يهدف البحث إلى تعرف الإطار المفاهيمي لضمان الجودة والاعتماد بالجامعات وذلک في ضوء عرض نشأة الجودة ومفهومها، ومفهوم ضمان الجودة بمؤسسات التعليم الجامعي ، والإشاره لمفهوم الاعتماد وأنواعه بمؤسسات التعليم الجامعي، وعرض مفهوم الميزة التنافسية وأهم الاستراتيجيات التنافسية التي تدعم تميز المؤسسات ثم الانتقال لعرض طبيعة الميزة التنافسية ومبررات تحقيقها بالجامعات، والتعرف على أهم مرتکزات تحقيقها بالمؤسسات التعليمية ومنها مدخلات الجامعة ( الموارد البشرية-الموارد المادية-البنية التکنولوجية) والخيارات الاستراتيجية، ومخرجات الجامعة (البحث العلمي-الخريجين)، وتوصل البحث للکشف عن العلاقة بين تطبيق معايير ضمان الجودة والاعتماد وتحقيق الميزة التنافسية في ضوء المعايير المحددة محل البحث. وقد استند البحث على المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة البحث.
The research aims to define the conceptual framework for quality assurance and accreditation in universities in light of the presentation of the origins of quality and its concept, the concept of quality assurance in university education institutions, and the reference to the concept of accreditation and its types in university, The concept of competitive advantage and the most important competitive strategies that support the excellence of institutions and then move to present the nature of competitive advantage, and identify the most important pillars of achieving educational institutions, including university inputs (human resources - material resources - technological structure) and strategic options, and university outcomes (scientific research- graduates),The research reached to reveal the relationship between the application of quality assurance and accreditation standards and the achievement of a competitive advantage in light of the specific criteria in question. The research was based on the descriptive approach as it fits with the nature of the research.
أطلقت مصر عام 2018، استراتيجية التنمية المستدامة او ما يعرف برؤية مصر 2030، والتي تسير على نفس خطى رؤية القاهرة 2050، ولرؤية مصر 2030 أبعاد ومحاور (البعد الاقتصادي : محور التنمية الاقتصادية - محور الطاقة- محور المعرفة والابتکار والبحث العلمي- محور الشفافية وکفاءة المؤسسات الاجتماعية البعد الاجتماعي : محور العدالة الاجتماعية- محور الصحة - محور التعليم والتدريب محور الثقافة البعد البيئي : محور البيئة - محور التنمية العمرانية)، وليکون المجتمع المصري بحلول عام 2030 مجتمعا مبدعا، ومبتکرا، ومنتجا للعلوم والتکنولوجيا والمعارف، والبحث العلمي کوظيف من وظائف الجامعة الثلاثة هو الرکيزة الأساسية لتطور أي مجتمع والذى له دور في علاج الکثير من المشکلات، کما يعد البحث التربوي من أهم الأساليب التي يعول عليها تحديث التعليم وتطويره، خاصة فيما يتعلق بمقومات العملية التربوية من جميع جوانبها وأطرافها، ومراجعة غايات التعليم وأهدافه في المراحل المختلفة لضمان استجابته للمتغيرات العصرية ونجاح رؤية مصر 2030، وسعت الدراسة التوصل لصياغة محددة لمسؤوليات البحوث التربوية ، لاسيما الأخلاقية منها، حيث توصلت الدراسة الى بعض المبادئ التوجيهية التي أطلقت عليها "مسؤوليات" قد تساعد في تفعيل دور البحوث التربوية لتحقيق استراتيجية التنمية المستدامة للبحث العلمي (مصر 2030) وهى: 1- المسؤوليات تجاه المشارکين بالبحوث التربوية. 2- المسؤوليات تجاه الرعاة والعملاء وأصحاب المصلحة في مجال البحوث التربوية. 3- المسؤوليات تجاه مجتمع الباحثين التربويين. 4- مسؤوليات النشر والناشرين التربويين. 5- المسؤوليات عن رفاهية الباحثين وتطورهم.
Egypt launched In 2018 a sustainable development strategy, or what is known as Egypt's 2030 vision, which follows the footsteps of Cairo's 2050 vision, and Egypt's 2030 vision has dimensions and axes (the economic dimension: the economic development axis - the energy axis - knowledge, innovation and scientific research - the transparency and efficiency of social institutions The social dimension: the axis of social justice - the axis of health - the axis of education and training the axis of culture The environmental dimension: the axis of the environment - the axis of urban development), so that by 2030 the Egyptian society will be a creative, innovative society, and a producer of science, technology and knowledge, and scientific research as a job The three University is the main pillar of the development of any society, which has a role in the treatment of many problems, Educational research is also one of the most reliable methods for modernizing and developing education, especially with regard to the elements of the educational process in all its aspects and sides, and reviewing the goals and objectives of education at different stages to ensure its response to modern changes and the success of Egypt's 2030 vision, and the study sought to reach a specific formulation of the responsibilities of educational research, Especially ethical ones, as the study found some guiding principles that were called "responsibilities" that may help Activating the Role of Educational Research to achieve a Sustainable Development Strategy for Scientific Research (Egypt's Vision 2030), namely: 1-Responsibilities to Educational Research participants. 2-Responsibilities to sponsors, customers and stakeholders in the field of Educational Research. 3. Responsibilities to the Educational Research community. 4. Responsibilities for the Educational Research publishing and publisher. 5- Responsibilities for researchers’ wellbeing and development
تهدف هذه الدراسة إلي تطوير إعداد الباحث التربوي بکليات التربية في مصر وخبرة اليابان في مجال إعداد الباحث التربوي , واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي , وتوصلت الدراسة إلي عدد من المقترحات أهمهما : ضرورة الاهتمام بالباحث وثقل مهاراته البحثية لإعداد کوادر بحثية في مختلف التخصصات التي يحتاج إليها المجتمع , لابد من تهيئة الجامعات والمراکز البحثية لدخول عصر المعلوماتية ومجتمعات المعرفة سعيا" للجودة والتميز, ضعف الاهتمام بمستوي الطلاب الذين يقبلون في الدراسات العليا, وعدم الأخذ بنظام إجراء اختبارات قياس للکشف عن مهارات الطالب الفکرية والبحثية, وذلک قبل قيده لدرجة العلمية بصفة نهائية ,ضعف ميزانية البحث العلمي في مصر, ضعف العلاقة بين الجامعة ومؤسسات الإنتاج والخدمات, مما أدي إلي ضعف الاهتمام بممارسة نشاط البحث والتطوير سواء في الجامعات أو في مؤسسات الإنتاج والخدمات, ضعف مستوي التأهيل العلمي لطالب الدراسات العليا من حيث افتقاده للمعارف النظرية والمهارات العلمية التطبيقية اللازمة لاستکمال الدراسة في مستوياتها العليا, تدني مستوي أداء المراکز البحثية فيما يخص البحوث الکمية والنوعية, وبالتالي عجزها الواضح في إنتاج المعرفة علي المستوي العالمي البحوث, توسيع فرص مشارکة القطاع العام والخاص والمجتمع المدني في دعم البحث العلمي, إعادة النظر في نظام إعداد الباحث التربوي في ضوء الاستراتيجية القومية للبحث العلمي, المساهمة في تسويق نتائج البحث العلمي.
This study aims to developing the preparation of the educational researcher in Egypt and Japan experience in preparation the educational researcher ,It the study used the systems descriptive method, and the study reached a number of proposals, the most important of them: the necessity of paying attention to the weight of his research skills to prepare research cadres in the various disciplines that society needs, universities and research centers must be prepared to enter the era of informatics and knowledge societies in pursuit of quality and excellence, low interest in the level of students who accept postgraduate studies, and not to adopt a system of conducting measurement tests to reveal the students intellectual and research skills and that is before his registration for final degree, the weakness of the budget for scientific research in Egypt, the weak relationship between the university and production and services institutions, which led to aweak interest in practicing research and development activity, whether in universities or production and services institutions, the weak level of scientific qualification for a graduate student in terms of his lack of theoretical knowledge and applied scientific skills necessary to complete the study at its higher levels, the low level of performance of research centers with regard to quantitative and qualitative research and thus their apparent inability to produce knowledge at the global level of research, expand opportunities for public, private and civil society participation in supporting scientific research, reconsidering the system of preparing the educational researcher in the light of the national strategy for scientific research, contribute to marketing the results of scientific research.
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على التصور المقترح للتغلب على معوقات الاتصال الإداري بين مديري المدارس الثانوية والمعلمين بالمملکة العربية السعودية في ضوء اتجاهات الإشراف التربوي المعاصرة ، واستخدم الباحث منهج البحث الوصفي وذلک لملاءمته لطبيعة هذا البحث، إذ يمکنه من وصف ما هو قائم وفهم الظواهر التربوية وجمع الحقائق والمعلومات وتحديد واستنباط العلاقات بين کافة الظواهر التربوية، وأظهرت نتائج الدراسة من خلال الادبيات النظرية والدراسات السابقة وخبرة الباحث في المجال کوکيل مدرسة ابتدائي بمدارس الهيئة الملکية بينبع بالمملکة العربية السعودية إلى أنه يتم افتقاد عملية الاتصال والتواصل الإداري وضعف العلاقات الانسانية بين المرسل والمستقبل من خلال النشرات والتوجيهات واللقاءات کما ان هناک معوقات اتصال إداري من حيث الجنس سواء ذکر او انثي ومن حيث المستوى التعليمي وکذلک سنوات الخبرة سواء للمديرين أو المعلمين .
The current study aimed to identify the proposed perception of overcoming obstacles to administrative communication between secondary school principals and teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of contemporary educational supervision trends, and the researcher used the descriptive research approach in order to suit the nature of this research, as it enables him to describe what is in place and understand educational phenomena and collect Facts and information, identifying and deriving relationships between all educational phenomena, and the results of the study showed through theoretical literature and previous studies and the researcher's experience in the field as a primary school agent in the schools of the Royal Commission in Yanbu, Saudi Arabia That is the lack of communication process and communication administrative and poor human relations between the sender and the future through bulletins, directives and meetings there are also obstacles to administrative communication in terms of sex, whether male or female, and in terms of educational level as well as years of experience, both for managers or teachers.
هدف البحث إلى تقديم المقترحات الإجرائية لتفعيل التربية على المواطنة الرقمية لدى طلاب المرحلة الثانية من التعليم الأساسى على ضوء خبرات الدول الأجنبية، ولتحقيق ذلک الهدف قامت الدراسة بتناول الأطر النظرية لمفهوم التربية على المواطنة الرقمية والمستجدات الحديثة التي دفعت لظهورها ومتطلبات تحقيقها، والعلاقة بينها وبين النهضة الاقتصادية والتطور الحادث في أسواق العمل ،حيث استخدم البحث المنهج الوصفي وذلک بوصف وتحليل مراحل التربية على المواطنة الرقمية ومتطلباتها، وعرضت أيضاً المستجدات التي أدت إلى الاهتمام بالتربية على المواطنة الرقمية وجهود وزارة التربية والتعليم في التربية على المواطنة الرقمية وقامت بعرض خبرة کل من: کوريا الجنوبية والهند واستراليا للخروج بنقاط القوة للإستفادة منها في التربية على المواطنة الرقمية بالمدارس المصرية ، وعرض نتائج الدراسة الأثنوجرافية وتحليلها وتفسيرها للخروج بتصور مقترح لتفعيل دور المدرسة فى تربية طلابها على المواطنة الرقمية، واستعرضت الدراسة خبرات کل من أستراليا وکوريا الجنوبية والهند فى تفعيل التربية على المواطنة الرقمية للمدارس من خلال دور کل من (مدير المدرسة – المعلم – الطالب– المناهج التعليمية- الأنشطة التعليمية) وذلک للاستفادة من الخبرات الناجحة ،کما قام البحث برصد الواقع الفعلي لدور المدرسة فى التربية على المواطنة الرقمية.
Present a proposed vision to activate education on digital citizenship in Egypt in the light of foreign countries ’experiences, and to achieve that goal the study examined the theoretical frameworks for the concept of digital citizenship education and recent developments, and the study reviewed the experiences of Australia, South Korea and India in activating education on digital citizenship in schools through the role of each (school principal - teacher - student - educational curricula - educational activities) to take advantage of Successful experiences in this field, and the study used the descriptive approach with reliance on the ethnographic entrance where providing analytical and descriptive content through in-depth research based on foresight (through observation with participation and living with the study sample), and provides a critical physiological analysis of the reality of the school not from the expert’s viewpoint, And educational policy makers, but rather a realistic analysis from within the educational reality through the actual participants and practitioners in the educational process, including the student, the teacher, and the guardian, and this makes us more able to understand education, and puts a proposed vision to activate the school's role in education on digital citizenship in light of the experiences of some countries,
هدفت الدراسة الحالية إلى تقديم برنامج تدريبي لتحسين صعوبات القراءة لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية وأثره على تحسين تقدير الذات لديهم. ولقد صممّ البرنامج لإکساب الأطفال المهارات الأساسية اللازمة التي تمکنهم من قراءة الکلمات بسرعة ودقة وسهولة، مما يسهم في تعليمهم والاستفادة من إمکاناتهم. وتکونت عينة الدراسة من (20) تلميذا ( الصف الثاني والثالث الابتدائي)، من ذوي صعوبات القراءة ويعانون من تقدير ذات منخفض مقسمين إلى مجموعتين (مجموعة تجريبية و مجموعة ضابطة)، قد روعي أن تکون الفئة العمرية من 6-9 سنوات، والـتأکد من أن صعوبات القراءة موضوع البحث لديهم يعد نيورولوجيا ولا يرجع إلى نقص في التدريب أو الخبرات، وأن يکونوا ممن لا يأتون بأي مشکلات سلوکية وفقا لتقارير معلميهم، فضلا عن کونهم لا يعانون من أي إعاقة عقلية، أو حسية، أو جسمية، أو حرکية، أو أي قصور بيئي أو اجتماعي، أو اقتصادي، أو ثفاقي. وتم بجانب ذلک تحقيق التکافؤ بين المجموعتين وذلک في العمرالزمني، ومستوى الذکاء، وصعوبات القراءة وتقدير الذات. وأوضحت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج التدريبي و الذي أسهم بدوره في علاج صعوبات تعلم القراءة لدى الأطفال، مما ترتب عليه تحسن تقدير الذات لدى هؤلاء الأطفال.
This study aimed to provide a training program for the treatment to improve the reading disabilities of children in primary school and its impact on improving their self-esteem. The program is designed to give children the basic skills needed to read words accurately and easily, thus contributing to their learning and take advantage of their potential. The study sample consisted of (20) boys and girls (Second and third primary grades) with reading disabilities who suffer from poor self- esteem. Divided into two groups (experimental group and control group). It was taken into consideration that the age group of 6-9 years, and to ensure that the difficulties of reading the subject of their research is a neurology and not due to lack of training or experience, and that they are not bringing any behavioral problems according to the reports of their teachers, as well as they do not suffer From any mental, sensory, physical, or motor impairment, or any environmental, social, economic or cultural deficiencies. Besides, parity was achieved between the two groups in the age, intelligence level, reading difficulties and self-esteem. The results showed the effectiveness of the training program, which in turn contributed to the treatment of reading disabilities in children, resulting the improvement of the level of self-esteem in these children.
هدفت الدراسة إلى التعرف على الذکاء الروحي والتوافق النفسي وعلاقتهما باتخاذ القرار لدى طالبات المرحلة الثانوية بالرس، وتکونت عينة الدراسة من (300) طالبة بالمرحلة الثانوية، وشملت أدوات الدراسة مقياس الذکاء الروحي المتکامل إعداد Amram&Dryer تعريب وتقنين (بشرى،2013 )، ومقياس BEL للتوافق النفسي تقنين (العطوي، 2006)، ومقياس اتخاذ القرار إعداد (الطراونه، 2006)، وتم جمع البيانات وتحليلها وإجراء المعاملات الإحصائية باستخدام برنامج spss لاستخراج النتائج، وتوصلت نتائج الدراسة الحالية إلى وجود علاقة ارتباطيه طردية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الذکاء الروحي واتخاذ القرار لدى طالبات المرحلة الثانوية، ووجود قدرة تنبؤية للمتغير المستقل (الذکاء الروحي) بالمتغير التابع (اتخاذ القرار) لدى طالبات المرحلة الثانوية.
The study aimed to identify the spiritual intelligence and psychological compatibility and their relationship with the decision-making of the secondary school Female students in Alrass, and the sample of the study consisted of (300) Female students in the secondary school, and included the study tools integrated spiritual intelligence measure of the preparation of Amramm & Dryser Arabization and legalization ( Bushra, 2013), the BEL measure for psychological compatibility legalization (Atawi, 2006), the decision-making measure (Al-Tarawneh, 2006), data collection, analysis and statistical transactions using SPSS program to extract results, and the results of the current study found a positive correlation Statistically significant between the spiritual intelligence and decision-making of secondary-level female students, and the presence of the predictive capacity of the independent variable (spiritual intelligence) of the dependent variant ( Decision-making development) for secondary-level female students.
هدفت الدراسة إلى التعرف على التحصيل الأکاديمي وعلاقته ببعض المهارات الاجتماعية لدى عينة من التلميذات ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية, واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي, وقد تکونت عينة الدراسة من (6) تلميذات من الصف الرابع الابتدائي الملتحقات ببرامج صعوبات التعلم بمدرسة المدرسة الابتدائية الأهلية بمدينة الرياض للفصل الدراسي الأول 1433- 1434, وقد کانت أداة الدراسة عبارة عن مقياس تقدير المهارات الاجتماعية للطلبة ذوي صعوبات التعلم الذي أعده ( هارون, 2005) والذي استخرجت له الباحثة دلالات صدق وثبات, ولقياس صدق أداة الدراسة تم استخدام معامل الارتباط بيرسون, ولقياس ثبات أداة الدراسة تم استخدام معامل ألفا کرونباخ, کما تم حساب العلاقة بين متغيرات الدراسة باستخدام معامل بيرسون بالإضافة إلى بعض الأساليب الاحصائية الأخرى, وأظهرت النتائج أن التلميذات ذوات صعوبات التعلم لديهن قدرا متوسطا من المهارات الاجتماعية بشکل عام على الأداة ککل وعلى أبعادها الفرعية, وإن اختلف مدى امتلاکهن لتلک المهارات بين مهارة وأخرى, وأشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية بين التحصيل الأکاديمي وبين کل من الأبعاد الفرعية الثلاثة لمقياس المهارات الاجتماعية المتضمنة مهارة إتباع اللوائح المدرسية وقوانينها, ومهارة التفاعل مع الآخرين, ومهارة إظهار عادات عمل مناسبة لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم, وتبين وجود علاقة ارتباطية بين التحصيل الأکاديمي والمهارات الاجتماعية لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم.
This study aimed to identify the academic knowledge and its relationship to some social skills among a sample offemale pupils with learning difficulties in primary school. The researcher used in this study the descriptive approach. The study sample has consisted of (6) female pupils from the fourth grade who enrolled in learning difficulties programs in The elementary Private School in Riyadh City for the first semester 1433 – 1434.The study tool is a measure for estimating social skills of students with learning difficulties prepared by (Harun, 2005) which the female researcher has revealed indications of validity and reliability. The correlation coefficient Pearson has been used to measure the reliability of the study tool . Also, coefficient alpha Cronbach has been used to measure the stability of study tool . There was a calculation for the relationship between variables of study by using Pearson coefficient as well as some other statistical methods .The results showed that female pupils with learning difficulties have a moderate amount of social skills even thought they differed in degree of owning these skills compared with other skills. The results indicated that there is correlation between academic knowledge and between each of the three sub dimensions of social skills which include skill of adhering to school regulations and laws, skill of interacting with others and skill of showing appropriate work habits in female pupils with learning difficulties. At last, it was discovered that there is correlation between academic knowledge and social skills among female pupils with learning difficulties.
هدف البحث الحالي التعرُّف إلى فاعلية استراتيجية التعلم المقلوب في تدريس الفيزياء لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد البحث المنهج شبه التجريبي القائم على التصميم ذي المجموعتين التجريبية والضابطة، والذي ينتمي إلى التصميمات شبة التجريبية Guasi E xperimental Design) )، وقد تکونت عينة البحث من (46) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي، قسمت عشوائياً إلى مجموعتين متکافئتين ، إحداهما تجريبية (23) طالبة درست فصل (حالات المادة) باستخدام استراتيجية التعلم المقلوب، والأخرى ضابطة (23) طالبة درست الفصل نفسه بالطريقة المعتادة، ، وتمثلت مواد وأدوات البحث في دليل للمعلمة وآخر للطالبة وفق استراتيجية التعلم المقلوب ، واختباراً في مهارات القرن الحادي والعشرين ، وفي نهاية التجربة تم تطبيق الاختبار بعدياً على المجموعتين، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05 ≥ α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام استراتيجية التعلم المقلوب ودرجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن باستخدام الطريقة العادية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القرن الحادي والعشرين لصالح المجموعة التجريبية، في مهارات القرن الحادي والعشرين ککل ،وفي کل من مهارة الإبداع والابتکار، ومهارة التفکير الناقد، ومهارة التقنية والاتصال، بينما لا توجد فاعلية لاستخدام استراتيجية الصف المقلوب في تنمية مهارة التعاون. وفي ضوء هذه النتائج قُدمت بعض التوصيات والمقترحات.
This research’s objective was to identify the effectiveness of the flipped classroom strategy in teaching physics to develop the 21st century skills for 11th grade students. To achieve this objective, the research adopted the quasi-experimental methodology based on the design of experimental and control groups, which belongs to semi-experimental designs. The research sample consisted of (46) female students from the 11th grade in the high school, randomly divided into two equal groups, one is experimental (23) female students who studied the chapter (cases of matter) using the flipped classroom strategy, and the other control (23) female students studied the same class in the usual way. The materials and tools of this research consisted of a teacher guide and students guide according to the flipped classroom strategy, and a 21st century skills test, and at the end of the experiment, the post-test was applied to the two groups. The results of the research revealed that there is a statistically significant difference at the level of significance (0,05 ≥ α) between the mean scores of the experimental group students who studied using flipped classroom strategy and the control group students' scores who studied using the regular method in the 21st century skills post-test in favor of The experimental group, as a whole 21st century, and in both creativity and innovation skills, the skill of critical thinking, and technology and communication skills, while there is no effectiveness for using the flipped classroom strategy in developing the skill of cooperation. Considering these results, some recommendations and proposals were submitted.
استهدف هذا البحث قياس أثر دروس ومواقع محوسبة في اللغة العربية على تحصيل تلاميذ الصف الرابع الأساسي في منطقة حائل، ومعرفة أثر متغير جنس التلاميذ على التحصيل، وتکونت مجموعة البحث من مجموعة من تلاميذ الصف الرابع الأساسي في منطقة حائل في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2019\2020، وعددهم (60) من الجنسين، منهم (15) تلميذا، (15)تلميذة في المجموعة التجريبية درسوا باستخدام الدروس والمواقع المحوسبة، (15) تلميذا (15) تلميذه في المجموعة الضابطة درسوا بالطريقة التقليدية، ولتحقيق أهداف البحث تم اختيار وتحديد الدروس والمواقع المحوسبة-المستخدمة في التدريس، وبناء اختبار تحصيلي من نوع الاختيار من متعدد، ليطبقا على مجموعة البحث، وتم التأکد من صدق وثبات أدوات البحث. واظهر البحث النتائج الآتية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية تعزى إلى الجنس، وعدم وجود فروق للتفاعل بين طريقة التدريس والجنس. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثتان بضرورة تدريس مادة اللغة العربية للصف الرابع الأساسي باستخدام الدروس المحوسبة.
The study aimed to identify the impact of computerized lessons and sites in the Arabic language on the achievement of fourth grade students in Hail region, and to know the impact of gender variable students on achievement, the research sample consisted of a group of fourth grade students in Hail region in the first semester of the academic year 2019 \ 2020, 60 students of both sexes, including 15 Malestudents, 15 female students in the experimental group studied using computerized courses and sites, 15 Male students, 15 female students in the control group studied in the traditional way. To achieve the objectives of the research was selected and identified lessons and computerized sites - used in teaching, and build a multiple-choice test, to be applied to the research sample, and verified the validity and consistency of research tools.The study showed the following results: There are statistically significant differences are valid for the experimental group, and the absence of statistically significant differences due to sex, and the lack of differences in the interaction between the teaching method and sex. In response to the results, the researchers recommended the need to teach Islamic education for the fourth grade of the basic using computerized lessons.
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم معوقات تقويم البرامج التدريبية لأعضاء هيئة التدريس والمقدمة من مرکز تنمية المهارات والقيادات بجامعة القصيم باستخدام نموذج کيرک باتريک من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مع بيان مدى تأثيري متغيري (الجنس ونوع الکلية) في ذلک، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت الدراسة أداة الاستبانة لجمع البيانات، حيث تم توزيعها على عينة الدراسة البالغة (300) عضواً من الذکور والإناث بجامعة القصيم، کما خلصت الدراسة إلى وجود عدد من المعوقات التنظيمية والبشرية والمالية تحول دون تطبيق نموذج کيرک باتريک، وانتهت بعددٍ من التوصيات التي تؤکد على أهمية تفعيل النموذج، للنهوض بأداء مرکز تنمية المهارات والقيادات بجامعة القصيم، کما قدمت الدراسة بعض التوصيات ومنها: تقويم ردود الفعل: تحويل استمارة تقويم الدورة التدريبية اليدوية إلى استمارة إلکترونية، وإنشاء اسم مستخدم لکل متدرب؛ مما يساعد على تجميع ردود فعل المتدرب الواحد لمختلف الدورات التدريبية، ومقارنة تطور تقويم الدورات المختلفة بالنسبة للمتدرب، بالإضافة إلى مقارنتها مع أراء مجموعته التدريبية، ومقارنة المجموعات التدريبية ببعضها؛ مما يسهل جدولتها وتحليلها من خلال معرفة تطور الأداء التقويمي باستخدام مؤشرات الرسوم البيانية، کما أنها تسهل على تزويد المهتمين بأداء المرکز التقويمي بالمعلومات، سواء کانت إدارة الجامعة، أو المدربين، أو المقومين الخارجيين، أو الباحثين، أو هيئة تقويم التعليم، تقويم التعلم: اشتراط تجاوز المتدرب للاختبارات القبلية والبعدية بعد تفعيلها، وتفوق مستوى أداءه عند المقارنة بين المجموعة التجريبية والضابطة بعد تفعيلها، وتطبيق المقابلات بحسب مناسبتها لکل من المتدرب وزملاءه ورؤسائه بعد إصدار نماذج معاد صوغها من النموذج الأصل، ويشترط تقنينها وتحکيمها، بالإضافة إلى إعادة إجراء التقويم خلال فترات زمنية متفاوتة نسبياً.
This study aims to identify the most important obstacles that hinder evaluating faculty members' training programs, provided by the Skills and Leaders Development Center, Qassim University, using Kirkpatrick model, from faculty members' opinions. It also aims to identify whether there are statistically significant differences among faculty members' opinions about obstacles that hinder evaluating faculty members' training programs, provided by the Skills and Leaders Development Center, Qassim University, using Kirkpatrick model from faculty members' opinions according to the variable (sex and type of College). The study adopted the descriptive method. The study used the questionnaire to collect the data. The questionnaire was distributed to the study sample of 300 male and female faculty members, Qassim University. The study also found a number of organizational, human and financial obstacles preventing the implementation of the Kirkpatrick model. It ended with recommendations that stressed the importance of activating the model, to improve the performance of the Center for Skills and Leaders Development in Qassim University. The study also presented a set of recommendations as follows: Evaluating the feedback: To convert the form of the evaluating the training course into an electronic one, and to create a user name for each trainee. This will help to collect the trainee's responses to the different training courses, compare the development of the different courses for the trainee; in addition to comparing them to the views of his/her training group and then comparing other training groups to each other. This comparison makes it easier to tabulate and analyze them by following up the development of academic performance, using graphic indicators. It also makes it easier to provide people interested in the evaluative performance of the Center, whether the University Administration, trainers, external evaluators, researchers, or Education Evaluation Commission. Evaluation of learning: Requiring the trainee to pass pre and post tests after activation, and his/her level of performance improves compared to the experimental group and the control one after the activation; conducting interviews as appropriate to each trainee, and his/her colleagues and principals after the issuance of forms redrafted from the original forms. These forms should be standardized and validated, in addition to re-evaluation during relatively varying periods of time.