@article { author = {Metwally, Wael}, title = {“Relative Contribution of Some Positive Psychosocial Variables in predicting Assertiveness among Secondary School Students with mathematics Learning disabilities in Saudi Arabia”}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-59}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29271}, abstract = {The study aimed to identify verifying the degree of relative contribution of the Academic Adjustment, Academic resilience, and Quality of life in predicting Assertiveness of Secondary School Students with mathematics Learning disabilities. The correlative descriptive method was used to determine the relationship between the Assertiveness and some positive psychological variables used in the study of mathematics learning disabilities.   The study was applied in four Secondary schools in north of Riyadh, which include learning disability programs. The study sample consisted of 110 students with mathematics Learning disabilities in the secondary stage in programs of special education in public schools. The ages range from 16 to 18 years. The study was applied in the first semester of 2018/2019. This study included the following measuring tools: the scale of Assertiveness, the scale of Academic Adjustment, the scale of Academic resilience, and the of Quality of life for Students with Learning disabilities. In the statistical analysis of the data, the researcher relied on the Pearson correlation coefficient and the method of multiple regression analysis in Stepwise. After careful investigation and application of the study tools, the following results were reached: There was statistically significant positive correlation at (0.01) level between Assertiveness and Academic Adjustment among Students with mathematics Learning disabilities. There was statistically significant positive correlation at (0.01) level between Assertiveness and Academic resilience among Students with mathematics Learning disabilities. There was statistically significant positive correlation at (0.01) level between Assertiveness and Quality of life among Students with mathematics Learning disabilities. The Academic Adjustment, Academic resilience, and Quality of life statistically significant contributed in predicting Assertiveness of Secondary School Students with mathematics Learning disabilities.   }, keywords = {Key-words: Positive Psychosocial Variables,assertiveness,Academic Adjustment,Academic resilience,quality of life,Mathematics learning disabilities}, title_ar = {الإسهام النسبي لبعض المتغيرات النفسية الإيجابية في التنبؤ بالتوکيدية لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالمملکة العربية السعودية}, abstract_ar = {الملخص           هدفت الدراسة إلى التحقق من درجة الإسهام النسبي لکل من التوافق الدراسي، والصمود الأکاديمي، وجودة الحياة في التنبؤ بالتوکيدية لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي لتحديد العلاقة بين التوکيدية وبعض المتغيرات النفسية الإيجابية المستخدمة في الدراسة لفئة صعوبات تعلم الرياضيات، وتم تطبيق الدراسة على أربعة مدارس في المرحلة الثانوية بشمال الرياض، والتي تحتوي على برامج صعوبات التعلم، وبلغ عدد أفراد العينة (110) طالباً من الطلاب ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالمرحلة الثانوية في برامج التربية الخاصة بالتعليم العام تتراوح  أعمارهم ما بين 16-18 عام، وطبقت الدراسة في الفصل الدراسي الأول 2018/ 2019م، وقد اشتملت الدراسة على المقاييس الآتية: مقياس التوکيدية، مقياس التوافق الدراسي، مقياس الصمود الأکاديمي، ومقياس جودة الحياة لذوي صعوبات التعلم، وفي التحليل الإحصائي للبيانات اعتمد الباحث على معامل ارتباط بيرسون، وأسلوب تحليل الانحدار المتعدد بطريقة Stepwise ، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي: وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين التوکيدية والتوافق الدراسي لدى الطلاب عينة الدراسة عند مستوى دلالة (01,0)، وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين التوکيدية والصمود الأکاديمي لدى الطلاب عينة الدراسة عند مستوى دلالة (01,0)، وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين التوکيدية وجودة الحياة لدى الطلاب عينة الدراسة عند مستوى دلالة (01,0)، کما تبين أن التوافق الدراسي، والصمود الأکاديمي، وجودة الحياة تسهم إسهاماً دالاً إحصائياً في التنبؤ بالتوکيدية لدى طلاب المرحلة الثانوية ذوي صعوبات تعلم الرياضيات.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: المتغيرات النفسية الإيجابية,التوکيدية,التوافق الدراسي,الصمود الأکاديمي,جودة الحياة,ذوي صعوبات تعلم الرياضيات}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29271.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29271_0b674103076dcf2acceafa663e852387.pdf} } @article { author = {Abul-Haj, Abdul-Rahman}, title = {The Effect of Teaching the Fundamentals of the Political System in Islam Course on the Motivation for Learning among Islamic Studies Students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-28}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29273}, abstract = {The current study aimed at identifying the effect of teaching the fundamentals of the Political System in Islam Course on the level of motivation for learning among the students of Islamic Studies at QassimUniversity. The study made use of the quasi-experimental method and the experimentation was delimited to one group. The study utilized a scale for assessing the level of motivation taking into account its five dimensions (ambition level/ success attitudes/ work attitudes/ academic achievement attitudes/ level of cognitive motive). The scale was administered before and after the experimentation to the study participants (totaling 72 students) who were enrolled to study the fundamentals of the political system in Islam (104) which belonged to the department of Islamic studies in QassimUniversity. The results of the study revealed the effectiveness of teaching the fundamentals of the political system in Islam course in increasing the level of motivation for learning taking into account all its dimensions among the Islamic Studies students in QassimUniversity.}, keywords = {}, title_ar = {أثر تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في الدافعية للتعلم لدى طلاب الدراسات الإسلامية}, abstract_ar = {ملخص الدراسة: هدفت الدراسة تعرف أثر تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في مستوى الدافعية للتعلم لدى طلاب الدراسات الإسلامية بجامعة القصيم، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي بأسلوب المجموعة الواحدة، واستخدمت مقياس مستوى الدافعية بأبعاده الخمسة (مستوى الطموح/ مستوى التوجه للنجاح/ مستوى التوجه للعمل/ مستوى الحاجة للتحصيل العلمي/ مستوى الحافز المعرفي)، حيث تم تطبيق المقياس قبلياً وبعدياً على المجموعة التجريبية التي تکونت من (72) طالباً من الطلاب المسجلين لدراسة مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام (104 سلم) وهو أحد المقررات التابعة لقسم الدراسات الإسلامية في جامعة القصيم، وأسفرت النتائج عن فاعلية تدريس مقرر أسس النظام السياسي في الإسلام في رفع مستوى الدافعية للتعلم بجميع أبعادها لدى طلاب الدراسات الإسلامية بجامعة القصيم. The Effect of Teaching the Fundamentals of the Political System in Islam Course on the Motivation for Learning among Islamic Studies Students By: Dr. Abdul-Rahman bin Abdul-Aziz Abul-Haj Assistant Professor of Curriculum and Instruction (Science), Faculty of Education, QassimUniversity ABSTRACT The current study aimed at identifying the effect of teaching the fundamentals of the Political System in Islam Course on the level of motivation for learning among the students of Islamic Studies at QassimUniversity. The study made use of the quasi-experimental method and the experimentation was delimited to one group. The study utilized a scale for assessing the level of motivation taking into account its five dimensions (ambition level/ success attitudes/ work attitudes/ academic achievement attitudes/ level of cognitive motive). The scale was administered before and after the experimentation to the study participants (totaling 72 students) who were enrolled to study the fundamentals of the political system in Islam (104) which belonged to the department of Islamic studies in QassimUniversity. The results of the study revealed the effectiveness of teaching the fundamentals of the political system in Islam course in increasing the level of motivation for learning taking into account all its dimensions among the Islamic Studies students in QassimUniversity.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29273.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29273_2f91f887ae78ddafd55e2655e5d5af94.pdf} } @article { author = {ALSUQAIRI, MAHA}, title = {The level of motivation of a sample of high school students towards free reading In light of some variables from their point of view}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-36}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29274}, abstract = {The study aimed to identify the relationship between the motivation for free reading and the quality of life in a sample of 70 secondary students in Buraidah, and to detect the existence of statistically significant differences between the average scores of the sample in motivation for free reading and quality of life according to the variables of achievement and participation In the challenge of reading in Arabic. In this study, the researcher used the correlated comparative descriptive method. The questionnaire of motivation for reading (Al-Nassar et al., 2006) was used after re-adjustment and the quality of life wellbeing for secondary education students after amending and re-adjusting the quality of life standard for university graduates (Mansi and Kazem, 2010). The current study achieved many results, some of which:  There is a significant positive correlation between motivation for free reading and quality of life. There are also statistically significant differences between the average scores of the sample in the quality of the total life and the quality of education and study due to the variable of achievement in favor of female students of high achievement. The study revealed significant differences between the average scores of the sample members in the quality of the total life and some of its dimensions and the existence of statistically significant differences between the average scores of the sample in the motivation for reading in most dimensions due to the variable of participation In the challenge of reading Arabic in favor of the group of participating female students, while the study did not reveal the existence of statistically significant differences between the average scores of the sample in the motivation to read the dimensions attributed to the achievement variable. Based on the results of the study, the researcher concluded with a number of recommendations. The most important of these are:  Expanding  the experience of the challenge of reading Arabic in the Saudi society with all its spectra,  designing training programs in which students learn reading skills and cognitive empowerment,  developing an annual plan to support cultural activities in schools and universities, Free reading, introduction of the concept of quality of life in some educational curricula for the stages of secondary and university education, increasing attention to stud to reach with them the achievement of better quality of life. ents with low academic achievement and working to provide support for them in order to reach with them the achievement of better quality of life.}, keywords = {Keywords: motivation for free reading,free reading,quality of life,guidance through reading}, title_ar = {مستوى دافعية عينة من طالبات المرحلة الثانوية نحو القراءة الحرة في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظرهنّ}, abstract_ar = {ملخص: ·   هدفت الدراسة إلى التعرّف على مستوى الدافعية للقراءة الحرة لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية ببريدة البالغ عددهن (70) طالبة، وللکشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة في الدافعية للقراءة الحرة ببعديها وفقًا لمتغيريّ التحصيل الدراسي والمشارکة في تحدي القراءة العربي . ·   اتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي المقارن, وقد تم استخدام: استبيان الدافعية للقراءة (النصار وآخرون، 2006) بعد إعادة ضبطه. توصلت الدراسة الحالية للعديد من النتائج؛ من بينها: وجود مستوى دافعية مرتفع للقراءة الحرة لدى أفراد العينة، بينما يتوفّر مؤشّر الدافعية الداخلية للقراءة بدرجة أعلى من الدافعية الخارجية لدى أفراد العينة، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة في الدافعية للقراءة بغالبية أبعادها تُعزى لمتغير المشارکة في تحدي القراءة العربي لصالح مجموعة الطالبات المشارکات، بينما لم تکشف الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة في الدافعية للقراءة بأبعادها تُعزى لمتغير التحصيل الدراسي . ·   بناءً على نتائج الدراسة خلصت الباحثة إلى عدد من التوصيات؛ ومن أبرزها: تعميم تجربة تحدي القراءة العربي في المجتمع السعودي بأطيافه، تصميم بــرامج تدريبيــة تتعلم مـن خلالهـا الطالبات مهارات القراءة والتمکين المعرفي، استحداث خطة سنوية لدعم الأنشطة الثقافية في المدارس والجامعات وتوجيهها لصالح نشر ثقافة القراءة الحرة، تصميم برامج إرشاد بالقراءة ضمن خطط الإرشاد الطلابي في المدارس. الجهات المُستفيدة من هذه الدراسة: وزارة التعليم "مدارس وجامعات" ، وزارة الثقافة والإعلام ، وزارة العمل والتنمية الاجتماعية ، مؤسسات التنمية الخيرية والأهلية .}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الدافعية للقراءة الحرة,القراءة الحرة,الإرشاد بالقراءة}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29274.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29274_6bc041c2d4e898765fd99c52a38c10d3.pdf} } @article { author = {al thukfan, thukfan}, title = {The effectiveness of teaching using electronic mental maps in developing some technical skills and cognitive achievement among middle school students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-34}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29276}, abstract = {The aim of this study was to measure the effectiveness of teaching a proposed unit using electronic mental maps in developing the technical skills and cognitive achievement of the third grade students The sample of the study consisted of (60) students from the third grade students. They were divided into two groups:  one experimental, 30 students and the other 30 students. The results of the research resulted in the following: 1)    There are statistically significant differences at the level of (05.0) between the average scores of the students in the experimental groups and the control in the post application of the note card for the technical skills for the students of the experimental group. 2)    There are statistically significant differences at the level of (05.0) between the average scores of students in the experimental groups, and the control in the post-test cognitive achievement for the benefit of the experimental group students.}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية التدريس باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية بعض المهارات التقنية والتحصيل المعرفي لدى طلاب الصف الثالث المتوسط}, abstract_ar = {ملخص البحث: هدف البحث إلي قياس فاعلية تدريس وحدة مقترحة باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية المهارات التقنية والتحصيل المعرفي لدى طلاب الصف الثالث المتوسط وتکونت عينة الدراسة من(60) طالبا من طلاب الصف الثالث متوسط وتم تقسيمهم إلى مجموعتين:  إحداهما تجريبية وعددهم(30) طلاب والأخرى ضابطة وعددهم (30) طلاب، وقد أسفرت نتائج البحث عما يلي: توجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (05,0) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية،  والضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة الخاصة بالمهارات التقنية لصالح طلاب المجموعة التجريبية، توجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (05,0) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيل المعرفي  لصالح طلاب المجموعة التجريبية. Abstract: The aim of this study was to measure the effectiveness of teaching a proposed unit using electronic mental maps in developing the technical skills and cognitive achievement of the third grade students The sample of the study consisted of (60) students from the third grade students. They were divided into two groups:  one experimental, 30 students and the other 30 students. The results of the research resulted in the following: 1)    There are statistically significant differences at the level of (05.0) between the average scores of the students in the experimental groups and the control in the post application of the note card for the technical skills for the students of the experimental group. 2)    There are statistically significant differences at the level of (05.0) between the average scores of students in the experimental groups, and the control in the post-test cognitive achievement for the benefit of the experimental group students.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29276.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29276_f1c1055344b7404eba6fdabdcf2e6a8a.pdf} } @article { author = {Aljaid, Njoud and Bahatheg, Raja}, title = {The Relationship between the Reality of the Professional Development of the Kindergarten Demonstrators and their Evaluation of the Pre-school Stage Curricula in the Light of some Variables}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-35}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29280}, abstract = {The current study investigated the relationship between the reality of the professional development of the kindergarten department demonstrators and their evaluation of the pre-school curricula. Furthermore, the study examined the reality of the kindergarten demonstrators experience in the pre-school curricula and the most important pre-school curriculain the Kingdom of Saudi Arabia. The results of the study revealed a number of results as follows: The degree of approval of the study participants concerning the reality of the professional development of the kindergarten department demonstrators in keeping up with the pre-school curricula was (65%). The degree of approval of the study participants concerning the reality of the professional development of the kindergarten demonstrators in the self-learning curriculum (the developed curriculum) was (78%) which considered the highest degree of approval among the participants concerning the developed curriculum. The results of the study also revealed that there were statistically significant differences between the responses of the study participants in the light of their qualifications (bachelor’s degree - Master's degree in the professional development of the Montessori curriculum) in favor of the masters' degree holders.}, keywords = {}, title_ar = {العلاقة بين واقع التنمية المهنية لمعيدات رياض الأطفال وتقييمهم المناهج المتبعة في مرحلة ما قبل المدرسة في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {المستخلص: درس هذا البحث العلاقة بين واقع التنمية المهنية للمعيدات في أقسام رياض الأطفال وتقييمهم المناهج المطبقة لمرحلة ما قبل المدرسة، والتعرف على واقع خبرة معيدات قسم رياض الأطفال بالمناهج المطبقة بمرحلة ما قبل المدرسة بالمملکة العربية السعودية مع التعرف على أهم المناهج المطبقة في مرحلة ماقبل المدرسة في المملکة العربية السعودية وقد توصلت الدراسة الحالية إلى جملة من النتائج منها:بلغت درجة موافقة عينة الدراسة على واقع التنمية المهنية لمعيدات قسم رياض الأطفال في مواکبة المناهج المطبقة في مرحلة ما قبل المدرسة (65%) ودرجة موافقة عينة الدراسة على واقع التنمية المهنية لمعيدات قسم رياض الأطفال في منهج التعلم الذاتي (المنهج المطور) (78%) وهي أعلى درجة موافقة للعينة وکانت لصالح المنهج المطور على غيره من المناهج.کما وجد البحث بأن هناک فروق ذو دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة حسب المؤهل بکالوريوس - ماجستير حول واقع التنمية المهنية لمنهج منتسوري وهي ذات دلالة لصالح حملة الماجستير. The Relationship between the Reality of the Professional Development of the Kindergarten Demonstrators and their Evaluation of the Pre-school Stage Curricula in the Light of some Variables Miss. Njoud Mastour Aljaid Master’s Degree inEarly Childhood Dr. Raja Omar Bahatheg Associate Professor, Department of Early Childhood Faculty of Education - King Saud University ABSTRACT: The current study investigated the relationship between the reality of the professional development of the kindergarten department demonstrators and their evaluation of the pre-school curricula. Furthermore, the study examined the reality of the kindergarten demonstrators experience in the pre-school curricula and the most important pre-school curriculain the Kingdom of Saudi Arabia. The results of the study revealed a number of results as follows: The degree of approval of the study participants concerning the reality of the professional development of the kindergarten department demonstrators in keeping up with the pre-school curricula was (65%). The degree of approval of the study participants concerning the reality of the professional development of the kindergarten demonstrators in the self-learning curriculum (the developed curriculum) was (78%) which considered the highest degree of approval among the participants concerning the developed curriculum. The results of the study also revealed that there were statistically significant differences between the responses of the study participants in the light of their qualifications (bachelor’s degree - Master's degree in the professional development of the Montessori curriculum) in favor of the masters' degree holders.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29280.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29280_82eb0d20558d959831287bf93dd13e9a.pdf} } @article { author = {Al-Oraify, Hessah}, title = {A Proposed Perspective of the Students Affairs Deanship Roles in Developing Leadership Skills among Student Clubs Leaders in Saudi University in the Light of 2030 Vision}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-34}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29282}, abstract = {The current study aimed at developing a proposed perspective of the Student Affairs Deanship roles in developing the leadership skills among the student clubs leaders in the Kingdom of Saudi Arabia universities in the light of 2030 Vision. Furthermore, the study sought to identify the most prominent obstacles encountered by the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills of the student clubs leaders at King Saud University. The study made use of the descriptive method for fulfilling its purpose and a questionnaire was developed for collecting the study data. The study population was all the female students at King Saud University in Riyadh who are the leaders of female student clubs at King Saud University and the study was delimited to 35 students as participants. The results of the study revealed that the study participants agreed to the roles of the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills among the student leaders at King Saud University. The study participants agreed to some extent to the main obstacles of activating the role of Student Affairs Deanship in developing the leadership skills at King Saud University. The study participants agreed to the development requirements that can be identified for activating the role of Student Affairs Deanship for developing the leadership skills at King Saud University. The study recommended providing opportunities for exchanging experiences with club leaders in other universities, providing development training opportunities for student clubs leaders outside the university and involving club leaders in planning student activities.}, keywords = {Keywords: Higher Education,student activities,Student Leaders,Student Affairs}, title_ar = {تصور مقترح لدور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في الجامعات السعودية في ضوء رؤية 2030}, abstract_ar = {ملخص الدراسة: هدفت  الدراسة تقديم تصور مقترح لدور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في الجامعات السعودية  في ضوء رؤية 2030، وبيان أبرز معوقات تفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود، وتحديد متطلبات تطويرية لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود، وتقديم تصور مقترح لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود) وتم استخدام المنهج الوصفي لتحقيق الأهداف ، کما استُخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات اللازمة للدراسة، وتکون مجتمع الدراسة من طالبات جامعة الملک سعود بمدينة الرياض القائمات بمهام القائدات لأي من الأندية الطلابية النسائية في جامعة الملک سعود والبالغ عددها (65) نادياً، تنقسم غلى أندية عامة وعددها (15) نادياً، و(50) نادياً تخصصياً. أما عينة الدراسة فقد تمثلت في عينة عشوائية بسيطة بلغ حجمها (35) طالبة. توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أبرزها: أن أفراد عينة الدراسة موافقين على واقع دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لقائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود. أن أفراد عينة الدراسة موافقين إلى حد ما على أبرز معوقات تفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود. أن أفراد عينة الدراسة موافقين على المتطلبات التطويرية التي يمکن تحديدها لتفعيل دور عمادة شؤون الطلاب في تنمية المهارات القيادية لدى قائدات الأندية الطلابية في جامعة الملک سعود.  وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بالآتي (إتاحة فرص تبادل الخبرات مع قائدات الأندية في الجامعات الأخرى، توفير فرص تدريبية تطويرية لقائدات الأندية خارج نطاق الجامعة، إشراک قائدات الأندية في التخطيط للأنشطة الطلابية).   A Proposed Perspective of the Students Affairs Deanship Roles in Developing Leadership Skills among Student Clubs Leaders in Saudi University in the Light of 2030 Vision By Dr. Hessah bent Saad  Al-Oraify Assistant Professor of Educational Administration, Management of Higher Education, Faculty of Education, King Saud University   ABSTRACT The current study aimed at developing a proposed perspective of the Student Affairs Deanship roles in developing the leadership skills among the student clubs leaders in the Kingdom of Saudi Arabia universities in the light of 2030 Vision. Furthermore, the study sought to identify the most prominent obstacles encountered by the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills of the student clubs leaders at King Saud University. The study made use of the descriptive method for fulfilling its purpose and a questionnaire was developed for collecting the study data. The study population was all the female students at King Saud University in Riyadh who are the leaders of female student clubs at King Saud University and the study was delimited to 35 students as participants. The results of the study revealed that the study participants agreed to the roles of the Student Affairs Deanship in developing the leadership skills among the student leaders at King Saud University. The study participants agreed to some extent to the main obstacles of activating the role of Student Affairs Deanship in developing the leadership skills at King Saud University. The study participants agreed to the development requirements that can be identified for activating the role of Student Affairs Deanship for developing the leadership skills at King Saud University. The study recommended providing opportunities for exchanging experiences with club leaders in other universities, providing development training opportunities for student clubs leaders outside the university and involving club leaders in planning student activities.  }, keywords_ar = {Keywords: Higher Education,student activities,Student Leaders,Student Affairs. الکلمات المفتاحية: التعليم العالي,الأنشطة الطلابية,القيادات الطلابية,شؤون الطلاب}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29282.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29282_d22170c47326394f705c00635d83f4ac.pdf} } @article { author = {elshamry, ebed and eletel, mohamed and elmansoury, mshel}, title = {Middle School Teachers Practice Level of the Creative Teaching Skills in the Light of some Variables in Kuwait}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-53}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29284}, abstract = {The current study aimed to identify the extent to which the Kuwaiti middle school teachers practice the creative teaching skills in the light of some variables. To achieve such objective, the study made use of the descriptive method utilizing a questionnaire as a data collection method. The study population were all the middle school supervisors and the participants were 308 supervisors (males & females). The participants were categorized in the light of some variables namely, gender, qualifications and years of experience. The results of the study revealed that the degree of approval of all the dimensions was (average) from the viewpoints of the study participants indicating that the degree of middle school teachers practice of the creative teaching was average from the viewpoints of the supervisors. The dimensions were respectively arranged as follows: the fourth dimension related to the middle school teachers practicing of the sensitivity to problems skills, the third dimension related to the middle school teachers practicing of the flexibility skills, the first dimension related to the middle school teachers practicing of the fluency skills, the second dimension related to the middle school teachers practicing of the originality skills as the means of the items relative weights ranged between (1.864) and (2.037).}, keywords = {}, title_ar = {مدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة بالکويت لمهارات التدريس الإبداعي في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {الملخص: هدفت الدراسة تعرف مدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة بالکويت لمهارات التدريس الإبداعي في ضوء بعض المتغيرات، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي مع الاعتماد على الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتکون مجتمع الدراسة من جميع موجهي مدارس المرحلة المتوسطة، واقتصرت عينة الدراسة على عدد (308) موجهاً  وموجهة موزعين وفق متغيرات (النوع/ سنوات الخبرة) وأسفرت نتائج الدراسة عن أن درجة الموافقة على مجمل المحاور (متوسطة) من وجهة نظر عينة الدراسة مما يدل على أن درجة ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة للتدريس الإبداعي جاءت متوسطة من وجهة نظر الموجهين، وکانت ترتيبها کالتالي: المحور الرابع الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الحساسية للمشکلات، ثم الثالث المحور الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة المرونة، ثم الأول المحور الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الطلاقة، وفي المرتبة الأخيرة المحور الثاني الخاص بمدى ممارسة معلمي المرحلة المتوسطة لمهارة الأصالة، حيث تراوحت متوسط الأوزان النسبية لعبارات تلک المحاور بين (1.864)، و(2.037). Middle School Teachers Practice Level of the Creative Teaching Skills  in the Light of some Variables in Kuwait ABSTRACT The current study aimed to identify the extent to which the Kuwaiti middle school teachers practice the creative teaching skills in the light of some variables. To achieve such objective, the study made use of the descriptive method utilizing a questionnaire as a data collection method. The study population were all the middle school supervisors and the participants were 308 supervisors (males & females). The participants were categorized in the light of some variables namely, gender, qualifications and years of experience. The results of the study revealed that the degree of approval of all the dimensions was (average) from the viewpoints of the study participants indicating that the degree of middle school teachers practice of the creative teaching was average from the viewpoints of the supervisors. The dimensions were respectively arranged as follows: the fourth dimension related to the middle school teachers practicing of the sensitivity to problems skills, the third dimension related to the middle school teachers practicing of the flexibility skills, the first dimension related to the middle school teachers practicing of the fluency skills, the second dimension related to the middle school teachers practicing of the originality skills as the means of the items relative weights ranged between (1.864) and (2.037).}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29284.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29284_c9d86b51d6ca721e91b01654e258037e.pdf} } @article { author = {elhussein, asmaa}, title = {Occupational stress and its relationship to feeling satisfied with the faculty members at Princess Nora Bint Abdul Rahman University}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-38}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29287}, abstract = {: The study aimed to identify the level of professional pressure and its relation to the level of satisfaction among faculty members at Princess Noura Bint Abdul Rahman University. The study community consists of (180 members between a professor, an associate professor and a lecturer - sixty members per faculty, twenty members from each department), a member of the teaching staff at Princess Noura Bint Abdul Rahman University. (from different Sections: Islamic Studies, Arabic Language, History), Education (Sections: Psychology, Early Childhood, Curriculum and Teaching Methods), Science (Sections: Mathematical Sciences, Chemistry, Biology). To measure the pressure of the profession and the second to measure the level of job satisfaction among faculty members at the University of Princess Noura bint Abdul Rahman. The results of the study showed a high level of professional pressure according to the answers of the faculty members themselves. There was also an average level of job satisfaction among faculty members. There was a statistically significant correlation between the level of occupational stress for faculty members and job satisfaction.   The researcher recommended: Precisely define tasks. And finding fundament and objective bases in the distribution of tasks. Identify policies and requirements of work and ensure that they do not discrepancy and disagreement. Improve performance and reduce stress. Organization, distribution and utilization of working time. The distribution of duties and powers in a fair distribution commensurate with the possibilities and skills. Working to increase and build human relations between presidents and subordinates through holding friendly meetings away from the work atmosphere and problems. Mitigating work pressures arising from limited opportunities for promotion. Redesign functions in a way that improves performance efficiency and reduces compression. Increase substantial and moral incentives for members.     The results showed differences in the professional pressure of the faculty according to the social situation. The results also showed that there were no significant differences in job satisfaction according to the different functional grade of the members , But the level of job satisfaction is increasing digitally in both the associate professor and the professor Which was the lowest level (72.0 ) at the level of assistant professor And increased job satisfaction to reach the highest rates of the member (78.88) at the degree of professor. }, keywords = {Professional pressure,Job Satisfaction,faculty members}, title_ar = {الضغوط المهنية وعلاقتها بالشعور بالرضا لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن}, abstract_ar = {مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى الضغوط المهنية وعلاقتها بالشعور بالرضا لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن. وقد تکون مجتمع الدراسة من (180 عضواَ من أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن. من کل من کليات الآداب (أقسام: الدراسات الإسلامية، اللغة العربية، التاريخ)، التربية (الأقسام: علم النفس، الطفولة المبکرة، المناهج وطرق التدريس)، ما بين أستاذ وأستاذ مشارک ومحاضر - واستخدمت لجمع البيانات أداتان: الأولى من تصميم الباحثة، لقياس ضغوط المهنة والثانية لقياس مستوى الرضا الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن. وأظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى مرتفع من ضغوط المهنة وفقاً لإجابات أعضاء هيئة التدريس أنفسهم. کما تبين وجود مستوى متوسّط من الشعور بالرضا الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس. وکان هناک ارتباط قوي دال إحصائياً بين ضغوط المهنة لأعضاء هيئة التدريس والرضا الوظيفي.           وبينت النتائج وجود فروق في الضغوط المهنية لدى عضو هيئة التدريس تبعاً لمتغير الحالة الاجتماعية.            کما بينت النتائج عدم وجود فروق معنوية في الرضا الوظيفي تبعاً لاختلاف الدرجة الوظيفية للأعضاء، ولکن يزداد مستوى الرضا الوظيفي بصورة رقمية لدى کل من الأستاذ المشارک، والأستاذ حيث کانت أقل مستوى لها (72.0) عند درجة أستاذ مساعد. وازداد الرضا الوظيفي ليصل لأعلى معدلاته لدى العضو (78.88) عند درجة الأستاذ.   Abstract: The study aimed to identify the level of professional pressure and its relation to the level of satisfaction among faculty members at Princess Noura Bint Abdul Rahman University. The study community consists of (180 members between a professor, an associate professor and a lecturer - sixty members per faculty, twenty members from each department), a member of the teaching staff at Princess Noura Bint Abdul Rahman University. (from different Sections: Islamic Studies, Arabic Language, History), Education (Sections: Psychology, Early Childhood, Curriculum and Teaching Methods), Science (Sections: Mathematical Sciences, Chemistry, Biology). To measure the pressure of the profession and the second to measure the level of job satisfaction among faculty members at the University of Princess Noura bint Abdul Rahman. The results of the study showed a high level of professional pressure according to the answers of the faculty members themselves. There was also an average level of job satisfaction among faculty members. There was a statistically significant correlation between the level of occupational stress for faculty members and job satisfaction.   The researcher recommended: Precisely define tasks. And finding fundament and objective bases in the distribution of tasks. Identify policies and requirements of work and ensure that they do not discrepancy and disagreement. Improve performance and reduce stress. Organization, distribution and utilization of working time. The distribution of duties and powers in a fair distribution commensurate with the possibilities and skills. Working to increase and build human relations between presidents and subordinates through holding friendly meetings away from the work atmosphere and problems. Mitigating work pressures arising from limited opportunities for promotion. Redesign functions in a way that improves performance efficiency and reduces compression. Increase substantial and moral incentives for members.     The results showed differences in the professional pressure of the faculty according to the social situation. The results also showed that there were no significant differences in job satisfaction according to the different functional grade of the members , But the level of job satisfaction is increasing digitally in both the associate professor and the professor Which was the lowest level (72.0 ) at the level of assistant professor And increased job satisfaction to reach the highest rates of the member (78.88) at the degree of professor.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الضغط المهني,الرضا الوظيفي,أعضاء هيئة التدريس}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29287.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29287_b0c43534f5d5b9a6c61d142e1c17df19.pdf} } @article { author = {elshamrany, aliyaa and elakally, amany}, title = {The Employment of Secondary School Female Teachers for Technological Innovations in Teaching}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-27}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29288}, abstract = {        The study aimed to determine the reality of employing secondary school female teachers for technological innovations in teaching from their point of view, and to determine the effect of academic specialization and years of experience on the reality of employing secondary school teachers for technological innovations in teaching from their point of view. (160) teachers of the secondary stage, and applied a questionnaire to measure the reality of the employment of secondary school teachers of technological innovations in teaching from their point of view, and reached the following results: The most technological innovations used in terms of teachers' attitudes, the Internet was 4.89%, and the percentage of technological innovation in teaching was 4.74%, while the trend towards technological innovations in teaching was 3.68. The obstacles of employing technological innovations in teaching amounted to an average of (2.64). There were also no statistically significant differences at the level of (0.05) in the responses of the secondary stage parameters due to the variables (scientific specialization, years of experience). The study recommended several recommendations from the most important of which are: the need to establish workshops to train the female teachers on employment of technological innovations in teaching.}, keywords = {Keywords:technological innovations,teaching}, title_ar = {واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس من وجهة نظرهن في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {الملخص:       أصبح الاهتمام بدمج المستحدثات التکنولوجية في التعليم من الاتجاهات الحديثة التي تعنى بها المؤسسات التعليمية على اختلاف مستوياتها، وذلک لإيمان القائمين على التعليم بجدوى هذه المستحدثات والآثار الکبيرة التي تعود على تحقيق الأهداف التعليمية وتمکين الأجيال من مسايرة متطلبات العصر. جاءت هذه الدراسة بهدف التعرف على واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس من وجهة نظرهن، بالإضافة إلى تحديد تأثير التخصص الأکاديمي وسنوات الخبرة على واقع توظيفهن لهذه المستحدثات. ولتحقيق أهداف الدراسة فقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي، إذ تمثل المنهج الوصفي بالرجوع إلى الأدب النظري والدراسات السابقة وثيقة الصلة بموضوع البحث، بينما اعتمد المنهج التحليلي على أداة الدراسة إذ تم بناء الاستبيان بالاعتماد على الدراسات السابقة بهدف الکشف عن واقع توظيف معلمات المرحلة الثانوية للمستحدثات التکنولوجية في التدريس بمحافظة جدة. وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمات المرحلة الثانوية بمدينة جدة وتم اختيار عينة طبقية عشوائية من مجتمع الدراسة بلغ عددهن (160) معلمة. خرجت الدراسة بعدّة نتائج أهمها أن هناک استخدام بدرجة کبيرة للمستحدثات التکنولوجية المستخدمة في التدريس، کما أوضحت الدراسة عدم وجود أثر للتخصص على واقع توظيف المعلمات للمستحدثات التکنولوجية في التدريس، وفي المقابل يوجد فروق دالة احصائيًا في استخدام مستحدثات تکنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الخبرة، وأوصت الدراسة بضرورة إقامة ورش عمل لتدريب المعلمات على إنتاج المستحدثات التکنولوجية. The Employment of Secondary School Female Teachers for Technological Innovations in Teaching Abstract:         The study aimed to determine the reality of employing secondary school female teachers for technological innovations in teaching from their point of view, and to determine the effect of academic specialization and years of experience on the reality of employing secondary school teachers for technological innovations in teaching from their point of view. (160) teachers of the secondary stage, and applied a questionnaire to measure the reality of the employment of secondary school teachers of technological innovations in teaching from their point of view, and reached the following results: The most technological innovations used in terms of teachers' attitudes, the Internet was 4.89%, and the percentage of technological innovation in teaching was 4.74%, while the trend towards technological innovations in teaching was 3.68. The obstacles of employing technological innovations in teaching amounted to an average of (2.64). There were also no statistically significant differences at the level of (0.05) in the responses of the secondary stage parameters due to the variables (scientific specialization, years of experience). The study recommended several recommendations from the most important of which are: the need to establish workshops to train the female teachers on employment of technological innovations in teaching.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: المستحدثات التکنولوجية,العملية التعليمية,معلمات المرحلة الثانوية,التخصص الأکاديمي,سنوات الخبرة. Keywords:technological inno,teaching}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29288.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29288_67f972d4d63a721d1041429541f536d0.pdf} } @article { author = {elzayed, aml}, title = {The professional self-guides for student in Al-Rass governorate schools In light of some variables}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-38}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29289}, abstract = {}, keywords = {Professional self,student guides}, title_ar = {الذات المهنية لدى المرشدات الطلابيات بمدارس محافظة الرس في ضوء بعض المتغيرات}, abstract_ar = {الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على الذات المهنية لدى عينة من المرشدات الطلابيات بمدارس محافظة الرس في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظرهن،  حيث بلغ عددهن (51) مرشدة طلابية،  کما هدفت إلى التعرف على مستوى الذات المهنية لدى عينة الدراسة،  وما إذا کان هناک فروق بين متوسطات درجات عينة الدراسة على مقياس الذات المهنية بأبعاده،  وفقاً لمتغيرات (المؤهل العلمي – سنوات الخبرة - المرحلة التعليمية). اتبعت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي،  وقد تم استخدام مقياس الذات المهنية والذي أعدته الشرفا (2011)،  وقد تم التحقق من شروط المقياس السيکومترية. توصلت الدراسة للعديد من النتائج؛ من بينها: أن مستوى الذات المهنية لاستجابات عينة الدراسة کانت مرتفعة،  کما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الذات المهنية بأبعادها لدى عينة الدراسة تبعاً للمتغيرات الديموغرافية (سنوات الخبرة). بناءً على نتائج الدراسة خلصت الباحثة إلى عدد من التوصيات من أبرزها ما هو موجه إلى مراکز التدريب وقسم الإرشاد الطلابي بوزارة التعليم والباحثين بالاستفادة من نتائج الدراسة في تطوير معايير التعيين والترشيح للإرشاد الطلابي.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الذات المهنية,المرشدات الطلابيات}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29289.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29289_497a546a650c0ef7f7b4bdc8f33446de.pdf} } @article { author = {almansour, ali}, title = {The degree of secondary school leaders practice in the Qatif governorate of transformational leadership and its relationship to the level of organizational loyalty of teachers}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-58}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29290}, abstract = {The study aimed to know the degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers, to know the level of the organizational loyalty among teachers, and to reveal the relationship between the transformational leadership and the organizational loyalty. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method through the questionnaire which was applied to a random simple sample of (487) teachers, representing 55% of the teachers of the governmental secondary schools in the Office of Education in Qatif of the total (881) teacher, and the data were processed by using the statistical program (SPSS). The study found the following results: The degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers was significant with an arithmetic mean of (3.900). The level of teachers’ organizational loyalty was significant with an arithmetic mean of (4.340). The study also revealed the existence of a statistically significance positive correlation relationship of at a significance level of (α ≤ 0.01), Between the average estimate of the sample members of the study to practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate and the average estimate of the sample members of the study to the organizational loyalty among teachers, where Pearson's correlation coefficient between them was (0.571).  }, keywords = {}, title_ar = {درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين}, abstract_ar = {المستخلص: هدفت الدراسة التعرف على درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية من وجهة نظر المعلمين، والتعرف على مستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين، والکشف عن العلاقة بين القيادة التحويلية والولاء التنظيمي، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال الاستبانة التي تم تطبيقها على عينة عشوائية بسيطة، بلغ عددها (487) معلم، تمثل نسبة 55 % من معلمي المدارس الحکومية الثانوية بمکتب تعليم القطيف والبالغ عددهم (881) معلم، وقد تم معالجة بيانات الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن درجة ممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية من وجهة نظر المعلمين، کان بدرجة کبيرة بمتوسط حسابي قدره (3.900)، أن مستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين کان بدرجة کبيرة، بمتوسط حسابي قدره (4.340)، کما کشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.01)، بين درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لممارسة قادة المدارس الثانوية بمحافظة القطيف للقيادة التحويلية، ودرجات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستويات الولاء التنظيمي لدى المعلمين، حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بينهما (0.571). Abstract: The study aimed to know the degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers, to know the level of the organizational loyalty among teachers, and to reveal the relationship between the transformational leadership and the organizational loyalty. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method through the questionnaire which was applied to a random simple sample of (487) teachers, representing 55% of the teachers of the governmental secondary schools in the Office of Education in Qatif of the total (881) teacher, and the data were processed by using the statistical program (SPSS). The study found the following results: The degree of practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate from the point of view of teachers was significant with an arithmetic mean of (3.900). The level of teachers’ organizational loyalty was significant with an arithmetic mean of (4.340). The study also revealed the existence of a statistically significance positive correlation relationship of at a significance level of (α ≤ 0.01), Between the average estimate of the sample members of the study to practicing transformational leadership by the Secondary School Leaders in Qatif governorate and the average estimate of the sample members of the study to the organizational loyalty among teachers, where Pearson's correlation coefficient between them was (0.571).}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29290.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29290_1aaa3da399bacd08aad0130b980c1779.pdf} } @article { author = {elkazlan, asmaa}, title = {Professional development needs for high school physics teachers   From their point of view and the supervision of educational supervisors}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-58}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29291}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {احتياجات التطور المهني لمعلمات الفيزياء بالمرحلة الثانوية من وجهة نظرهن ونظر المشرفات التربويات}, abstract_ar = {مستخلص البحث: هدف البحث معرفة احتياجات التطور المهني لمعلمات الفيزياء بالمرحلة الثانوية من وجهة نظرهن ونظر المشرفات التربويات، والمتعلقة بالمجالات التربوية والتخصصية ودعم التطور المهني المستمر. واستخدم هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، وشمل مجتمع البحث جميع معلمات ومشرفات الفيزياء للمرحلة الثانوية في مدينة الرياض، خلال الفصل الدراسي الأول 1434/ 1435ﻫ، والبالغ عددهن (484) معلمة و(15) مشرفة، استجاب منهن لأداة البحث (266) معلمة، و(14) مشرفة. ولجمع بيانات البحث تم تصميم استبانة إلکترونية تحتوي على (55) فقرة ضمن المحاور الثلاثة التي يرکز عليها البحث، وتم التأکد من صدق محتواها من خلال مراجعة المختصين لها، کما أظهرت الأداة مستوى مناسبا لارتباط الفقرات بمحاورها، في حين بلغ معامل الثبات للأداة (0.97). وتوصلت نتائج البحث إلى أن احتياجات التطور المهني التربوية جاءت في المقدمة بمتوسط مقداره 3.38، ثم احتياجات التطور المهني المستمر بمتوسط مقداره 3.33، في حين جاءت احتياجات التطور المهني التخصصية بعدهما بمتوسط مقداره 3.01، وحسب وجهة نظر المعلمات کانت الحاجة عالية لـ(14) فقرة من مجمل الفقرات: (2) منها في مجال التطور المهني المستمر، و(1) في المجال التخصصي، و(11) في المجال التربوي، بينما کانت الحاجة إلى بقية الفقرات بدرجة متوسطة، کما کانت حسب وجهة نظر المشرفات الحاجة عالية لـ(30) فقرة من مجمل الفقرات: (12) منها في مجال التطور المهني المستمر، و(8) في المجال التخصصي، و(10) في المجال التربوي، بينما کانت الحاجة إلى بقية الفقرات بدرجة متوسطة. وأظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث في تحديد احتياجات التطور المهني لمعلمات الفيزياء في کل المحاور، تعود لاختلاف: طبيعة العمل، مستوى المؤهل، نوع المدرسة. بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث في تحديد احتياجات التطور المهني لمعلمات الفيزياء في محور (احتياجات التطور المهني التربوية)، تعود لاختلاف: نوع المؤهل لصالح المؤهل غير التربوي، وأيضا في محور (احتياجات التطور المهني التخصصية (العلمية)، تعود لاختلاف: عدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية لصالح الأقل لهما.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29291.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29291_ee036c617b3a6c145ed96a846ee235f5.pdf} } @article { author = {aaty, ibrahim}, title = {The role of the student counselor in developing awareness of secondary school students about intellectual extremism}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-14}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29292}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {دور المرشد الطلابي في تنمية الوعي لطلاب المدارس الثانوية بالتطرف الفکري}, abstract_ar = {المقدمة: تُعد عملية الإرشاد والتوجيه وظيفة هامة موجودة مُنذ القِدم فهي تُمارس منذ بداية الإنسان إلى يومنا هذا في کٌل أمور الحياة، وکُل فرد على هذهِ الحياة بحاجة إلى المشورة لکي يعيش في طمأنينة واستقرار وتتميز عملية الإرشاد بأنها عملية مستمرة مُنذ ولادة الفرد وحتى مماته، کما أنها تنمى وتزيد من وعي الفرد للحياة. فينشأ الفرد في حضن والديه مستقبلاً التوجيه والإرشاد اليومي بشکل بسيط، وما أن يکبر قليلاً ويخرج عن بيئة المنزل إلا وتُصبح عملية الإرشاد أکثر تعقيداً وقد لا يتمکن الوالدين بمعرفتهما ومهارتهما البسيطة من توجيه أبنائهم بشکل السليم، فتکون هناک الحاجة الماسة للتدخل من قبل أشخاص أصحاب خبرة لديهم القدرة في التعامل مع هذه الحالات بشکل أکثر فاعلية. وهُنا جاء دور المؤسسات التعليمية کبيت تربوي من خلال مکاتب الإرشاد بمفهومها المتطور بأفراد ذو تدريب ومعرفة أکثر، فيبرز أدوار المرشد الطلابي في بناء علاقات جيدة مع الطلاب بمهنية تهدف لصيانة وحماية الطلاب ضد أي خطر يُهدد أمنهم أو مسيرتهم التعليمية.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29292.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29292_95af5f7a280d73245dce19efa8007fe6.pdf} } @article { author = {almatery, afrah}, title = {The fact that the concepts of green economy are included in the social and national studies course for the middle stage}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-50}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29293}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {واقع تضمين مفاهيم الاقتصاد الأخضر في مقرر الدراسات الاجتماعية والوطنية للمرحلة المتوسطة}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29293.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29293_34b26703ce121d4ac6efbc0270e926b7.pdf} } @article { author = {awagy, amany}, title = {The reality of applying the reference comparison in secondary schools for girls   Jazan region}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-36}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29294}, abstract = {The objective of the present study was to identify the extent of application of the benchmarking in the secondary schools for girls in Jazan from the perspective of their teachers. The aim was also to detect the statistically significant differences between the averages of teachers at the high school for girls according of the variables (scientific qualification, years of experience). The descriptive approach was used to achieve the study aims. Questionnaire was used as the study tool and was applied to a representative sample of (355) teachers. The results of the study showed that the extent of application of the benchmarking in secondary schools for girls in Jazan was high, the arithmetic average was (4.15) with a standard deviation of (0.56). The researcher recommended the establishment of benchmarking sections in the education departments to highlight the role and importance of the benchmarking in enhancing education and administrative performance within schools. Also, to create a database for the achievements of each school that allows the exchange of experience and benefit from the successful experiences of the distinguished schools through the adoption of modern systems of information and communication technology in schools to provide data and information for the achievements of each school that can be used as inputs to the benchmarking process.}, keywords = {Keywords: benchmarking,female secondary schools,Jazan}, title_ar = {واقع تطبيق المقارنة المرجعية في المدارس الثانوية للبنات بمنطقة جازان}, abstract_ar = {ملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة تطبيق المقارنة المرجعية في المدارس الثانوية للبنات بمنطقة جازان من وجهة نظر معلماتها ، کما هدفت إلى الکشف عن الفروق الدالة إحصائياً بين متوسطات تقديرات معلمات المدارس الثانوية  للبنات بمنطقة جازان لدرجة تطبيق المقارنة المرجعية في مدارسهن تبعاً لمتغيري (المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة). ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمات المدارس الثانوية للبنات بمنطقة جازان، واستُخدمت الاستبانة کأداة للدراسة، وطُبّقت على عينة ممثلة بلغت (355) معلمة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق المقارنة المرجعية في المدارس الثانوية للبنات بمنطقة جازان - من وجهة نظر معلماتها- جاء بدرجة مرتفعة، حيث بلغ المتوسط الحسابي العام لجميع المحاور (4,15)، وبانحراف معياري مقداره (0,56)، وقد أوصت الدراسة بإنشاء أقسام للمقارنة المرجعية في إدارات التعليم، لإبراز دور وأهمية المقارنة المرجعية في رفع المستوى التعليمي والأداء الإداري للمدرسة، وبناء قاعدة بيانات خاصة بإنجازات کل مدرسة تسمح بتبادل الخبرات والاستفادة من التجارب الناجحة للمدارس المتميزة، وذلک من خلال العمل على تبني النظم الحديثة لتکنولوجيا المعلومات والاتصال داخل المدارس بهدف توفير بيانات ومعلومات عن منجزات أداء کل مدرسة والتي يمکن استخدامها کمدخلات لعملية المقارنة المرجعية. Abstract: The objective of the present study was to identify the extent of application of the benchmarking in the secondary schools for girls in Jazan from the perspective of their teachers. The aim was also to detect the statistically significant differences between the averages of teachers at the high school for girls according of the variables (scientific qualification, years of experience). The descriptive approach was used to achieve the study aims. Questionnaire was used as the study tool and was applied to a representative sample of (355) teachers. The results of the study showed that the extent of application of the benchmarking in secondary schools for girls in Jazan was high, the arithmetic average was (4.15) with a standard deviation of (0.56). The researcher recommended the establishment of benchmarking sections in the education departments to highlight the role and importance of the benchmarking in enhancing education and administrative performance within schools. Also, to create a database for the achievements of each school that allows the exchange of experience and benefit from the successful experiences of the distinguished schools through the adoption of modern systems of information and communication technology in schools to provide data and information for the achievements of each school that can be used as inputs to the benchmarking process.  }, keywords_ar = {Keywords: benchmarking,female secondary schools,Jazan. الکلمات المفتاحية: المقارنة المرجعية,المدارس الثانوية,منطقة جازان}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29294.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29294_41b6b5f5beed085818ea1eb19ee66ec3.pdf} } @article { author = {aleteby, ebtisam}, title = {Activating the family partnership in general education schools in the Kingdom of Saudi Arabia In light of Epstein's model of community partnership}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-44}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29295}, abstract = {This study aimed to investigate the degree of implementation of family partnerships by the public school female leaders in the light of Epstein's Model for community partnership. To achieve this end, the study employs the analytical descriptive approach. A questionnaire has been constructed, consisting of six components: helping parents, communication, volunteerism, learning at home, decision making, and working with the community. Questionnaires were distributed to the study random stratified sample which consisted of one hundred and forty-four (144) school leaders. A number of findings have been reached through this study. The most significant of which are: first, public school female leaders in Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia “moderately” implement the fundamental components of Epstein's Model for community partnerships. The mean score for the implementation of the six components of the Epstein's Model was (3.08), with a standard deviation value of (1.176). Second, there are statistically significant differences among the female leaders of the public schools of Jeddah in terms of the degree of implementation of the overall family partnership components. These differences can be attributed to the “school stage” they are working with.  The Analysis of Variance (ANOVA) shows (0.000) at a significance value of (α ≤ 05,0). According to the ‘School Stage’ they schools leaders are working with, there are differences between ‘primary female leaders, secondary female leaders and middle school female leaders, which were in favor of primary female leaders and secondary female leaders, who have higher averages for the implementation of the family partnership components In the light of the study findings, the researcher makes a number of recommendations. First, it is recommended that the Ministry of Education develop special principles for family partnerships based on Epstein's Model for community partnerships. Schools can be officially evaluated according to these principles. Furthermore, it is recommended to conduct training courses for school leaders to increase their family partnership skills.}, keywords = {Key words: Family Partnership,Epstein's Model,King Abdulaziz University}, title_ar = {تفعيل الشراکة الأسرية في مدارس التعليم العام بالمملکة العربية السعودية في ضوء نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية}, abstract_ar = {مستخلص البحث: هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة تفعيل قائدات مدارس التعليم العام بجدة للشراکة الأسرية في ضوء نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية ولتحقيق أهداف البحث فقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي حيث تم تطبيق استبانة مکونة من ستة مجالات (الوالدية، التواصل، التطوع، التعلم في المنزل، صناعة القرار، التعاون مع المجتمع) على أفراد العينة وعددهم 144 قائدة يمثلون عينة طبقية عشوائية من مجتمع البحث وقد أسفر البحث عن عدد من النتائج من أهمها: أن قائدات مدارس التعليم العام بجدة يمارسن (بدرجة متوسطة) جميع مجالات الشراکة الأسرية التي اشتمل عليها نموذج ابيشتاين للشراکة المجتمعية، حيث بلغ المتوسط العام للمجموع الکلي لدرجات ممارسة المجالات الستة (3.08)، بانحراف معياري بلغ (1.176). کما کشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين قائدات مدارس التعليم العام بمدينة جدة في درجة ممارستهن لمجالات لشراکة الأسرية ککل، وأن تلک الفروق ترجع إلى اختلاف المرحلة الدراسية التي يعملن بها، حيث کانت قيمة مستوى الدلالة في اختبار تحليل التباين الأحادي (انوفا) تساوي (0.000) وهي قيمة دالة عند مستوى (α≤ 05,0). کما أن الفروق التي ظهرت في درجة ممارسة قائدات مدارس التعليم العام بمدينة جدة للشراکة الأسرية ککل والتي ترجع إلى متغير المرحلة الدراسية کانت بين (قائدات المدارس الابتدائية وقائدات المدارس الثانوية) وبين (قائدات المدارس المتوسطة) لصالح (قائدات المدارس الابتدائية وقائدات المدارس الثانوية) ذوات المتوسط الأعلى، وفي ضوء النتائج التي تم الحصول عليها خلص البحث إلى عدد من التوصيات من أهمها: ضرورة اهتمام وزارة التعليم بوضع معايير خاصة بالشراکة الأسرية وفق نموذج ابيشتاين وتقييم المدارس على أساسها بشکل رسمي وعقد دورات تدريبية لقائدي ومعلمي المدراس لتطوير مهاراتهم في تحسين الشراکة الأسرية. Abstract This study aimed to investigate the degree of implementation of family partnerships by the public school female leaders in the light of Epstein's Model for community partnership. To achieve this end, the study employs the analytical descriptive approach. A questionnaire has been constructed, consisting of six components: helping parents, communication, volunteerism, learning at home, decision making, and working with the community. Questionnaires were distributed to the study random stratified sample which consisted of one hundred and forty-four (144) school leaders. A number of findings have been reached through this study. The most significant of which are: first, public school female leaders in Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia “moderately” implement the fundamental components of Epstein's Model for community partnerships. The mean score for the implementation of the six components of the Epstein's Model was (3.08), with a standard deviation value of (1.176). Second, there are statistically significant differences among the female leaders of the public schools of Jeddah in terms of the degree of implementation of the overall family partnership components. These differences can be attributed to the “school stage” they are working with.  The Analysis of Variance (ANOVA) shows (0.000) at a significance value of (α ≤ 05,0). According to the ‘School Stage’ they schools leaders are working with, there are differences between ‘primary female leaders, secondary female leaders and middle school female leaders, which were in favor of primary female leaders and secondary female leaders, who have higher averages for the implementation of the family partnership components In the light of the study findings, the researcher makes a number of recommendations. First, it is recommended that the Ministry of Education develop special principles for family partnerships based on Epstein's Model for community partnerships. Schools can be officially evaluated according to these principles. Furthermore, it is recommended to conduct training courses for school leaders to increase their family partnership skills.}, keywords_ar = {Key words: Family Partnership,Epstein's Model,King Abdulaziz University الکلمات المفتاحية: الشراکة الأسرية,نموذج ابيشتاين,جامعة الملک عبد العزيز}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29295.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29295_c46828ab7b1c99be6bbf878dc7a9e46a.pdf} } @article { author = {elgarary, salwa}, title = {The degree to which school leaders apply The rules governing the rules of behavior In high school in Jeddah}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {20}, number = {الجزء الأول}, pages = {1-54}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2019.29296}, abstract = {This study aimed to investigate the degree of application of the principles of organizational behavior and the application of the codes of conduct by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia. It also aimed to explore the different points of view of female teachers and administrative assistants about the degree of application of the principles of organizational behavior related to student infractions or offenses against the school academic or administrative members. These investigations would lead to identify the challenges that school female leaders face when applying the principles of organizational behavior or the codes of conduct. هـ   The study employs the descriptive approach. A questionnaire has been constructed to collect the required data for the study. The study population consists of (3277) female teachers and (1703) administrative female assistants of the secondary schools of Jeddah. The questionnaires were distributed to the study random stratified sample, which consisted of (131) female teachers (4% of the study population) and to (85) administrative female assistants (5% of the study population). The questionnaire has two main domains: the ‘preventive measures’ taken by the school female leaders to avert behavioral infractions committed by female students against the school academic or administrative members, and the ‘overall measures’ that should be taken by the school female leaders against students who commit behavioral offenses or infractions to the school academic or administrative members of the school. A number of findings have been reached through this study. The most significant of which are: first, there is a ‘moderate’ level of application of the principles of organizational behavior and codes of conduct by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah. Second. There are no statistically significant differences between the viewpoints of the academic members and the administrative members towards the level of application of the principles of organizational behavior by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah. Based on the study findings, the researcher makes anumber of recommendations. The most significant of which are: Education Departments should give school female leaders more autonomy to exercise their authorities on effecting the principles of organizational behavior and the codes of conduct. Furthermore, it is recommended to provide administrative assistants with training courses on school management.}, keywords = {Key words: Behavioral discipline,code of conduct,school female leaders,Behavior}, title_ar = {درجة تطبيق قائدات المدارس للضوابط المنظمة لقواعد السلوک في المرحلة الثانوية في مدينة جدة}, abstract_ar = {الملخص: هدف البحث إلى التعرف على درجة تطبيق قائدات المدارس للضوابط المنظمة لقواعد السلوک في المرحلة الثانوية في مدينة جدة والکشف عن الاختلاف في وجهات نظر المعلمات والمساعدات الإداريات حول درجة تطبيق قائدات المدارس للضوابط المنظمة لقواعد السلوک في مجال مخالفات الطلبة تجاه الهيئة التعليمية والهيئة الإدارية، ومن ثم الوصول إلى العقوبات التي تعترض قائدات المدارس في تطبيق تلک القواعد. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وبناء أداة البحث-استبانة- لجمع البيانات من مجتمع البحث الذي يتکون من جميع المعلمات والمساعدات الإداريات في مدارس المرحلة الثانوية والبالغ عددهن (3277) معلمة و (1703) مساعد إداري، أما عينة الدراسة تم اختيارها بطريقة طبقية عشوائية بنسبة 4% من مجتمع البحث وعددها (131) معلمة وبنسبة 5% وعددها (85) مساعد إداري؛ لتکون عينة البحث الأساسية. وتکونت الاستبانة من محورين: الإجراءات الوقائية التي تتخذها قائدة المدرسة لِتَجَنُّب ارتکاب المخالفات السلوکية تجاه الهيئتين التعليمية والإدارية. والإجراءات التي يجب على قائدة المدرسة اتخاذها ضد ما ترتکبه الطالبات من مخالفات سلوکية تجاه الهيئتين التعليمية والإدارية بالمدرسة،  وکشفت نتائج البحث: أن درجة تطبيق قائدات المدارس الثانوية بجدة للضوابط المنظمة لقواعد السلوک في المرحلة الثانوية جاءت في الغالبية العظمى منها بدرجة متوسطة، کما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهتي نظر الهيئة التعليمية والهيئة الإدارية تجاه درجة تطبيق القائدات للضوابط المنظمة لقواعد السلوک في المدرسة. وتم طرح عدد من التوصيات والمقترحات أهمها منح إدارات التعليم لقائدات المدارس حرية أکثر في ممارسة الصلاحيات الممنوحة لهن، وإلحاق المساعد الإداري بدورات تدريبية في مجال الإدارة المدرسية. Abstract: This study aimed to investigate the degree of application of the principles of organizational behavior and the application of the codes of conduct by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia. It also aimed to explore the different points of view of female teachers and administrative assistants about the degree of application of the principles of organizational behavior related to student infractions or offenses against the school academic or administrative members. These investigations would lead to identify the challenges that school female leaders face when applying the principles of organizational behavior or the codes of conduct. هـ   The study employs the descriptive approach. A questionnaire has been constructed to collect the required data for the study. The study population consists of (3277) female teachers and (1703) administrative female assistants of the secondary schools of Jeddah. The questionnaires were distributed to the study random stratified sample, which consisted of (131) female teachers (4% of the study population) and to (85) administrative female assistants (5% of the study population). The questionnaire has two main domains: the ‘preventive measures’ taken by the school female leaders to avert behavioral infractions committed by female students against the school academic or administrative members, and the ‘overall measures’ that should be taken by the school female leaders against students who commit behavioral offenses or infractions to the school academic or administrative members of the school. A number of findings have been reached through this study. The most significant of which are: first, there is a ‘moderate’ level of application of the principles of organizational behavior and codes of conduct by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah. Second. There are no statistically significant differences between the viewpoints of the academic members and the administrative members towards the level of application of the principles of organizational behavior by the female leaders of the Secondary schools of Jeddah. Based on the study findings, the researcher makes anumber of recommendations. The most significant of which are: Education Departments should give school female leaders more autonomy to exercise their authorities on effecting the principles of organizational behavior and the codes of conduct. Furthermore, it is recommended to provide administrative assistants with training courses on school management.}, keywords_ar = {Key words: Behavioral discipline,code of conduct,school female leaders,behavior الکلمات المفتاحية: الانضباط السلوکي- قواعد السلوک - قائدات المدارس – السلوک}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29296.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_29296_e05c463b0e6982baf8367790822f3c77.pdf} }