@article { author = {salem, Eslam salaheldin ahmed}, title = {Development of Sensory Integration: An Approach to Reduce Symptoms of Apraxia of Speech in Children of Autism}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {1-14}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22813}, abstract = {Abstract The aim of the study was to investigate the effect of the development of sensory integration in reducing Apraxia disorder in children of autism. In order to achieve this goal, the study tools were prepared in the measure of sensory integration and the measurement of Apraxia. The sample of the study was selected from a group of children of autism, aged between 8 and 11 years of age, who were in attendance at the Center for Development of Special Needs in Shebin El Koum, 7 children. The training program was applied to them and the tools were applied to them. The results confirmed the effectiveness of the development of sensory integration in reducing Apraxia disorder in children of autism.}, keywords = {Keywords: Sensory Integration,Apraxia – Autism}, title_ar = {تنمية التکامل الحسي مدخل لخفض أعراض أبرا کسيا الکلام لدي أطفال الأوتيزم}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التحقق من أثر تنمية التکامل الحسي في خفض اضطراب ابراکسيا الکلام  لدى أطفال الأوتيزم، حيث تم إعداد أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس تقدير التکامل الحسي، ومقياس تقدير ابراکسيا الکلام، وتم بناء برنامج لتنمية التکامل الحسي لدى أطفال الأوتيزم ، وتم اختيار عينة الدراسة من مجموعة من أطفال الأوتيزم، تتراوح أعمارهم بين 8- 11 سنوات من الأطفال المترددين على مرکز تنمية قدرات ذوى الاحتياجات الخاصة بشبين الکوم وعددهم 7 أطفال، وتم تطبيق البرنامج التدريبي عليهم، کما تم تطبيق أدوات الدراسة قبليا وبعديا، وقد توصلت الدراسة إلى فاعلية تنمية التکامل الحسي في خفض اضطراب ابراکسيا الکلام لدى أطفال الأوتيزم. }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: التکامل الحسي,ابراکسيا,أوتيزم}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22813.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22813_6204d6f9d3f2dbeb23b5abb8ae14223a.pdf} } @article { author = {ahmed, Marwa abd El-Razik mohamed}, title = {Role Of Virtual Museums In Teaching Art For The Pupils Of Basic Education For The Development Of Intercultural Dialogue}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {15-32}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22814}, abstract = {    The main purpose of this study to evaluate the role of the virtual museum in teaching art education for students of basic education to development the intercultural dialogue , Descriptive and experimental method were used in the study to answer the following questions :    - What are the basic concepts of the Virtual Museum ?    - What is the role of the virtual museum in developing cultural dialogue to students in the first stage of basic education  ?     According to obtained results of the field and theoretical study, a virtual museum program has been set up , including a curriculum for artistic education with enrichment activities for the curriculums to development the intercultural dialogue between students at end of the first cycle of basic education. The virtual museum contained four Egyptian arts such as ancient Egyptian , Coptic , Islamic , and popular}, keywords = {Virtual Museums,Intercultural Dialogue}, title_ar = {دور المتحف الافتراضى فى تدريس التربية الفنية لتلاميذ المرحلة الأولى من التعليم الأساسى لتنمية حوار الثقافات}, abstract_ar = {    تهدف هذه الدراسة الى تقييم دور المتحف الافتراضى فى تدريس التربية الفنية لتلاميذ التعليم الأساسى لتنمية حوار الثقافات , وتم استخدام المنهج الوصفى والتجريبى مما ترتب عليه  الإجابة على السؤالين   التاليين : ما هى المفاهيم الأساسية للمتحف الافتراضي ؟  ما  هو دور المتحف الافتراضي في تنمية حوار الثقافات لتلاميذ المرحلة الأولى من التعليم الأساسي ؟     بناء على النتائج التى تم الحصول عليها من الدراسة الميدانية والنظرية وضع برنامج للمتحف الافتراضى يتضمن مقرر للتربية الفنية مع أنشطة إثرائية للمقررات الدراسية من اجل تنمية حوار الثقافات لتلاميذ نهاية الحلقة الأولى من التعليم الأساسى. ، وتم تکوين المتحف الافتراضى من أربع فنون مصرية وهى کالتالى المصرى القديم ، والقبطى ، والاسلامى ، والشعبى .   }, keywords_ar = {المتحف الافتراضي,حوار الثقافات}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22814.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22814_5913de1c1021ca6b1e9a7bac207d87b2.pdf} } @article { author = {Al Basair, Nagia Rahouma Salem}, title = {Effectiveness of a Program for Developing some Positive Thinking Skills a University Female Student as an Approach to Improve Passion Love and Affiliation}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {33-60}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22815}, abstract = {The current research aims to identify the effectiveness of a training program to develop some positive thinking skills among the university female students as an approach to improve passion love and affiliation. The study sample consisted of (60) female students in the second year of psychology department at the Faculty of Arts and Sciences - Al Jabal Al Gharbi University in Libya whose scores are under the Minimum Quartiles based on the results of Positive Thinking Skills Scale (prepared by the researcher), the Passion Scale (prepared by Manal Mahmoud, 2014), the Affiliation Scale (Prepared by Manal Mahmoud, 2014). They were divided into two groups: the experimental group includes (30) female students of the university who were subjected to the training program and the control group includes (30) female students of the university who weren't subjected to the training program. The results of the study indicated the effectiveness of the training program in improving the passion and affiliation among the female students of the experimental group as well as the predominance of the experimental group over the control group in the extent of improvement on the scales (positive thinking skills, passion, affiliation) after the first group has been subjected to the training program. }, keywords = {Positive thinking skills,Love,belongingness}, title_ar = {فعالية برنامج لتنمية بعض مهارات التفکير الإيجابي لدى الطالبة الجامعية کمدخل لتحسين الحب والانتماء}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية بعض مهارات التفکير الإيجابي لدى الطالبة الجامعية کمدخل لتحسين الحب والانتماء، وتکونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات السنة الثانية قسم علم النفس بکلية الآداب والعلوم الشقيقة، جامعة الجبل الغربي بليبيا ممن تقع درجاتهم في الإرباعي الأدنى وذلک بناء على نتائج مقياس مهارات التفکير الإيجابي (إعداد الباحثة)، مقياس الحب (إعداد منال محمود، 2014)، مقياس الانتماء (إعداد منال محمود، 2014)، وقد تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (30) طالبة من طالبات الجامعة تعرضن للبرنامج التدريبي، ومجموعة ضابطة تضم (30) طالبة من طالبات الجامعة لم يتعرضن للبرنامج التدريبي، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية البرنامج التدريبي في تحسين الحب والانتماء لدى طالبات المجموعة التجريبية، وکذلک تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في مقدار التحسن على مقاييس (مهارات التفکير الإيجابي، الحب، الانتماء) بعد تعرض المجموعة الأولى للبرنامج التدريبي.     }, keywords_ar = {کلمات مفتاحية:,مهارات التفکير الإيجابي,الحب,الانتماء}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22815.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22815_7f3a53ba5c0979341e5bcb6416db037c.pdf} } @article { author = {baraka, Sanaa hanon ahmed}, title = {the effectiveness of the training program based on the teaching competencies in the light of international standards on the development of future thinking and teaching performance of the student teachers of the basic stage in Gaza strip}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {61-88}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22816}, abstract = {Abstract This study aimed to Investigate the effectiveness of the training program based on teaching competencies in the light of international standards on the development of future thinking of the student teachers of the basic stage in Gaza strip. To achieve the objectives of the study,  the researcher used future thinking test then applying the research tool pre and posttest. The sample consisted of(30) subjects who are basic stage student teachers in Al-Aqsa  university.    The researcher used the  descriptive approach in building the training program based on teaching competencies in the light of international standards. Besides, she used the quasi-experimental approach based on the design of one experimental group . The results of the study: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre application and their mean scores in the post application of the test of future thinking in favor of the post application .and a great effect on the development of future thinking caused by the program.}, keywords = {Key words:-,1- training program 2- teaching competencies,3- international standards 4- future thinking}, title_ar = {فاعلية برنامج تدريبي قائم على الکفايات التدريسية في ضوء المعايير العالمية لتنمية التفکير المستقبلي للطالب معلم المرحلة الأساسية بقطاع غزة}, abstract_ar = {ملخص البحث:- هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية البرنامج التدريبي القائم على الکفايات التدريسية في ضوء المعايير العالمية لتنمية التفکير المستقبلي للطالب معلم المرحلة الأساسية بقطاع غزة، و لتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة اختبار التفکير المستقبلي، حيث تم تطبيق أداة الدراسة تطبيقا قبليا و بعديا، و قد تکونت المجموعة من (30) طالبة من الطالبات المعلمات للمرحلة الأساسية بجامعة الأقصى. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي في تحديد الکفايات التدريسية، وفي بناء البرنامج التدريبي القائم على الکفايات التدريسية  في ضوء المعايير العالمية، کما استخدمت المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي المتمثل في المجموعة التجريبية الواحدة .وتوصلت الدراسة إلى: وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي و التطبيق البعدي لاختبار التفکير المستقبلي لصالح التطبيق البعدي، و اثر کبير للبرنامج على تنمية التفکير المستقبلي.   }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية:-,1- برنامج تدريبي. 2- الکفايات التدريسية,3- المعايير العالمية . 4- التفکير المستقبلي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22816.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22816_482f0ce0581b888066e3634901d803a2.pdf} } @article { author = {mohamed, Azza abd elrahman mahmod}, title = {Marital Adiustment and its relation to psychoiogical Hardiness, empathy and coping strategies of University Students.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {89-116}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22817}, abstract = {Aimed to: Detection of the relationship between marital compatibility  and psychological hardness, empathy and strategy of confrontation . study sample The current sample of the research group consisted of (50) university students from Cairo University, Ain Shams University, Sohag University for the academic year 2018-2017,and  descriptive research group consisted of (50)  from Ain Shams University, Cairo University, Sohag University Student.  Researcher used the following tools: 1-    Psychoiogical  Hardiness scale (prepared by Emad Mohamed Ahmed Mekhemar 2015). 2-    Empathy scale (researcher preparation). 3-    Symmetry scale (researcher preparation). 4-     Strategy of the confrontation strategy (prepared by Intsar Ali Mahran, 2016). 5-    A measure of marital compatibility (prepared by Adel Ezzeddin Ashool 1994). The results have resulted in: On the existence of a correlation between marital compatibility, psychological Hardiness, empathy and coping strategies of university students. }, keywords = {Key words: confrontation Strategy- psychoiogical Hardiness confron,Empathy- Marital Adiustment- university students}, title_ar = {التوافق الزواجي وعلاقته بالصلابة النفسية والتعاطف وإستراتيجيات المواجهة لدي طالبات الجامعة}, abstract_ar = {عنوان البحث:)التوافق الزواجي وعلاقته بالصلابة النفسية والتعاطف وإستراتيجيات المواجهة لدي طالبات الجامعة). أهداف البحث: الکشف عن العلاقة بين الصلابة النفسية والتعاطف وإستراتيجيات المواجهة لدي طالبات الجامعة والتوافق الزواجى, وقد تم مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة المتعلقة بالصلابة النفسية النفسية والتعاطف وإستراتيجيات المواجهة  لدي طالبات الجامعة والتوافق الزواجي). عينة البحث: تکونت من مجموعة البحث الاستطلاعية وقوامها (50) طالبة جامعية, من جامعة القاهرة وجامعة عين شمس وجامعة سوهاج للعام الدراسي (2018-2017), ومجموعة البحث الوصفية من کليات جامعة عين شمس, وجامعة القاهرة, وجامعة سوهاج, وقوامها (300) طالبة.  أدوات البحث: _  مقياس الصلابة النفسية لدي طالبات الجامعة (إعداد عماد محمد أحمد مخيمر (2015)  _  مقياس التعاطف لدي طالبات الجامعة (إعداد الباحثات). _  مقياس استراتيجية المواجهة لدي طالبات الجامعة (إعدادانتصار علي محمد مهران (2016). _ مقياس التوافق الزواجى لدي طالبات الجامعة ( إعداد عادل عز الدين الأشول1994) _ إستمارة المستوى الإجتماعى الثقافى للأسرة لدي طالبات الجامعة ( إعداد الباحثات). وأسفرت نتائج الدراسة : عن وجود علاقة ارتباطية بين الصلابة النفسية والتعاطف واستراتيجيات المواجهة, والتوافق الزواجي لدي طالبات الجامعة. .}, keywords_ar = {کلمات مفتاحية:الصلابة النفسية,التعاطف,إستراتيجية المواجهة,التوافق الزواجي,طالبات الجامعة}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22817.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22817_89b552421cc503f01b92c143a0917dfd.pdf} } @article { author = {elbanna, Nawal fahim}, title = {Requirements of Creating School Climate to Develop Ethics of Knowledge Society for First Grade, Basic Education Students in Egypt}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {117-150}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22818}, abstract = {The study aimed to identify the concept of the school climate, its importance and the factors influencing it. It also aimed to know the basics of the theory of ethics of the knowledge society and finally to review the requirements of creating the school environment for developing the ethics of the knowledge society. A descriptive approach was used to describe these elements. The study concluded that the school atmosphere plays a big role in providing the positive moral atmosphere of the school. The results of the study show that the scientific dialogue sharpens the abilities of the students' minds and develops their creations. It also helps in the development of educational behavior as active and positive participation. Collective work encourages initiatives, Which led to the stimulation of creative abilities and self-talent of students, and the study found the need to provide new skills for students, the most important skills of information collection, organization, analysis, summarization and storage in a way that allows retrieval easily when needed and draw The results of them, and build new knowledge relying on them. }, keywords = {}, title_ar = {متطلبات تهيئة المناخ المدرسى لتنمية أخلاقيات مجتمع المعرفة لدى طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسى بمصر}, abstract_ar = {هدفت الدراسة تعًّرف مفهوم المناخ المدرسى، وأهميته، والعوامل المؤثرة فيه، کما هدفت إلى معرفة الأسس النظرية لأخلاقيات مجتمع المعرفة، وأخيراً استعراض متطلبات تهيئة المناخ المدرسى لتنمية أخلاقيات مجتمع المعرفة، وکيف يمکن تحقيق هذه المتطلبات. وتم استخدام المنهج الوصفى لوصف هذه العناصر. وتوصلت الدراسة إلى أن المناخ المدرسى يلعب دوراً کبيراً فى توفير الجو الأخلاقى الإيجابى للمدرسة، ومن نتائج الدراسة أن الحوار العلمى يصقل قدرات العقل لدى الطلاب وينمى إبداعاتهم، کما يساعد فى تنمية السلوک التعليمى، کالمشارکة الفاعلة والإيجابية، يعمل العمل الجماعى على تشجيع المبادرات، وتقديم الاقتراحات، مما يؤدي إلى تحفيز القدرات الإبداعية والمواهب الذاتية لدى الطلاب، کما توصلت الدراسة إلى ضرورة إکساب مهارات جديدة للطلاب، أهمها مهارات تجميع المعلومات وتنظيمها وتحليلها وتلخيصها وتخزينها بطريقة تسمح باسترجاعها بسهولة وقت الحاجة واستخلاص النتائج منها، وبناء معارف جديدة بالإعتماد عليها.  }, keywords_ar = {الکلمات الإفتتاحية: المناخ المدرسى ـ مجتمع المعرفة ـ أخلاقيات مجتمع المعرفة}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22818.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22818_713d2d3342df8e1c3813bea55a5a20a8.pdf} } @article { author = {hameed, Shady abd elhafez abd elhafez}, title = {Effectiveness of using the ring house strategy in developing the thinking skills of the students of the primary stage}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {151-168}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22819}, abstract = {Abstract   The objective of the research was to uncover the effectiveness of using the ring house strategy in the development of the thinking skills of the students of the primary stage. The research sample consisted of (76) female students in the ninth grade. The researcher used the experimental method of post-tribal design for two equal groups, The researcher's research tools consisted in preparing the test of the geographical thinking skills of the target unit and the research reached: Effectiveness of using the ring house strategy in developing the thinking skills of the 9th grade students.}, keywords = {Key words: House House Strategy,Geographic Thinking,Upper Elementary Stage}, title_ar = {فاعلية استخدام استراتيجية البيت الدائري في تنمية مهارات التفکير الجغرافي لدى طالبات المرحلة الأساسية العليا}, abstract_ar = {هدف البحث الي الکشف عن فاعلية استخدام استراتيجية البيت الدائري في تنمية مهارات التفکير الجغرافي لدى طالبات المرحلة الأساسية العليا وتکونت عينة البحث من(76) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي واستخدم الباحث في هذه البحث المنهج التجريبي تصميم قبلي بعدي لمجموعتين متکافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة وأعد الباحث أدوات البحث تمثلت في اعداد اختبار مهارات التفکير الجغرافي للوحدة المستهدفة وتوصل البحث إلى: فاعلية استخدام استراتيجية البيت الدائري في تنمية مهارات التفکير الجغرافي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي.    }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: استراتيجية البيت الدائري,التفکير الجغرافي,المرحلة الأساسية العليا}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22819.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22819_70f3af8660ac2cb22742e2bdbdf205f2.pdf} } @article { author = {Al- Smadi, Hussein Abdallah .}, title = {The Effect of A Computerized Educational Program In Improving Oral Expressive Language for Students with Learning Disabilities}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {169-188}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22820}, abstract = {Abstract The Study aimed at identifying the effect of a computerized educational program in improving oral expressive language for students with learning disabilities. The researcher developed a computerized program which aims at improving oral expressive language in students who have learning disabilities. The sample of the study consisted of thirty students who were divided into two equal groups (experimental group and a control group).The study used a semi experimental design.  Analysis of the data using ANCOVA revealed significant differences in favor of the experimental group in enhancing oral expressive language skills. In addition, results showed no significant differences based on grade level whereas a significant difference was found based on gender being better for females. After discussion  of the Results the study recommended that teachers use the Computerized educational program to enhance oral expressive language in students with learning disabilities}, keywords = {Key word: students with learning disabilities,oral expressive language,Computerized educational program,resourceroom}, title_ar = {أثر برنامج محوسب لتنمية مهارات اللغة التعبيرية الشفوية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم}, abstract_ar = {هدفت هذه الدراسة إلى إستقصاء أثر برنامج محوسب لتنمية مهارات اللغة التعبيرية الشفوية لدى عينة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم. ولتحقيق أغرض الدراسة قام الباحث باعداد برنامج محوسب يهدف إلى تنمية مهارات اللغة التعبيرية الشفوية لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم. وتکونت عينة الدراسة من 30 طالباً وطالبة تم توزيعهم إلى مجموعتين متساويتين، مجموعة تجريبية خضعت للبرنامج المحوسب وأخرى ضابطة تلقت التدريب بالطريقة التقليدية، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي. وتم تحليل البيانات باستخدام تحليل التباين المشترک (ANCOVA)  حيثُ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية في تنمية مهارات اللغة التعبيرية الشفوية. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير المستوى الدراسي (الصف)، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية تُعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث. وبعدإستعراضنتائجهذهالدراسةومناقشتها أوصت الدراسة بإستخدام المعلمين للبرناج المحوسب لتنمية اللغة التعبيرية الشفوية لذوي صعوبات التعلم.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الطلبة ذوو صعوبات التعلم,اللغة التعبيرية الشفوية,البرنامج المحوسب,غرف المصادر}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22820.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22820_03ad27cb9479a90c13c47c49092b5bca.pdf} } @article { author = {mohamed, Ghada abd elhafez goda}, title = {The Use of Self-Organized Learning Environment (SOLE) in Developing Scientific Inquiry Skills in Science for Preparatory Stage Students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {189-212}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22821}, abstract = {The aim of this research is to study the effectiveness of Self- Organized Learning Environment (SOLE) strategy in developing the scientific inquiry skills in science for preparatory stage students, and this research has followed the quasi-experimental design and used one of its designs that are the two- group experimental design. The research sample consists of (80) students and divided them into two groups, this research has reached that there is a statistical significant difference between the mean scores of the experimental group that use SOLE strategy in studying and the mean scores of control group in the post application of scientific inquiry skills test for the sake of the experimental group.}, keywords = {Kew words: SOLE Strategy –Scientific inquiry skills,preparatory stage}, title_ar = {استخدام بيئة التعلم المنظم ذاتيا SOLEفى تنمية مهارات الإستقصاء العلمى فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلي معرفة فاعلية استخدام استراتيجية بيئة التعلم المنظم ذاتيا SOLE في تنمية مهارات الاستقصاء العلمى في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية, ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد وضبط الأدوات التالية: أ‌ولاً :- مواد المعالجة التجريبية : 1-      أوراق نشاط التلميذ في وحدتي "الغلاف الجوى وحماية کوکب الأرض ، الحفريات وحماية الأنواع من الانقراض" المقررتين علي تلاميذ الصف الثانى الإعدادي في مادة العلوم والمصاغة وفقاً لاستراتيجية بيئة التعلم المنظم ذاتيا SOLE. 2-      دليل المعلم لتدريس الوحدتين وفقاً لاستراتيجية بيئة التعلم المنظم ذاتيا. ثانياً :- أداة القياس و تمثلت فى  : 1-                اختبار مهارات الاستقصاءالعلمى والمرتبط بموضوعات الوحدتين من إعداد الباحثة.       وتکونت مجموعة البحث من (80) تلميذة من تلميذات الصف الثانى الإعدادي وتم تقسيمهن إلي مجموعتين؛ أحداهما المجموعة التجريبية والتي درست محتوي وحدتي "الغلاف الجوى وحماية کوکب الأرض ، الحفريات وحماية الأنواع من الانقراض" باستخدام استراتيجية بيئة التعلم المنظم ذاتيا SOLE،  وکان عددها (40) تلميذة, والمجموعة الضابطة والتي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة وکان عددها (40) تلميذة, وتم تطبيق أداة البحث قبلياً وبعدياً علي مجموعتي البحث, ثم معالجة البيانات إحصائياً للتوصل إلي النتائج, والتي أظهرت وجود فروق دالة احصائياً عند مستوي دلالة (0,01) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية, ومتوسطات درجات تلميذات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الاستقصاءالعلمى  ومهاراته الفرعية لصالح تلميذات المجموعة التجريبية.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية:استراتيجية بيئة التعلم المنظم ذاتيا SOLE,مهارات الاستقصاءالعلمى,المرحلة الإعدادية}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22821.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22821_03b19e62d5c2d58e327da1ca5d11c8b8.pdf} } @article { author = {Ahmed, Eman badran mohamed}, title = {The Effectiveness of POEE (Predict, Observe, Explain, Explore) Strategy in Developing Deep Understanding of Science for Preparatory Stage Students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {213-242}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22822}, abstract = {The aim of this research is to study the effectiveness of POEE strategy in developing the deep understanding in science for preparatory stage students, and this research has followed the quasi-experimental design and used one of its designs that are the two- group experimental design. The research sample consists of (90) students and divided them into two groups, this research has reached that there is a statistical significant difference between the mean scores of the experimental group that use POEE strategy in studying and the mean scores of control group in the post application of deep understanding test for the sake of the experimental group.  }, keywords = {Kew words: POEE Strategy,deep understanding,preparatory stage}, title_ar = {فاعلية استراتيجية POEE "تنبأ – لاحظ – اشرح –استکشف" في تنمية الفهم العميق في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلي معرفة فاعلية استراتيجية POEE "تنبأ – لاحظ – اشرح – استکشف" في تنمية الفهم العميق في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية, ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد وضبط الأدوات التالية: أ‌-        مواد المعالجة التجريبية : 1-      أوراق نشاط التلميذ في وحدتي "التفاعلات الکيمائية والقوي والحرکة" المقررتين علي تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم والمصاغة وفقاً لاستراتيجية POEE. 2-      دليل المعلم لتدريس وحدتي "التفاعلات الکيمائية والقوي والحرکة" المقررتين علي تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مادة العلوم والمصاغة وفقاً لاستراتيجية POEE. ب‌-      أدوات القياس وتشمل : 1-                إختبار الفهم العميق في وحدتي "التفاعلات الکيمائية والقوي والحرکة" من إعداد الباحثة. وتکونت مجموعة البحث من (90) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي وتم تقسيمهمن إلي مجموعتين؛ أحداهما المجموعة التجريبية والتي درست محتوي وحدتي "التفاعلات الکيمائية والقوي والحرکة" بإستخدام استراتيجية POEE وکان عددها (45) تلميذة, والمجموعة الضابطة والتي درست نفس الوحدتين بالطريقة المعتادة وکان عددها (45) تلميذة, وتم تطبيق أداة البحث قبلياً وبعدياً علي مجموعتي البحث, تم معالجة البيانات إحصائياً للتوصل إلي النتائج, والتي أظهرت وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوي دلالة (0,01) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية, ومتوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الفهم العميق الکلى وأبعاده لصالح تلميذات المجموعة التجريبية.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية:استراتيجية POEE,الفهم العميق,المرحلة الإعدادية}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22822.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22822_8539cfc5df10e53d0d70460375d8f924.pdf} } @article { author = {said, Mohamed samy}, title = {Reading As an Approach to Develop Wisdom for Talented Students with Learning Difficulties}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {243-286}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22823}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {القراءة مدخل لتنمية الحکمة لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم}, abstract_ar = {الموهوبون مصدر قوة للمجتمعات، وتقدم الدول يعود إلى عقول أبنائها الموهوبين، لذا فإن الاهتمام بهذه الفئة، وتقديم الخدمات التربوية، والرعاية والإرشاد النفسي بات امراً ملحا لبناء الطالب الموهوب. ولأن الحکمة (Wisdom) کما أوضح استيرنبيرج (Sternberg, 2001) ذات علاقة وثيقة بالموهبة؛ لکونها تحتل رأس هرم العمليات العقلية، کما أنها متعددة الأبعاد؛ حيث تتداخل مفاهيميًا مع غالبية أنواع العمليات العقلية؛ کالتفکير الناقد، والإبداعي، والتأملي، وحل المشکلة، واتخاذ القرار، والتفکير ما وراء المعرفي، ولأنها أيضا کما يرى باسکال – ليون (Pascual- leaone, 1995) هي الغاية النهائية الممکنة لنمو الإنسان وتطوره، وأن التکامل لمقومات الفرد وقدراته هو ما يمهد الطريق أمام الحکمة للظهور، وخاصة عندما تصل قدرات الإنسان إلى أقصى مدى ممکن. وبما أن الحکمة حالة عقلية سلوکية تتضمن التکامل، والتوازن، والتفاعل بين الجوانب العقلية، والوجدانية، والدافعية في الأداء الإنساني، لذا يجب تربية أبنائنا تربية للمستقبل؛ ومستقبل التربية في الحکمة، ولکي تکون التربية فعالة؛ فهي بحاجة لأن تکون تربية من أجل الحکمة، تربية تتوازن فيها اهتمامات الفرد الشخصية مع اهتمامات الآخرين، والسياق الاجتماعي البيئي المحيط بالفرد (محمد غازي الدسوقي، 2007). لذا فإن الاهتمام بالحکمة، وتنميتها خاصة لدى الموهوبين الذين هما أمل أي مجتمع قد نال اهتمام العديد من الأبحاث النفسية والتربوية لکونها تعد من المتغيرات المعرفية التي لها الدور المحوري في تشکيل فاعلية الفرد (اسبينوول وأورسولام، 2003)، وأوضح الله عز وجل في کتابه العزيز أن الحکمة خيرٌ عظيمٌ في قوله تعالى: "يؤتى الحکمة من يشاء ومن يؤت الحکمة فقد أوتي خيراً کثيراً وما يذکر إلا ألو الألباب" (البقرة، 269)، کما رفع الله قدر لقمان الحکيم، ووصفه بالحکمة، وذکر مواعظه في آيات تتلى إلى قيام الساعة (لقمان، 12-19). ولعل من المسلمات أن القراءة تکسب الفرد المعرفة، وتوسع مدارکه، کما أنها مدخل لإکسابه الحکمة من خلال التعرض لخبرات الآخرين، وهو ما اتفق مع ما ذکره استرنبرج  Sternberrg عندما ذکر أن تشجيع الطلاب على القراءة، وفهم المغزى منها يعد من أهم المبادئ المستمدة من نظرية التوازن التي تشکل جوهر تنمية الحکمة في الفصول الدراسية (Sternberrg, R.J, 1998).  ومن أجمل ما قيل في القراءة أنها "تضيف أعمارا لعمر صاحبها" (عباس العقاد)، وکذلک "القراءة هي متعة التجول في عقول الآخرين" (جان بول سارتر)، وأستطيع أن أقول أن " القراءة طريق الحکمة"؛ مستندا لما ذکره "لي منج تشين، وآخرون" (Li-Ming Chen, et al, 2011) أن القراءة واحدة من ثمانية عوامل مؤثرة في تطور الحکمة لدى الفرد؛ حيث ذکر أن هذه العوامل تمثلت في (القراءة، تجارب العمل، والتجارب الحياتية، والتفاعلات الاجتماعية، والملاحظات، وتعاليم الأسرة، والتنمية المهنية، والدين( واتفقت معه (Mary A, 2014) بأنها طريقة مبدعة ومرنة في التوجيه.}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22823.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22823_60abe9883b6477f4fad52f7f33602453.pdf} } @article { author = {elhaty, Enas ali ghonaim}, title = {Use off learning by contract in the development of writing skills and awareness among first year of secondary school students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {287-306}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22824}, abstract = {Abstract: The study problem is identified by the lacking of the second school students in story writing skills. The need for modern methods and strategies that can be used to develop those skills including learning by contract. The research was based on descriptive and empirical methodology aiming at develop the story writing skills and increase the awareness of them for First Year of Secondary School students using Learning by Contract. To achieve the study objectives a list of story writing skills was made and an awareness scale of these skills. A student book was also made with a teacher’s guide to be implemented and after applying such tools and teach students using Learning by Contract; we found that Learning by Contract is effective in developing story-writing skills for the students in the first year of secondary school. }, keywords = {Keywords: Learning by Contract,Skills,Story,Awareness}, title_ar = {استخدام التعلم با لتعا قد في تنمية بـعــــــــض مهارات کتابة القصة والوعي بها لدى طلاب الصف الأول الثانوي}, abstract_ar = {واستراتيجيات حديثة يمکن باستخدامها تنمية هذه المهارات، ومنها التعلم بالتعاقد، واعتمد البحث على المنهج الوصفي والتجريبي، وقد هدف البحث إلى تنمية مهارات کتابة القصة والوعي بها لدى طلاب الصف الأول الثانوي باستخدام التعلم بالتعاقد، ولتحقيق أهداف البحث تمَّ بناء قائمة بمهارات کتابة القصة، وبناء مقياس للوعي بهذه المهارات، کما تمَّ إعداد کتاب للطالب، وإعداد دليل للمعلم لتنفيذه، وبعد تطبيق الأدوات، والتدريس للطلاب باستخدام التعلم بالتعاقد؛ توصل البحث إلى وجود فاعلية للتعلم بالتعاقد في تنمية مهارات کتابة القصة لدى طلاب الصف الأول الثانوي. }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: التعلم بالتعاقد – مهارات- القصة,الوعي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22824.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22824_144c1a228a9da5ad80f3af2e2ef47428.pdf} } @article { author = {ali, Shimaa said ahmed}, title = {Hope and optimism are specific to the psychological resilience of a sample of university students.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {307-334}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22825}, abstract = {This study aimed to analyze the relationship between psychological resilience, hope and optimism among a sample of university students, and detect differences between males and females in resilience and hope and optimism, as well as every variation of resilience and hope and optimism to specialize. In order that the study relied on descriptive relational; for being more conducive to achieving its aims through psychometric technicians that have been customized to suit the sample selected variants, the sample included (200) of University students (100 = m), (100 = female). The results of the study showed that there is a relationship between psychological resilience, hope and optimism among a sample of university students, and resilience, hope and optimism of different demographic variables(gender) in the direction of females (Specialization) in the direction of scientific specialization. }, keywords = {Keywords: Psychological resilience,hope,optimism}, title_ar = {الأمل والتفاؤل محددان للصمود النفسى لعينة من طلبة الجامعة}, abstract_ar = {هدفت الدراسة تحليل العلاقة بين الصمود النفسى والأمل والتفاؤل لدى عينة من طلبة الجامعة ، والکشف عن الفروق بين الذکور والأناث فى الصمود والأمل والتفاؤل ، وکذلک تباين کل من الصمود والأمل والتفاؤل بتباين التخصص . وفى سبيل ذلک إعتمدت  الدراسة على المنهج الوصفى الأرتباطى ؛ لکونه أکثر موائمة لتحقيق أهداف الدراسة من خلال الفنيات السيکومترية التى تم تفصيلها بما يتناسب مع العينة فى ضوء المتغيرات المختارة ، تضمنت عينة الدراسة 200)) من طلبة الجامعة ( 100 = ذکور ) ، ( 100= أناث ) . وقد طبقت أدوات الدراسة : مقياس الصمود النفسى ، مقياس الأمل ، مقياس التفاؤل ، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة بين الصمود النفسى ، وکل من الأمل والتفاؤللدى عينة من طلبة الجامعة کما يختلف کل من الصمود والأمل والتفاؤل بأختلاف المتغيرات الديموجرافية ( الجنس ) فى اتجاه الأناث ( التخصص الدراسى ) فى اتجاه التخصص العلمى .}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : الصمود النفسى,الأمل,التفاؤل}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22825.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22825_69e42a4e335fe42185e237c0985b2837.pdf} } @article { author = {mohamed, Naima ebrahim bnor elhag}, title = {Usage of Thinking Hats to develop positive thinking in Science for Second Preparatory Grade Students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {335-356}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22826}, abstract = {The purpose of the research is to identify the effect of the use of six thinking hats on achievement and development of positive thinking skills among second preparatory grade students in science in Libya. The semi-experimental method was used in the experimental and control groups. The tools consisted of the Positive Thinking Skills Scale (prediction, curiosity, problem solving, shoulder responsibility), as the total of the research group (60) male and female students distributed equally on the experimental and control groups, (30) in the experimental group at school (Bir Hammadi) for primary education in Libya, (30) in the control group at school (Abu Firas Al-Hamdani) for primary and preparatory education in Libya. the research results found that there is statistically significant difference between the mean scores of experimental and control groups in the posttest of the positive thinking skills scale as a whole and in each skill separately in favor of the experimental group, as well as there is statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pretest and posttest of the positive thinking skills scale as a whole and in each skill separately in favor of the posttest.   }, keywords = {The key words:,six thinking hats,Positive Thinking}, title_ar = {استخدام قبعات التفکير لتنمية التفکير الإيجابي في مادة العلوم لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي}, abstract_ar = {استخدام قبعات التفکير لتنمية التفکير الإيجابيفي مادة العلوم لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي هدف البحث إلى تعرف أثر استخدام قبعات التفکير الست على التحصيل وتنمية مهارات التفکير الإيجابي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمادة العلوم بليبيا، تم استخدام المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة وتکونت الأدوات من مقياس مهارات التفکير الإيجابي (التنبؤ، حب الاستطلاع، حل المشکلات، تحمل المسئولية)، بلغ إجمالي مجموعة البحث (60) تلميذاً وتلميذة موزعين بالتساوي على المجموعتين التجريبية والضابطة، منهم (30) تجريبية بمدرسة بئر حمادي للتعليم الأساسي بليبيا، (30) ضابطة بمدرسة أبي فراس الحمداني للتعليم الأساسي والمتوسط بليبيا، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفکير الإيجابي ککل وفي کل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية وکذلک وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفکير الإيجابي ککل وفي کل مهارة على حده لصالح التطبيق البعدي.}, keywords_ar = {کلمات مفتاحية: قبعات التفکير الست,التفکير الإيجابي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22826.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22826_12f99631b89ac91723fd888e9942029c.pdf} } @article { author = {azam, Husaina abd elhamid abd elfatah}, title = {The Effectiveness of a Computer-Based Smart Games Program to Improve Articulation for Primary School Students with Reading Learning Disabilities}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {357-388}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22827}, abstract = {The present study aims to identify the effectiveness of a computer-based smart games program to improve pronunciation among primary school students with learningdisabilities , The sample of the study consisted of (30) students of elementary school who have learning disabilities who have defects in pronunciation of the schools of Amrobn Al-Aas primary and primary school in Riyadh Educational Administration in Kafr Al-Sheikh, , Based on the results of the Diagnostic Assessment Scale for Reading disabilities (Fathi El Zayat 1999) and the Speech Evaluation Scale( by Abdul Aziz Al-Shakhs(1997) They were divided into two groups An experimental group of (15) students with learning disabilities who have speech defects were exposed to the training program, , And a control group of (15) students with reading disabilities who have speech defects were not exposed to the training program , (9-12) years. The results of the study indicated the effectiveness of the training program in improving pronunciation and improving reading among students in the experimental group, The experimental group also surpassed the control group in the improvement of the measures (learning disabilities reading - assessment of pronunciation) after the exposure of the first group of the training program}, keywords = {}, title_ar = {فعالية برنامج قائم على الألعاب الذکية بإستخدام الحاسوب لتحسين النطق لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من ذوى صعوبات تعلم القراءة .}, abstract_ar = {تهدف الدراسة الحالية :إلى التعرف على فعالية برنامج قائم على الألعاب الذکية باستخدام الحاسوب لتحسين النطق لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من ذوى صعوبات تعلم القراءة ،والتحقق من مدى فاعليتهو تکونت عينة الدراسة من (30) تلميذا وتلميذة من تلاميذ المرحلة الابتدائية من ذوى صعوبات تعلم القراءة الذين لديهم عيوب بالنطق بمدرستى عمروبن العاص الابتدائية والشهاينه الابتدائية بادارة الرياض التعليمية بمحافظة کفرالشيخ ، وذلک بناء على نتائج مقياس التقدير التشخيصى لصعوبات تعلم القراءة (إعداد فتحى الزيات 1999)ومقياس تقييم النطق (إعدادعبدالعزيز الشخص 1997) وقد تم تقسيمهم الى مجموعتين : مجموعة تجريبية تضم (15) تلميذا وتلميذة من ذوى صعوبات تعلم القراءة الذين لديهم عيوب بالنطق تعرضوا للبرنامج التدريبى ، ومجموعة ضابطة تضم (15) تلميذا وتلميذة من ذوى صعوبات تعلم القراءة الذين لديهم عيوب بالنطق لم يتعرضوا للبرنامج التدريبى ،تراوحت أعمارهم مابين (9-12) عاما ، وقد أشارت نتائج الدراسة الى فعالية البرنامج التدريبى فى تحسين النطق وتحسين القراءة لدى تلاميذ المجموعة التجريبية ، وکذلک تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة فى مقدار التحسن على مقاييس (صعوبات تعلم القراءة –تقييم النطق )بعد تعرض المجموعة الأولى للبرنامج التدريبى .}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22827.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22827_119007e3bf5a96bba720bacc4b37c9be.pdf} } @article { author = {Raghib, Nagwa ebrahim}, title = {The Effectiveness of Some Creative Thinking Strategies in Developing Problem-Solving Skills for Preparatory Stage Students in Social Studies}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {389-412}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22828}, abstract = {Abstract the research aimed to discover the effectiveness of some creative thinking strategies in the development the problem solving skills.Where  the problem  of research was in dentified  in the low level of problem – solving  skills  of students . the research prepared these tools ( A teacher guide , a pupli's book , examining the problem solving skills .A random  sample of the study was selected ( 60) second year preparatory pupils . it assigned to an experimental group and control one where each consist of (30) students . both group were taught the lessons .the experimental groups were taught through using some creative thinking strategies as the control one was taught by regular in struction .the results resulted in the superiority of the students  of the  experimental  group  to the students  of  the control  group  and the effectiveness  of creative thinking  strategies used in developing  problem solving  skills of  students  in  social  studies}, keywords = {}, title_ar = {فاعلية بعض استراتيجيات التفکير الإبداعي في تنمية مهارات حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الإجتماعية .}, abstract_ar = {هدف هذا البحث إلى الکشف عن فاعلية بعض استراتيجيات التفکير الإبداعي في تنمية مهارات حل المشکلات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، حيث تحددت مشکلة البحث فى تدنى مهارات حل المشکلات لدى التلاميذ، ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة الأدوات الآتية : أداتا التجريب    ( دليل المعلم المعد وفقا لبعض استراتيجيات التفکير الإبداعي، کتيب التلميذ وفقا لاستراتيجيات التفکير الإبداعي)، أداة القياس (اختبار مهارات حل المشکلات ) ، وقد تم اختيار عينة عشوائية من تلميذات الصف الثاني الإعدادي قوامها(60) تلميذة، وتم تقسيمهما إلى مجموعتين تجريبية وضابطة کل منهم (30) تلميذة ، ثم قامت الباحثة بالتدريس للمجموعة التجريبية باستخدام بعض استراتيجيات التفکير الإبداعي ، أما المجموعة الضابطة درست بالطريقة المعتادة ، وأسفرت النتائج عن تفوق تلميذات المجموعة التجريبية على تلميذات المجموعة الضابطة وفاعلية استراتيجيات التفکير الإبداعى المستخدمة فى تنمية مهارات حل المشکلات لدى التلاميذ فى مادة الدراسات الإجتماعية .}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22828.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22828_4ccc0792c3d778be4b9be01545a5e001.pdf} } @article { author = {amin, Taher mohamed nageeb}, title = {Using Some Neuro-linguistic Programming Techniques to Improve Linguistic Proficiency of Children with Reading Difficulties}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {413-438}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22829}, abstract = {Abstract The aim of the research was to test the effectiveness of some exercises based on NLP techniques in developing language proficiency in a sample of children with reading disabilities. The effectiveness of the exercises in improving the language proficiency of a sample of children with reading difficulties was identified two months after the end of the exercises.  In order to achieve this goal, 40 students from the Ashmoun Primary School - Al Salam Elementary School (experimental) were enrolled in the Menoufia Educational Administration. After excluding the students who did not complete the questionnaire, the number of participants reached (40) Between the ages of 6-8 years with a mean age of 7.3 years with a standard deviation of ± 1.232 The study used a number of measures, including the Child Behavior Rating Scale (C.B.R.S.), the Quick Neurological Screening Test (Q.N.S.T), and the Language Proficiency Test (PI). The researcher designed a program based on some NLP techniques. The most important results of the research resulted: 1- There are statistically significant differences between the mean of the experimental group and the control group in the telemetry on the measure of linguistic proficiency in favor of the experimental group. 2 - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the tribal and remote measurements on the measure of linguistic proficiency in favor of telemetry. 3 - There are no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the post - measurement and follow - up on the measure of language proficiency}, keywords = {}, title_ar = {استخدام بعض فنيات البرمجة اللغوية العصبية لتحسيـن الکفاءة اللغوية للأطفال ذوي صعوبات القراءة}, abstract_ar = {استهدف البحث اختبار مدى فاعلية بعض التدريبات القائمة على فنيات البرمجة اللغوية العصبية في تنمية الکفاءة اللغوية لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات القراءة. والتعرف على مدى استمرارية فعالية التدريبات في تحسين الکفاءة اللغوية لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات القراءة بعد شهرين من انتهاء التدريبات.  ومن أجل ذلک الهدف تضمنت البحث عينة عددها (40) تلميذاً من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في لاقراءة من مدرستي (أشمون للتعليم الأساسي – السلام الابتدائية)”تجريبية - ضابطة" على الترتيب التابعتين لإدارة المنوفية التعليمية ، ممن تتراوح أعمارهم ما بين (6–8) سنة بمتوسط عمري مقداره 7.3 سنة بانحراف معياري ±1.232 . واستعان البحث بالعديد من المقاييس منها قائمة ملاحظة سلوک واختبار المسح النيورولوجي السريع  ومقياس الکفاءة اللغوية إعداد /الباحث ، وصمم الباحث برنامج قائم على بعض فنيات البرمجة اللغوية العصبية. وأسفرت أهم نتائج البحث: 1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الکفاءة اللغوية لصالح المجموعة التجريبية. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الکفاءة اللغوية لصالح القياس البعدي. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الکفاءة اللغوية..}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22829.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22829_127aafefbaf7d9f4e5009e8332ab9941.pdf} } @article { author = {elsaid, Heba elsaid abd elazim}, title = {The main predictors of stigma among mothers of Down Syndrome .}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {439-468}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22830}, abstract = {This study aims to study the psychological determinants of stigma in a sample of mothers of children with Down syndrome , also to study the effect of demographic variables (  economic status , educational level , age ) on stigma , was applied the psychological determinants of stigma scale ( the researchers ) , the ( n = 60 ) of mothers of children who feel stigma because of their children , and the study concluded that age of mothers of Down Syndrome doesnot affect their feelings of stigma , educational level  and economic status affect their feeling of stigma , also social avoidance , lower self esteem , lower social support , negative feelings are the main indicators of stigma among a sample of mothers of children with Down Syndrome}, keywords = {Key Words : Stigma,Down syndrome}, title_ar = {محددات الوصمة العائلية کما تدرکها أمهات الأطفال ذوى متلازمة داون}, abstract_ar = {تهدف الدراسة الکشف على المحددات النفسية للوصمة العائلية لدى عينة من أمهات الأطفال من ذوى متلازمة داون , و کذلک التعرف على مدى تأثير بعض المتغيرات الديموجرافية ( المستوى الأجتماعى الأقتصادى , المستوى التعليمى , عمر الأم ) على شعور الأمهات بالوصمة , تم تطبيق مقياس المحددات النفسية للوصمة لدى عينة من أمهات الأطفال من ذوى متلازمة داون ( أعداد الباحثين ) , و ذلک على عينة مکونة من ( ن = 60 ) من أمهات الأطفال من ذوى متلازمة داون ممن يشعرن بالوصمة , و خلصت الدراسة الى مجموعة من النتائج من أهمها : لا تتأثر الوصمة بعمر الأم , يؤثر کل من المستوى التعليمى و المستوى الأقتصادى على شعور الأم بالوصمة ,  کما أن العزلة الأجتماعية, أنخفاض تقدير الذات, نقص المساندة الأجتماعية, المشاعر السلبية من المحددات الرئيسية للوصمة لدى أفراد عينة الدراسة من أمهات الأطفال من ذوى متلازمة داون .}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية : الوصمة,متلازمة داون}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22830.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22830_ea61ba5d412213afd31ae54035b1238e.pdf} } @article { author = {elbiaty, Karim ahmed mohamed esmail}, title = {Developing Chemistry Curriculum Content in Light of Chemical Innovations and Their Effectiveness in Developing the Scientific Culture}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {469-486}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22831}, abstract = {Abstract: The aim of the present research is to develop the content of the chemistry curriculum in the light of the chemical innovations and their effectiveness in the development of the scientific culture of the students of the preparatory stage in Iraq. The researcher followed the analytical descriptive method and the experimental method. The researcher prepared a list of chemical innovations to include them in the developed curriculum in order to develop a dimension of scientific culture The results showed a statistically significant difference between the average scores of the experimental group in the tribal application and the post-application of the motivation scale for learning in favor of the post-application and the size of the effect of using the developed unit in the light Chemical Dthat in the development of a great motivation to learn, and has a acceptable effectiveness.}, keywords = {Key words:,Curriculum development – Chemical Innovations – Scientific Culture}, title_ar = {تطوير محتوى منهج الکيمياء في ضوء المستحدثات الکيميائية وفاعليتها في تنمية الثقافة العلمية لطلاب المرحلة الإعدادية بالعراق}, abstract_ar = {ملخص: هدف البحث الحالي إلى تطوير محتوى منهج الکيمياء في ضوء المستحدثات الکيميائية وفاعليتها في تنمية الثقافة العلمية لطلاب المرحلة الاعدادية بالعراق، واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي، وقام الباحث بإعداد قائمة بالمستحدثات الکيميائية لتضمينها في المنهج المطور بهدف تنمية أحد أبعاد الثقافة العلمية (الدافعية للتعلم)،وأظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة احصائية بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس الدافعية للتعلم لصالح التطبيق البعدي، و حجم تأثير استخدام الوحدة المطورة في ضوء المستحدثات الکيميائية في تنمية الدافعية للتعلم کبير، وذو فعالية مقبولة.  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية,تطوير منهج – المستحدثات الکيميائية – الثقافة العلمية}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22831.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22831_dfabcd24385d38633dc67a1e2d3ed3ee.pdf} } @article { author = {Al erjan, Sana Bent Dakhl Allah Ben Moregeb}, title = {The impact of folk tales on the artistic expression of the child in kindergarten in Al-Jouf Region.}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {487-512}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22832}, abstract = {Objectives: The study aimed to enrich the artistic culture of the child by Turning folk tales from spoken and audible language to visual language, identify the types and trends of folk tales provided to the child in kindergarten, the knowledge of the technical and educational values involved in those tales, in addition to revealing the level of images and expressive artistic features of kindergarten children Resulting from folk tales spoke to them. discovering of the impact of folk tales on artistic expressionism, And the characteristics of the child's artistic expression. Approach:Descriptive analytical method, the curriculum is semi-experimental, one-group approach is a pre-post-test. Sample:The sample included 20 children in Dumat Al Jandal kindergarten, chosen by the intentional method. Study tool: A questionnaire has been set up to identify the popular stories for the research category, And the preparation of the analysis tool for children's drawings in the kindergarten stage, consisting of two axes, the first is to measure the expressive images and fall under it (17), and the second axis: measures the artistic expression, and falls under it (21). Statistical Methods: Correlation coefficients Pearson, and equation alpha Cronbach, the descriptive statistic is represented by (frequencies, percentages, arithmetic mean and standard deviation), T test for interrelated samples, and ETA square equation for the size of the effect. Main results of the study: 1- Our folk heritage is full of folk tales that correspond to the characteristics of kindergarten children -the study sample- which can be used to develop his imagination, and increase his vocabulary and help him to express his feelings and feelings without fear, also its a method to inculcate the moral behavior of the child through simulations of the heroes of the folk tale. 2- The popular stories contain educational, cultural, social and religious values of the Saudi society. The educational contents of the values vary in the Saudi folk tales for children, including the values of cooperation, good behavior, thinking and wisdom, honoring the guest, doing good. 3- The level of artistic expressive images of preschool children resulting from the folk tales that were telled in the three-tales combined was high, with an average of 2.35 and a standard deviation of 0.21. 4- The level of expressive traits of preschoolers resulting from the folk tales of the three stories combined was high, with an average of 2.47 and a standard deviation of 0.20. 6- There is an impact on the use of folk tales to improve the artistic characteristics of kindergarten children in general. The ETA equation showed that 92% of the improvement in expressive features in preschool children is attributed to the use of folk tales. Recommendations: The importance of the Ministry of Education and those responsible for raising the preschool child to the popular heritage and folk tales of the child because of the educational and mental values of the child at this stage. And provide kindergarten teachers and libraries with books on folk tales about our Saudi folklore. And conducting many studies that deal with the popular and audible heritage in the fields of Fine arts. }, keywords = {Folk Tales,Kindergarten children,Characteristics of Artistic Expression,Al-Jouf Region}, title_ar = {أثر الحکايات الشعبية على سمات التعبير الفني للطفل في مرحلة رياض الأطفال بمنطقة الجوف}, abstract_ar = {ملخص الدراسة عنوان الدراسة: أثر الحکايات الشعبية على سمات التعبير الفني للطفل في مرحلة رياض الأطفال بمنطقة الجوف الباحثة: سناء بنت دخل الله بن مريقب العرجان  الدرجة العلمية: الماجستير- کلية التربية-جامعة ام القري المشرف: د. عبير بنت مسلم الصاعدي                   الفصل الدراسي: الأول 1438/ 1439هـ (2017م) أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى إثراء الثقافة الفنية للطفل بتحويل الحکاية الشعبية من لغة مقروءة أو مسموعة إلى لغة بصرية . بالإضافة إلى التعرف على أنواع واتجاهات الحکايات الشعبية المقدمة للطفل في مرحلة رياض الأطفال ، ومعرفة القيم الفنية والتربوية المتضمنة في تلک الحکايات ، بالإضافة إلى الکشف عن مستوى الصور والسمات التعبيرية الفنية لأطفال الروضة الناتجة عن الحکايات الشعبية المروية لهم . والکشف عن أثر الحکايات الشعبية على الصور التعبيرية الفنية ، وعلى سمات التعبير الفني لدى أطفال الروضة . منهج الدراسة: المنهج الوصفي التحليلي ، والمنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة باختبار قبلي- بعدي .     عينة الدراسة: شملت عينة الدراسة (20) طفلًا وطفلة في روضة دومة الجندل ، اختيروا بالطريقة القصدية . أداة الدراسة: تم إعداد استبانة لتحديد الحکايات الشعبية المناسبة لفئة البحث , وإعداد أداة تحليل رسوم الأطفال في مرحلة رياض الأطفال ، مکونة من محورين ، الأول: يقيس الصور التعبيرية ويندرج تحته (17) معيار , والمحور الثاني : يقيس سمات التعبير الفني، ويندرج تحته (21) سمة . الأساليب الإحصائية: معامل الارتباط بيرسون ، ومعادلة ألفا کرونباخ ، والإحصاء الوصفي ممثلًا بـ (التکرارات والنسب المئوية والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري) ، واختبار "ت" للعينات المترابطة ، ومعادلة مربع ايتا لحجم الأثر . أهم نتائج الدراسة: أظهرت النتائج ما يلي:     1-  إن تراثنا الشعبي مليء بالحکايات الشعبية التي تتوافق مع خصائص طفل الروضة -عينة الدراسة- والتي يمکن الاستفادة منها في تنمية خياله ، وزياده حصيلته اللغوية وتساعده في التعبير عن انفعالاته ومشاعره دون خوف ، کما أنها وسيلة لغرس السلوک الخلقي للطفل من خلال محاکاته لأبطال الحکاية الشعبية . 2-  أن الحکايات الشعبية تحتوي قيم تربوية وثقافية واجتماعية ودينية للمجتمع السعودي , وتتنوع المضامين التربوية للقيم في الحکايات الشعبية السعودية المخصصة للأطفال ، ومنها قيم التعاون، حسن التصرف، التفکير والحکمة ، إکرام الضيف، عمل الخير . 3-  أن مستوى الصور التعبيرية الفنية لأطفال الروضة الناتجة عن الحکايات الشعبية المروية لهم في الحکايات الثلاث مجتمعة، قد جاء ضمن الدرجة العالية، بمتوسط حسابي (2,35) وانحراف معياري (0.21). 4-  أن مستوى السمات التعبيرية لدى أطفال الروضة الناتجة عن الحکايات الشعبية المروية لهم في الحکايات الثلاث مجتمعة، قد جاء ضمن الدرجة العالية، بمتوسط حسابي (2,47) وانحراف معياري (0.20). 5-  وجود أثر لاستخدام الحکايات الشعبية في تحسين السمات الفنية لدى أطفال مرحلة رياض الأطفال بشکل عام، وقد أظهرت معادلة (مربع إيتا) لحجم التأثير، أن (92%) من التحسن في السمات التعبيرية بشکل عام لدى أطفال الروضة يُعزى إلى استخدام الحکايات الشعبية. أهم التوصيات: ضرورة اهتمام وزارة التعليم والقائمين على تربية طفل الروضة بالتراث الشعبي والحکايات الشعبية للطفل لما فيها من قيم تربوية وعقلية للطفل في هذه المرحلة. وتزويد معلمات ومکتبات رياض الأطفال بالکتب الخاصة بالحکايات الشعبية المتعلقة بتراثنا الشعبي السعودي. وإجراء العديد من الدراسات التي تهتم بالتراث الشعبي المسموع والمقروء ضمن مجالات الفنون التشکيلية .}, keywords_ar = {کلمات مفتاحيه : الحکايات الشعبية,أطفال الروضة,سمات التعبير الفني,منطقة الجوف}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22832.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22832_ccb0929ebd32412bcc7a9a41da75b736.pdf} } @article { author = {elfotawy, Zahraa bent hashem mohamed}, title = {Educational qualification of the delinquents in the light of Islamic Education (a field study on the prisons of Makkah and Jeddah cities)}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {513-530}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22833}, abstract = {The study aimed to identify the concept and stages of educational qualification for female wingers in Islam, the reality of the educational qualification of female wingers in Saudi Arabia, and the extent to which the prisons of the cities of Makkah and Jeddah applied to the standards of Islamic education in the rehabilitation of educational delinquents. The text of the Qur'aan and Sunnah and the Prophet's biography was also based on the descriptive descriptive approach, which is based on the collection of field data in the form of a questionnaire. The chapters included five chapters. The introductory chapter includes the study plan. Educational for the rehabilitation of shelters for delinquent girls in Islam, and the second chapter: ensure that educational qualification stages of the shelters for delinquent girls in Islam, and the third quarter included the reality of educational rehabilitation shelters for delinquent girls in the Kingdom of Saudi Arabia, Chapter IV guarantees the: field side of the study, was then the conclusion presented the findings and recommendations. Based on the analysis of the answers and the validity of the hypotheses of the study, the researcher reached the following results: 1- that the prisons of the cities of Makkah and Jeddah are working to apply the standards of Islamic education in the rehabilitation of delinquents educational, and the difference between different educational programs higher educational application among female specialists within these prisons. 2-that the prisons of the cities of Makkah and Jeddah are working to apply the standards of Islamic education in educational rehabilitation, and the difference between the rehabilitation programs most influential in their upbringing in these prisons, where the program of religious and moral rehabilitation most affected the delinquents. 3-There are statistically significant differences between delinquents who passed educational rehabilitation programs during their stay in the prisons of the cities of Makkah and Jeddah, and among the delinquents who did not pass such programs while they were in these prisons, for the benefit of delinquents who passed educational rehabilitation programs during their stay inside These prisons. 4-Activate the physical rehabilitation program in the prisons more, by appointing nutritionists, to provide nutrition balanced and health commensurate with the health needs of each patient. 5-Activating educational rehabilitation programs with psychological, recreational, and positive health effects on delinquents, especially those concerned with sports activity.}, keywords = {Educational qualification,Care,Islamic education,delinquents,delinquency,Crime,prisons,Female Prisoners}, title_ar = {التأهيل التربوي للجانحات في ضوء التربية الإسلامية " دراسة ميدانية على سجون مدينتي مکة المکرمة وجدة"}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم ومراحل التأهيل التربوي للجانحات في الإسلام، وواقع التأهيل التربوي للجانحات في المملکة العربية السعودية، ومدى تطبيق سجون مدينتي مکة المکرمة وجدة لمعايير التربية الإسلامية في تأهيل الجانحات تربوياً، واعتمد منهج الدراسة على المنهج الاستنباطي القائم على استخراج المبادئ والأساليب التربوية مـن نصوص القرآن والسنة والسيرة النبوية، کما اعتمدت على المنهج الوصفي المسحي الذي يعتمد على جمع البيانات الميدانية في صورة استبيان، واشتملت فصول الدراسة على خمسة فصول ، الفصل التمهيدي : تضمن خطة الدراسة ، والفصل الأول : تضمن التأهيل التربوي للجانحات في الإسلام ، وأما الفصل الثاني : تضمن مراحل التأهيل التربوي للجانحات في الإسلام ، والفصل الثالث تضمن واقع التأهيل التربوي للجانحات في المملکة العربية السعودية ، أما الفصل الرابع فتضمن : الجانب الميداني للدراسة ، ثم کانت الخاتمة بعرض النتائج والتوصيات . وبناء على تحليل الإجابات واختبار صحة فروض الدراسة، توصلت الباحثة إلى النتائج التالية: 1 ) أن سجون مدينتي مکة المکرمة وجدة يعملان على تطبيق معايير التربية الإسلامية في تأهيل الجانحات تربوياً، وذلک بتفاوت متباين بين البرامج التأهيلية التربوية الأعلى تطبيقاً بين الأخصائيات داخل هذه السجون. 2 ) أن سجون مدينتي مکة المکرمة وجدة يعملان على تطبيق معايير التربية الإسلامية في تأهيلهن تربوياً، وذلک بتفاوت متباين بين برامج التأهيل الأکثر تأثيراً في تربيتهن داخل هذه السجون، حيث کان برنامج التأهيل الديني والأخلاقي أکثرهن تأثيراً على الجانحات . 3 ) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجانحات اللاتي مررن ببرامج تأهيلية تربوية أثناء مکوثهن داخل سجون مدينتي مکة المکرمة وجدة، وبين الجانحات اللاتي لم يمررن بمثل هذه البرامج أثناء مکوثهن داخل هذه السجون، حيث کان ذلک لصالح الجانحات اللاتي مررن ببرامج التأهيل التربوي أثناء مکوثهن داخل هذه السجون . 4 ) تفعيل برنامج التأهيل الجسمي داخل السجون بشکل أکبر، بتعيين أخصائيات في التغذية، لتقديم التغذية المتوازنة والصحية المتناسبة مع الحاجة الصحية لکل جانحة . 5 ) تفعيل برامج التأهيل التربوي ذات الأثر النفسي الترويحي، والصحي الإيجابي، على الجانحات ، وخاصة تلک التي تُعنى بالنشاط الرياضي .  }, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية :,التأهيل التربوي- رعاية- التربية الإسلامية- الجانحات- جنوح- انحراف- جريمة—سجون- سجينات}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22833.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22833_50d139b8cd8bf544974b2228edf16ec1.pdf} } @article { author = {El-Sayed, Aliaa Ali Essa Ali}, title = {Modeling Technological Pedagogical Content Knowledgefor developing 21st century competencies required for the preparation of pre-service Elementary science teachers}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {531-572}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22834}, abstract = {ABSTRACT This study aimed to develop some of the 21st century competencies needed for the pre-service teacher by modeling the Technological pedagogical content knowledge (TPCK). This modeling makes the pre-service teacher aware of the complementary relationship between his/her pedagogical and technological knowledge and how to apply them in teaching a Scientific content, which gives him a number of applied competencies necessary for him to work in the twenty-first century, including the practical competencies for: the Pedagogical Content Knowledge (PCK); the Technological Content Knowledge (TCK); Technological Pedagogical Knowledge (TPK); and Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK). The sample of the study consisted of (60) females pre-service Elementary Science teacher in the fourth stage, which were divided into experimental and control groups. The experimental group was taught according to modeling through the course of science teaching methods. The reflection was measured on the competencies of: Scientific content knowledge; pedagogical knowledge and skills, technological knowledge and skills, personal competencies and professional ethics, as well as their ability to plan for teaching according to modeling. The results showed that the modeling of technologically pedagogically content knowledge had a positive impact on their understanding of the importance of content modeling Technological pedagogical content knowledge in the 21st century and has had a positive impact on planning for teaching.}, keywords = {Modeling Technological Pedagogical Content Knowledge,Pedagogical Content Knowledge (PCK),Technological Content Knowledge (TCK),Technological Pedagogical Knowledge (TPK),Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK),Competencies of the 21st century teacher,planning for teaching}, title_ar = {نمذجة المحتوى معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا لتنمية کفايات القرن الحادي والعشرين اللازمة لإعداد معلمي التعليم الأساسي - علوم قبل الخدمة}, abstract_ar = {استهدف البحث تنمية بعض کفايات القرن الحادي والعشرين اللازمة للمعلم قبل الخدمة وذلک من خلال نمذجة المحتوى معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا Technological Pedagogical Content Knowledge 'TPCK'، هذه النمذجة تجعل المعلم قبل الخدمة على وعي بالعلاقة التکاملية بين ما يمتلکه من معارف تربوية وتکنولوجية وکيفية توظيفهما في تدريس محتوى علمي ما، وهذا يکسبه عدد من الکفايات التطبيقية اللازمة له للعمل في القرن الحادي  والعشرين، ومنها الکفايات التطبيقية: للمعرفة التربوية للمحتوى العلمي، وللمعرفة التکنولوجية للمحتوى العلمي، وللمعرفة التربوية التکنولوجية، وللمحتوى معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا. تکونت مجموعة البحث من (60) طالبة معلمة بالفرقة الرابعة شعبة تعليم أساسي علوم تم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبية وأخرى ضابطة، وتم التدريس للمجموعة التجريبية وفقًا للنمذجة من خلال مقرر طرق تدريس العلوم، وتم قياس انعکاس ذلک على: کفايات معارف المحتوى العلمي، وکفايات المعارف والمهارات التربوية، وکفايات  المعارف والمهارات التکنولوجية، وکفايات شخصية - وأخلاقيات مهنية، وانعکاسه أيضًا على قدرتهن على التخطيط للتدريس وفقًا للنمذجة، وقد اوضحت النتائج أن نمذجة المحتوى العلمي معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا کان له أثرًا إيجابيًا في ادراکهن لأهمية نمذجة المحتوى العلمي تربويًا وتکنولوجيًا على التعلم في القرن الحادي والعشرين، وکذلک کان له أثرًا إيجابيًا في التخطيط للتدريس.}, keywords_ar = {نمذجة المحتوى معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا,المعرفة التربوية للمحتوى العلمي,المعرفة التکنولوجية للمحتوى العلمي,المعرفة التربوية التکنولوجية,المحتوى معرفيًا تربويًا تکنولوجيًا. کفايات معلم القرن الحادي والعشرين,التخطيط للتدريس}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22834.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22834_285a7eb3bb2d765896135cf8300dfa90.pdf} } @article { author = {elkhamis, Zahraa bent abdalelah}, title = {Curriculum and Advanced Instructional Design: Differentiated Instruction in Terms of Process and Product}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {573-596}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22835}, abstract = {Differentiated instruction plays a significant role in instructional design by requiring teachers to get to know their students, identify areas of the curriculum that can be differentiated, and examine their roles in the differentiated classrooms. In this paper, different tips will be discussed in order to prepare the educational classrooms and lessons to accommodate differentiated process and product strategies for teaching diverse students with different abilities in any educational class, such as the writing and social studies classes}, keywords = {Advanced Instructional Design,Product}, title_ar = {مبدأ التعليم المتمايز في ضوء التطبيق والانتاج}, abstract_ar = {الملخص تحتوي الفصول الدراسيةعلى مجموعة من الطلاب من خلفيات وثقافات وبيئات مختلفة ومتنوعة. کل طالب من هؤلاءالطلاب يتمتع بقدرات وامکانيات مختلفة. ايضا يستخدم  هؤلاء الطلاب طرقًا واستراتيجيات مختلفة للتعلم، لذلک يجب أن يدرک المعلمون أن الإستراتيجية التي تعم للطالب واحد قد لاتفيد طالبًا آخر. . وفقا لذلک يجب تصميم الموادالتعليمية والطرق المستخدمة للتدريس بالاضافة الى وسائل التقييم بطريقة تخدم جميع هؤلاءالطلاب دون اي استثناء وذلک من أجل منحهم فرص متساوية للتعلم. هدفت هذه الورقة لمراجعة الاداب التربوية ومناقشة اهم الخطوات المختلفة التي يمکن اتباعها من أجل إعدادالفصول الدراسيةالتعليمية والمناهج التدريسية ووسائل التقييم تحت مسمى مبدأالتعليم المتمايز والذي يهدف الى مراعاةاحتياج کل طالب من طلاب الفصل   الدراسي من خلال مبدائها التي تهدف الى تعديل محتوى المنهج الدراسي بالاضافة الى تعديل طرق التدريس ووسائل التقييم لجعلها تتوافق مع تعليم الطلاب المتعددين ذوي القدرات المختلفة في أي صف تعليمي.}, keywords_ar = {التعليم المتمايز,الإنتاج}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22835.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22835_7c84eb39d5e444796b34173d78a46ba8.pdf} } @article { author = {Ragab, Shaimaa Hazem Hany}, title = {Using Concept Maps Strategy in Developing the English Reading Comprehension Skills and Attitudes of Preparatory Students}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {597-630}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22836}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effectiveness of concept maps strategy in developing some reading comprehension skills of first year preparatory students and improving their attitudes towards reading English texts. In order to fulfill the purpose of the study, the researcher designed a reading skills checklist which was administered to a jury of specialists in  the field of TEFL to identify the reading comprehension skills that are necessary for the subjects of the study. Based on the chosen reading comprehension skills by the jury, the researcher designed a concept mapping strategy aiming at improving those skills. A pre-posttest and an attitude scale were also designed, judged and administrated to evaluate students' performance in  reading comprehension skills and investigate their attitudes towards reading English texts. Seventy students in two classes were assigned into two groups, an experimental group (N=35) and a control group (N=35). Both groups were pre- and post- tested on both the same reading comprehension skills test and the same attitude scale. The experimental group studied the reading comprehension passages of their text book (first semester) following concept mapping strategy, while the control group studied the reading texts following regular instructions with their assigned teacher. Results of the data analysis showed statistically significant differences between the mean scores of the control and experimental groups on both the student reading comprehension pre-posttest and the attitude scale in favor of the experimental group students' performance. This was ascribed to the effectiveness of the concept mapping strategy in developing the experimental group students' reading comprehension skills and improving their attitudes towards reading in English.}, keywords = {Key words: Concept maps,reading comprehension}, title_ar = {استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم في تنمية مهارات الفهم القرائي و اتجاهات تلاميذ المرحلة الاعدادية نحو القراءة باللغة الإنجليزية}, abstract_ar = {  أجريت هذه الدراسة التجريبية بهدف التحقق من فعالية استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم في تنمية مهارات الفهم القرائي وتحسين اتجاهات طلاب المرحلة الاعدادية نحو القراءة بالإنجليزية. ومن أجل التحقق من الوصول للهدف الذى أجريت من أجله الدراسة، قامت الباحثة بتصميم قائمة تضم مجموعة من المهارات القرائية وتم عرضها على مجموعة من المحکمين المختصين في مجال تدريس اللغة الانجليزية کلغة أجنبية، لتحديد المهارات القرائية الضرورية  لطالبات المرحلة الاعدادية المشارکات في الدراسة. قامت الباحثة ببناء  قائمة المهارات النهائية التي اختيرت بواسطة لجنة المحکمين و تصميم استراتيجية مستندة على استخدام خرائط المفاهيم لتنمية تلک المهارات. کما قامت الباحثة أيضا بتصميم اختبار قبلي-بعدى ومقياس اتجاه (استبيان) وتم تحکيمهم وتطبيقهم لقياس أداء  کلا من طالبات المجموعة التجريبية والضابطة والتحقق من اتجاهاتهم نحو دراسة النصوص القرائية في اللغة الانجليزية قبل وبعد اجراء الدراسة. شارک في هذه الدراسة سبعون طالبة تم اختيارهن عشوائيا وتقسيمهن لمجموعتين مجموعة تجريبية تضم خمس وثلاثون طالبة وأخرى ضابطة تضم خمس وثلاثون طالبة. أجرت طالبات کلتا المجموعتين الاختبار القبلي-البعدي ومقياس الاتجاه ذاته والذين صمما ليقيسا أدائهن فى المهارات القرائية المحددة والتحقق من اتجاهاتهن. قامت الباحثة بتدريس طالبات المجموعة التجريبية النصوص القرائية الموجودة في کتابهن المدرسي (الفصل الدراسي الاول) باتباع استراتيجية خرائط المفاهيم، بينما درست طالبات المجموعة الضابطة نفس المحتوى باتباع طريقة التدريس المتبعة من قبل معلمهن الاساسي. أشارت نتائج الدراسة الى وجود فوارق احصائية ملحوظة بين متوسط درجات کلا من طالبات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار القبلي-البعدي ومقياس الاتجاه لصالح أداء طالبات المجموعة التجريبية والذى أعزى الى فعالية استخدام خرائط المفاهيم في تطوير مهارات الفهم القرائي وتحسين اتجاهات الطالبات نحو دراسة النصوص القرائية في اللغة الانجليزية.  }, keywords_ar = {الکلمات الدالة: خرائط المفاهيم,الفهم القرائي}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22836.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22836_045eb04869f9e5c3a3224314289f2b0a.pdf} } @article { author = {Himaid, Mahmoud A. M}, title = {Empowering Young Physically Disabled to Overcome the Difficulties They Face in the Work With Private Sector Institutions in the Gaza Strip}, journal = {Journal of Scientific Research in Education}, volume = {19}, number = {الجزء السادس}, pages = {631-649}, year = {2018}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Women for, Arts, Science, and Education}, issn = {2356-8348}, eissn = {2356-8356}, doi = {10.21608/jsre.2018.22837}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {تمکين الشباب المعاقين جسديا من التغلب على الصعوبات التي يواجهونها في العمل مع مؤسسات القطاع الخاص في قطاع غزة}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {}, url = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22837.html}, eprint = {https://jsre.journals.ekb.eg/article_22837_d2a7afe705e3f2d2b9f4043fa5ad04cb.pdf} }