological flow among a sample of the faculty members at Sohag University, numbering 109, ranging in age from (35-47) years old who holds a doctorate degree from Sohag University, and the measures of temporal orientation and psychological flow were applied. It was prepared by the researcher, and it was applied in the first semester of the academic year 2020, and the results of the study indicated that the level of psychological flow of the research sample was average and that after orientation towards the past came in third place, then heading towards the present in second place and orientation towards the future in the first place And there is a predictive value for the two dimensions of the orientation towards the present and the future of psychological flow through the regression coefficient, which represents respectively (-0.538) and (0.911) statistically indicative, and this result indicates that the present and future dimensions are suitable for use as predictors of psychological flow, and there are no statistically significant differences Among the averages of the study sample's scores on the psychological flow scale attributable to years of teaching experience.هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على القيمة التنبؤية لأبعاد منظور زمن المستقبل في التدفق النفسي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس جامعة سوهاج عددهم 109 تتراوح أعمارهم ما بين (35-47) عاما من الحاصلين على درجة الدکتوراة جامعة سوهاج، وقد تم تطبيق مقياسي منظور زمن المستقبل والتدفق النفسي من اعداد الباحثة، وتم التطبيق في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2020، وقد أوضحت نتائج الدراسة أن مستوى التدفق النفسي لدى عينة أعضاء هئية التدريس کان متوسطاَ، وأن بعد التوجه نحو الماضي جاء في المرتبة الثالثة ثم التوجه نحو الحاضر في المرتبة الثانية والتوجه نحو المستقبل في المرتبة الاولى، وهناک قيمة تنبؤية لبعدي التوجه نحو الحاضر والمستقبل للتدفق النفسي من خلال معامل الانحدار الذى يمثل على التوالي(-0.538)، (0.911) دالين إحصائياً، ، وهذه النتيجة تشير إلى أن بعدي الحاضر والمستقبل يصلح استخدامهما کمنبئات للتدفق النفسي، ولا يوجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات عينة أعضاء هئية التدريس على مقياس التدفق النفسي يعزى إلى سنوات الخبرة التدريسية.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175445_5e68eabf870243698a694d78fcc3a9f9.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501Love of life and its relationship to the level of academic ambition of a sample of female students from Taif Universityحب الحياة وعلاقته بمستوي الطموح الأکاديمي لدي عينة من طالبات جامعة الطائف في المملکة العربية السعودية10913117544710.21608/jsre.2021.67616.1291ARد.إيناس محمد سليمان عليمنصورجامعة الطائفJournal Article20210313The current research aims to identify the relationship between love of live and the level of academic ambition of a sample of students from Taif University, and to know the differences between the response of the study sample about level of love of life and academic ambition depending on to the variable (academic specialization, age group). The sample of the study consisted of (214) female students divided into (114) female students from the college of Sharia and Regulation, (100) female students from the college of Computers and Information Technology. and the love of life scale and the level of academic ambition were applied to them, and the results of the study reached a high level of a love of life and a medium level of academic ambition, in addition to the existence of a statistically non-significant relationship between the love of life and all dimensions of the level of academic ambition except for one dimension which is after(academic obstacles), so there was a negative relationship between it and the love of live ,and there are no statistically significant differences between the students responses about love of life and the level of academic ambition, they are attributed to a variable (academic specialization or age group variable)يهدف البحث الحالي الي التعرف على العلاقة بين حب الحياة ومستوي الطموح الأکاديمي لدي عينة من طالبات جامعة الطائف، ومعرفة الفروق بين استجابة عينة الدراسة حول مستوي حب الحياة والطموح الأکاديمي تبعا لمتغير (التخصص الدراسي، الفئة العمرية)، وتکونت عينة الدراسة من (214) طالبة من طالبات جامعة الطائف مقسمين الي (114) طالبة من کلية الشريعة والأنظمة، (100) طالبة من کلية الحاسبات وتقنية المعلومات، وطبق عليهم مقياس حب الحياة من اعداد احمد عبد الخالق ومقياس مستوي الطموح الأکاديمي من اعداد صلاح أبو ناهية ، وتوصلت نتائج الدراسة الي توفر مستوي مرتفع جدا من حب الحياة ومستوي متوسط من الطموح الأکاديمي ، بالإضافة الي وجود علاقة غير دالة احصائيًا بين حب الحياة وجميع ابعاد مستوي الطموح الـأکاديمي ما عدا بعد واحد هو بعد (العقبات الدراسية ) فکان بينه وبين حب الحياة علاقة سلبية ،کما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات الطالبات حول حب الحياة ومستوي الطموح الأکاديمي تعزي الي متغير ( التخصص الدراسي او متغير الفئة العمرية) .https://jsre.journals.ekb.eg/article_175447_7cfe1618c4439f6096fcb5e744ea1954.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The effectiveness of the flipped classroom on creative thinking skills, creative self-efficacy, and academic achievement for Psychology Department students at the Faculty of Education, Damanhour University, and its effect on their attitudes towards generalizing distance learningفعالية استراتيجية الفصل المعکوس على کل من التحصيل الدراسي ومهارات التفکير الإبداعي وفاعلية الذات الابداعية وأثرها على الرضا عن المقرر والاتجاه نحو تعميم التعلم عن بُعد لدى طلاب کلية التربية جامعة دمنهور13217417544810.21608/jsre.2021.66559.1289ARإيمانصلاح ضحاجامعة دمنهور /کلية التربية /قسم علم النفس التربوي27912.218.3147Journal Article20210306The current study aimed to study the effect of using a flipped classroom on academic achievement, creative thinking skills, and the creative self- efficacy, and to investigate the impact of its use on students' satisfaction and their attitudes towards generalizing distance learning.<br /> The creative thinking test and the translated creative self-efficacy measurement were applied after verifying their validity on a sample of (50) male and female students enrolled in the fourth year from Psychology Department at the Faculty of Education, Damanhour University. They were divided into two equal groups, then the vocational psychology course was taught for both of them, but with the application of the Experimental treatment on the Experimental group only; After completing the target part, they were assigned an activity evaluated by experts to assess the degree of their innovation in it, and then the tools including both of “the achievement test, the creative thinking test, the creative self-efficacy measurement, the course evaluation form, and the questionnaire of attitudes towards generalizing distance learning” were applied to both groups<br /> The results revealed that the use of partially active flipped classroom had a positive effect on learning outcomes, especially on the higher levels; it was also a supportive context for students' creative thinking skills, which were confirmed by experts ’assessments of their innovative work on the task they were assigned to. It also improved their beliefs about their skills “creative self-efficacy," and increased their attitudes towards generalizing distance learning..نظرًا لأهمية تعزيز مهارات الطلاب الإبداعية ومعتقداتهم حولها على اعتبار أنها شرط قوي للأداء الإبداعي ؛ وتماشيًا مع الاتجاهات السائدة بضرورة الاستفادة من استخدام التکنولوجيا في تعزيز تلک المهارات فقد هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة أثر استخدام الفصل المعکوس على التحصيل الدراسي و مهارات التفکير الابداعي وفعالية الذات الابداعية واستقصاء أثر استخدامه على رضا الطلاب واتجاهاتهم نحو تعميم التعلم عن بُعد. <br /> تم تطبيق اختبار التفکير الإبداعي ومقياس فعالية الذات الابداعية المترجم بعد التحقق من صلاحيتهما على عينة من (50) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة شعبة علم النفس بکلية التربية جامعة دمنهور تم تقسيمهم إلى مجموعتين متکافئتين، ثم تدريس مقرر علم النفس المهني لکليهما ولکن مع تطبيق المعالجة التجريبية على المجموعة التجريبية فقط ؛ وبعد الانتهاء من الجزء المستهدف تم تکليفهم بنشاط يُقيِّمه الخبراء لتقدير درجة ابتکاريتهم فيه، ثم تم تطبيق کل من الاختبار التحصيلي واختبار التفکير الإبداعي ومقياس فعالية الذات الابداعية واستمارة تقييم المقرر واستبانة الاتجاه نحو تعميم التعلم عن بعد على کلتا المجموعتين.<br /> وکشفت النتائج أن استخدام الفصل المعکوس النشط بشکل جزئي له أثر ايجابي على مخرجات التعلم وخصوصا المستويات العليا منها حيث زاد الأثر الايجابى کلما ارتفع المستوى المعرفي ؛کما کان سياقًا داعما لمهارات التفکير الابداعي لدى الطلاب التي تأکدت بتقديرات الخبراء لأعمالهم الابتکارية على المهمة التي تم تکليفهم بها ؛کما حسَّن من معتقداتهم حول مهاراتهم " فعالية ذواتهم الابداعية " وزاد من اتجاههم نحو تعميم التعلم الالکتروني ؛ بينما لم تکشف النتائج عن وجود فروق بين المجموعتين في مستوى رضاهم عن المقرر.<br /> وفي ضوء تلک النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات و بعض الأفکار البحثية المقترحةhttps://jsre.journals.ekb.eg/article_175448_2b57c788d563b04ce22d74c3e6fc546a.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The Practical Performance Evaluation of Teachers of Arabic for Non-native Speakers in Light of their Learning Approaches and Academic Achievementتقييم الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها في ضوء مداخل تعلمهم وتحصيلهم الدراسي17520317544910.21608/jsre.2021.65908.1287ARأحمدعليکلية التربية-جامعة الوادي الجديدايهابعليکلية التربية- جامعة الأزهرJournal Article20210302The current study aims to identify the practical performance evaluation of pre-service teachers of Arabic as a foreign language in light of their learning approaches and academic achievement. The study sample consisted of (35) students from the fourth and eighth level students in the first semester of the academic year 2019-2020. The data collection instruments were a questionnaire of learning approaches of Arabic as a as a foreign language and an observation of practical performance. The results of the study indicated that there is a high level of practical performance among the research sample. There is no statistically significant relationship between the level of practical performance of pre-service teachers of Arabic as a foreign language and their learning approaches, except for the relationship between the classroom management aspect and the surface approach, so it was a negative relationship, and a statistically significant level (0.05). And there is no statistically significant relationship between the level of practical performance of pre-service teachers of Arabic as a foreign language and their academic achievement. There is no statistically significant relationship between the learning approaches of Arabic as a foreign language, and their academic achievement. There is no statistically significant difference in the level of practical performance of pre-service teachers of Arabic as a foreign language, according to their learning approaches. There is no statistically significant difference in the level of practical performance of pre-service teachers of Arabic as a foreign language, according to their level of achievement.تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على تقييم الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها (قبل الخدمة) في ضوء مداخل تعلمهم وتحصيلهم الدراسي. وتکونت عينة الدراسة من (35) طالبا من طلاب المستوى الرابع والثامن في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2019-2020م؛ طُبق عليهم بطاقة ملاحظة الأداء العملي، واستبانة مداخل تعلم اللغة العربية لغير الناطقين بها.<br /> وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه يوجد مستوى کبير من الأداء العملي، لدى عينة البحث. ولا توجد علاقة دالة إحصائيا بين مستوى الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها، ومداخل تعلمهم، عدا العلاقة بين جانب إدارة الفصل والمدخل السطحي، فکانت علاقة سالبة، ودالة إحصائيا عند مستوى (0.05). وأنه لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين مستوى الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها، وتحصيلهم الدراسي. ولا توجد علاقة دالة إحصائيا بين مداخل تعلم اللغة العربية لغير الناطقين بها، وتحصيلهم الدراسي. وأنه لا يوجد فرق دال إحصائيا في مستوى الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها، وفقا لمداخل تعلمهم. ولا يوجد فرق دال إحصائيا في مستوى الأداء العملي لمعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها، وفقا لمستوى تحصيلهم.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175449_a3d4db5828739ebcf32fb508bb1eebf4.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The effect of using electronic mind maps in the Home Economics Teaching Methods course (1) on systemic intelligence and the need for cognition among female students of the Faculty of Home Economics, Al-Azhar Universityأثر استخدام الخرائط الذهنية الالکترونية بمقرر طرق تدريس الاقتصاد المنزلي (1) على الذکاء المنظومي والحاجة الي المعرفة لدي طالبات کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الازهر20423417545010.21608/jsre.2021.66690.1290ARهبهعفيفيکلية الاقتصاد منزلي- جامعة الأزهرانتصارسالمکلية الاقتصاد المنزلي- جامعة الأزهرJournal Article20210307The aim of the research is to study the effect of designing a home economics course (1) using electronic mind maps to develop systemic intelligence and the need for cognition among students of the fourth year at the Faculty of Home Economics, to achieve this, the two researchers prepared the course using electronic maps in Edraw Max program research tools represented in the systemic intelligence scale were distributed on four dimensions (systemic perception, systemic thinking, systemic control, systemic development), and the scale of need for cognition in its dimensions (cognitive depth, cognitive enjoyment, cognitive perseverance, cognitive confidence). The research sample is (200) students, who are students of the fourth year at Faculty of Home Economics, Al-Azhar University, Where the current research followed the experimental approach of one group, and pre / post measurement to identify the effectiveness of the independent variable (electronic mind maps) on the dependent variables (systemic intelligence - the need for knowledge). The results of the research resulted in a statistically significant difference between the mean scores of the members of the research sample in the pre and post applications of the two scales (systemic intelligence and the need for cognition) as a whole and their sub-dimensions, in favor of the application Dimensional.هدف البحث الحالي إلى دراسة أثر تصميم مقرر طرق تدريس اقتصاد منزلي(1) بالخرائط الذهنية الالکترونية لتنمية الذکاء المنظومي والحاجة إلي المعرفة لدي طالبات الفرقة الرابعة بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، ولتحقيق ذلک قامت الباحثتان بإعداد المقرر بالخرائط الذهنية الالکترونية ببرنامج Edraw Max، کما تم اعداد أدوات البحث والمتمثلة في مقياس الذکاء المنظومي بأبعاده المتمثلة في (الإدراک المنظومي، التفکير المنظومي، التحکم المنظومي، التطوير المنظومي)، ومقياس الحاجة إلي المعرفة بأبعاده (العمق المعرفي، الاستمتاع المعرفي، المثابرة المعرفية، الثقة المعرفية)، وقد بلغ عدد أفراد عينة البحث (200) طالبة وهن طالبات الفرقة الرابعة بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة الأزهر، حيث اتبع البحث الحالي المنهج التجريبي للمجموعة الواحدة، والقياس القبلى/البعدى للتعرف على فاعلية المتغير المستقل (الخرائط الذهنية الالکترونية) على المتغيرات التابعة (الذکاء المنظومي- الحاجة إلي المعرفة). وقد أسفرت نتائج البحث إلي وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياسي (الذکاء المنظومي، والحاجة إلي المعرفة) ککل وابعادهما الفرعية، لصالح التطبيق البعدي.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175450_bd7c667a119642f1f3c7d66fcbe5d6a1.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The using of the "Schwartz" model in teaching Arabic; To develop the contemplative reading skills and habits of mind among the first year middle school pupilsاستخدام نموذج"شوارتز" في تدريس اللغة العربية؛ لتنمية مهارات القراءة التأملية وعادات العقل لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي23530917545210.21608/jsre.2021.68201.1292ARصفاء محمد محمودإبراهيمکلية التربية جامعة الإسکندريةJournal Article20210317The aim of the current research is to develop the contemplative reading skills and habits of mind among first-grade middle school pupils. By using the "Schwartz" model in teaching Arabic, the results indicated that: There is a statistically significant difference at the level of α 0.05 between the mean scores of the two groups: the experimental and control groups in the post-measurement test of contemplative reading skills, in favor of the average scores of the experimental group, and that “there is A statistically significant difference at a level of 0.05 between the mean scores of the two groups: the experimental and control subjects in the post-measurement of the habits of mind scale in favor of the average scores of the experimental group. Among them are: The effect of using the Schwartz model on developing the different thinking skills of students of the basic education stage, and conducting more educational research to reveal the reality of the habits of mind and contemplative reading of learners in different stages of education.<br /> .هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات القراءة التأملية وعادات العقل لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؛ باستخدام نموذج "شوارتز" في تدريس اللغة العربية، وقد أشارت النتائج إلى أنه: يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوىα ≥ 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين: التجريبية، والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات القراءة التأملية، لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية، وأنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوىα ≥ 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي لاختبار مهارات القراءة التأملية، لصالح متوسط درجات القياس البعدي"، وأنه "يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى ≥ 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين: التجريبية، والضابطة في القياس البعدي لمقياس عادات العقل؛ لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية"، وأنه "يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوىα ≥ 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي في مقياس عادات العقل لصالح متوسط الدرجات في القياس البعدي، وأوصت الباحثة بالعناية بتنمية مهارات القراءة التأملية لدى التلاميذ بجميع المراحل الدراسية باستخدام استراتيجيات تدريسية حديثة، واقترحت إجراء بحوث منها: أثر استخدام نموذج شوارتز في تنمية مهارات التفکير المختلفة لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، وإجراء المزيد من الأبحاث التربوية للکشف عن واقع عادات العقل والقراءة التأملية لدى المتعلمين في مراحل التعليم المختلفة.<br /> .https://jsre.journals.ekb.eg/article_175452_2d1f8af69370c8ce684fbe1a3fe10b10.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501The effectiveness of a Proposed Program based on Hybrid Education in developing Creative Teaching Competencies According to STEM Approach Among Faculty of Education Science and Mathematics Student Teachersفاعلية برنامج مقترح قائم على التعليم الهجين في تنمية کفايات التدريس الإبداعي وفق منحى STEM لدى الطلاب معلمي العلوم والرياضيات بکلية التربية31036617545410.21608/jsre.2021.71738.1299ARعماد محمدهنداويقسم المناهج ، کلية التربية، جامعة مدينة السادات، مدينة السادات، المنوفيةمحمدمحمودرسلانقسم المناهج، کلية التربية، جامعة مدينة السادات، مدينة السادات، محافظة المنوفيةJournal Article20210409The current research aimed to investigate the effectiveness of a proposed program based on hybrid education in developing creative teaching competencies according to the STEM (Science– Technology–Engineering–Mathematics) approach among Science and Mathematics Student Teachers at Faculty of Education. The research instruments and materials were a checklist of creative teaching competencies according to the STEM approach (planning - implementing - evaluating), the proposed program have (Student book - teacher's guide – website), an achievement test (to measure the cognitive aspects), an observation card (to measure the psychomotor aspects), and an attitude Scale (to measure the affective aspects of the creative teaching competencies according to the STEM approach), The researchers also developed a design model for applying hybrid education in teacher preparation programs at Faculties of Education, and in its light the research procedures proceeded.<br /> The design of the present research was a pre-post experimental group. The participants of the research were 25 fourth year, student teachers enrolled in Physics section, and 25 fourth year, student teachers enrolled in Mathematics section at Faculty of Education, University of Sadat City. The results of the research revealed that the research participants' levels have exceeded the specific mastery standard in each of the (cognitive- psychomotor - affective) aspects of the creative teaching competencies according to the STEM approach as a whole as well as in its sub-levels. Thus, In light of the results of the research, a number of recommendations and proposals were presented for future researchهدف البحث الحالي إلى استقصاء فاعلية برنامج مقترح قائم على التعليم الهجين في تنمية کفايات التدريس الإبداعي وفق منحي STEM (العلوم Science– التکنولوجيا Technology– الهندسة Engineering– الرياضيات (Mathematics لدى الطلاب معلمي العلوم والرياضيات بکلية التربية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بکفايات التدريس الإبداعي (التخطيط – التنفيذ - التقويم) وفق منحى STEM، وفي ضوء هذه القائمة تم تصميم البرنامج المقترح والمتمثل في (کتاب الطالب - دليل القائم بالتدريس – موقع إلکتروني)، کما تم إعداد أدوات البحث (اختبار تحصيل الجوانب المعرفية – بطاقة ملاحظة الجوانب الأدائية – مقياس اتجاه الجوانب الوجدانية) لکفايات التدريس الإبداعي وفق منحى STEM. کما طورا الباحثان نموذج تصميمي لتطبيق التعليم الهجين في برامج إعداد المعلمين بکلية التربية وفي ضوئه سارت إجراءات البحث. کما استخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة التجريبية الواحدة (قبلي-بعدي) مرجعي المحک (75 %)، وتکونت مجموعة البحث من الطلاب معلمي العلوم بشعبة الفيزياء وعددهم (25) طالبًا وطالبةً، والطلاب معلمي الرياضيات وعددهم (25) طالبًا وطالبةً بالفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة مدينة السادات، وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية البرنامج المقترح القائم على التعليم الهجين في تنمية کفايات التدريس الإبداعي وفق منحي STEM لدى الطلاب معلمي العلوم والرياضيات بکلية التربية، کما تجاوز الطلاب بمجموعة البحث محک التمکن المحدد في کل من الجوانب (المعرفية – الأدائية – الوجدانية) لکفايات التدريس الإبداعي وفق منحى STEM ککل وفي مستوياتها الفرعية، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات للبحوث المستقبلية.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175454_4f521a9550ceb8b815d6fbf1390f69aa.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501Development Social Learning Environment Based on The Variety of Content Display Patterns and Strategy of The Reusing Learning Objects in Developing The Skills of Producing Motion Infographic and The Digital Intelligence of Educational Technology Studentsتطوير بيئة تعلم اجتماعي قائمة على تنوع أساليب عرض المحتوى في ضوء استراتيجية إعادة استخدام عناصر التعلم لتنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک المتحرک والذکاء الرقمي لدي طلاب تکنولوجيا التعليم36741917545610.21608/jsre.2021.69523.1296ARسلوىحشمت حسنجامعة جنوب الوادي، کلية التربية النوعية، قسم تکنولوجيا التعليم، قنا -مصر0000-0003-2129-1911Journal Article20210326The research aimed at developing a social learning environment based on the variety of content display patterns and strategy of the reusing objects learning in developing the skills of producing Motion Infographic and the Digital intelligence of 25 educational technology students. Tools of the research included list of skills to produce Motion Infographic, and social learning environment have variety of content display patterns based on the strategy of reusing learning Objects in a, Motion Infographic production evaluation card, and Digital intelligence scale (prepared by the researcher). The experiment was applied and the data were collected and analyzed through the application of appropriate statistical methods using SPSS. The results of the research showed There are statistically significant differences between performance level of the experimental group students in the post-test of the Motion Infographic production evaluation card and the required mastery level (80%) in favor of the experimental group students. And there are statistically significant differences between scores means of the experimental group in terms of Digital intelligence scale in the pre and post tests in favor of the post test except Digital communication. then presented appropriate recommendations and proposals.هدف البحث إلى تطوير بيئة تعلم اجتماعي قائمة على تنوع أساليب عرض المحتوى في ضوء إستراتيجية إعادة استخدام عناصر التعلم؛ لتنمية مهارات إنتاج الإنفوجرافيک المتحرک والذکاء الرقمي، وذلک لدى عينة مکونة من (25) طالبا من طلاب کلية التربية النوعية قسم تکنولوجيا التعليم، وتکونت أدوات البحث من قائمة مهارات إنتاج الإنفوجرافيک المتحرک، بيئة تعلم اجتماعية قائمة على تنوع أساليب عرض المحتوى في ضوء إستراتيجية إعادة استخدام عناصر التعلم، وبطاقة تقييم إنتاج الإنفوجرافيک المتحرک، ومقياس الذکاء الرقمي(جميعهم من إعداد الباحثة)، وتم تطبيق التجربة ورصد النتائج وتحليلها من خلال تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام SPSS، وأظهرت النتائج إلى أنه يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياس البعدي لبطاقة تقييم إنتاج الإنفوجرافيک المتحرک وبين مستوي الإتقان المطلوب 80% لصالح المجموعة التجريبية، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الدرجات الکلية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الذکاء الرقمي لصالح القياس البعدي ما عدا بعد التواصل الرقمي، وفى ضوء ذلک تم تقديم التوصيات والمقترحات المناسبة.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175456_60e109da3929eb151f72156c1e918e09.pdfجامعة عين شمس، کلية البنات للاداب والعلوم التربويةمجلة البحث العلمى فى التربية2356-834822520210501Two Patterns of Practice Activities and Applied Tasks (Individual - Collaborative) with Mobile Microlearning in the Blended Learning Environment and their Impact on Achievement and Development of Decision-Making Skills for Choosing Learning Resources at Designing Educational Situations for Student Teachers with Special Needs and their Satisfaction with themنمطا ممارسة الأنشطة والمهمات التطبيقية (فردي – تشارکي) بالتعلم المصغر النقال في بيئة للتعلم المدمج وأثرهما علي التحصيل وتنمية مهارات اتخاذ قرار اختيار مصادر التعلم عند تصميم المواقف التعليمية لدى الطلاب معلمي ذوي الاحتياجات الخاصة ورضاهم عنهما42054717545910.21608/jsre.2021.71087.1298ARأملقرنيکلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة - قسم العلوم التربوية تخصص تکنولوجيا التعليم- جامعة بني سويف -مصرJournal Article20210404The Current research aims to reveal the effect of designing Mobile Microlearning units with two patterns of practice activities and applied tasks (individual - participatory) in the Blended Learning Environment on achievement and development of decision-making skills for choosing learning resources for student teachers with special needs and their satisfaction with them, and Both the descriptive analytical, the developmental, and the quasi-experimental approaches were used. The research sample included (47) students in The 2th level of the Faculty of Special Needs Sciences who were divided into two experimental groups. The first (n = 23) practiced activities and tasks individually and the second (n = 24) practiced these activities and tasks collaboratively (think - pair - share), and a mobile application was designed for Mobile Microlearning units with two patterns of practice activities and applied tasks (individual - participatory) by using El Gazzar's model (2014) for educational design. the derivation of design standards, and the research tools represented an achievement test, the scale of decision-making skills for choosing learning resources, and the product evaluation card to measure both the cognitive and applied aspect of decision-making skills according to El Shaare model (2005) for technological decision-making, and the scale of learning satisfaction, and the results showed that the effective impact of each of the individual and collaborative practice of activities and applied tasks on achievement, decision-making skills and student-teacher satisfaction, and recommended conducting future researchesيهدف البحث إلى الکشف عن أثر تصميم وحدات تعلم مصغر نقالة بنمطي ممارسة الأنشطة والمهمات التطبيقية (فردي – تشارکي) في بيئة التعلم المدمج على التحصيل وتنمية مهارات اتخاذ قرار اختيار مصادر التعلم لدي الطلاب معلمين ذوي الاحتياجات الخاصة ورضاهم عنهما، وقد استخدم کل من المنهج الوصفي التحليلي، والتطويري، وشبه التجريبى. واشتملت عينة البحث على (47 ) طالب بالفرقة الثانية بکلية علوم ذوي الاحتياجات، وتقسيمها إلى مجموعتين تجريبيتين، مارست الأولي( ن = 23) الأنشطة والمهمات بوحدات التعلم المصغر النقالة في بيئة التعلم المدمج بالنمط الفردي ، ومارست الثانية( ن = 24) هذه الأنشطة والمهمات التطبيقية بنمط التعلم التشارکي ( فکر – زاوج- شارک)، وتم تصميم تطبيق محمول لوحدات التعلم المصغرة بنمطي ممارسة الأنشطة والمهمات التطبيقية (فردي – تشارکي) من خلال اتباع نموذج الجزار (2014) للتصميم التعليمي، واشتقاق المعايير التصميمية، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، ومقياس مهارات اتخاذ قرار اختيار مصادر التعلم ، وبطاقة تقييم المنتج وذلک لقياس کل من الجانب المعرفي والتطبيقي لمهارات اتخاذ القرارعند تصميم المواقف التعليمية لذوي الاحتياجات وفقا لنموذج الشاعر (2005) لاتخاذ القرار التکنولوجي، ومقياس الرضا عن التعلم، وأوضحت النتائج التأثير الفعال لکل من نمط الفردي والتشارکي لممارسة الانشطة والمهمات التطبيقية على التحصيل ومهارات اتخاذ القرار ورضا الطلاب المعلمين ، وأوصت ببحوث مستقبلية تتناول أثراختلاف اساليب أخرى لممارسة الانشطة والمهمات بالتعلم المصغر النقال على بعض نواتج التعلم.https://jsre.journals.ekb.eg/article_175459_b53b73a43bea15b97f224c575e096ef4.pdf