The extent of high school students practicing ethical values from the viewpoint of female teachers in Diriyah governorate

Document Type : Original Article

Author

Abstract


 
The present study aimed to reveal the degree of the practice of secondary students of moral values ​​from the point of view of their teachers, and to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method. The researcher questionnaire as a tool for his current study, and included the following dimensions: (the relationship of the student with teachers - the relationship of the student with her colleagues - the relationship of the student with the school administration and administrative staff in the school), and after confirming the validity and consistency of the questionnaire results proved that there is convergence The effectiveness of the responses of the study sample on all dimensions of the questionnaire from the point of view of teachers in secondary schools in the province of Dir'iya where the average of their approval of the statements of this first axis (the relationship of the student to teachers) ranged between (1.6122 to 2.1837), and in the second axis (the relationship of the student with her colleagues) The average of their approval on the statements of this axis ranged between (1.4082 to 1.8571), and in the third axis (the relationship of the student with the school administration and administrative staff in the school) ranged between (1.5306 to 1.9796), and the results also proved that there are no statistically significant differences between the average responses of individuals The sample refers to the variables of d Aceh (age, level Altahlmy- experience), and in the light of those findings were presented a number of recommendations and proposals.

Keywords


مراجع الدراسة:
الحیاری، حسن أجمد الحسنی (2013). القیم الممارسة لدى طلاب جامعة سلمان بن عبدالعزیز فی المملکة العربیة السعودیة وسبل التعامل معها
العلیانی، سعد بن هاشم (2013). مدى ممارسة طلاب کلیة الجبیل الجامعیة وطالباتها بعض أخلاقیات الطالب الجامعی من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس
ربیعان، سعود حمود(2016) درجة تمثل طلبة المرحلة الثانویة للقییم الأخلاقیة فی منطقة حائل
الغرابیة، أحمد محمد عوض (2014)، القییم الأخلاقیة ونمو الحکم الخلقی لدى طلبة جامعة الملک سعود، مج 14, ع3
الزغلول علی راجی موسى (2012). درجة ممارسة طلاب مرحلة الثانویة فی مدارس محافظة عجلول للقیم من وجهة نظر معلمیهم
أبوزید، مریم أحمد والزیود، محمد نصر الله (2006). القیم لدى طلبة المرحلة الثانویة فی مدینة عمان، gate.netwww.research
أبو غزال، معاویة (2005). نظریات النمو وتطبیقاتها التربویة، الأردن دار المسیرة
بول، حسن، جون کونجر وجیرم کاجان (1986) أسس سیکولوجیة الطفولة والمراهقة، ترجمة أحمد عبد العزیز سلامة، الکویت: دار الفلاح – البیاتی
الجحود، إبراهیم (د.ت). القیم الأخلاقیة فی التعلیم ودورها فی التنمیة comwww.al-jazirah  
حسن، عبد الکریم خلیفة (2011). الحوار المتمدن، العدد 3214
خلیفة عبد اللطیف محمد (1992).
الخوالدة، محمد (2001). التقییم الذاتی لدرجة الاعتقاد والممارسة لمنظومة القیم الأخلاقیة لدى طلبة جامعة الیرموک، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الیرموک، الأردن.
رابیل، (1981). القیم لدى طلبة الجامعة والعلاقة بین هذه القیم، فی الیمانی، علی(2009). فلسفة القیم التربویة، عمان: دار الشروق- زاهر، ضیاء (1984). القیم فی العملیة التربویة، مکتب التربیة لدول الخلیج العربی.
الشحات، حسن السید (1988). الصراع القیمی لدى الشباب، القاهرة: مکتبة دار الفکر.
الصائغ، عبدالرحمن (2004). دور العلم فی تنمیة القیم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الملک سعود.
العایش، عبدالله بن حلفان (2014). النمو الخلقی ـ عبدالحلیم، أحمد مهدی (1992). تعلیم القیم فریضة. مجلة المسلم المعاصر. العدد (65).
العتوم، شفیق، والماوردی، فتحی (2003). الأسالیب الإحصائیة، ط2، عمان: دار المناهج.
عقل، محمود عطا (2001). القیم السلوکیة، مکتب التربیة لدول الخلیج العربی.
عیسوی، عبدالرحمن (1997). معالم علم النفس، القاهرة: دار الفکر الجامعی.
الغامدی، حسین عبدالفتاح (2006). نمو التفکیر الأخلاقی لدى عینة من الذکور السعودیین، حولیة کلیة التربیة، جامعة قطر، (16).
فتحی، محمد رفقی محمد (1403هـ). النمو الأخلاقی، النظریة، البحث، التطبیق، الکویت: دار القلم.
الفتلی، حسین هاشم (2014). أسس البحث العلمی فی البحوث التربویة والنفسیة، عمان: دار صفاء.
مرتجى، عاهد (2004). مدى ممارسة طلبة المرحلة الثانویة للقیم الأخلاقیة من وجهة نظر معلمیهم، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الأزهر – ملحم ، سامی محمد (2006). علم نفس النمو، عمان: دار وائل للنشر.
ناصر، إبراهیم (2006). التربیة الأخلاقیة، عمان: دار وائل للنشر.
نیللر، جورج (2005). الحرکة الفکریة فی التربیة الحدیثة، ترجمة، جویعد العتیبی، وسعید، إسماعیل علی، الریاض: مکتبة الرشد.
یالجین، مقداد (1997) المبادئ والقواعد المنظمة للسلوک الإنسانی القاهرة: مکتبة الخانجی.
الیمامی على (2009). فلسفة القیم التربویة، عمان دار الشرق.