@article { author = {Mahmood Abdu, Nermeen}, title = {The role of gender and the number of hours of using smart devices in predicting the level of behavioral problems in students with hearing disabilities as perceived by their mothers.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-28}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56522}, abstract = {The present research aims to detect the differences between the average scores of students with hearing disabilities (males - females) on the scale of behavioral problems (aggression - withdrawal - excessive activity). As well as the differences according to the number of hours of use (simple - medium - excessive). And the possibility of predicting the degrees of behavioral problems (aggression - withdrawal - excessive activity) through the number of hours of use of smart devices and gender in students with hearing disabilities. The sample included (55) of the mothers with children with hearing impaired children aged (7-11) years of users of smart devices at AlAmal (Hope) School, Beni Suef.The descriptive method was used to monitor the actual condition and the behavioral problems scale was applied (done by the researcher). The findings resulted in differences between the average scores of students with hearing disabilities (males - females) on the behavioral problems scale in favor of females as well as differences according to the number of hours of use was in favor of withdrawal behavior according to the level of use (excessive) and the possibility of the contribution of the number of hours of use in the prediction of withdrawal behavior only and gender in the prediction of behavioral problems (aggression - withdrawal - excessive activity). The study recommended the need to educate mothers to reduce or limit the number of hours used for smart devices.}, keywords = {Keywords: behavioral problems,smart devices,Hearing Impairment}, title_ar = {دور النوع وعدد ساعات استخدام الأجهزة الذکية في التنبؤ بمستوى المشکلات السلوکية لدى التلاميذ ذوى الإعاقة السمعية کما تدرکه أمهاتهم}, abstract_ar = {الملخص:           هدف البحث الحالي إلى الکشف عن الفروق بين متوسطات درجات التلاميذ ذوى الإعاقة السمعية            ( ذکور- إناث) على مقياس المشکلات السلوکية (العدوان- الانسحاب- النشاط الزائد)، وکذلک على الفروق وفقآ لعدد ساعات الاستخدام (بسيط - متوسط – مفرط)، وإمکانية التنبؤ بدرجات المشکلات السلوکية (العدوان-الانسحاب-النشاط الزائد) من خلال عدد ساعات استخدام الاجهزة الذکية والنوع لدى التلاميذ ذوى الإعاقة السمعية، وبلغت العينة (55) من الأمهات اللاتي لديهن أطفال ذوى إعاقة سمعية، يتراوح أعمار أولادهن من (7-11) عاما من مستخدمي الأجهزة الذکية بمدرسة الأمل بمحافظة بنى سويف، واستخدم المنهج الوصفي لرصد الواقع الفعلي، وتم تطبيق مقياس المشکلات السلوکية (إعداد/ الباحثة)،  وأسفرت النتائج عن وجود فروق بين متوسطات درجات التلاميذ ذوى الإعاقة السمعية ( ذکور- إناث) على مقياس المشکلات السلوکية لصالح الإناث، وکذلک على الفروق وفقآ لعدد الساعات الاستخدام کان لصالح السلوک الانسحابى وفقآ لمستوى الاستخدام (مفرط). وإمکانية إسهام عدد الساعات الاستخدام في التنبؤ بالسلوک الانسحابـى فقط، والنوع فــي التنبؤ بالمشکلات السلوکية (العدوان- الانسحاب- النشاط الزائد)، وأوصت الدراسة بضرورة توعية الأمهات بتقليل او تحديد الساعات المستخدمة للأجهزة الذکية.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : المشکلات السلوکية,الاجهزة الذکية,الإعاقة السمعية}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56522.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56522_c7f6c059bfddec3222f69a802d1b9c55.pdf} } @article { author = {Bin Naffa'a Al-Jabiri, Hussein}, title = {Ways To Develop The Relationship Between the departments of Fundamentals Education In Saudi Universities From The Perspective Of Faculty Members.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-31}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56524}, abstract = {Abstract of the research:Associate Professor, Department of Education College of Da'wa and fundamentals of ReligionIslamic University in Medina.Research Topic: Ways To Develop The Relationship Between the departments of Fundamentals Education In Saudi Universities From The Perspective Of Faculty Members.The research aim to: clarifying the ways of developing the relationship Between the departments of Fundamentals Education In Saudi Universities From The Perspective Of Faculty Members.The results of the research showed: The Ratification of Faculty Members of the departments of fundamental education in Saudi universities on ways to Develop The Relationship Between the Departments of fundamental Education in Saudi universities significantly, with an average of (2.61), and the field of encyclopedias and scientific journals in the forefront of the Field that received a high degree of Ratification by teaching staffs to develop the relationship between the departments of  fundamental education in Saudi universities with an average of: (2.83), followed by the field of conferences, seminars and scientific forums with an average of: (2.82), then the field of post graduate with an average of: (2.50), followed by the field of administrative portion with an average of: (2.47), And Finally The field of university study with an average of: (2.44).In illumination of these results: the researcher recommended the Necessity of Activating the Ways of Developing The Relationship Between The Departments of Fundamental Education in Saudi Universities according to the fields reached by the field research, and accentuation the Importance of Developing The Relationship Between The Departments of Fundamental education and other scientific departments, in order to achieve the required level in the performance of its scientific and educational mission. }, keywords = {Keywords: (Relationship Development- Department of Fundamentals Education,Saudi universities)}, title_ar = {سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس}, abstract_ar = { مستخلص البحث: عنوان البحث : سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس . وهدف البحث إلى : بيان سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس .           واعتمد البحث المنهج الوصفي من خلال تطبيق الاستبانة على عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية قوامها ( 81 عضواً ) . وقد أظهرت نتائج البحث : موافقة أعضاء هيئة التدريس بأقسام أصول التربية في الجامعات السعودية على سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية بدرجةٍ کبيرة، بمتوسط حسابي (2.61)، وجاء مجال الموسوعات والمجلات العلمية في مقدمة المجالات التي حظيت بدرجةٍ کبيرةٍ من الموافقة لدى أعضاء هيئة التدريس لتطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية بمتوسط حسابي (2.83)، يليه مجال المؤتمرات والندوات والملتقيات العلمية بمتوسط حسابي (2.82)، ثم مجال الدراسات العليا بمتوسط حسابي(2.50)، يليه مجال الجوانب الإدارية بمتوسط حسابي (2.47)، وأخيراً مجال الدراسة الجامعية بمتوسط حسابي (2.44) .           وعلى ضوء هذه النتائج أوصى البحث بضرورة تفعيل سبل تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية في الجامعات السعودية حسب المجالات التي توصل لها الجانب الميداني، والتأکيد على أهمية تطوير العلاقة بين أقسام أصول التربية وبقية الأقسام العلمية الأخرى بما يحقق المستوى المطلوب لها في أداء رسالتها العلمية والتربوية .}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : ( تطوير العلاقة,أقسام أصول التربية,الجامعات السعودية )}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56524.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56524_80ce98cab0f54d3d65bdb614ce3df9e3.pdf} } @article { author = {Ali Altammam, Abdullah}, title = {: The extent to which the students of the Islamic University in Madinah practiced decision-making skills and its relation to organizational citizenship behavior from their point of view.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-58}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56525}, abstract = {The study aimed to identify the extent to which the students of the Islamic University in Madinah practiced decision-making skills and its relation to organizational citizenship behavior from their point of view, the researcher and for the study tool utilized the Descriptive analytical and correlative approach, the research society comprised of the Students within the Islamic University in Madinah enrolled in the academic year 1440 AH, in applying the study the researcher also used the simple random sampling method, where various suitable statistical tools were used in social studies statistical bundles (SPSS).  The following statistical measures were also used: Pearson correlation coefficient, Alfa Cronbach coefficient, frequencies, percentages, arithmetic means and standard deviation, Kruskal Wallis test which is a non-parametric test used as an alternate of the Mono-variance analysis test, due to the variances observed in the study sampling distribution with regards to the study variables (Continent, College, Mean).The study concluded the following results:       1.            The degree of decision-making skills of the Islamic University students in Madinah is high with an average of (3.82).       2.            The degree of students practicing the skill of organizational citizenship behavior within the Islamic University in Madinah came high with an average of (3.92).       3.            There is a positive and statistically significant correlation at the level of (0.01) between all dimensions of the axis of decision-making skills, and all dimensions of the axis of organizational citizenship behavior, which shows the positive impact of decision-making skill on practicing organizational citizenship behavior among students of the Islamic University in Madinah.       4.            There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the study sample towards the decision-making skill of different faculty, for the interest of the study sample of students of the faculties of Sharia, Judicial Studies systems, and Hadith.       5.            There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the study sample towards the behavior of organizational citizenship according to the faculty variable to the interest of the study sample members of the students of the faculties of Sharia, Da'wah, Fundamentals of Religion, Hadith and Arabic.       6.            There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the study sample towards the behavior of organizational citizenship according to the continent variable, in favor of the study sample of students from the continents of Africa, Europe, Australia and the Americas.       7.            There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the sample of the study towards the skill of decision-making with the variable of the academic average in favor of the study sample of the individuals who obtained an excellent grade.       8.            There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the opinions of the study sample towards the skill of organizational citizenship behavior according to the variable of the academic average, for the benefit of the sample of the study who obtained an excellent grade}, keywords = {}, title_ar = {مدى ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لمهارة اتخاذ القرار وعلاقته بسلوک المواطنة التنظيمية من وجهة نظرهم}, abstract_ar = {المستخلص: عنوان الدراسة : مدى ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لمهارة اتخاذ القرار وعلاقته بسلوک المواطنة التنظيمية من وجهة نظرهم الباحث : عبدالله بن علي التمام هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لمهارة اتخاذ القرار وعلاقته بسلوک المواطنة التنظيمية من وجهة نظرهم، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والارتباطي، والاستبانة کأداة للدراسة، وتکون مجتمع البحث من طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المسجلين بالعام الدراسي 1440هـ،  واستخدم الباحث العينة العشوائية البسيطة عند تطبيق الدراسة، وتم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية المناسبة باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية:  والتي يرمز لها اختصاراً بالرمز (SPSS)، وتم استخدام المقاييس الإحصائية التالية : معامل ارتباط بيرسون و معامل الفا کرونباخ ،والتکرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري، واختبار کروسکال واليس (Kruskal Wallis ) وهو اختبار لا بارامتري تم استخدامه کبديل عن اختبار تحليل التباين الأحادي، نظراً لوجود تباين في توزيع فئات عينة الدراسة وذلک فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة (القارة، الکلية، المعدل). وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية : درجة ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لمهارة اتخاذ القرار عالية وبمتوسط حسابي بلغ (3.82) .  درجة ممارسة طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة لسلوک المواطنة التنظيمية عالية وبمتوسط حسابي بلغ(3.92) 3. توجد علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين جميع أبعاد محور مهارات اتخاذ القرار، وبين جميع أبعاد محور سلوک المواطنة التنظيمية، وهو ما يوضح التأثير الإيجابي لمهارة اتخاذ القرار على ممارسة سلوک المواطنة التنظيمية لدى طلاب الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة نحو مهارة اتخاذ القرار باختلاف متغير الکلية، لصالح أفراد عينة الدراسة من طلاب کليات الشريعة، والأنظمة الدراسات القضائية، والحديث. 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة نحو سلوک المواطنة التنظيمية باختلاف متغير الکلية، لصالح أفراد عينة الدراسة من طلاب کليات الشريعة، والدعوة وأصول الدين، والحديث، واللغة العربية. 6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة نحو سلوک المواطنة التنظيمية باختلاف متغير القارة، لصالح أفراد عينة الدراسة من طلاب قارة أفريقيا وأوروبا وأستراليا والأمريکيتين. 7. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة نحو مهارة اتخاذ القرار باختلاف متغير المعدل الدراسي لصالح أفراد عينة الدراسة من الحاصلين على تقدير امتياز. 8. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في آراء عينة الدراسة نحو مهارة سلوک المواطنة التنظيمية باختلاف متغير المعدل الدراسي، لصالح أفراد عينة الدراسة من الحاصلين على تقدير امتياز.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56525.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56525_9ed3366bccd97ad1833ee7ba24b7809a.pdf} } @article { author = {mahmoud blgheth elsayed, Halema}, title = {Degree of Female Educational Supervisors Participation in Solving the Technical and Administrative School Problems in Al Qunfudhah Governorate and its Correlation to the Organizational Commitment}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-48}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56527}, abstract = {Degree of Female Educational Supervisors Participation in Solving the Technical and Administrative School Problems in Al Qunfudhah Governorate and its Correlation to the Organizational Commitment The present study aimed to investigate the degree of educational supervisors participation in solving the technical and administrative problems in Al Qunfudhah Governorate schools and its correlation to the organizational commitment of teachers. The researcher made use of "the curriculum in its linked format". The study population consisted of (175) female school leaders and the study participants were (123) school leaders. The researcher utilized a questionnaire developed to collect data after verifying its reliability and validity. The results showed that the degree of participation of educational supervisors in solving the technical and administrative problems was average, and the level of organizational commitment among teachers at schools was average also. The results also showed that there is a statistically significant correlation between the degree of educational supervisors participation in solving the technical and administrative problems and the level of organizational commitment among teachers.}, keywords = {Keywords: educational supervision,participation in problem solving,educational supervisors,teachers,organizational commitment}, title_ar = {درجة مشـــارکة المشـــرفات التربويـــات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفدة وعلاقتها بالالتزام التنظيمي}, abstract_ar = {الملخص: هدفت هذه الدراسة إلىالکشف عن درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفذة وعلاقتها بالالتزام التنظيمي لدى المعلمات، وقد استخدمت الباحثة المنهج في صورته الارتباطية، وتکون مجتمع الدراسة من (175) قائدة وعينة الدراسة من (123) قائدة من قائدات مدارس التعليم العام بمراحلها المختلفة التابعة لإدارة التعليم بمحافظة القنفذة، واستخدمت الباحثة استبانة  اعدتها لجمع البيانات بعد التأکد من صدقها وثباتهاوأظهرت النتائج أن درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية بمدارس محافظة القنفذة جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ (2.70) وانحراف معياري بلغ (0.643) کما أظهرت النتائج أن مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمات بالمدارس جاء بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ (2.70) وانحراف معياري (0.578), وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية قوية(r+0.911) ذات دالة إحصائية عند مستوى الدلالة (µ≤0.05)  بين درجة مشارکة المشرفات التربويات في حل المشکلات الفنية والإدارية وبين مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمات.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الإشراف التربوي,المشارکة في حل المشکلات,المشرفات التربويات,المعلمات,الالتزام التنظيمي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56527.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56527_c474b80047de6ad6ec4edce6aa31776c.pdf} } @article { author = {aleteby, Hanan}, title = {Social support and its relationship to satisfaction with life among a sample of mothers of students with learning difficulties in primary school in Jeddah}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-54}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56528}, abstract = { Abstract This study aimed to identify  the relation between  social support and life satisfaction among sample of mothers of pupils with learning difficulties in Primary level, the most prominent domains of social support among sample of mothers of pupils with learning difficulties at Jeddah, the differences in scores of social support among the study sample in the light of Marital status, work, age and economic and educational level category of mother, Highlight the domains of life satisfaction among the study sample, the differences in life satisfaction with its domains among the study sample in the light of Marital status, work, age and economic and educational level category of mother,The resrecaher used social support scale, as well as life satisfaction scale in order to achieve the study aims. The study used descriptive method (Correlative and comparative).  The study sample consists of (145) mother from the mothers of pupils with learning difficulties, who are enrolled in Jeddah public schools in the second semester of the academic year 1434/1435 H. They were selected by the purposive sampling.The study reached to important results from which are the followings:The emotional support achieved the highest score among the dimensions of social support, followed by the cognitive support, the marital support and the behavioral support. Furthermore, happiness archived the highest scores among the domains of life satisfaction, followed by social esteem, Tranquility, psychological stability and finally the Contentment.There are no statistically significance differences among the scores of cognitive support from the social support dimensions and among the scores of life satisfaction dimensions.There are statistically significance differences among the scores of emotional, material and behavioral support and in the total scores of social support scale, and among all the dimensions of life satisfaction except for (sociality).There are no statistically significance differences in the group' scores of all dimensions and the total scores of social support scale in accordance with the following demographic variables (Marital status, work, age and economic level category of mother, educational level and the type of learning difficulties with the pupil].There are statistically significance differences in life satisfaction scores in accordance with the Marital Status. In the two dimensions of (happiness and Reassurance) the differences were in favor of married women. On the other hand, there are no statistically significance differences in the remaining dimensions, as well as the total score of life satisfaction scale.There are no statistically significance differences among the mean scores of pupils' mothers in accordance with (age category, work and economic level) in life satiation dimensions, as well as the scale total scores}, keywords = {}, title_ar = {المساندة الاجتماعية وعلاقتها بالرضا عن الحياة لدى عينة من أمهات تلميذات صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية بجدة}, abstract_ar = {المستخلص: هدفت الدراسة  الحالية إلى التعرف على العلاقة بين المساندة الاجتماعية والرضا عن الحياة لدى عينة من أمهات تلميذات صعوبات التعلم بجدة ،و التعرف على أبرز أبعاد المساندة الاجتماعية لدى عينة من أمهات تلميذات صعوبات التعلم بجدة ، والتعرف على أبرز أبعاد المساندة الاجتماعية لدى عينة من أمهات تلميذات صعوبات التعلم بجدة، والتعرف على الفروق في درجات المساندة الاجتماعية بأبعادها لدى عينة الدراسة في ضوء الحــالة الاجتماعية للأم وعمل وعمر الأم والمستوى التعليمي والاقتصادي للأم ونوع الصعوبة التعليمية  لدى التلميذة ، وأبرز أبعاد الرضا عن الحياة لدى عينة من أمهات تلميذات صعوبات التعلم ، والفروق في درجات الرضا عن الحياة بأبعاده لدى عينة الدراسة في ضوء الحــالة الاجتماعية للأم وعمل وعمر الأم والمستوى التعليمي والاقتصادي للأم ونوع الصعوبة التعليمية  لدى التلميذة . والتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس المساندة الاجتماعية ، ومقياس الرضا عن الحياة. وقد تم الاعتماد على استخدام المنهج الوصفي بشقية الارتباطي والمقارن وبلغت عينة الدراسة (145) أماً من أمهات تلميذات صعوبات التعلم بمدارس التعليم العام بجدة ، وقد تم اختيارهن بطريقة عمدية وذلک في الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي (1434 هـ / 1435 ه ) . وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : حققت المساندة الوجدانية أعلى درجة بين أبعاد المساندة الاجتماعية يليها المساندة المعرفية ومن ثم المساندة المادية فالمساندة السلوکية, کما حققت السعادة أعلى درجة بين أبعاد الرضا عن الحياة يليها التقدير الاجتماعي ومن ثم الطمأنينة , ثم الاجتماعية ومن ثم الاستقرار النفسي فالقناعة. لا توجد علاقة دالة إحصائياً بين درجة بعد المساندة المعرفية من أبعاد المساندة الاجتماعية، وبين درجات أبعاد الرضا عن الحياة. توجد علاقة دالة إحصائياً بين درجة بعد المساندة العاطفية والمادية والسلوکية وفي الدرجة الکلية لمقياس المساندة الاجتماعية وبين جميع أبعاد الرضا عن الحياة , فيما عدا بعد (الاجتماعية) فلم توجد علاقة دالة إحصائياً بين المتغيرين . لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات المجموعات لجميع الأبعاد والدرجة الکلية لمقياس المساندة الاجتماعية تبعاً للمتغيرات الديموجرافية التالية (الحالة الاجتماعية, العمل, الفئة العمرية للأم والمستوى الاقتصادي, المستوى التعليمي ونوع الصعوبة التعليمية للتلميذة). توجد فروق دالة إحصائياً في درجات أبعاد الرضا عن الحياة تبعاً للحالة الاجتماعية ففي البعدين (السعادة , الطمأنينة) کانت الفروق لصالح المتزوجات, بينما لم توجد فروقا دالة إحصائيا في بقية الأبعاد وفي الدرجة الکلية لمقياس الرضا عن الحياة. لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أمهات التلميذات ذوات صعوبات التعلم تبعاً (الفئة العمرية, العمل, المستوى الاقتصادي) في أبعاد الرضا عن الحياة  وفي الدرجة الکلية للمقياس.      .}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56528.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56528_16b495c4d9db56aa1341e10d352b19cd.pdf} } @article { author = {Ateeyat Allah Khamis Almazmomi, Abed}, title = {Values of integrity in the Holy Quran and the role of the family in its development for Children}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-42}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56529}, abstract = {Abstract:Study objectives: this study aimed to the following:Identify the Integrity values in the Holy Qur'an.Identify family role in development of integrity values in sons.Study methodology: Deductive approachThe most significant study findings:The integrity values mentioned in the Holy Qur'an include: faithfulness, trustworthiness, patience, honesty, uprightness, piety, justice, chastity, and responsibility.The of patience was mentioned in Holy Qur'an at 89 locations which include patience on obedience, ordeal, scourge of sin, which is a feature of the prophets and righteous.The most important methods used for instilling and development of integrity values in sons include; exemplar, story, giving example, dialogue, and discussion.Fairness in dealing with sons and tender cultivates in them love, familiarity, on the contrary, discrimination among them cultivates hostility and hatred.Chastity from need of money and lust for marriage is a pillar of virility  that brings praise and honor, for example, poor companions and prophet Yusuf, peace be upon him.Family, in Islamic community, has great role in cultivation of integrity role among sons.The most significantstudy recommendations:Giving attention to integrity values thru study and exploration and benefit from them in educational, learning and economic areas.Motivate researchers to explore the entire Holy Qur'an verses through research and deduction of integrity values involved in Holy Qur'an verses.Urge the media by the need of enlighten of community through cultivation of integrity values among sons by publishing of such studies.}, keywords = {}, title_ar = {قيم النزاهة في القرآن الکريم ودور الأسرة في تنميتها لدى الأبناء}, abstract_ar = {الملخص: هدفت الدراسة إلى استنباط قيم النزاهة من القرآن الکريم، بيان دور الأسرة في تنمية قيم النزاهة لدى الأبناء، واستخدمت الدراسة: المنهج الاستنباطي، ومن أهم نتائج الدراسة: ورد في القرآن الکريم قيماً للنزاهة تشمل: الإخلاص, والصدق, والصبر, والأمانة, والاستقامة, والتقوى, والعدل, والعفة, والمسؤولية،ذکرت قيمة الصبر في القرآن الکريم في 89 موضعاً, مابين صبر على الطاعة وصبر على البلاء وصبر عن المعاصي, وهو سمة للأنبياء والصالحين، وإن أهم أساليب غرس وتنمية قيم النزاهة لدى الأبناء هي: القدوة, والقصة, وضرب المثل, والحوار والمناقشة، إن العدل بين الأبناء في المعاملة والعطاء يزرع بينهم المحبة والألفة, وعلى العکس فإن المفاضلة بينهم تزرع العداوة والکره، وأن العفة عن الانغماس في طلب المال وعن شهوة الفرج هي رکن من أرکان المروءة التي ينال بها الحمد والشرف ومثال ذلک فقراء الصحابة ونبي الله يوسف عليه السلام، للأسرة في المجتمع المسلم دور کبير في غرس قيم النزاهة عند الأبناء،کما أوصت الدراسة بالاهتمام بقيم النزاهة دراسة وتأصيلا والاستفادة منها في المجالات التربوية والتعليمية والاقتصادية، تحفيز الباحثين لتناول کامل آيات القرآن الکريم بالبحث والاستنباط لقيم النزاهة المتضمنة في آيات القرآن الکريم، وحث وسائل الإعلام بضرورة تثقيف المجتمع بقيم النزاهة وغرسها لدى الأبناء وذلک بنشر مثل هذه الدراسات، والتزام وسائل الإعلام بقيم النزاهة وخاصة قيم العفة والمحافظة على الآداب العامة.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56529.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56529_76abfaf70ffa37a145d93f2cf764915d.pdf} } @article { author = {egohany, Heila}, title = {The role of school administration in activating student counseling in girls' secondary schools Tabuk city}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-53}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56530}, abstract = {Abstract The study aimed at exploring the role of school management in activating the students social, educational, professional and protective counseling and guidance programs from the teachers' and students counselors' viewpoints in Tabuk girls' secondary schools. Also, the study aimed at exploring if there were statistically significant differences among the averages of the study sample's members' responses about the role of school management in guiding and counseling the students in Tabuk girls' secondary schools  due to the variables of: (school's type and current job). The study aimed at presenting procedural suggestions to overcome the obstacles faced by the school management to carry out its role in activating the students counseling and guidance programs in Tabuk girls' secondary schools. The study used the analytical descriptive method. The study's community consisted of (1021) students counselors and teachers where questionnaires were distributed to the study's sample's members which consisted of (337) students counselors and teachers. The study depended on the questionnaire as a tool for collecting data. After the statistical processing by arithmetic averages, standard deviations and T-Test for two independent samples, the study reached the following results:  the role of school management in activating the students social, educational, guidanc and  protective professional and counseling  programs in Tabuk girls' secondary schools from the study's sample's members' viewpoints was high and in arithmetic averages of (4.03), (3.93), (3.83) and (3.75) consecutively; the role of school management in activating the students counseling and guidance programs in all study's axes was high and in an arithmetic average of (3.84); there were no statistically significant differences at (0.05) level among the responses of the study's sample's members due to the school's type and current job in all study's axes.The study presented some recommendations. The study recommended the participation in the preparation of students' counselors and helping them overcome the obstacles which face them in order to activate their role in counseling and guidance programs. }, keywords = {Keywords: School Management,Students Counseling}, title_ar = {دور الإدارة المدرسية في تفعيل الإرشاد الطلابي بالمدارس الثانوية للبنات بمدينة تبوک}, abstract_ar = {الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة المدرسية في تفعيل برامج التوجيه والإرشاد المتمثلة في المجالات (الاجتماعي-التربوي- المهني-الوقائي)من وجهة نظر المعلمات والمرشدات الطلابيات بالمدارس الثانوية بمدينة تبوک،  وکذلک تهدف إلى الکشف عن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة عينة الدراسة حول دور الإدارة المدرسية في تفعيل برامج توجيه الطالبات وإرشادهن بالمدرسة الثانوية بمدينة تبوک تعزي لمتغيري (نوع المدرسة – الوظيفة الحالية)،  وتقديم مقترحات ذات صبغة اجرائية للتغلب على معوقات أداء الإدارة المدرسية لدورها في تفعيل برامج توجيه الطالبات وإرشادهن بالمدرسة الثانوية بمدينة تبوک،  وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي؛ ولتحقيق أهداف الدراسة أجريت الدراسة،  على عينة يبلغ قوامها (337) معلمة ومرشدة طلابية،  من مجتمع الدارسة البالغ(1020) معلمة ومرشدة طلابية،  واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات. وبعد المعالجة الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية،  والانحرافات المعيارية،  واختبار "ت"،  توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن دور الإدارة المدرسية في تفعيل برنامج التوجيه والإرشاد (الوقائي، التربوي،  الاجتماعي،  المهني) في المدارس الثانوية بمدينة تبوک من وجهة أفراد عينة الدراسة  کانت عالية وبمتوسط حسابي على التوالي](4.03)، (3.93)، (3.83)، (3.75)[،  وأن دور الإدارة المدرسية في تفعيل برامج التوجيه والإرشاد لجميع محاور الدراسة کانت عالية،  وبمتوسط حسابي بلغ (3.84)،  ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين استجابات أفراد عينة الدراسة؛ تبعاً لنوع المدرسة،  والوظيفة الحالية في جميع محاور الدراسة،  وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة جملة من التوصيات أبرزها: المساهمة في إعداد المديرات والمرشدات الطلابيات وتذليل الصعوبات التي تواجهن وذلک من أجل تفعيل دورهن تجاه برنامج التوجيه والإرشاد الطلابي.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الإدارة المدرسية,الإرشاد الطلابي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56530.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56530_8c179f32ee935166887c5fcefedb32ef.pdf} } @article { author = {Adnan mohamed asas, Faten}, title = {A study of the percentage of the explained variance in the progressive multiple regression model In view of different sample sizes}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-64}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56531}, abstract = {Abstract   The aim of the study is to identify the explained variance ratio at the multiple regression model of different sample sizes. To achieve this, the researcher used the descriptive approach. Random samples selected from the statistical observations generated using different sample sizes which are observations of one dependent variable (Y) and ten independent variables (X1 , X2 , X3 , X4 , X5 , X6 , X7 , X8 , X9 , X10) to study the efficiency of the multiple regression model and changes in the efficiency of this model  The samples of (25, 50, 75, 100, 125, 150, 200, 300, 400 ,500) were available for multiple regression assumptions.    The results reached: Increasing the size of the sample accompanied by an increase in the value of (F) and the largest change in value (F) began when using the size of a sample (150) and increase at (R2) where it reached (17.80%) when the sample size (25), (85.10%) when the size of a sample (150) and (91.90%) when the sample size (500). Considering that increasing the sample size from (150) to (500) led to an increase of R2 to (6.8%). As well, rapprochement of the values ​​of (R2) with the values ​​of Adj. R2 where the difference was (3.6, 4.0, 4.60, 3.70) when using samples of sizes (25, 50, 75, 100). The difference reached (0.10) when the sample size reached (500), considering that approach between the values ​​of (R2) and values ​​(Adj. R2) was when using the size of a sample of (150).}, keywords = {Kay words (Stepwise Regression,Unstandardized Coefficient,Standardized Coefficient,Explained Sum of Squares,Residual Sum of Squares,Ordinary Least Squares)}, title_ar = {دراسة نسبة التباين المفسر في نموذج الانحدار المتعدد التدريجي في ضوء أحجام عينات مختلفة}, abstract_ar = {مستخلص الدراسة:    هدفت الدراسة إلى التعرف على نسبة التباين المفسر في نموذج الانحدار المتعدد التدريجي في ضوء أحجام عينات مختلفة؛ ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم اختيار عينات عشوائية من المشاهدات الإحصائية التي تم توليدها باستخدام حجوم عينات مختلفة تتراوح بين (25 ≤  n≤500)، وهي عبارة عن مشاهدات متغير تابع واحد والذي رمز له بالرمز (Y) وعشر من المتغيرات المستقلة والتي رمز لها بالرموز ( X1 , X2 , X3 , X4 , X5 , X6 , X7 , X8 , X9 , X10)؛ وذلک بهدف دراسة کفاءة نموذج الانحدار المتعدد التدريجي وتتبع التغيرات التي تطرأ على کفاءة هذا النموذج؛ نتيجة استخدام حجوم عينات مختلفة تتراوح بين (25 ≤  n≤500). وکانت العينات 25,50,75,100,150,200,300,400,500)) توافرت فيها الافتراضات الخاصة بالانحدار المتعدد.    وتوصلت النتائج إلى أن زيادة حجم العينة يصاحبها زيادة في قيمة (F) مع مراعاة أن أکبر تغير في قيمة (F) بدأ عند استخدام حجم عينة (150) حاله، وزيادة في نسبة التباين المفسر (R2) حيث بلغت (17.8%) عندما کان حجم العينة (25) حاله وبلغت (91.9%) عندما وصل حجم العينة (500) حاله؛ مع مراعاة أن قيمة (R2) بلغت (85.1%) وهي نسبة جيدة عند استخدام حجم عينة (150) حاله مع الأخذ في الاعتبار أن زيادة حجم العينة من (150) إلى (500) حاله أدى إلى زيادة مقدارها (6.8%) في قيمة (R2)؛ کما يصاحبها تقارب قيم (R2) مع قيم (Adj. R2) حيث کان الفرق (3.6,4.0,4.6,3.7) عند استخدام عينات بأحجام (25,50,75,100) ووصل الفرق إلى (0.10) عندما وصل حجم العينة (500) حاله؛ مع مراعاة أن بداية التقارب الکبير بين قيم (R2) مع قيم (Adj.R2) کان عند استخدام حجم عينة من (150) حاله.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية (الانحدار المتعدد التدريجي-معا,التباين ا لغير مفسر-طريقة المربعات الصغرى)}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56531.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56531_27415ec0e068874c04a9d09bcd90ca17.pdf} } @article { author = {Abd ElAziz Amr, Bdor and Omar Bahazek, Ragaa}, title = {The role of artistic activities in the tourist awareness of a kindergarten child From the viewpoint of their teachers in light of their level of tourist awareness}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-35}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56532}, abstract = {AbstractThis study aimed to identify the role of artistic activities in developing the tourism awareness of the kindergarten child. To achieve this objective, the survey descriptive method was used. The study sample consisted of (412) female kindergarten teachers in Riyadh who were selected randomly and the questionnaire was used to collect data. The results of the study indicated that the estimation of the study sample was high towards (the role of the artistic activities in developing the tourism awareness of kindergarten child, the role of the artistic activities in the formation of positive behavior for the kindergarten child in dealing with the tourism sector and the most artistic activities play a role in the development of tourism awareness of kindergarten child), but the estimation of the study sample was very high towards (the level of tourism awareness among kindergarten female teachers). The results indicated that there were no statistically significant differences in the level of awareness of the female teachers of the tourist kindergartens according to the variables of the specialization and the years of experience. The most important recommendations of the study are: Conducting specialized training programs in the field of using of artistic  activities in the development of tourism awareness among kindergarten children, raising the awareness of kindergartens female teachers about the importance of using artistic activities in the development of tourism awareness among kindergarten children through conducting seminars, lectures and workshops for discussion to explain its importance and allocating a budget for the implementation of some of the artistic  activities to develop the tourism awareness of kindergarten child. }, keywords = {Keywords: Artistic Activities,Tourism Awareness,kindergarten child}, title_ar = {دور الأنشطة الفنية في الوعي السياحي لدى طفل الروضة من وجهة نظر معلماتهم في ضوء مستوى وعيهمن السياحي}, abstract_ar = {مستخلص الدراسة: هدفت هذه الدراسة تعرف دور الأنشطة الفنية في الوعي السياحي لدى طفل الروضة، واستخدام المنهج الوصفي المسحي، لعينة من (412) معلمة من معلمات رياض الأطفال الحکومية في منطقة الرياض، تم اختيارهن بطريقة العينة العشوائية، واُستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات. أظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات مفردات عينة الدراسة من المعلمات جاءت بدرجة مرتفعة تجاه کلّ من (دور الأنشطة الفنية في تنمية المعرفة السياحية لدى طفل الروضة، دور الأنشطة الفنية في تکوين سلوک إيجابي لدى طفل الروضة في التعامل مع قطاع السياحة، وکذلکأکثر الأنشطة الفنية دوراً في تنمية الوعي السياحي لدى طفل الروضة)، بينما جاءت بدرجة مرتفعة جداً تجاه (مستوى الوعي السياحي لدى معلمات رياض الأطفال). ومن أهم ما أوصت به الدراسة: عقد برامج تدريبية متخصصة في مجال استخدام الأنشطة الفنية في تنمية الوعي السياحي لدى طفل الروضة، زيادة وعي معلمات رياض الطفال بأهمية استخدام الأنشطة الفنية في تنمية الوعي السياحي لدى طفل الروضة، من خلال عقد ندوات ومحاضرات وورش عمل للنقاش توضح أهميتها، توفير ميزانية مخصصة لتنفيذ بعض الأنشطة الفنية التي تنمي الوعي السياحي لدى طفل الروضة.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الأنشطة الفنية,الوعي السياحي,طفل الروضة}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56532.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56532_5401dc3ac99278848dcac1e4727b02f8.pdf} } @article { author = {Khalf Khalifa Al-Yassi, Shatha}, title = {The Efficiency of Using Electronically Differentiated Leaning Strategy in Teaching Math to Rise the Educational Attainment of Third Grade Intermediate School Female Students.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-42}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56533}, abstract = {Study Abstract.                 The study objective is to identify the efficiency of using elctronically differentiated leaning strategy in home works follow-up on the educational attainment of math for the Third Grade Intermediate school female students. To obtain this, a study has been conducted using the experimental approach that based on the quasi-experimental design. The teacher guide was prepared to use the electronically differentiated leaning strategy in the making and follow-up of home works, while the student guide was prepared to use the electronically differentiated leaning strategy in home works. Then, the researcher started a group in Kubbu website. A random sample has been select, from The Forty Fifth intermediate school for girls, consisting of 60 students. Then, they were divided into two groups: a control group (Whose home works follow-up was in the traditional way) and an experimental group (whose home works follow up used the electronically differentiated leaning through kubbu website). The study sample has been tested prior and posterior with the achievement test that has been prepared. Statistical treatments have been conducted to examine the study hypothesis by using arithmetic mean and the standard deviation. As well as using T-Test.          The result of the study showed cased an improvement in the educational attainment of math of higher and lower levels for Third Grade Intermediate female students using the electronically differentiated leaning.          Finally, the researcher conclude with a set recommendations such as the necessity for the educational course authorities and math books authors to take in consideration the electronically differentiated leaning strategy in the structure and development of the educational course.           }, keywords = {Key Word : Differentiated Leaning,Homework,Educational Attainment}, title_ar = {فاعليَّة استخدام استراتيجيَّة التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا في تدريس الرِّياضيات على رفع مستويات التَّحصيل الدِّراسي لدى طالبات الصَّف الثَّالث المتوسِّط}, abstract_ar = {مُستَخلَصُ الدِّراسة هدفت الدِّراسة إلى التَّعرُّف على فاعليَّة استخدام استراتيجيَّة التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا في تدريس الرِّياضيات على رفع مُستوى التَّحصيل الدِّراسي لدى طالبات الصَّف الثَّالث المتوسِّط. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدِّراسة المنهج التَّجريبي القائم على التَّصميم شبه التَّجريبي، وتم إعداد دليل المُعلِّمة لاستخدام استراتيجيَّة التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا في إعداد ومُتابعة الواجبات المنزلية، ودليل الطَّالبة لاستخدام استراتيجيَّة التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا في الواجبات المنزلية، ومن ثم أنشأت الباحثة مجموعة في موقع Kubbu الإلکتروني، وتم اختيار عيِّنة عشوائيَّة من المدرسة المتوسِّطة الخامسة والأربعين مُکوَّنة من (60) طالبة، موزعة على مجموعتين: ضابطة (تمت مُتابعة واجباتهن المنزلية بالطريقة المعتادة)، وتجريبية (تمت مُتابعة واجباتهن المنزلية باستخدام التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا من خلال موقع Kubbu). وقد أخضعت عيِّنة الدِّراسة قبليًّا وبعديًّا للاختبار التَّحصيلي الذي تم إعداده. وقد أُجريت المعالجات الإحصائية لاختبار فروض الدِّراسة باستخدام المتوسِّطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واستخدام الاختبار (ت)  . وأسفرت نتائج الدِّراسة عن أن استخدام التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا في تدريس الرِّياضيات أدَّى إلى تحسين التَّحصيل الدِّراسي بمستوياته الدُّنيا والعُليا لدى طالبات الصَّف الثَّالث المتوسِّط. وقد انتهت الدِّراسة بمجموعة من التَّوصيات، منها: ضرورة أن يأخذ واضعو المناهج ومؤلفو کتاب الرِّياضيات باستراتيجيَّة التَّعلُّم المتمايز إلکترونيًّا عند بناء وتطوير المناهج التَّعليمية.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : التعلم المتمايز,الواجبات المنزلية,التحصيل الدراسي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56533.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56533_0f108cd3be507d23c4494411230070e4.pdf} } @article { author = {Ali Ahmed ElMobaraky, Mariam}, title = {Teachers' Professional Development in-light of the Education Excellence Award Criteria by Schools' Principals}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-45}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56534}, abstract = {Teachers' Professional Development in-light of the Education Excellence Award Criteria by Schools' PrincipalsAbstract: This thesis aimed at knowing the reality of applying the school leadership for professional development for teachers in light of criteria of education’s prize for distinction in the Kingdome of Saudi Arabia, through exploring the degree that school leaders are applying the criteria of practicing the culture of professional development for the teachers within the following indicators: (enhancing the concept of professional development , having the skills of self-learning,  providing technical support and professional experiences for the new teachers).The purpose of the thesis is to answer the thesis main question “what is the reality of applying the school leadership for professional development for teachers in light of criteria of education’s prize for distinction?”, from this question; other secondary questions about the three indicators mentioned above.The searcher used the analytical descriptive approach, to collect data and information, and to know this reality, and get results about it; through using the questionnaire as a main tool to collect data.The searcher used comprehensive inventory methodology for all society components because of the smallness of this society.The study sample contains all components of the society which are all the teachers in intermediate level in Almzelaf schools in AlQanfatha governorate, AH; total of (135) teachers according to the statistics of education office in Al Qanfatha.The results of the research emphasize that the degree of applying the school leadership for intermediate level school to the criteria of enhancing the development culture to teachers, which provided by education’s prize for distinction; has got very high positive indicators, emphasizing that the leaders are achieving the following result: the highest indicator applied according to the teachers’ opinion is Providing the school's teachers with the technical assistance and professional experience of their new colleagues, followed by the indicator of having self-learning skills, the third and last level is providing technical support and professional experiences for the new teachers; all these indicator got very high results of practicing.The searcher recommended many important recommendations that came out from the research results, one of the most important recommendations is empowering the school leaders to have the abilities, knowledge, and tools which help them to manage the professional development process, in addition to continues planning for activities and professional development programs, and variety of the centralization of these plans and the local plans and also at the level of education offices.At the end, the searcher recommended the continues coordination between leaders and teachers to achieve the required professional development.  }, keywords = {Professional Development,Education Award for Excellence - Standards}, title_ar = {واقع تطبيق قائدات المدارس للتنمية المهنية للمعلمات في ضوء معايير جائزة التعليم للتميز}, abstract_ar = {المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق قائدات المدارس للتنمية المهنية للمعلمات في ضوء معايير جائزة التعليم للتميز. وذلک من خلال الکشف عن درجة تطبيق قائدات المدارس لمعيار ترسيخ ثقافة التنمية المهنية للمعلمات من حيث تحقيق شواهد المؤشرات التالية: (تعزيز مفهوم التنمية المهنية-وامتلاک مهارات التعلم الذاتي-وتقديم المساعدة الفنية والخبرات المهنية للمعلمات الجدد). وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الاستبانة کأداة للبحث، وتم اختيار عينة البحث بأسلوب الحصر الشامل، والبالغ عددهن (135) معلمة في مدارس المرحلة المتوسطة بالمظيلف بمحافظة القنفذة. وجاءت نتائج الدراسة لتؤکد أن تطبيق قائدات المدارس المتوسطة لمعيار ترسيخ ثقافة التنمية المهنية للمعلمات، قد حصل على مؤشرات إيجابية وبدرجة عالية جداً، لتؤکد بذلک أن القائدات يحققن مؤشرات هذا المعيار وفق الترتيب التالي: المؤشر الأعلى نسبة في التطبيق هو تقديم المتميزات من المعلمات المساعدة لزميلاتهن الجدد يليه مؤشر امتلاک المعلمات للتعلم الذاتي وفي المستوى الثالث تعزيز مفهوم التنمية المهنية للمعلمات، وکلها قد حصلت على نتائج عالية جداً من التطبيق. وقد أوصت الباحثة بالعديد من التوصيات المهمة النابعة من النتائج البحثية، وکان أهم هذه التوصيات هو تمکين قائدات المدراس من امتلاک القدرات والمعارف والادوات التي تؤهلهن لإدارة التنمية المهنية لدى المعلمات، بالإضافة إلى التخطيط المستمر لأنشطة وبرامج التنمية المهنية، والتنويع بين مرکزية هذه الخطط وبين الخطط المحلية وعلى مستوى مکاتب التعليم، وفي الختام أوصت الدراسة بالتعاون والتشاور المستمر بين القائدات والمعلمات لتحقيق التنمية المهنية المطلوبة والمؤثرة للمعلمات.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: التنمية المهنية,جائزة التعليم للتميز- معايير}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56534.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56534_524f2a743f6ef5d841976211c08c4811.pdf} } @article { author = {Soliman Abdallah AlSwelam, Sarra}, title = {Psychological well-being for a sample of students from the University of Northern Borders   In light of some demographic variables}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-32}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56535}, abstract = {}, keywords = {Psychological well,being}, title_ar = {الرفاهية النفسية لدى عينة من طالبات جامعة الحدود الشمالية في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية}, abstract_ar = {ملخص الدراسة: هدفت الدراسة التعرف على مستوى الرفاهية النفسية لدى عينة من طالبات جامعة الحدود الشمالية بلغ قوامها (316) طالبة تم اختيارهن بطريقة عشوائية،  واتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي:  وطبق عليهن مقياس الرفاهية النفسية لسلومة (2013)،  وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من بينها: يوجد مستوى مرتفع من الرفاهية النفسية لدى الطالبات عينة الدراسة،  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الرفاهية النفسية بأبعادها تبعاً لاختلاف الکلية لعينة الدراسة،  فيما عدا البعدين (تقبل الذات؛ والتمکن من البيئة) فقد وجدت دلالة فروق بين المجموعات لصالح طالبات کلية التربية والآداب في بعد (تقبل الذات) ولصالح طالبات کلية إدارة الأعمال في بعد (التمکن من البيئة)،  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الرفاهية النفسية بأبعادها تبعاً لاختلاف الحالة الاجتماعية لعينة الدراسة لصالح المتزوجات،  فيما عدا البعدين (الاستقلالية) فلم تکن هناک دلالة فروق بين المجموعات،  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الرفاهية النفسية بأبعادها تبعاً لاختلاف الحالة الاقتصادية لعينة الدراسة لصالح الطالبات ذوات الدخل المنخفض،  فيما عدا الأبعاد (تقبل الذات؛ النضج الشخصي؛ والتمکن من البيئة) فلم تکن هناک دلالة فروق بين المجموعات. وبناء على نتائج الدراسة خلصت الباحثة إلى العديد من التوصيات ومن أبرزها:  النظر في سياسة وأنظمة الجامعة لتعزيز و تحسين الرفاهية النفسية لدى طالباتها،  من خلال تصميم البرامج التربوية،   وإعداد ورش العمل والمقررات من قبل قسم الإرشاد في الجامعة و تصميم مواقع إلکترونية تابعة للجامعة تقدم حلقات تدريبية عن بعد للتثقيف بالطريقة الصحيحة للوصول إلى الرفاهية النفسية يعدها مدربون معتمدون وأخصائيون نفسيون واجتماعيون، وتشجيع مراکز البحث العلمي لإعداد مزيد من الأبحاث حول مفهوم الرفاهية النفسية.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الرفاهية النفسية}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56535.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56535_f90993fea4bf2a624a49edcd19b15365.pdf} } @article { author = {nasser aldalaien, Shahrazad}, title = {The extent of using assessment tools and criteria by mathematics teachers in the H.K.J.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-26}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56536}, abstract = {Abstract This study aims at identifying the tools and criteria of assessment which are used by Jordanian mathematics teachers and their relations with the teacher’s experience and his attempts to improve his educational qualification.The study is built on the descriptive method. The population of the study consisted all math teachers in al-karak educational.Directorate (132 teachers) with a percentage of %57 of the population.A two-part questionnaire was designed for data collection, assessment tools part and assessment criteria part.The finding of this study revealed that the daily note books, quizzes, long exams and homework are the most usable assessment tools that are used by teachers to assess their students’ performances. Another result is that written model answers, checklists, rating scales and finally rubrics are used by teachers as assessment criteria. }, keywords = {Key words: assessment tools,math teachers,assessment criteria}, title_ar = {مدى استخدام معلمي الرياضيات لأدوات ومحکات التقويم في المملکة الأردنية الهاشمية}, abstract_ar = {الملخص:             استهدف البحث التعرف الى أدوات ومحکات التقويم المستخدمة لدى معلمي الرياضيات وعلاقتها بتنوع خبرة المعلم وحصوله على مؤهل تربوي. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي المسحي، وشمل مجتمع الدراسة جميع معلمي الرياضيات في محافظة الکرک، وعددهم (132) بنسبة (57%). ولجمع البيانات تم تصميم استبانة احتوت على مجالين: الأول أدوات التقويم، والثاني محکات التقويم. وتوصل البحث إلى أن: 1)  أکثر أساليب التقويم المستخدمة من قبل معلمي الرياضيات کراسات يوميات الرياضيات، ومن ثم جاءت الاختبارات القصيرة، ثم الاختبارات الطويلة، ثم الواجبات المنزلية. 2)  أکثر المحکات المستخدمة للتقويم هي إجابات نموذجية مکتوبة، ثم إجابات غير مکتوبة، ثم قوائم الرصد، ثم قوائم التقدير العددي، وأخيرا قوائم التقدير اللفظي. 3)    لا توجد فروق  في استخدام معظم اساليب التقويم تعزا الى  المؤهل التربوي  ونوع المرحلة التي يدرسها المعلم.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : أدوات التقويم,معلمو الرياضيات,محکات التقويم}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56536.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56536_5e85a957959f63ce2a3e72be6d2230f4.pdf} } @article { author = {Rageh Soud Alosfour Alhagry, Mashael}, title = {The emerging manifestations of school violence among primary school students State of Kuwait}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-15}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56537}, abstract = {AbstractThe present study aimed at identifying the emerging manifestations of school violence in primary school students in Kuwait by addressing the concept of school violence and explanatory theories, and presenting the factors and causes of school violence and the emerging manifestations of school violence in primary school students in Kuwait. And the school in the face of emerging manifestations of school violence, including taking into account individual differences on the level And dealing with the problems of violence, not excessive flexibility or boldness, both increase the school violence 0 Reward desired behavior and ignore and modify the behavior of undesirable within the school to take into account the needs of students psychological and social, by making the study as interesting as possible students. }, keywords = {Keywords: School violence The emerging manifestations of primary violence in Kuwait}, title_ar = {المظاهر المستجدة للعنف المدرسي لدى تلاميذ المرحة الابتدائية بدولة الکويت}, abstract_ar = {المستخلص باللغة العربية:             هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على  المظاهر المستجدة للعنف المدرسي  لدى تلاميذ المرحة الابتدائية بدولة الکويت وذلک من خلال تناول مفهوم العنف المدرسي والنظريات المفسرة ، وعرض عوامل واسباب العنف المدرسي والمظاهر المستجدة من العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالکويت ، توصلت الدراسة الى نتائج أهمها تفعيل دور الاسرة والمدرسة فى مواجهة المظاهر المستجدة من العنف المدرسي  منها مراعاة الفروق الفردية على مستوى ، و التعامل مع مشکلات العنف لا بالمرونة المفرطة أو الحزم المبالغ فکلاهما يزيد من العنف المدرسى0مکافئة السلوک المرغوب فيه وتجاهل وتعديل السلوک الغير مرغوب فيه داخل المدرسة مراعاة حاجات الطالب النفسية والاجتماعية}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : العنف المدرسي ـــ المظاهر المستجدة للعنف ــ المرحلة الابتدائية بالکويت}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56537.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56537_4c6bd7ac644e791b57d62c2a0e92b35a.pdf} } @article { author = {Awad Salem AlBaloshy, Yousief}, title = {Parenting methods and their relationship to critical thinking among tenth grade students Schools in the Dhahirah Governorate, Sultanate of Oman}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-33}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56538}, abstract = {Abstract:Research entitled "Methods of parental treatment and its relation to critical thinking among the tenth grade students in the schools of Al-Dhahirah Governorate in the Sultanate of OmanThe aim of the current study was to identify the methods of parental treatment and the critical thinking level among the 10the grade students in the schools of Al-Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman. The aim of this study was to identify the relationship between parental treatment methods and critical thinking among the study sample members and to identify differences in parental treatment methods and critical thinking. Male and female. The study sample consisted of (343) students randomly selected. The researcher used the measure of parental treatment methods by Farouk Jibril, Watson and Glaser for critical thinking. The results of the study showed that the level of critical thinking among the sample of the study was at the level of " The results showed that there was no relationship between perceived parental treatment methods and the level of critical thinking. There were also no statistically significant differences in the methods of treatment Perceived parenting and critical thinking level are attributed to the gender variable Social, except for the areas of ability to conclude and explain, and the statistical significance in favor of males.}, keywords = {}, title_ar = {أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتفکير الناقد لدى طلبة الصف العاشر بمدارس محافظة الظاهرة بسلطنة عمان}, abstract_ar = {الملخص: هدفت الدراسة التعرف على أساليب المعاملة الوالدية ومستوى التفکير الناقد لدى طلبة الصف العاشر بمدارس محافظة الظاهرة في سلطنة عمان، کما والتعرف على العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والتفکير الناقد لدى أفراد عينة الدراسة، والتعرف على الفروق في أساليب المعاملة الوالدية والتفکير الناقد بين الذکور والإناث، وتکونت عينة الدراسة من (343) طالبًا وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، واستخدم الباحث مقياس أساليب المعاملة الوالدية من إعداد فاروق جبريل، واختبار واطسون وجلاسر للتفکير الناقد، وقد توصلت الدراسة إلى أن أساليب المعاملة الوالدية الشائعة لدى أفراد عينة الدراسة جاءت على النحو التالي (اعتدال/ تسلط)، (تسامح/تشدد)، (اتساق/ عدم اتساق)، (حماية/ إهمال)، کما أظهرت النتائج أن مستوى التفکير الناقد لدى أفراد عينة الدراسة کان بمستوى مرتفع في مجالات (الاستدلال، تقويم الحجج، والاستنتاج)، ومتوسطًا في (التصنيف، والتفسير، والاستنباط، والتنبؤ بالافتراضات)، وأظهرت النتائجعدم وجود علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية المدرکة ومستوى التفکير الناقد،کما أظهرتعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية المدرکة ومستوى التفکير الناقد تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، عدا مجالي القدرة على الاستنتاج والتفسير، وجاءت الدلالة الإحصائية فيهما لصالح الذکور.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56538.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56538_51a5738fbf0a81dc06493ce7c6580fe7.pdf} } @article { author = {Ahmed Mohamed Ali Matar, Heba}, title = {The Family Role in Promoting the Values of Peace among the Young from an Islamic Educational Perspective}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء التاسع}, pages = {1-41}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.56539}, abstract = {ABSTRACTThe current study aimed to illustrate the family role in promoting the values of peace among the young from an Islamic educational perspective. The study made use of the descriptive and deductive methods, and consisted of three dimensions. The first dimension portrayed peace from an Islamic perspective; the second dimension addressed some peace values and the third dimension delineated the potential role of the family in promoting the peace values form an Islamic perspective. The results of the study revealed that peace is a fundamental value in Islam, which contributes to the construction of great civilization. The study highlighted the basic foundations of the call for peace which are unity of God, unity of sex and descent, full equality among Muslims in the rights, duties and worship, unity of religion, the universality of the message and the unity of the Qibla. The study identified the most important methods of social peace which are: the relationship among relatives, charity to the neighbor and the poor and taking into account the rights of Muslims. The study confirmed that terrorism is not related to religion or race and the study proved that peace comes only from the full force and ability to negotiate with the opponents. Peace in Islam is peace of strength, not peace of surrender or weakness. Peace is a humanitarian issue not just a political issue. The study also showed that the family has a greater role in upbringing young people in terms of the Islamic values and the values of peace in particular. }, keywords = {Keywords: family role,promoting,values of peace,Perspective}, title_ar = {دور الأسرة في تعزيز قيم السلام لدى الناشئة من منظور تربوي إسلامي}, abstract_ar = {الملخص: هدفت الدراسة بيان دور الأسرة في تعزيز قيم السلام لدى الناشئة من منظور تربوي إسلامي، واستخدمت المنهجين الوصفي والاستنباطي، وتکونت من ثلاثة محاور، عرض المحور الأول للسلام من منظور إسلامي، بينما عرض المحور الثاني لبعض قيم السلام، وجاء المحور الثالث متناولاً الدور المأمول للأسرة في تعزيز قيم السلام لدى الناشئة من منظور تربوي إسلامي، وتوصلت إلى نتائج من أبرزها ما يلي: إن السلام قيمة أصيلة وجوهرية في الإسلام، ولسنا اليوم نکشف عن وجوده بمهارة قراءة بل بالعکس هو معطى ظاهر، کل ما في الأمر أن هذه القيمة الأصيلة سرت في ممارسة السابقين، وأسهمت في البناء الحضاري الکبير، وتمثلت في السلام مع النفس والآخر, وفي نشر فکر التصالح مع العالم, ولکنها لم تتحوّل إلى ثقافة سائدة مکتوبة ومتوارثة, يحتکم إليها ويُساءَل بموجبها، أبرزت الدراسة الأسس الأساسية في الدعوة إلى السلام: وحدة الإله الخالق، وحدة الجنس والنسب، المساواة التامة بين المسلمين في الحقوق والواجبات والعبادات، وحدة الدين، عالمية الرسالة، وحدة القبلة، إن من أهم سبل السلام الاجتماعي: صلة القرابة، الإحسان إلى الجار وأصناف من الضعفاء في المجتمع، الرحمة بالأجير، مراعاة حقوق المسلمين، أکدت الدراسة أن الإرهاب غير مرتبط بدين أو عرق إنما هو مرتبط بالقساة من البشر،أثبتت الدراسة أن السلام لا يأتي إلا في کامل القوة والقدرة على التفاوض مع الخصم، فالسلام في الإسلام سلامُ قوةٍ، وليس سلام استسلام وضعف، أن السلام هو مسألة إنسانية لا مسألة سياسية فقط، فالإنسان الفاقد للسلام في ذاته وأسرته لا يستطيع أن يلتزم بالسلام المعقود بين الدول والمنصوص عليه في القوانين، بينت الدراسة أن الأسرة لها الدور الأکبر في تربية الناشئة على القيم الإسلامية وقيم السلام خاص.}, keywords_ar = {دور الأسرة,تعزيز,قيم السلام,إنطباع}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56539.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_56539_a41cea86f66d286a1a66bd887d2e1568.pdf} }